![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ai citit pe net? :) Arată-mi elogiile despre care vorbești. Până atunci, lasă-mă să termin. Și te anunț că dacă te va prinde moartea în ereziile romano-catolice, nu te vei mântui. Doamne ajută.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#2
|
||||
|
||||
![]()
I.11.d) A patra erezie a lui Augustin: predestinarea și harul creat
Augustin a învățat că Dumnezeu a predeterminat pe unii oameni la condamnare, a căror voință El nu le permite să se întoarcă spre El, și pe alții la mântuire a căror voințe El le permite să se întoarcă la El. Pentru Augustin, alegerea este absolută și gratuită și voință arbitrară a lui Dumnezeu este impermeabilă la meritele prevăzute și de acțiuni bune sau de căință. În ceea ce privește percepția să de predestinare, spune Augustin, am vorbit astfel despre cei care sunt predestinați la Împărăția lui Dumnezeu, al căror număr este atât de sigur, încât nimeni nu poate fi adăugat sau scăzut din această. Cei care fac parte din acest foarte sigur și binecuvântat număr, sunt cei neprihăniți și judecați după deservirea lor. Pentru că ei se află în păcatul originar, pe care le-au moștenit de generații și așa pleacă de aici cu datoria moștenită. (On Rebuke and Grace, Augustine, XIII, PL 39:940 and 42:942.) Deși Augustin insistă că el este avocat al voinței libere, ce fel de voință liberă apară el, atunci când omul, potrivit învățăturilor lui, nu este în stare de a alege între bine și rău pentru veșnicie? El spune că predestinarea la viață veșnică este în întregime dată de harul gratuit al lui Dumnezeu, și întreabă: "care va fi atât de nebun și de blasfemiator că să spună că Dumnezeu nu poate schimbă testamentele rele ale oamenilor, oricare, ori de câte ori și oriunde El alege, și le da direct ceea ce este bun? (Enchiridion, Nicene Fathers, 1st Ser., Vol. 3, Ch. 98, Augustine - Predestination to Eternal Life is Wholly of Gods Free Grace, Oakwood, WA., Logos Press.) Și dacă ar trebui să aleagă binele, această se datorează harului copleșitor și irezistibil. Augustin încearcă să interpreteze Scriptură atunci când definește cuvintele Sf. Ap. Pavel, nu este nici de la cel care voiește, nici de la cel ce aleargă, ci de la Dumnezeu care miluiește. spunând că nu a fost voință omului, ci numai voia lui Dumnezeu, înseamnă tocmai că întregul proces este creditat la Dumnezeu, care pregătește voință și ajută astfel pregătirea de dinainte la orice om. (Enchiridion, Augustine, 32, 248.) În conformitate cu acest lucru afirmat de Augustin, nu se exercită cu adevărat voință liberă, făcând mântuirea numai lucrarea lui Dumnezeu. Nu avem nicio funcție sau capacitate în decizie. Augustin da exemplul de gemenii lui Isaac și Rebeca, zicând: "Astfel, ambii gemeni (Iacov și Esau) s-au născut copii ai mâniei, nu din cauza oricărei lucrări de-a lor, ci pentru că au fost legați cu lanțurile de care erau condamnați prin păcatul originar, care a venit prin Adam. Dar a zis: voi avea milă de cine voi să am milă și a iubit pe Iacov cu harului Sau nemeritat, și a urat pe Esau, dându-l judecății Lui, bine meritată. (Enchiridion, Nicene Fathers, Cap. 98.) Augustin de Hiponia a scris: Dumnezeu a cunoscut mai dinainte pe credincioși; dar El i-a ales că aceștia ar putea fi așa, nu pentru că erau deja. El nu a prevăzut că noi înșine să fim sfinți și fără prihană, dar El a ales și ne-a predestinat să putea fi așa. (On the Predestination of the Saints, Augustine, XVII, 34, PL 44:985.) El și-a menținut teoriile până la moartea să, spre sfârșitul vieții, reiterează că cei aleși nu poate cădea, nu păstrați nu prin propria lor putere, ci numai prin harul irezistibil al lui Dumnezeu. Darul lui Dumnezeu este acordat lor și ei nu vor cădea în ispita. Și mai spune nici un sfânt nu eșuează să persevereze în sfințenie până la sfârșit. (On the Gift of Perseverance, Augustine, PL 44:902.) Teoria lui Augustin de predeterminare și harul coercitiv, nu pot fi reconciliate cu adevăratul liber arbitru, fiindcă pentru Augustin, suveranitatea supremă și de neînțeles a lui Dumnezeu nu conferă cu alegerile umane. Cei aleși sunt impuși de Dumnezeu cu un har irezistibil. Acesta este Dumnezeu, prin urmare, care face un om a persevera în bine, care-l face bine; dar cei care cad și pier nu au fost niciodată în numărul predestinat.(On Rebuke and Grace, XII, PL 36:938.) Astfel, în conformitate cu Augustin, dacă vrei să fii un catolic, nu îndrăzni să crezi, să spui, sau să înveți, că cei pe care Domnul i-a predestinat pentru botez pot fi smulși de predestinare, sau să moară aceia, înainte de cele pentru care au fost realizați în ele, care Cel Atotputernic a predestinat lor.(Enchiridion, Nicene Fathers, Book 3, Augustine, addressed to Vincentius Victor, 1st Ser., Vol. V, Chapter 13, His Seventh Error, Logos Press.) El a postulat că toți creștinii au harul de ajuns, prin care libertatea este restabilită. Toți creștinii primesc harul să coopereze cu Dumnezeu, și a alege între bine și rău. Cu toate acestea, doar membrii aleși ai Bisericii trebuie să fie salvați în conformitate cu decretul etern și ascuns a lui Dumnezeu. Astfel, Augustin a spus că tot harul este anticipat (anticipativ) și de cooperare. Dar, harul de ajuns, harul de cooperare, sau chiar har anticipat este insuficient pentru a fi ales. Augustin a fost primul care a putut să împartă credincioșii în cei care au posedat comun harul suficient, iar cei care sunt predestinați să aibe glorie și învredniciți, mai binecuvântați cu harul eficace, care a fost impus asupra lor. El a continuat apoi să spună că harul de perseverență, care este și harul eficace , irezistibil, este harul mântuirii Mai mult decât atât, nimeni nu s-ar fi salvat dacă Dumnezeu nu a adus ajutor la infirmitatea voinței umane, astfel încât ar putea fi motivată neschimbat și invincibil de harul divin. Chiar dacă voință celor aleși poate fi slabă și incapabilă de bine, Dumnezeu previne dezertarea lor. (On Rebuke and Grace, Augustine, PL 38:940.)
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Într-adevăr, pentru el, toți oamenii sunt total depravați, cei aleși și nealesi. Episcopul de Hippo nu este de acord cu Sfântul Ciprian al Cartaginei, atunci când acesta din urmă a comparat Biserica cu Arca lui Noe, unde poate să vină oricine vrea să fie salvat. Augustin a susținut că numai câțiva sunt mântuiți prin credință, o credință pe care o posedă în virtutea predestinării lor la glorie. (On the Predestination of the Saints, Augustine, XVII, PL 34:985.)
Cei puțini care sunt salvați prin harul irezistibil impus asupra lor este o idee complet înafara Bibliei, a Sfinților Părinți și înafara tradiției primare și ortodoxe. Dar despre cei nefericiți, săraci și neajutorați, care nu sunt incluși pe listele elitelor și ale celor aleși? Augustin explică: Au fost făcute vase ale mâniei, și s-au născut fără avantajul de a fi salvați. Dumnezeu știe că binele nu se poate face în ei. Cu toate acestea, El nu conduce pe nici unul dintre ei la salutarea și pocăință prin care un om în Hristos este împăcat cu Dumnezeu. (Contr Jul. Augustine, V, iv, 14 PL 44:792,793.) Astfel, care poate fi înțeles că dat Hristos? Potrivit lui Augustin "aceștia sunt cei care sunt predestinați și numiți în funcții și scopul, de pe care nu vor pieri. Și, prin urmare, nici una dintre ele nu se încheie în această viață, atunci când și-a schimbat de la bine la rău, pentru că el este atât de rânduit, și în acest scop, dat lui Hristos, că să nu piară, ci să aibă viață veșnică. (Op. cît. On Rebuke and Grace.) Însă l-aș fi întrebat personal pe Augustin, cum explică el fericirile? În ceea ce privește mântuirea, sfinții noștri Părinți nu vorbesc de constrângere, nici fatalism, dar a avansa întotdeauna că parte a voinței umane, e în iconomia divină. Toți ortodocșii sunt sinergici, ceea ce înseamnă Dumnezeu și om lucrează împreună, chiar dacă toți au fost chemați, dar nu toți au ascultat. (Ibidem.) Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune că numai apelul ceresc nu este suficientă pentru mântuire, nu fără scopul de chemați. Sfântul Macarie cel Mare adaugă că omul are libertatea de a se face un vas al diavolului sau un vas de alegeri bune și de viață. (Omilii duhovnicești, Sfântul Macarie cel Mare, XV, 40 PG 34:604B.) Sfântul Ioan Damaschinul mai spune că noi ar trebui să înțelegem că în timp ce Dumnezeu cunoaște dinainte toate lucrurile, El nu le-a hotărât mai dinainte, pentru că noi alegem una din acele toate lucrări ce ne sunt posibile. Pentru că El știe deja acele lucruri care sunt în puterea noastră, dar El nu le-a hotărât mai dinainte pe care să o alegem. Pentru El nu este voință că ar trebui să existe răutate, căci răutatea este nulă prin sine, este absența binelui, nici nu este a impune virtute, căci nu forțează pe om. Astfel predestinarea nu poate fi un act de porunca divină. Pe de altă parte, Dumnezeu prin pronia Să divină, sau altfel spus, purtarea de grijă, prin acele lucruri care nu sunt în puterea noastră, în conformitate cu preștiința Să de a ne mântui, care nu afectează puterea noastră liberă de voință și decizie. În prim-planul de cunoaștere, Dumnezeu a judecat înainte toate lucrurile deja în conformitate cu bunătatea și dreptatea Lui, spre a le mântui pe toate, dar nu peste voință de a acceptă mântuirea. (Op. cît. Dogmatică, Cartea 3, cap. 30, pag. 109-112.) Este cunoscut mai nimic? Ci propovăduim înțelepciunea de taină a lui Dumnezeu, ascunsă, pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de veci, spre slavă noastră, I Corinteni 2, 7) . Iar neamurile pământului, auzind, se bucurau și slăveau cuvântul lui Dumnezeu și câți erau rânduiți spre viață veșnică au crezut, Fapte. Ap. 13, 48 nu se referă la predestinație, ci la cei care au ales să creadă, au fost rânduiți spre viață veșnică în care au crezut. Dacă nu ar fi astfel, ar contrazice pe Mântuitorul nostru, Care voiește că toți oamenii să se mântuiască și la cunoștință adevărului să vină. I Timotei 2, 4. E minunat de simplu; când există smerenie și nu urmărirea vreunui scop personal, altul decât slujirea lui Dumnezeu și aproapelui și mântuirea, toate se așează. Sf. Ap. Pavel explică faptul că noi suntem lucrarea Lui, zidiți în Hristos Iisus pentru faptele bune, pe care Dumnezeu a pregătit mai dinainte, că să umblăm în ele, Efeseni 2, 10, adică posibilitatea permanentă de alegere a faptelor bune pregătite de mai înainte spre a putea fi alese de oameni în permanentă și nicidecum predestinație la Răi și la iad. Pentru că a hotărât o zi în care va să judece lumea întru dreptate, prin Bărbatul pe care L-a rânduit, dăruind tuturor încredințare, prin Învierea Lui din morți. Fapt. Apost. 17, 31. Când Sf. Ap. Iuda ne informează că: Căci s-au strecurat printre voi unii oameni nelegiuiți, care de mai înainte au fost rânduiți spre această osânda, schimbând ei harul Dumnezeului nostru în desfrânare, și care tăgăduiesc pe singurul nostru Stăpân și Domn, pe Iisus Hristos, Iuda 1, 4 spune clar că mai dinainte au fost rânduiți spre această osânda, dar cum? Prin faptul că erau nelegiuiți, căci au schimbat harul în desfrânare și tăgăduiau pe Hristos Iisus Domn și Stăpân, de aceea mai dinainte au fost rânduiți spre această osânda. Mai dinainte de ce anume? Mai dinainte de plecarea din această viață, mai dinainte judecată, mai dinainte de Împărăția Cerurilor, care mai dinainte de a o dobândi trebuie să o avem înăuntrul nostru, iar Biblia spune: această este viață veșnică, să te cunoască pe ține singurul și adevăratul Dumnezeu. Deci dacă ei tăgăduiau pe Hristos că Domn și Stăpân, cum spune mai sus, nu vor avea viață veșnică, ci osânda, deci mai dinainte au fost rânduiți spre osânda, cum bine spune, pentru alegerile lor de osânda, și nicidecum pentru vreo predestinație, care e imposibil să existe, cum e imposibil să existe, soarta, destin, fatalitate, etc, de dinainte stabilite, că altfel, nu ar mai există nimic liber și voit, creație, cădere, creștinism, nimic din iubire. Mai mult decât atât, dacă nu ne-a fost acordată voință noastră liberă, ci predestinația, de ce a trebui să Sf. Ap. Pavel să spună: Omenește vorbesc, pentru slăbiciunea trupului vostru. Căci precum ați făcut mădularele voastre roabe necurăției și fărădelegii, spre fărădelege, tot așa faceți acum mădularele voastre roabe dreptății, spre sfințire, Romani 6, 19. Dacă predestinația este adevărată, Dumnezeu l-a creat pe Adam să fie predestinat la cădere? Atunci Dumnezeu nu ar mai fi iubire, ci surpător și toată creația ar fi de teatru de păpuși, legate și manevrate cu ață deasupra. Imposibil. Mai avem un exemplu de ispita a predestinării: În care ați umblat - mai înainte -, potrivit veacului lumii acesteia, potrivit stăpânitorului puterii văzduhului, a duhului care lucrează acum în fiii neascultării, Efeseni 2, 2. Mai înainte de ce? De a deveni credincioși în Hristos Iisus. Ce s-a întâmplat mai înainte? Am umblat. Cum? Potrivit stăpânitorului puterii văzduhului, cum spune versetul, care știm că este satana. Iată că nu se explică absolut niciunde predestinația, căci ea este o erezie a lui Augustin, din care aveau să se nască alte minciuni și depărtări de Dumnezeu și de mântuire. Căci dacă viețuiți după trup, veți muri, iar dacă ucideți, cu Duhul, faptele trupului, veți fi vii, Romani 8, 13.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Dar despre Arsenie Boca ce parere ai ?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Frumusețea simplității...
Părintele Arsenie Boca, înafară de faptul că a pictat pe Francisc de Assissi, da, sunt frumoase scrierile lui. Am citit de la el, "îndumnezeirea omului prin har". Nu am găsito foarte grozavă. Mai bună e "Cărarea Împărăției". Voi respecta deciziile Bisericii. Dacă va fi canonizat, slavă lui Dumnezeu. Dacă nu va fi canonizat, slavă lui Dumnezeu. Dar vorbim despre ereticul Augustin, nu despre părintele Arsenie Boca.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tu nu pricepi ca nu te poti pretinde ortodox atata vreme cat il numesti eretic pe un Parinte care este in Sinaxar ?
Aici nu vorbim despre ereticul Augustin. Doar tu, in ratacirea ta, vorbesti despre ereticul Augustin. Noi ceilalti, precum si Biserica, vorbesc despre FERICITUL AUGUSTIN, care este praznuit la 15/28 iunie. Last edited by GMihai; 27.02.2015 at 14:43:44. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Îl cinstim ca "fericit", deși nu ar trebui, pentru restul învățăturilor lui bune.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Saptamana Luminata, dupa 20 Aprilie ? ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
# yum groupremove "Igor Paslusnik" "Zelotism" "Schism" Frate oaie, ce zici, la comanda asta va fi vreun rezultat pana la Sfintele Pasti? Acum serios, eu, asa cum sunt eu, la marginea adenominationalismului, NU vreau sa imi iau raspunderea smintirii/pierderii unor suflete care vor citi topicul. Practic, mi-as arunca mantuirea, si asa problematica, la gunoi, daca macar "unul singur dintre acestia mici" o ia razna. De acord, prieteni? Last edited by Barsaumas; 27.02.2015 at 16:07:54. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Parintele Arsenie e Paisios Aghioritul transilvanean.
|
|