![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Preabunul, Preaînduratul, Preamilostivul și Atotștiitorul Dumnezeu nu cere de la om cele ce sunt peste puterea lui. Așadar, de la cel bolnav și neputincios El nu cere post, privegheri, mătănii și altele de acest fel, pentru a se putea împărtăși cu Sfintele Taine, nici de la cel sărac nu pretinde milostenie, ci numai trei lucruri:
– spovedanie curată și împăcare cu toți – smerenie a inimii, cu umilință – rugăciune de mulțumire, adică să se roage în toată vremea lui Dumnezeu și să-I mulțumească pentru boala, suferința, neputința și sărăcia ce i s-au dat, căci atât sărăcia, cât și boala și suferința smeresc inima omului: „Inima înfrântă și smerită, Dumnezeu nu o va urgisi". Arhimandrit Cleopa Ilie
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
– Părinte, ce este dreptatea dumnezeiască?
– Dreptatea dumnezeiască este să faci ceea ce îl odihnește pe aproapele tău. Dacă, de pildă, ai de împărțit ceva cu cineva, dă-i nu numai jumatate din ceea ce ai, ci cât vrea acela. Să-l intrebi: „Câte vrei? Două și jumătate? Trei? Ia-le!”. Să dai cele bune și să ții cele stricate. Să dai pe cele mai multe și să le ții pe cele mai puține. Iată, să zicem că o soră ne aduce zece prune. Dacă eu, din pricina lăcomiei pântecelui, mănânc opt și-ți las ție două, te nedreptățesc. Dacă spun: „Deoarece suntem doi, voi mânca eu cinci și-ți voi lăsa ție pe celelalte cinci”, atunci fac dreptate omenească. Iar dacă văd că-ți plac prunele și eu mănânc numai una și-ți spun: „Fă dragoste și mănâncă-le tu pe celelalte, pentru că mie nu-mi prea plac și mă deranjez și la intestine”, atunci fac dreptate dumnezeiască. – Dar care este dreptatea omenească? – Dreptatea omenească este atunci când, de pildă, trebuind să împarți ceva cu cineva, dai jumătate și tu ții cealaltă jumătate. – Părinte, ce loc are dreptatea omenească în viața duhovnicească? – Dreptatea omenească nu este pentru oamenii duhovnicești; ea este doar frână pentru oamenii lumești. Omul duhovnicesc este lipsit de minte dacă o folosește numai pe ea, pentru că înaintea dreptății dumnezeiești, dreptatea omenească este zero. Dar și omul lumesc, dacă reușește ceva în viața aceasta punând în lucrare numai dreptatea omenească, nu va ajunge la adevărata bucurie și odihnă. Fragment din Nevoință duhovnicească – Cuviosul Paisie Aghioritul, Editura Evanghelismos – 2009.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Rugăciunea ne învață cum este Dumnezeu. De pildă, Împărate Ceresc ni-L descoperă pe Dumnezeu prezent aici: Care pretutindenea ești și pe toate le împlinești. Ești aici, și în mine, și pentru mine și cu mine. Iartă-mă, curățește-mă, sălășluiește întru mine!
Când Îl chem așa, sigur mi se liniștesc gândurile. Însă să le rostim din toată inima, știind că astea nu sunt cuvinte deșarte! Fiindcă cel care nu crede și le rostește, acela grăiește în deșert. Și acela ia numele Domnului în deșert, ispitește pe Dumnezeul său și, în loc de milă, se osândește pe sine, săracul. Prin cuvinte sfinte se osândește. Nu vă mirați că mulți dintre creștini sunt iritați, se tulbură. Unul ca acesta s-a rugat și iese mai tulburat decât mai înainte. Probabil că a făcut-o în tulburare, a ispitit, n-a rostit cuvintele din toată inima, cu nădejde, cu dragoste și și-a adunat osândă. Asta zic, trezvia vine din gândul că Dumnezeu este aici și pretutindenea, că ne ascultă, că ne aude. El ne-a poruncit să ne rugăm. Nu de la noi facem gândul ăsta. Ieromonah Savatie Baștovoi
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Prin post au îmblânzit Ninevitenii pe Dumnezeu. Prin acesta, Israilitenii au aflat „ajutor în necazurile lor”. Cu postul cei trei tineri au biruit focul. Prin acesta, Ilie se cunoaște purtat de căruța de foc. Prin el a primit Moisi legea de la Dumnezeu.
Și ce să zic mai mult? Prin post, Stăpânul Hristos s-a pregătit spre propovăduirea Evangheliei, ca să ne arate pildă cât este de folositor postul. Așadar, cine dorește să slujească Domnului, să facă izbândă împotriva vrăjmașilor săi și să dobândească toate cele de mai sus vrednicii, să se înarmeze cu o „sfântă urâciune de sine”, adică, să-și pedepsească trupul cu post, cu privegheri și cu rugăciuni și cu oricât de multe și aspre petreceri va putea. Căci cu acest chip, nu numai pe Dumnezeu îl îmblânzește, dar desăvârșit biruiește și pe cel mai puternic vrăjmaș, și se fac sufletul împreună cu trupul lăcaș al Sfântului Duh. Acestea toate, câte le-am arătat, să se facă cu dreapta socoteală cuvenită, adică: să le faci cât poți, fără să te omori, fiindcă mulți au întrebuințat înfrânarea mai mult decât puterea lor și s-au îmbolnăvit, încât pe urmă au lăsat-o cu totul ca să-și dobândească sănătatea. Pentru aceasta să facă fiecare după puterea sa, că altul poate să postească trei zile fără vătămare, iar altul nu poate nici o zi. Prin urmare, mai bună decât toate faptele este dreapta socoteală. (Agapie Criteanul, Mântuirea păcătoșilor, Editura Egumenița, 2009, pp. 356-357)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Există o judecată particulară și una universală? De ce?
Există. Cea particulară e pentru judecarea omului, așa cum se prezintă la moarte, și cea universală este și pentru judecarea consecințelor faptelor lui rele, după ce el nu mai este în această lume. De exemplu, cineva a scris o carte care derutează de la credință, cartea se răspândește și după moartea scriitorului și-atunci face multe victime. La Judecata de Apoi se vor ști și consecințele faptelor omului în societatea în care a trăit, dacă au fost bune sau rele. Părintele Teofil Părăian
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Văduva a aruncat în vistieria Templului doi bănuți, iar Domnul a zis că ea a pus mai mult decât toți, chiar dacă ceilalți aruncau bani cu nemiluita. Deci, ce a dat preț bănuților ei? Starea sufletească cu care și-a adus ea prinosul. Vezi ce deosebire e între fapta bună lipsită de suflet, făcută pentru că „așa e obiceiul” și fapta bună în care omul pune suflet și inimă?
Nu felul în care se arată pe dinafară îi dă unei fapte preț, ci starea sufletească a făptuitorului. Așa se întâmplă că o faptă minunată în toate privințele poate să nu aibă nici un preț înaintea lui Dumnezeu, iar alta, neînsemnată la arătare, să afle la El înaltă prețuire. Ce reiese de aici, poate vedea oricine. Totuși, să nu cugete nimeni că poate lepăda cele din afară, mărginindu-se doar la cele lăuntrice. Acea văduvă n-ar fi fost lăudată dacă și-ar fi zis: „Aș vrea și eu să dau, dar ce să fac? N-am decât doi bănuți. Dacă îi dau, rămân fără o lețcaie”. Însă ea, precum a dorit, așa a și făcut, încredințându-și viața în mâinile lui Dumnezeu. Și dacă n-ar fi dat nimic, nimeni nu ar fi osândit-o: nici oamenii, nici Dumnezeu; însă atunci nu ar fi dat dovadă de acea întocmire sufletească ce a deosebit-o de ceilalți și a făcut-o slăvită în întreaga lume creștină. Sfântul Teofan Zăvorâtul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Dragostea StareÈului Paisie pentru semenul său era atât de mare, cugetarea sa jertfelnică avea o astfel de putere, încât atunci când se ruga pentru cei bolnavi de cancer, se ruga ca să âiaâ el însuÈi cancerul.
Într-un caz asemănător, voind să-l imit Èi eu pe StareÈ, m-am rugat lui Dumnezeu nu să-mi dea cancerul care chinuia trupul unei persoane iubite, ci, dacă ar fi fost cu putinÈă, să-i dau în dar viaÈa mea. GreÈeală Èi puÈinătate de suflet. Èi ÈtiÈi de ce? Pentru că în aceste cazuri, de multe ori moartea lucrează în chip izbăvitor, eliberator, chiar Èi pentru manifestarea âjertfitoareâ a egoismului nostru, dacă se poate spune aÈa ceva. Cancerul, precum Èi orice altă boală asemănătoare, nu aduce numai moartea, ci înainte de ea premerg multe altele. Premerg durerea multă, lacrimile, mâhnirea, agonia, lupta lăuntrică cu disperarea Èi deznădejdea, împăcarea Èi acceptarea sfârÈitului vieÈii pământeÈti. AÈadar, chiar dacă poÈi primi moartea, omule păcătos, cine va primi însă cele amintite mai sus, care nu au limită de vreme? Cum va primi cineva mucenicia care sângerează Èi răneÈte sufletul Èi trupul? Numai unul sfânt sau unul nebun. Mai degrabă un nebun pentru Hristos, un crestin autentic Èi adevărat, care a stabilit ca raÈiune a vieÈii sale cele mai presus de cuvânt, cele mai presus de fire, cele mai presus de înÈelegere. Pentru că unul ca acesta nu nădăjduieÈte în veÈnicia pe care o dăruieÈte Hristos, nu aÈteaptă în chip simplu învierea morÈilor, ci el trăieÈte încă de acum Èi de aici Raiul, ca un alt înger trupesc Èi om ceresc. ÈtiÈi ce este cancerul pentru unul ca acesta? Floare bine mirositoare, care răspândeÈte mireasma Cerului, revărsare de veÈnicie, suflare de viaÈă. Dumnezeul meu, dăruieÈte putere Èi credinÈă fiecăruia care se luptă zilnic pentru binele vieÈii Èi umple cu nădejde sufletele lor, că âTu eÈti ViaÈa Èi Învierea noastrăâ. (Papadopulos Theologos, biolog) Sursa: http://www.marturieathonita.ro
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|