![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
A te ruga în biserică pentru oameni, pentru vii și morți, este parte socială: iubire, împărțit, mângâit aproapele prin răspunsul nădăjduit al lui Dumnezeu la rugăciunea ta. Și partea teoretică (studiul catehismului etc.) și cea a faptelor omenești de întrajutorare (acelea "sociale", "practice"), pot fi superficiale, meschine ori de fațadă, calculate și interesate. Sau pot fi autentice, din iubire jertfelnică, din dăruire de sine. Sunt fapte de fațadă (sau în orice caz sunt un eșec, o ratare) atunci când nu te lași modelat de o carte, de o activitate. Pot citi Scriptura fără să pun nimic la inimă, fără să mă las modificat în teoriile mele străine. O citesc rece, cu detașare, din curiozitate etc. Dar eu rămân cu filosofia mea de viață și, după ce termin de citit un paragraf, un capitol, spun: "Interesant!" și îmi văd mai departe de treburile mele sufletești confuze și stricate, căzute. Asta înseamnă că omul nu s-a modificat în întâlnirea cu textul bilic, ci a rămas împietrit în ale lui. Doctoria a fost plimbată nițel prin gură apoi a fost scuipată. A asimilat Biblia la teoriile și convingerile lui, nevoind sau neputînd să se lase, invers, acomodat de mesajul din Scriptură. Asemenea și în faptele omenești concrete, zise sociale, de ajutor, caritabile. Poți duce toată viața căruciorul cu pastile bolnavilor, poți să le dai tone de pahare cu apă proaspătă și încă mai multe tone de zâmbete și îmbrățișări - dar în tot acest timp să îi urăști pe oameni și să t eiubești doar pe tine, care te crezi "bun" pentru modul în care te comporți față de semeni. Și să te lauzi în sinea ta cu asta. O faci din motive ascunse, viclene (de pildă ca să nu intri în conflict cu oamenii sau ca să obții unele foloase - materiale, sociale, emoționale etc.); o faci uneori fără să îți dai seama cum ești de fapt dincolo de armurile tale superficiale care te împiedică să îți cunoști adevărata așezare sufletaească; dar fapta ta nu e din inimă și nici nu îți schimbă inima. Rămâi în comportament "bun" iar în suflet "rău". Ești fățarnic, scindat, neunitar. Unitatea cuget-vorbă-faptă presupune ca omul să fie stăpânit de un singur duh, Duhul Iubirii iar el, omul, să se lase modelat, participînd cu toată bunăvoința la această modelare, atât în cuget cât și în simțire cât și în făptuire. Deci faptele de caritate nu înseamnă nimic în sine, pentru omul care le face. Și bestiile pot face acte de caritate, oho! Chiar fac și îi costă milioane de dolari sau de euro, dar fac degeaba. Tot bestii rămân. Bestii care operează din calcul meschin, sub stăpânire demonică. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
La restul nu este cum spui. Nu poti sa ajuti pe cineva, sa mangai, sau sa ingrijesti, daca nu simti asta si nu te iubesti decat pe tine. Nu poti so faci. Efectiv nu poti! Ah, ca sunt oameni care nu sunt facuti pentru anumite profesii (de ex. de medic sau asistent medical, profesor etc.) si totusi ei le practica, este altceva. Dar eu nu despre asta vorbeam. Esenta in invataturile lui Iisus sunt faptele de caritate! Tot ceea ce se face in biserica si se citeste are de fapt la baza actele de caritate, modul in care trebuie sa ne purtam cu aproapele. EL asta a venit sa ne invete de fapt. Sa iubim, sa avem mila, sa ajutam, sa nu judecam etc. Nu slujbele si cartile de dragul lor inseamna credinta. Ci ceea ce ne invata ele, ce scrie in ele de fapt. Pai auzim de ex. la slujba la un moment dat: "...sa ne iubim unii pe altii ca intr-un gand sa marturisim pre Tatal..." Si cum sa ne iubim? Pai cand il vezi pe cel de langa tine plangand sa-l mangai, sa vezi ce are si sa-l ajuti. Sa-i dai o haina, sau ceva de mancare etc. Nu demult se citea la Sf. Evanghelie: " cand dai o haina celui de langa tine imi dai mie, cand vizitezi un bolnav mie imi faci, cand vizitezi la puscarie, sau cand dai de mancarem mie imi dai..." Nu stiu acum exact formularea. Si este o intreaga pilda si invatatura. Imi scapa la care duminica era. Iisus spune: tot ceea ce faci aluia mic, imi faci mie. Pai noi stam la slujba numai ca sa ascultam ceva si sa cantam de dragul cantatului, sau pentru ca acolo ne invata Iisus ceva. Si pe urma trebuie sa aplicam ceea ce spune acolo. Aia este cel mai greu. Ascultam invataturile lui Iisus si pe urma ne ducem la carciuma, sau ii dam una celui de langa noi, sau il umilim, sau suntem egoisti si nu impartim cu el. In biserica se intampla unele. Deci cu oameni care se presupune ca sunt crestini, care vin la slujbe, si etc. Nu vorbim aici de bestii, sau de alte religii, sau de ateisti. Eu asa am inteles acest fir de discutie. Si asta ma doare si pe mine.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Da, Sophia, e foarte bine că subliniezi actul efectiv, executiv, motor al iubirii, al compasiunii. Trebuie să fie și acesta, atât pentru ca omul iubitor să aibă și ultima verigă din lanț (veriga motorie, executivă) prinsă în starea și lucrarea de iubire (să iubească "trup și suflet", cu toată ființa lui), cât și pentru semenul care așteaptă concret un gest, o acțiune materializată fizic.
Cât despre imposibilitatea de a gândi și simți una, însă de a face exact invers... Ai auzit de sărutul lui Iuda? * Faptele concrete sunt de multe feluri. Și rugăciunea e tot faptă concretă, cu toată ființa. Și cântecul. Cu cât rugăciunea e mai puternică, mai curată (neamestec cu gânduri lumești sau drăcești), mai umilă - cu atât omul participă mai în întregul lui (nu doar cu o parte, nu doar superficial). Rugăciunea a fost făcută cu sânge (ori până la sânge), de multe ori, tocmai în sensul că a angajat întreaga persoană, viața toată. Ce faptă măreață! Ce practică minunată! Iar aceasta înseamnă: cu duh de zdrobire. Îmi face plăcere să reamintesc efortul întregii ființe, care se revarsă ca o binecuvântare asupra lumii, chiar și din pieptul unei păsări micuțe. Voi rescrie din memorie poemul lui Blaga: Nici cântecul nu e ușor! Zi și noapte nimic nu-i ușor pe pământ. Roua, e sudoarea privighetorilor care au ostenit toată noaptea cântînd... Ei bine, eu nu pot bănui privighetoarea de duplicitate sau nesimplitate. Roua e sângele ei transfigurat prin cântec...:) Ar trebui să învățăm și de la păsări! Dealtfel chiar Domnul ne deschide perspectiva aceasta când amintește păsările cerului, în mai multe rânduri și cu sensuri distincte... |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Doamne miluiește! |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Iti spun eu, din experienta, ca-i mai usor decat crezi. Ferice de tine daca te-ai tamaduit de asta. "Căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârșesc. Iar dacă fac ceea ce nu voiesc eu, nu eu fac aceasta, ci păcatul care locuiește în mine" - Romani 7, 19-20 ... iar de impotrivit pacatului..nu ne-am impotrivit pana la sange. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|