Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.07.2015, 22:04:05
Yasmina's Avatar
Yasmina Yasmina is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.076
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Păi, ce să fac și eu, nu e de la mine - e de Sus!
Așa că plângerea se poate depune în altă parte, la ghișeul meu livrîndu-se nimicuri, după obicei.
Am gresit o litera si iata intelesul s-a schimbat simtitor.

Eu una nu sunt de acord cu exprimarea "suflet de capra"sau"de porc"...
Am copilarit la tara,iar animalele astea sunt prea dragute si naïve pt a fi comparate cu abisul ,cu iadul din om(din unii oameni se intelege).
Am mai spus-o,un om poate fi mai bun sau mai rau decat un animal,o fiara. Depinde de el.
Asemanarea cu animalele ,le nedreptateste pe acestea din urma :)
Noi am fost "proiectati" pt mai mult(cu alte asteptari),insa situatiile nefericite arata ca nu ne putem ridica mai mult decat niste mamifere fioroase.
La fel cum existenta palpabila a Sfintilor ne arata cum ar trebui sa fim de fapt :)

scuze pt offtopic.
__________________
Cuvine-se cu adevarat sa te fericim pe tine, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fericita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu-Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.07.2015, 13:02:36
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Yasmina Vezi mesajul
Am gresit o litera si iata intelesul s-a schimbat simtitor.

Eu una nu sunt de acord cu exprimarea "suflet de capra"sau"de porc"...
Am copilarit la tara,iar animalele astea sunt prea dragute si naïve pt a fi comparate cu abisul ,cu iadul din om(din unii oameni se intelege).
Am mai spus-o,un om poate fi mai bun sau mai rau decat un animal,o fiara. Depinde de el.
Asemanarea cu animalele ,le nedreptateste pe acestea din urma :)
Noi am fost "proiectati" pt mai mult(cu alte asteptari),insa situatiile nefericite arata ca nu ne putem ridica mai mult decat niste mamifere fioroase.
La fel cum existenta palpabila a Sfintilor ne arata cum ar trebui sa fim de fapt :)

scuze pt offtopic.
Mi-am pus și eu întrebarea, de multe ori, de ce folosim expresii metaforice care fac apel la diverse animale atunci când evaluăm un om: rău ca un câine, fioros ca tigrul, urât ca porcu, agitat ca o maimuță, mut ca o lebădă, prost ca găina, curajos ca un leu, curat ca porumbelul, înțelept ca șarpele. Fiind iubitor de animale, și încă unul pătimaș de-a dreptul, am avut uneori impresia că da, nedreptățim animalele când le asociem cu omul...:)
Cu toate acestea, în limbajul cotidian expresiile acestea sunt atât de mult folosite încât s-a ajuns și la prescurtări gen: câine!, porcule!, vaco!, șarpe!, respectiv gândăcelule..., iepurașule..., piiisi, cocoșelule....:)
Ce să zic acum, știu și eu ... E limpede că baza trimiterilor către frații noștri cu mai multe sau mai puține picioare (chiar așa, râma are picioare? melcul, parcă, n-are!) o constituie anumite însușiri de caracter ale omului pe care ni se pare că le găsim exemplar ilustrate la animale.
Capra, de pildă, lasă impresia că are însușirea de a fi rebelă, încăpățânată, neascultătoare, mândră. Sau așa ni se pare nouă când dăm de ea...:) Calul pare blând și foarte muncitor, porcul înclinat spre murdărie și lăcomie iar maimuța spre agitație.

Cred că nu folosim analogia cu vreun animal în mod depreciativ pentru acesta din urmă, ca și cum animalul ar fi inferior omului, ci pentru că însușirea respectivă apare în mod exemplar, bine conturată, la animalul respectiv. Față de însușirile caracteriale ale unui om, animalul pare un prototip, un exemplar care ilustrează cu tărie/cu pregnanță însușirea respectivă.
Și totuși, una e încăpățânarea asinului, alta încăpățânarea omului. Dacă primului nu avem ce-i reproșa, că așa l-a lăsat pe el Dumnezeu, omului însă îi putem reproșa că nu e atent la însușirile lui de personalitate, că nu caută să se automodeleze, să învețe de la alții etc.
Cât privește oaia și capra așa cum apar ele în Biblie, poate ne spune mai multe Pelerinul întrucât el a studiat mai aprofundat obiceiurile, cultura, credințele iudeilor din vechime.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.07.2015, 16:14:17
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Ioan multumesc pt invitatie insa studiile mele particulare nu sunt de natura a fi luate drept sursa de explicatii, mai am mult pana la asa ceva. Totusi voi parafraza cateva idei principale dintr-un studiu de specialitate, pe aceasta tema.

Caprele, in Scriptura, apar in cadrul sistemului de sacrificii mentionat in VT. Ele ofera o imagine a pacatului, a consecintelor acestuia si a nevoii de ispasire si iertare. Asociat caprelor apare si imaginea tapului ,,ispasitor", in cadrul ritualului practicat de catre marele preot, ritual ce poate fi observat in detaliu in carte Levitic. Caprelor le este atribuita o salbaticie naturala, ele sunt evidentiate, in cadrul VT, cel mai adesea pe munti inalti, sarind in jur sau fiind in fruntea turmei. In vedenia profetica a lui Daniel, un tap, reprezentand un imperiu puternic, porneste la atac pe tot pamantul, atacand un berbec (imperiu rival) si zdrobindu-l sub picioare. Probabil cea mai cunoscuta imagine biblica a caprelor apare in parabola lui Isus despre oi si capre, unde caprele au o conotatie complet negativa. Ezechiel de asemenea a folosit imaginea berbecilor si tapilor pt a simboliza judecata lui Dumnezeu asupra Israelului pt modul ticalos in care i-au tratat pe cei saraci si nevoiasi. In general, in NT, oile sunt mantuite iar caprele sunt pierdute, fiind amestecate cu turma de oi dar care nu au fost cunoscute de pastor ca fiind ale lui. In general caprele sunt asociate cu pacatul intr-un fel sau altul. Chiar si astazi :) pastram imaginea ,,tapului ispasitor" pt a-l indica metaforic pe cel vinovat intr-o anumita situatie. In sistemul de jertfe caprele purtau pacatul dar in parabola lui Isus ele sunt cele ale caror pacat nu a fost iertat. Iael, sotia lui Heber, care l-a omorat pe Sisera (cartea Judecatori) are o traducere interesanta a numelui ,,ya'el" : capra salbatica.

Totusi pt a nu se crede ca aceste animale sunt iremediabil rele in Scriptura trebuie mentionate cateva aspecte: din par de capra se facea imbracaminte scumpa, draperiile Tabernaculului erau facute din par de capra iar iubitul, in cartea Cantarea Cantarilor, fermecat de iubita lui, ii face un compliment comparand parul iubitei cu o turma de capre care coboara din Ghilal. Aceast compliment evoca imaginea unui par feminin superb, care se revarsa precum o cascada, fiind o comparatie magulitoare cu un animal din al carui par se realizau haine foarte scumpe.

Despre oi este foarte mult de spus, sper sa fac o mica sinteza azi sau maine. Oricum un vechi procedeu care poate ajuta este sa iti alegi o tema ( de exemplu ,, Imaginea oilor in context biblic) si sa cauti atat in VT cat si in NT toate versetele asociate imaginii notand semnificatia si contextul in care apare imaginea. Se creioneaza o imagine de ansamblu foarte interesanta.Este ceva de munca dar un timp dedicat Scripturii nu are cum sa nu fie de folos :) Numai bine va doresc !
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.07.2015, 16:42:01
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Avand in vedere ca acest topic este despre resemnare si acceptare ar fi o idee sa fie adusa in discutie cartea lui Iov. Este mai mult decat potrivita pt aceasta tema. Pe acest topic au comentat multe doamne si domnisoare si as avea o intrebare pt ele, din perspectiva cartii lui Iov.

Pana recent am trecut mereu cu vederea un detaliu din aceasta carte. Dupa cum stim dreptul Iov este lovit pe rand de o serie de nenorociri, una dintre ele fiind de-a dreptul cumplita: moartea copiilor sai intr-o singura zi. Cu toate acestea sotia lui Iov nu apare in descriere la acest moment, care ar fi terminat-o pe orice mama. Ea apare in descriere, cedand durerii, abia in clipa cand insasi Iov este lovit de o boala cumplita. De ce apare tocmai la acel moment? A fost acel moment punctul culminant al suferintei ei cand a cedat? De ce nu a cedat cand i-au murit toti copii, clipa in care, sa recunoastem, orice mama ar fi la marginea prapastiei? Am citit recent o explicatie a unei cercetatoare biblice pe aceasta tema care motiva asa momentul revoltei ei:

,,Atat timp cat sotia lui Iov a putut lua parte la suferintele sale, ea le-a suportat brav, dar indata ce Iov patrunde intr-un nou cuptor al suferintei, in care ea nu mai are acces, curajul o paraseste. Pentru ea singura tragedie pe care nu o poate suporta este cea pe care nu are voie s-o imparta cu sotul ei".

Cum vedeti aceasta opinie?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.07.2015, 16:54:30
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Mulțumesc, frate!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 26.07.2015, 23:36:44
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Avand in vedere ca acest topic este despre resemnare si acceptare ar fi o idee sa fie adusa in discutie cartea lui Iov.
În urmă cu mulți ani, pe când mai credeam cu tărie că pot fi cuiva de folos sub soare, am cunoscut un tânăr (de data aceasta suferința era trăită de un bărbat, nu de o femeie) foarte bolnav. Soția îl părăsise - adulter și toate celelalte. Omul era atât de nenorocit și suferința atât de cumplită încât, îmi amintesc cu mirare și acum, însuși doctorul lui psihiatru, unul dintre puținii experți din Obregia în materie de sinucideri/suicid m-a sunat și m-a rugat să îl preiau pe V., doar-doar s-o întâmpla vreo minune cu el. Nu răspundea la tratament, durerea omului nu ceda în ciuda medicației intense, puternice, poate prea puternice... Iar pacientul nu mai putea să îndure suferința și dădea semnele acelea, specifice... Doctorul, îmi amintesc, mi-a zis: "Îmi e milă de el și nu știu ce să mai fac... Poate ai tu vreo idee că de șocuri electrice nu vreau să aud..."
Tânăr și entuziast m-am apucat să fac ce știam eu mai bine - să ascult și să vorbesc, să vorbesc ca o moară stricată, cum bine a remarcat un prieten, cândva. Dar durerea nu ceda... Omul acela arăta îngrozitor, rămăsese piele și os, era desfigurat. Vă asigur că nu vreți să vedeți un chip omenesc cuprins de o asemenea suferință.
Nemaiștiind ce să fac, mi-am amintit că în copilărie auzisem de la mama de un sfânt sau cam așa ceva, unul Iov...:) Adeseori, îngrozită de nebuniile mele, mama se tânguia: "O să ajung ca Iov pe gunoi din pricina năzdrăvăniei tale!..." îmi zicea deseori biata mama...
Cum eu nu știam pe atunci decât o carte cu sfinți, am făcut rost de o Biblie, de la niște cunoscuți (evangheliști) și l-am căutat pe bunul Iov. N-am citit prea mult, scria atât de mic în Biblia aceea de buzunar, încât am amânat lectura pentru a doua zi când urma să îl întâlnesc pe V.
Am citit... Am citit împreună, alternativ, capitol cu capitol... Citeam și ne opream, el să plângă, eu să meditez sau...invers. A durat câteva zile până am terminat lectura. Iar la sfârșit, cu oarece mirare, V. mi-a spus simplu: "Am înțeles! Acum știu ce să fac." Și a fost externat, ameliorat.
Ce-o fi înțeles V. eu nu știu prea bine. Se pare că totuși a resemnificat evenimentul printr-o prismă nouă... L-am întâlnitdupă vreo doi ani, se recăsătorise și avea o afacere despre care mi-a vorbit cu multă pasiune. Își iertase fosta soție, avea relații bune cu copiii din fosta căsătorie și aștepta acum un copil cu noua lui soție...
Pentru mine cartea lui Iov a rămas de atunci un text de referință și un medicament puternic. Nu de puține ori am căpătat și eu puțină liniște, cât să trec peste momente foarte grele (pierderi mari de tot felul) și să pot trăi mai departe.
Cu adevărat ai recomandat o lectură foarte potrivită, Pelerinule!
Uite, o voi reciti și eu, împreună, poate, cu Gabriela care cred că ar avea multe de descoperit și multă alinare ar găsi acolo dacă ar citi fie și câte un capitol pe seară, înainte de culcare...:)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 27.07.2015, 00:23:20
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Shakespeare era efectiv fascinat de cartea lui Iov, se spune ca o studia mereu :)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 27.07.2015, 01:56:07
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Caprele, in Scriptura, apar in cadrul sistemului de sacrificii mentionat in VT.
...........
Totusi pt a nu se crede ca aceste animale sunt iremediabil rele in Scriptura trebuie mentionate cateva aspecte: ...
Scriitorul evreu de limbă idiș, Isaac Bashevis Singer, are o poveste cu o capră pe care țin să o amintesc aici. Povestea apare în culegerea de povestiri și nuvele cu titlul, în limba română, "Ghimpl netotul și alte povestiri" - am citit-o în adolescență și mi-a rămas vie în memorie. O consider o carte foarte frumoasă!

Din câte îmi amintesc, un țăran foarte sărac se hotărăște într-o zi de iarnă să meargă la târg ca să vândă ultimul bun al familiei lui numeroase: pe Zlate, capra Zlate.
Nu cu ușurință au ajuns cei ai casei la această hotărâre, dar în lipsa vreunei alternative, pe vreme de frig și de foame, altă soluție nu au găsit.
Și a plecat țăranul la târg, să vândă capra... Numai că, după câteva ore de mers (târgul era în alt sat, departe), s-a pornit din senin o fulguială, apoi s-a pus pe nins și, treptat, un vifor în toată regula s-a abătut asupra câmpului pe care mergeau, solitari, omul și capra...
A nins câteva zile neîncetat, cu vânt mare... Troienele acopereau satele și câmpul... Un ocean de zăpadă se lăsase peste lume și nimeni nu mai știa ce se întâmplase,răstimp, cu evreul și cu capra. După câteva zile, înțelegînd că se întâmplase o tragedie, familia și alți săteni au pornit pe urmele omului și ale caprei, prin câmpie.
Într-un sfârșit, i-au găsit. Omul și capra zăceau epuizați. Erau ... îmbrățișați. Ea părea că se încălzește la pieptul lui. Iar el, pe toată durata viscolului, se ascunsese la pântecul caprei, sugînd, din timp în timp, un firicel de lapte cald...
Povestea spune că evreul nu a mai voit să vândă capra.

Last edited by Ioan_Cezar; 27.07.2015 at 02:06:11.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 27.07.2015, 16:46:57
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Arrow

Ioan :) Locuitorii primitivi din zona Iranului stiau de proprietatile extraordinare ale laptelui de capra cu 10.000 de ani inaintea noastra.Cleopatra il folosea pt piele sanatoasa iar Hipocrate il amesteca in diverse medicamente. Termenul ebraic de ,,halab" putea include inclusiv laptele de capra. Acest tip de lapte este mentionat si in Scriptura, in Pilde 27.27
Reply With Quote
  #10  
Vechi 27.07.2015, 16:56:27
gabero
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Eu spun ca sa nu te resemnezi dar sa incerci si sa nu te mai gandesti la asta, sa te framanti.
Stiu foarte bine ca e usor de spus si dificil de facut, dar trebuie sa ai rabdare cred.
Cum era vorba aia, cu rabdarea treci si marea...
Poate ca pentru fiecare dintre noi Dzeu are un plan si stie El mai bine ce este pentru noi sau ma rog...
Reply With Quote
Răspunde

Tags
acceptare, pierdere, resemnare, singuratate

Thread Tools
Moduri de afișare