![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
"cu privire la dumnezeiasca și inexprimabila întrupare, care depășește orice minte si orice înțelegere a unicului Dumnezeu Cuvântul al Sfintei Treimi, Domnul nostru Iisus Hristos, mărturisim două naturi, cea dumnezeiască și cea omenească, care s-au legat reciproc și s-au unit după ipostasă, formând din cele două firi o singură ipostasă compusă. Spunem că se păstrează cele două firi si după unire în singura ipostasă compusă, adică în singurul Hristos.
-Astfel si în întruparea unicului Dumnezeu Cuvântul al Sfintei Treimi spunem că firea întreagă și desavârsita a Dumnezeirii în una din ipostasele ei s-a unit cu toată firea omenească -Dumnezeirea a comunicat cu noi în întregime în una din ipostasele ei. -Spunem, însă, ca s-a unit întreaga ființă a Dumnezeirii cu întreaga fire omenească. Dumnezeu Cuvântul n-a lăsat nimic din cele ce a sădit în firea noastră când ne-a plăsmuit la început, ci le -a luat pe toate, corp, suflet gânditor și rațional si însușirile acestora -El în întregime m-a luat pe mine în întregime, El în întregime s-a unit cu mine în întregime, ca să-mi dăruiască mie în întregime mântuirea. Căci ceea ce este neluat este nevindecat. -Spunem deci că dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu a preexistat fără de timp și veșnic, că este simplă, necompusă, necreată, necorporală, nevăzută, impalpabilă, necircumscrisă și are pe toate câte le are Tatăl, pentru că este deoființă cu El; -se deosebește de ipostasa părintească prin modul nașterii și prin relație, este desavârsită și nu se desparte niciodată de ipostasa Tatălui, în vremurile din urmă, însă, Cuvântul, fără să se despartă de sânurile părintești, a locuit, cum numai El știe, în pântecele Sfintei Fecioare, în chip necircumscris, fără de sămânță și într-un chip incomprehensibil si si -a luat în însăși ipostasa Lui cea mai înainte de veci corp din Sfânta Fecioară. -Cuvântul lui Dumnezeu era în toate si mai presus de toate, chiar când era în pântecele Sfintei Născătoare de Dumnezeu -însăși ipostasa Cuvântului lui Dumnezeu s-a făcut ipostasa trupului, iar ipostasa Cuvântului, care era mai înainte simplă, a devenit compusă. Compusă din două firi desavârsite, din Dumnezeire și omenire. Ea are atât însușirea caracteristică și determinantă a fiimii dumnezeiești a Cuvântului lui Dumnezeu, potrivit căreia se deosebește de Tatăl si de Duhul, cât și însușirile caracteristice și determinante ale trupului, potrivit cărora se deosebește de mamă si de ceilalți oameni. Are apoi si însușirile firii dumnezeieși, potrivit cărora este unit cu Tatăl și cu Duhul, și însușirile firii omenești, potrivit cărora este unit cu Maica Sa și cu noi. Mai mult, se deosebește de Tatăl și de Duhul, de Maica Sa și de noi, prin aceea că același este simultan si Dumnezeu și om. Căci știm că aceasta este însușirea cea mai specială a ipostasei lui Hristos. -Nu-l propovăduim numai Dumnezeu, lipsit de omenirea noastră, și nici numai om, lipsindu-l de Dumnezeire. Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași, și Dumnezeu și om în același timp, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit; în totul Dumnezeu și în totul om; același în totul Dumnezeu împreună cu trupul său și în totul om împreună cu Dumnezeirea Lui mai presus de Dumnezeire. Prin expresia âDumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia âîn totul Dumnezeu si în totul om", arătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei." "Unul este deci Hristos, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit, căruia împreună cu Tatăl si cu Duhul ne închinăm printr-o singură închinăciune împreună cu preacuratul Lui trup, deoarece nu susținem că trupului Lui nu i se cuvine închinăciune. Trupul este adorat în singura ipostasă a Cuvântului, care s-a făcut ipostasa trupului. Prin aceasta nu ne închinăm făpturii, căci nu ne închinăm trupului Lui ca unui simplu trup, ci ca unuia unit cu Dumnezeirea, pentru că cele două firi ale Lui se reduc la o singură persoană si la o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul. Mă închin celor două firi ale lui Hristos din cauza Dumnezeirii unită cu trupul. Căci nu introduc a patra persoană în Treime â să nu fie! â, ci mărturisesc o singură persoană a lui Dumnezeu Cuvântul si a trupului Lui. Căci Treimea a rămas Treime si după întruparea Cuvântului" Last edited by cristirg; 04.03.2015 at 23:47:46. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
"Dumnezeu s-a făcut om și că omul s-a făcut Dumnezeu — căci Cuvântul fiind Dumnezeu s-a făcut fără schimbare om.
Căci unul este Hristos si una este persoana Lui, adică ipostasa. Și totuși are două firi, a Dumnezeirii și a omenirii Lui. Așadar, din Dumnezeire decurge în chip firesc slava care a fost comună fiecăreia din cele două firi din pricina identității ipostasei, iar din trup cele smerite, care sunt comune fiec ăreia din cele două firi. Căci unul este și același cel care este aceasta si aceea, adică Dumnezeu și om, și ale aceluiași sunt atât cele ale Dumnezeirii cât și cele ale omenirii. Dumnezeirea săvârsea minunile, dar nu le savârsea fără trup; trupul, însă, pe cele smerite, dar nu fără Dumnezeire, în timp ce trupul pătimea, Dumnezeirea era unită cu El, cu toate acestea ramânea impasibilă și savârsea patimile cele mântuitoare. Și în timp ce Dumnezeirea Cuvântului lucra, sfânta Lui minte era unită cu ea, gândind și știind cele ce se săvârseau. Așadar Dumnezeirea împărtășește corpului măririle sale proprii, dar ea nu participă patimilor trupului. Căci n-a suferit trupul Lui prin Dumnezeire așa după cum Dumnezeirea a lucrat prin trup. Trupul n-a fost decât un instrument al Dumnezeirii. Așadar, chiar dacă din primul moment al zămislirii n-a fost nici cea mai mică despărțire între cele două firi, ci faptele fiecăreia din cele două firi au fost continuu ale unei singure persoane, totuși cu nici un chip nu amestecăm pe acelea care s-au săvârșit în mod nedespărțit, ci cunoaștem din calitatea faptelor ale cărei din cele două firi este fiecare faptă. Prin urmare, Hristos lucrează potrivit fiecăreia din cele două firi ale lui și fiecare fire din cele două lucrează în El cu participarea celeilalte. Cuvântul, în virtutea stapânirii și puterii Dumnezeirii, lucrează cele ce sunt ale Cuvântului, toate câte sunt domnești și împărătești. Iar corpul lucrează pe ale sale, potrivit voinței Cuvântului, care s-a unit cu el si căruia îi aparține. Corpul nu se mișcă spre efectele firești, nici nu se îndepărta si evita de la sine pe cele dureroase sau pe cele care veneau din afară, ci corpul lui lucra așa potrivit firii sale, prin faptul că voia Cuvântul si îngăduia în vederea mântuirii să pătimească aceasta și să savârsească propriile sale activități pentru ca, prin faptele firii sale, să fie învederat adevărul. Dar după cum, în chip supraființial, a luat ființă născându-se din Fecioară, tot astfel lucrează si cele omenești mai presus de om, mergând cu picioare pamântești pe apă nestatornica, nu pentru că apa s-a prefăcut în pământ, ci pentru că, prin puterea suprafirească a Dumnezeirii Lui, apa și-a pierdut calitatea ei de a mai curge si n-a cedat greutății picioarelor materiale. Nu savârsea în chip omenesc pe cele omenești, căci nu era numai om, ci si Dumnezeu. Pentru aceea si patimile Lui sunt de viață făcătoare și mântuitoare. Și nici nu lucra în chip dumnezeiesc pe cele dumnezeiești, căci nu era numai Dumnezeu, ci și om. Pentru aceea savârsea minunile prin pipăit, prin cuvânt si prin cele asemenea." |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Dar ce este "a deveni persoană"?
Cum adică "a deveni", și încă mai mult chiar - "a deveni persoană"? Mă refer, evident, deocamdată la oameni, aici, pe pământ, unde doar omul este persoană. Sau poate că omul nu devine persoană (cu atât mai improbabil ar fi astfel să afirmăm în adevăr că Hristos a devenit persoană) ci se naște așa - persoană gata constituită? Eu nu știu... * Poate aș alege să fiu de acord cu afirmația care atribuie Mântuitorului proprietatea de a fi devenit persoană, dacă aș ști ce este aceea a deveni, și încă persoană. Dar cum să consider validă asumpția că Hristos a devenit persoană sau dimpotrivă, cum să consider falsă o asemenea eventualitate a cugetării dacă eu nu cunosc mai întâi ce este "a deveni persoană"... Așadar, mă ajută cineva să înțeleg ce este (cum este) "a deveni persoană"? Ce fel de devenire mai e și asta?.....:) Apoi voi fi mai agil, poate, în efortul de a înțelege dacă și Hristos a devenit persoană sau, dimpotrivă, voi rămâne convins că nu a devenit persoană. P.S. Sau, poate, mă înfricoșează gândul, îmi e cu neputință să aflu ce înseamnă a deveni persoană (doar) prin cugetare... Last edited by Ioan_Cezar; 05.03.2015 at 03:04:57. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Doamne ai milă...
De ce vă bateți capul cu prostii? O capcană întinsă de "Capy", care nici nu-i ortodox... Da, Hristos a devenit persoană omenească, ce-i așa de mirat pentru un creștin? E ceva normal! A venit să ne mântuiască. Hristos este Dumnezeu adevărat și om adevărat. Persoană omenească. Avem Filipeni capitolul 2: 1. Deci, dacă este vreun îndemn în Hristos, dacă este vreo mângâiere a dragostei, dacă este vreo împărtășire a Duhului, dacă este vreo milostivire și îndurare, 2. Faceți-mi bucuria deplină, ca să gândiți la fel, având aceeași iubire, aceleași simțiri, aceeași cugetare. 3. Nu faceți nimic din duh de ceartă, nici din slavă deșartă, ci cu smerenie unul pe altul socotească-l mai de cinste decât el însuși. 4. Să nu caute nimeni numai ale sale, ci fiecare și ale altuia. 5. Gândul acesta să fie în voi care era și în Hristos Iisus, 6. Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu, 7. Ci S-a deșertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, și la înfățișare aflându-Se ca un om, 8. S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, și încă moarte pe cruce. 9. Pentru aceea, și Dumnezeu L-a preaînălțat și I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume; 10. Ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al celor cerești și al celor pământești și al celor de dedesubt. 11. Și să mărturisească toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu-Tatăl. 12. Drept aceea, iubiții mei, precum totdeauna m-ați ascultat, nu numai când eram de față, ci cu atât mai mult acum când sunt departe, cu frică și cu cutremur lucrați mântuirea voastră; 13. Căci Dumnezeu este Cel ce lucrează în voi și ca să voiți și ca să săvârșiți, după a Lui bunăvoință. 14. Toate să le faceți fără de cârtire și fără de îndoială, 15. Ca să fiți fără de prihană și curați, fii ai lui Dumnezeu neîntinați în mijlocul unui neam rău și stricat și întru care străluciți ca niște luminători în lume, 16. Ținând cu putere cuvântul vieții, spre lauda mea în ziua lui Hristos, că nu în zadar am alergat, nici în zadar m-am ostenit. 17. Și chiar dacă mi-aș vărsa sângele pentru jertfa și slujirea credinței voastre, mă bucur și vă fericesc pe voi pe toți. 18. Asemenea și voi bucurați-vă și fericiți-mă. 19. Ci nădăjduiesc întru Domnul Iisus, că voi trimite pe Timotei la voi, fără de zăbavă, ca și eu să fiu cu inima bună, aflând vești despre voi. 20. Căci nu am pe nimeni altul, la un gând cu mine și care să vă poarte grija cu adevărat, 21. Fiindcă toți caută ale lor, nu ale lui Iisus Hristos. Mulți, mai ales protestanții spun: "sunt salvaaat, sunt mântuiiiit, gata, "domnul isus", m-a salvat, sunt mântuit deja." Ei bine, Filipeni 2, 12, cum vedem mai sus, arată că cei care spun așa ceva, sunt în înșelare diavolească. Nu e nimeni salvat. Pentru că trebuie "să lucrăm cu frică și cu cutremur la mântuirea noastră", și așa luptând toată viața, pentru mânturiea noastră, la sfârșitul vieții, care noi nu îl cunoaștem, vom putea spune: Doamne, ai milă de mine și salvează-mă, că uite, am lucrat cu frică și cu cutremur la mântuirea mea". Deci, când mai auziți vreun rătăcit că spune: "sunt mântuit", dați-i să citească la Filipeni 2, 12, să se convingă. Deci v-ați lămurit cu Hristos, personă umană? Parcă sunteți copii mici :) Vine un "Capy", vă dă o gogoașă, și fiindcă nu știți ce să faceți cu ea, o pasați de la unu la altu :) și vă murdăriți toți de ulei și de gem. Gogoașele nu se mănâncă, decât dacă ești lihnit de foame, că te îngrașă mult și nu mai poți face efort, de nici un fel, nici intelectual, nici fizic :) În fine, iertați analogiile, sper că vi-am fost de folos. Nu mai văd utilitatea topicului. Nu știu dacă a fost util de la început, pate era doar căutarea personală a lui "Capy"... Post ușor, cu biruințe, pe mai departe...
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 05.03.2015 at 11:41:08. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu le-am spus, dar ei fie n-au crezut fie le place sa-si inalte mintea. Citat:
Mare si nu-mi permit sa-ti dau asa de multa atentie.Dar dupa post iti garantez ca numai in versuri voi vorbi cu tine. ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Dacă te-ar fi interesat subiectul topicului ai fi venit cu argumente reale, nu cu citate din Scriptura interpretate după ureche, din care nu reiese de fapt nimic. Care din Sfinții Părinți și care Sinod Ecumenic a afirmat vreodată că Hristos a devenit "presoană umană", ci nu "Om desăvârșit"? La care Sfânt Părinte ai citit așa ceva, și la care Sinod Ecumenic? Ceea ce ai făcut domnia ta prin acest mesaj, este cunoscuta metodă rătăcită, numită "analogia fidei" sau "regula fidei", întâlnită la papistași, respectiv la protestanți, și nu are nimic de a face cu teologie ortodoxă. Adică, dai o interpretare personală Scripturii, peste Hotărările Sinoadelor Ecumenice și peste tâlcuirile Sfinților Părinți, călcându-le în picioare pe acestea din urmă! Pe lângă asta, îl mai numești eretic și pe Fericitul Augustin, trecut în calendare și prăznuit în Biserica Ortodoxă. Unde s-a mai pomenit așa ceva? Cu teologi ca tine, va fi vai de teologia din România. Last edited by Capy; 05.03.2015 at 14:35:22. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Capy, frate, iertare dacă te-am smintit. Am simțit sensibilitatea ta. O împărtășesc întru totul. Și eu sunt sensibil. Dar până la o limită. Când vine vorba să fim curajoși, în lupta cu întunericul, căutăm definiția și aplicarea martirajului, nu supunerea la ispite.
Deci când scrii Hristos, oriunde, chiar și la tastatură, scrii OMUL, om desăvârșit și Dumnezeu în același timp. Scrii exemplul suprem. Tâlcuit de Sfinții Părinți, pe care, dacă tot amintești de ei, citează-i, să-ți susții opinia, dacă e greșită sau corectă. Însă nu trebuie citați, dacă cunoști dogma Sfintei Treimi. Deci Hristos, om adevărat și Dumnezeu adevărat, este Cel care trebuie urmat, ca exemplu suprem. Reîntâlnit, ontologic, în fiecare din Sfinții Lui, și fiecare din creștinii, care, cu cât sunt în ei mai vii, cele creștinești, cu atât chipul lui Hristos în ei, e mai vădit, mai văzut, mai simțit. Fiindcă, suntem chemați ca și noi să devenim dumnezei, cu "d" mic, îndumnezeiți, dumnezei după har, numai prin Iisus Hristos, pentru că El e primul în toate; cele spre mânturiea noastră. Deci, da, este persoană umană și esență și ființă divină, Persoană ca Ipostas, în Dumnezeu Cel Unul, spune Sfântul Vasile cel Mare, în Tratatul despre Sfântul Duh, folosind pentru prima dată termenul de ipostas, adică Persoană Dumnezeiască, Sfânta Treime. Să-ți explic copilărește, fiecare din Persoanele Sfintei Treimi, au "atribuții" diferite, dar natura lor e aceași, la care nicio creatură nu va putea vreodată să intre. În esență și natură. Dar ca și "atribuții", Hristos, este trimis să ia trup omenesc, persoană umană, termenul care nu l-ai înțeles, fiindcă nu ai citit Filipeni capitolul 2, poate acum îl citești că îți reamintesc să-l citești. În Filipeni, capitolul 2, este "actul chenotic", numit de Sfinții Părinți. Sau chenoza lui Hristos. Adică exact ce scrie acolo, ți-am îngroșat mai sus, ca să citești mai ușor, dar n-ai citit. Dacă ai să citești despre chenoză, la Sfinții Părinți, chiar fără să faci facultatea de teologie, ai să înveți cei aceea "chenoză", și cum raportezi chenoza la expresia "persoană omenească"/persoană Dumnezeiască. Chiar ieri, cu mila Domnului, am citit din Sfântul Vasile cel Mare, Tratatul despre Duhul Sfânt, din PSB, partea a treia, contra pnevmatomahilor, cei mai înverșunați arieni, care negau Dumnezeirea Duhului Sfânt. Acolo Sfântul Vasile spune ce e aceea Persoană în Sfânta Treime, ce este Dumnezeu Unul în 3 ipostasuri, care e "rolul" fiecăruia, dar ca Unul, pentru mântuirea noastră și desigur, de ce pnevmatomahii sau mecedoniștii, nu au dreptate și sunt eretici. Să nu-mi fie spre laudă, dar te rog să fi atent când faci afirmații gratuite. Înțelege sensurile și abea atunci folosește-le, frațior iubit. Deci este Persoană umană și Dumnezeu în același timp, dar numai cu definiția termenului "persoană umană" ca persoană desăvârșită, Omul prin excelență, după chipul și asemănarea căruia am fost creați, de EL, de Hristos, Cuvântul Tatălui și la care suntem chemați să ajungem înapoi, căzuți fiind de la starea primordială, stare în care nici atunci nu eram desîvârșiți, dar prin venirea lui Hristos, Desăvârșirea, care arată Calea, Adevărul și Viața, putem prin mântuirea dată de El, Răscumpărătorul, prin Duhul Sfânt, de la Tatăl, să reintrăm în acea stare, când vom ieși din trupul material stricăcios, dar, trup care, se face cauza și posibilitatea "persoanei" noastre umane căzute, să primească și să trăiască după "Persoana omenească și Dumnezeiască" a lui Hristos, sfințindu-ne prin El, ajungând la Tatăl, prin El, de la care am plecat prin Adam. Înțelegi, Capy? Mi-aș dori să înțelegi. Îmi doresc tare mult să înțelegi. Ți-am scris în 10 rânduri o teologie de câteva volume... Iar Augustin este eretic, cu adevărat. Iar "teologia" celor care îl admit ca sfânt pe ereticul Augustin, mai spun și că Origen trebuie "reconsiderat" și alte prostii ale "teologiei" lor și va sfârși, acea "teologie" românească, în cea mai mare erezie a tuturor timpurilor, ecumenismul, sau altfel spus, desființarea creștinismului, diluarea întrun "tot unitar", un chiveci de religii, fiecare crede ce vrea și apoi, venirea lui antihrist. Să nu fie. Doamne ajută.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 05.03.2015 at 14:58:15. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
|