Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 05.03.2015, 11:37:42
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Doamne ai milă...

De ce vă bateți capul cu prostii? O capcană întinsă de "Capy", care nici nu-i ortodox...

Da, Hristos a devenit persoană omenească, ce-i așa de mirat pentru un creștin? E ceva normal! A venit să ne mântuiască.

Hristos este Dumnezeu adevărat și om adevărat. Persoană omenească.

Avem Filipeni capitolul 2:

1. Deci, dacă este vreun îndemn în Hristos, dacă este vreo mângâiere a dragostei, dacă este vreo împărtășire a Duhului, dacă este vreo milostivire și îndurare,
2. Faceți-mi bucuria deplină, ca să gândiți la fel, având aceeași iubire, aceleași simțiri, aceeași cugetare.
3. Nu faceți nimic din duh de ceartă, nici din slavă deșartă, ci cu smerenie unul pe altul socotească-l mai de cinste decât el însuși.
4. Să nu caute nimeni numai ale sale, ci fiecare și ale altuia.
5. Gândul acesta să fie în voi care era și în Hristos Iisus,
6. Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu,
7. Ci S-a deșertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, și la înfățișare aflându-Se ca un om,
8. S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, și încă moarte pe cruce.

9. Pentru aceea, și Dumnezeu L-a preaînălțat și I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume;
10. Ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al celor cerești și al celor pământești și al celor de dedesubt.
11. Și să mărturisească toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu-Tatăl.
12. Drept aceea, iubiții mei, precum totdeauna m-ați ascultat, nu numai când eram de față, ci cu atât mai mult acum când sunt departe, cu frică și cu cutremur lucrați mântuirea voastră;
13. Căci Dumnezeu este Cel ce lucrează în voi și ca să voiți și ca să săvârșiți, după a Lui bunăvoință.
14. Toate să le faceți fără de cârtire și fără de îndoială,
15. Ca să fiți fără de prihană și curați, fii ai lui Dumnezeu neîntinați în mijlocul unui neam rău și stricat și întru care străluciți ca niște luminători în lume,
16. Ținând cu putere cuvântul vieții, spre lauda mea în ziua lui Hristos, că nu în zadar am alergat, nici în zadar m-am ostenit.
17. Și chiar dacă mi-aș vărsa sângele pentru jertfa și slujirea credinței voastre, mă bucur și vă fericesc pe voi pe toți.
18. Asemenea și voi bucurați-vă și fericiți-mă.
19. Ci nădăjduiesc întru Domnul Iisus, că voi trimite pe Timotei la voi, fără de zăbavă, ca și eu să fiu cu inima bună, aflând vești despre voi.
20. Căci nu am pe nimeni altul, la un gând cu mine și care să vă poarte grija cu adevărat,
21. Fiindcă toți caută ale lor, nu ale lui Iisus Hristos.


Mulți, mai ales protestanții spun: "sunt salvaaat, sunt mântuiiiit, gata, "domnul isus", m-a salvat, sunt mântuit deja."

Ei bine, Filipeni 2, 12, cum vedem mai sus, arată că cei care spun așa ceva, sunt în înșelare diavolească.
Nu e nimeni salvat.
Pentru că trebuie "să lucrăm cu frică și cu cutremur la mântuirea noastră", și așa luptând toată viața, pentru mânturiea noastră, la sfârșitul vieții, care noi nu îl cunoaștem, vom putea spune: Doamne, ai milă de mine și salvează-mă, că uite, am lucrat cu frică și cu cutremur la mântuirea mea".

Deci, când mai auziți vreun rătăcit că spune: "sunt mântuit", dați-i să citească la Filipeni 2, 12, să se convingă.

Deci v-ați lămurit cu Hristos, personă umană?

Parcă sunteți copii mici :)

Vine un "Capy", vă dă o gogoașă, și fiindcă nu știți ce să faceți cu ea, o pasați de la unu la altu :) și vă murdăriți toți de ulei și de gem. Gogoașele nu se mănâncă, decât dacă ești lihnit de foame, că te îngrașă mult și nu mai poți face efort, de nici un fel, nici intelectual, nici fizic :) În fine, iertați analogiile, sper că vi-am fost de folos.

Nu mai văd utilitatea topicului.

Nu știu dacă a fost util de la început, pate era doar căutarea personală a lui "Capy"...

Post ușor, cu biruințe, pe mai departe...
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 05.03.2015 at 11:41:08.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 05.03.2015, 11:46:31
oaie_cugetatoare oaie_cugetatoare is offline
Banned
 
Data înregistrării: 31.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.296
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Doamne ai milă...

De ce vă bateți capul cu prostii? O capcană întinsă de "Capy", care nici nu-i ortodox...
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...6&postcount=53
Eu le-am spus, dar ei fie n-au crezut fie le place sa-si inalte mintea.

Citat:
În prealabil postat de EzioAuditore Vezi mesajul
Si din cand in cand, dai peste o oaie creata
Care vrea sa arate, ca poate sa gindeasca,
Ce s-a facut c-a inteles, nimic probabil
Regurgitand prostii din timp indispensabil.

Nu-i nega sa pasca, prostia fara de minte
Zidind idei lanoase perfidiei oseminte,
Ca poate se aprinde si-si arata exuberanta,
Iubind ocazional berbecii si transhumanta.
Sa stii ca si eu pot sa vorbesc in versuri.Dar acum sunt in Postul cel
Mare si nu-mi permit sa-ti dau asa de multa atentie.Dar dupa post iti
garantez ca numai in versuri voi vorbi cu tine.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 05.03.2015, 19:30:27
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de oaie_cugetatoare Vezi mesajul
Sa stii ca si eu pot sa vorbesc in versuri.Dar acum sunt in Postul cel
Mare si nu-mi permit sa-ti dau asa de multa atentie.Dar dupa post iti
garantez ca numai in versuri voi vorbi cu tine.


Citat:
În prealabil postat de oaie_cugetatoare Vezi mesajul
Reply With Quote
  #4  
Vechi 05.03.2015, 14:03:54
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Vine un "Capy", vă dă o gogoașă, și fiindcă nu știți ce să faceți cu ea, o pasați de la unu la altu :) și vă murdăriți toți de ulei și de gem. Gogoașele nu se mănâncă, decât dacă ești lihnit de foame, că te îngrașă mult și nu mai poți face efort, de nici un fel, nici intelectual, nici fizic :) În fine, iertați analogiile, sper că vi-am fost de folos.
Într-adevăr, niște analogii habarniste, de influență papistașo-protestantă!!

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Doamne ai milă...

De ce vă bateți capul cu prostii? O capcană întinsă de "Capy", care nici nu-i ortodox...
De fapt, ai intrat pe subiectul topicului, doar ca să lansezi atacuri la persoana mea, inclusiv că nu sunt ortodox, fără a ști de fapt, nimic despre mine.

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Da, Hristos a devenit persoană omenească, ce-i așa de mirat pentru un creștin? E ceva normal! A venit să ne mântuiască.

Hristos este Dumnezeu adevărat și om adevărat. Persoană omenească.

Avem Filipeni capitolul 2:

1. Deci, dacă este vreun îndemn în Hristos, dacă este vreo mângâiere a dragostei, dacă este vreo împărtășire a Duhului, dacă este vreo milostivire și îndurare,
2. Faceți-mi bucuria deplină, ca să gândiți la fel, având aceeași iubire, aceleași simțiri, aceeași cugetare.
3. Nu faceți nimic din duh de ceartă, nici din slavă deșartă, ci cu smerenie unul pe altul socotească-l mai de cinste decât el însuși.
4. Să nu caute nimeni numai ale sale, ci fiecare și ale altuia.
5. Gândul acesta să fie în voi care era și în Hristos Iisus,
6. Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu,
7. Ci S-a deșertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, și la înfățișare aflându-Se ca un om,
8. S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, și încă moarte pe cruce.

9. Pentru aceea, și Dumnezeu L-a preaînălțat și I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume;
10. Ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al celor cerești și al celor pământești și al celor de dedesubt.
11. Și să mărturisească toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu-Tatăl.
12. Drept aceea, iubiții mei, precum totdeauna m-ați ascultat, nu numai când eram de față, ci cu atât mai mult acum când sunt departe, cu frică și cu cutremur lucrați mântuirea voastră;
13. Căci Dumnezeu este Cel ce lucrează în voi și ca să voiți și ca să săvârșiți, după a Lui bunăvoință.
14. Toate să le faceți fără de cârtire și fără de îndoială,
15. Ca să fiți fără de prihană și curați, fii ai lui Dumnezeu neîntinați în mijlocul unui neam rău și stricat și întru care străluciți ca niște luminători în lume,
16. Ținând cu putere cuvântul vieții, spre lauda mea în ziua lui Hristos, că nu în zadar am alergat, nici în zadar m-am ostenit.
17. Și chiar dacă mi-aș vărsa sângele pentru jertfa și slujirea credinței voastre, mă bucur și vă fericesc pe voi pe toți.
18. Asemenea și voi bucurați-vă și fericiți-mă.
19. Ci nădăjduiesc întru Domnul Iisus, că voi trimite pe Timotei la voi, fără de zăbavă, ca și eu să fiu cu inima bună, aflând vești despre voi.
20. Căci nu am pe nimeni altul, la un gând cu mine și care să vă poarte grija cu adevărat,
21. Fiindcă toți caută ale lor, nu ale lui Iisus Hristos.


Mulți, mai ales protestanții spun: "sunt salvaaat, sunt mântuiiiit, gata, "domnul isus", m-a salvat, sunt mântuit deja."

Ei bine, Filipeni 2, 12, cum vedem mai sus, arată că cei care spun așa ceva, sunt în înșelare diavolească.
Nu e nimeni salvat.
Pentru că trebuie "să lucrăm cu frică și cu cutremur la mântuirea noastră", și așa luptând toată viața, pentru mânturiea noastră, la sfârșitul vieții, care noi nu îl cunoaștem, vom putea spune: Doamne, ai milă de mine și salvează-mă, că uite, am lucrat cu frică și cu cutremur la mântuirea mea".

Deci, când mai auziți vreun rătăcit că spune: "sunt mântuit", dați-i să citească la Filipeni 2, 12, să se convingă.

Deci v-ați lămurit cu Hristos, personă umană?

Parcă sunteți copii mici :)
Domnia ta vorbești despre sectanți, însă nu te deosebești cu nimic de ei, din moment ce interpretezi Scriptură după ureche, fără să ții seama de ceea ce au spus Sfinții Părinți și alții oameni cu pregătire teologică referitor la acest subiect.

Dacă te-ar fi interesat subiectul topicului ai fi venit cu argumente reale, nu cu citate din Scriptura interpretate după ureche, din care nu reiese de fapt nimic.
Care din Sfinții Părinți și care Sinod Ecumenic a afirmat vreodată că Hristos a devenit "presoană umană", ci nu "Om desăvârșit"? La care Sfânt Părinte ai citit așa ceva, și la care Sinod Ecumenic?

Ceea ce ai făcut domnia ta prin acest mesaj, este cunoscuta metodă rătăcită, numită "analogia fidei" sau "regula fidei", întâlnită la papistași, respectiv la protestanți, și nu are nimic de a face cu teologie ortodoxă.
Adică, dai o interpretare personală Scripturii, peste Hotărările Sinoadelor Ecumenice și peste tâlcuirile Sfinților Părinți, călcându-le în picioare pe acestea din urmă!
Pe lângă asta, îl mai numești eretic și pe Fericitul Augustin, trecut în calendare și prăznuit în Biserica Ortodoxă. Unde s-a mai pomenit așa ceva? Cu teologi ca tine, va fi vai de teologia din România.

Last edited by Capy; 05.03.2015 at 14:35:22.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 05.03.2015, 14:39:09
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Capy, frate, iertare dacă te-am smintit. Am simțit sensibilitatea ta. O împărtășesc întru totul. Și eu sunt sensibil. Dar până la o limită. Când vine vorba să fim curajoși, în lupta cu întunericul, căutăm definiția și aplicarea martirajului, nu supunerea la ispite.

Deci când scrii Hristos, oriunde, chiar și la tastatură, scrii OMUL, om desăvârșit și Dumnezeu în același timp. Scrii exemplul suprem. Tâlcuit de Sfinții Părinți, pe care, dacă tot amintești de ei, citează-i, să-ți susții opinia, dacă e greșită sau corectă. Însă nu trebuie citați, dacă cunoști dogma Sfintei Treimi.

Deci Hristos, om adevărat și Dumnezeu adevărat, este Cel care trebuie urmat, ca exemplu suprem. Reîntâlnit, ontologic, în fiecare din Sfinții Lui, și fiecare din creștinii, care, cu cât sunt în ei mai vii, cele creștinești, cu atât chipul lui Hristos în ei, e mai vădit, mai văzut, mai simțit. Fiindcă, suntem chemați ca și noi să devenim dumnezei, cu "d" mic, îndumnezeiți, dumnezei după har, numai prin Iisus Hristos, pentru că El e primul în toate; cele spre mânturiea noastră. Deci, da, este persoană umană și esență și ființă divină, Persoană ca Ipostas, în Dumnezeu Cel Unul, spune Sfântul Vasile cel Mare, în Tratatul despre Sfântul Duh, folosind pentru prima dată termenul de ipostas, adică Persoană Dumnezeiască, Sfânta Treime. Să-ți explic copilărește, fiecare din Persoanele Sfintei Treimi, au "atribuții" diferite, dar natura lor e aceași, la care nicio creatură nu va putea vreodată să intre. În esență și natură. Dar ca și "atribuții", Hristos, este trimis să ia trup omenesc, persoană umană, termenul care nu l-ai înțeles, fiindcă nu ai citit Filipeni capitolul 2, poate acum îl citești că îți reamintesc să-l citești.

În Filipeni, capitolul 2, este "actul chenotic", numit de Sfinții Părinți. Sau chenoza lui Hristos. Adică exact ce scrie acolo, ți-am îngroșat mai sus, ca să citești mai ușor, dar n-ai citit. Dacă ai să citești despre chenoză, la Sfinții Părinți, chiar fără să faci facultatea de teologie, ai să înveți cei aceea "chenoză", și cum raportezi chenoza la expresia "persoană omenească"/persoană Dumnezeiască.

Chiar ieri, cu mila Domnului, am citit din Sfântul Vasile cel Mare, Tratatul despre Duhul Sfânt, din PSB, partea a treia, contra pnevmatomahilor, cei mai înverșunați arieni, care negau Dumnezeirea Duhului Sfânt. Acolo Sfântul Vasile spune ce e aceea Persoană în Sfânta Treime, ce este Dumnezeu Unul în 3 ipostasuri, care e "rolul" fiecăruia, dar ca Unul, pentru mântuirea noastră și desigur, de ce pnevmatomahii sau mecedoniștii, nu au dreptate și sunt eretici. Să nu-mi fie spre laudă, dar te rog să fi atent când faci afirmații gratuite. Înțelege sensurile și abea atunci folosește-le, frațior iubit.

Deci este Persoană umană și Dumnezeu în același timp, dar numai cu definiția termenului "persoană umană" ca persoană desăvârșită, Omul prin excelență, după chipul și asemănarea căruia am fost creați, de EL, de Hristos, Cuvântul Tatălui și la care suntem chemați să ajungem înapoi, căzuți fiind de la starea primordială, stare în care nici atunci nu eram desîvârșiți, dar prin venirea lui Hristos, Desăvârșirea, care arată Calea, Adevărul și Viața, putem prin mântuirea dată de El, Răscumpărătorul, prin Duhul Sfânt, de la Tatăl, să reintrăm în acea stare, când vom ieși din trupul material stricăcios, dar, trup care, se face cauza și posibilitatea "persoanei" noastre umane căzute, să primească și să trăiască după "Persoana omenească și Dumnezeiască" a lui Hristos, sfințindu-ne prin El, ajungând la Tatăl, prin El, de la care am plecat prin Adam.

Înțelegi, Capy? Mi-aș dori să înțelegi. Îmi doresc tare mult să înțelegi.

Ți-am scris în 10 rânduri o teologie de câteva volume...

Iar Augustin este eretic, cu adevărat. Iar "teologia" celor care îl admit ca sfânt pe ereticul Augustin, mai spun și că Origen trebuie "reconsiderat" și alte prostii ale "teologiei" lor și va sfârși, acea "teologie" românească, în cea mai mare erezie a tuturor timpurilor, ecumenismul, sau altfel spus, desființarea creștinismului, diluarea întrun "tot unitar", un chiveci de religii, fiecare crede ce vrea și apoi, venirea lui antihrist. Să nu fie.

Doamne ajută.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 05.03.2015 at 14:58:15.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 05.03.2015, 16:08:03
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Să-ți explic copilărește, fiecare din Persoanele Sfintei Treimi, au "atribuții" diferite, dar natura lor e aceași, la care nicio creatură nu va putea vreodată să intre. În esență și natură. Dar ca și "atribuții", Hristos, este trimis să ia trup omenesc, persoană umană, termenul care nu l-ai înțeles, fiindcă nu ai citit Filipeni capitolul 2, poate acum îl citești că îți reamintesc să-l citești.
Bați câmpii! Se vede că ai aterizat la întâmplare pe acest topic, fără să te fi interesat subiectul, ci doar ca să lansezi atacuri la perosoana mea. Dacă ai fi citit ceea ce s-a discutat până acum, ai fi văzut că s-au dat explicații, inclusiv din Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin. Trupul omenesc în Hristos indică firea/natura umană a Sa, ci nu o vreo "persoană umană", fiindcă Hristos era deja Persoană/Ipostas divin - Unul din Sfânta Treime, în care s-au unit cele două firi - nu mai era nevoie de vreun ipostas sau de o așa-zisă "persoană umană" în Hristos, care chipurile, ar fi apărut odată cu Întruparea Sa. Persoana Sa divină posedă simultan ambele firi, și doar în Această Persoană s-a realizat unirea firilor divină și umană.

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Trebuie specificat de la bun început faptul că, în filozofie, psihologie, sociologie șamd. termenii de persoană (ipostas, ipostasă) și fire (ființa, natură) nu sunt definiți la fel ca în teologie. Eu mă voi referi doar la înțelesul pe care îl au în teologie acești termeni, fiindcă subiectul topicului este strâns legat de teologie.

Termenii persoană și ipostas sunt sinonime, însă, în funcție de context îndică realități diferite.
De asemenea, termenii ființa / esență / substanță / fire / natură au același înțeles, însă pot indica realități diferite .

Persoana divină (dumnezeiască) nu este aceeași cu persoana umană (omenească), cum de altfel, nici firea divină (dumnezeiască), nu este aceeași cu firea umană (omenească). Divinul (dumnezeiescul) - fie că vorbim despre Ființă, fie că vorbim despre Persoane - este Necreat, pe când umanul (omenescul) este creat (făptură, zidire). Așadar, nu trebuie confundată niciodată Divinitatea cu omenitatea sau Divinul cu umanul. De asemenea, nu trebuie confundate nici Persoanele divine (dumnezeiești) cu persoanele umane (omenești) și nici firea divină (dumnezeiască) cu firea umană (omenească).

General vorbind, firea (natura, ființa) indică ceea ce este comun, pe când persoana (ipostasul, ipostasa) indică ceea ce este distinct. De aceea, există însușiri ale firii (însușiri firești, naturale) și însușiri ale persoanei (însușiri personale sau ipostatice).

Sf. Ioan Damaschin explică: "Tot ceea ce este comun și se observă în mulți, fără ca să fie în unul mai mult, iar în altul mai puțin, se numește ființă. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singură fire a oamenilor, pentru că orice om este compus din suflet și corp."

Vlădica Hierotheos Vlachos explică foarte limpede: "Spunând însă că voința este a firii-naturii, nu ignorăm faptul că definim ipostasul ca esență caracterizată de anumite însușiri", "Ipostasul-persoana se definește ca esență având însușiri (idiómata). Astfel, energia-lucrarea este mișcare esențială-ființială a firii, dar elementul activ (energón) este persoana."

Când ne referim la ceea ce este Necreat - Divinitate (dumnezeire) avem spre exemplu:

Ceea ce este comun
Persoanele divine (dumnezeiești) sunt co-eterne, nedespărțite și de-o-ființă - de aceeași ființă / esență / substanță / fire / natură, de aceeași slavă (energie), de o voință, de o cinste, de o putere și nimeni nu este mai mare decât celălalt, adică Fiul și Duhul Sfânt nu sunt de o mai mică importanță decât Tatăl. Acestea sunt însușiri firești (naturale) și indică ceea ce au în comun Persoanele divine (dumnezeiești). Sf. Ioan Damaschin explică: "Căci cu privire la Sfânta Treime ceea ce o unește și o face una este examinat real din pricina coeternității și din pricina identității ființei, activității și voinței, din pricina acordului felului de a gândi și din pricina identității stăpânirii, puterii și bunătății. Nu am spus asemanare, ci identitate și unitate de mișcare, căci este vorba de o singură ființă, o singură bunătate, o singură putere, o singură voință, o singură activitate, o singură stăpânire, una și aceeași, nu trei asemenea unele cu altele, ci una și aceeași mișcare a celor trei ipostase. Căci fiecare dintre ele nu are mai puțină unitate față de altă ipostasă ca față de sine însăși, în sensul că în toate privințele Tătal, Fiul și Sfântul Duh sunt unul, afară de nenaștere, naștere și purcedere."

Ceea ce este distinct
Deosebirile dintre Persoanele divine (dumnezeiești) sunt date de însușirile personale (ipostatice). Tatăl este fără de început, necauzat și nenăscut, adică existența Sa nu este cauzată de ceva anume, Fiul S-a născut din Tatăl, iar Duhul Sfânt purcede din Tatăl. ÎPS Hierotheos Vlachos explică: "Fiecare Persoana din Treime are o insusire neschimbata: Tatal este Tata, si nu Fiu, Fiul este Fiu al lui Dumnezeu, si nu Tata, iar Sfantul Duh este Sfantul Duh, si nu Tata sau Fiu. Aceste insusiri nu se pot schimba, misca sau transforma. Tatal nu putea sa devina Fiu, si nici Sfantul Duh nu putea sa Se nasca, de vreme ce purcedea din Tatal; in schimb, cea de-a doua Persoana a Sfintei Treimi, Care S-a nascut din Tatal mai inainte de timp, putea sa Se nasca si in timp, dupa trup, din Preasfanta Fecioara." Acestea se numesc însușiri personale (ipostatice) și indică deosebirea dintre Persoanele divine (dumnezeiești).

Când ne referim la ceea ce este creat (făptură, zidire) - omenitate (omenire) avem spre exemplu:

Ceea ce este comun
Persoanele umane (omenești) sunt de aceeași ființă / esență / substanță / fire / natură. Astfel, Petru este om, așa cum este și Pavel sau cum sunt ceilalți oameni. Sf. Ioan Damaschin explică: "se examinează logic și abstract ceea ce este comun între ei, ceea ce îi unește, ceea ce îi face unul. Căci gândim cu mintea că Petru și Pavel sunt de aceeași natura și au o natură comună, deoarece fiecare din ei este animal (ființă) rațional și muritor și fiecare este trup însuflețit cu suflet rațional și cugetător. Această natură comună, deci, este examinată logic."

Ceea ce este distinct
De asemenea explică Sf. Ioan Damaschin: "La toate făpturile deosebirea ipostaselor se examinează real. Căci ipostasele nu sunt unele în altele. Fiecare are ceva special și particular, adică este despărțită în sine și are multe lucruri care o deosebesc de cealaltă ipostasă. Sunt depărtate în spațiu, se despart în timp, se deosebesc în felul de a gândi, în putere, în figură, adică înfățișare, în capacitate, în temperament, în vrednicie, în ocupație și în toate însușirile caracteristice, dar mai presus de toate în aceea că ipostasele nu sunt unele în altele, ci despărțite. Acest lucru se poate vedea la orice făptură."

Utilizarea sintagmei "persoană umană" cu referire la Hristos, este greșită - ca să nu spun eretică -, deoarece această sintagmă indică prin ea însăși firea persoanei despre care se face vorbire. Persoana nu este ceva abstract, ci ea este fire (natură, esență) caracterizată de anumite însușiri prin care se deosebește de alte persoane. A fi de acord cu această sintagmă înseamnă, ori a introduce o persoană de natură umană în Hristos, ori a denatura caracterul neschimabil/fără schimbare al Ipostasului de natură divină al lui Hristos.

Vlădica Hierotheos Vlachos explică foarte limpede cum este definit ipostasul de către Părinții Bisericii: "Spunând însă că voința este a firii-naturii, nu ignorăm faptul că definim ipostasul ca esență caracterizată de anumite însușiri", "Ipostasul-persoana se definește ca esență având însușiri (idiómata). Astfel, energia-lucrarea este mișcare esențială-ființială a firii, dar elementul activ (energón) este persoana."

Putem spune că Hristos este o Persoană în două firi. Putem, de asemenea, spune că Hristos este Persoana a firii umane și a firii divine. Putem vorbi despre două firi în Persoana lui Hristos. Însă este greșit a spune că Hristos este "persoană umană" fiindcă acestă sintagmă indică natura persoanei în însăși conțintul ei. Pe când celelalte exprimări de care am amintit, indică unirea celor două firi în Persoana lui Hristos cât și posesia simultană a firilor de către Aceasta. Posesia simultană a firilor în Persoana lui Hristos, este posibilă tocmai pentru că Persoana Sa este de natură divină - Unul din Sfânta Treime. Iar în alt comentariu am arătat că "intrepatrunderea se face numai de catre firea dumnezeiasca, pentru ca fiind nezidita, aceasta trece prin toate si nimic nu poate sa treaca prin ea." (Vlădica Ierotheos Vlachos)

Dacă Hristos ar fi "persoană umană", după cum au afirmat unii pe aici, atunci ar fi imposibil ca cele două firi să se unească într-o "persoană umană" și totodată o astfel de persoană să posede simultan ambele firi (divină și umană), fiindcă întrepătrunderea nu se poate face de către o "persoană umană", ci numai de către Persoana de natură divină a lui Hristos pentru că fiind Nezidita/Necreată, numai aceasta a putut face întrepătrunderea prin care s-a realizat pentru totdeauna unirea celor două firi în Ipostasul Cuvântului.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 05.03.2015, 16:10:08
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Chiar ieri, cu mila Domnului, am citit din Sfântul Vasile cel Mare, Tratatul despre Duhul Sfânt, din PSB, partea a treia, contra pnevmatomahilor, cei mai înverșunați arieni, care negau Dumnezeirea Duhului Sfânt. Acolo Sfântul Vasile spune ce e aceea Persoană în Sfânta Treime, ce este Dumnezeu Unul în 3 ipostasuri, care e "rolul" fiecăruia, dar ca Unul, pentru mântuirea noastră și desigur, de ce pnevmatomahii sau mecedoniștii, nu au dreptate și sunt eretici.
Nu a negat nimeni dumnezeirea Duhului Sfânt și deofințimea lui cu Tatăl și cu Fiul sau că Dumnezeu nu ar fi Unul în Sfântă Treime (Trei Ipostasuri de aceeași esență/ființă). Aici se discută despre unirea celor două firi în Ipostasul/Persoana de natură/fire divină a lui Hristos.

Citat:
În prealabil postat de Igor_Paslusnik Vezi mesajul
Ți-am scris în 10 rânduri o teologie de câteva volume...
Ai făcut un ghiveci fără să spui de fapt nimic în legătură cu tema discutată.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare