![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Bogdan, natura a fost afectata indirect de pacatul primior oameni si mai ales al genratiilor tot mai noi si decrepite. Si, daca e sa citim cu atentie Geneza, se refera doar la aceasta planeta.
Mie imi este, personal, absolut egal daca exista sau nu si alti sentienti in Univers, cum arata, cat de asemanatori ne sunt, sau ce limbaj si societate au. Ce nu imi este indiferent, este incrancenarea, pe de o parte a scientocratilor infuzati de ideologism ateist militant pana la prostie, care vor musai sa demonstreze ca da, exista "alienigeni", chiar scuipand pe ideea de Creator, si, pe de alta parte, incrancenarea a ceea ce eu numesc "bisericosi", care se agata de interpretari depasite ale textelor din Tanakh, sustinand ca aceasta coroana putreda a Creatiei, autodefinita, omul cazut, este unic in Univers. Cred sincer ca, aproape intotdeauna, adevarul, chiar Adevarul, este la mijloc. Chestia cu "creatie in sase zile si nu mai mult/putin" era, pentru cine priveste si credinta in mod realist si pragmatic, o gaselnita rabinica pentru a conferi shabbatului autoritatea suprema (aici bunii nostri colegi adventisti cred ca m-ar "pocni" de nu o sa ma vad). Tot asa, pretentia ca, vezi Domane, cumva pacatul primordial, ce mai curand e o bola decat o vina in conceptia ortodoxa (ceea e foarte corect) s-ar fi transmis totusi si naturii non-sentiente, care, spre deosebire de ingerii disidenti si omul cazut, nu pacatuise cu nimic, e o gaselenita a Bisericii, care sa arate ca, vezi Doamne, omul e vindecat prin pocainta si administrarea de euharistie si aceasta vindecare se transmite chipurile si Firii (cand istoria dovedeste ca practicile Tainelor nu au schimbat nimic in om si nici in natura, dimpotriva, Raul isi face de cap in continuare). E o anume megalomanie ideologica, atat in atitudinea scribilor iudaici, privitor la shabbat, cat si in a ideologilor eclesiali, numiti si sfinti parinti, de mai tarziu. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si daca tot vorbim ca ar trebui sa existe viata inteligenta si pe alte planete, atunci de ce nu s-a gasit pana acum nimic in afara de speculatii, vorba lui Alin ? Ca singurele "dovezi" in favoarea extraterestrilor nu sunt decat pure speculatii. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Si ca sa adaug o parere personala, cred ca rolul sfintelor taine este sa dea omului harul care il ajuta pe om sa se ridice din pacat. Insa el nu anuleaza legile fizicii ale acestei lumi, cel putin pana la eshaton, cand intreaga creatie se va transfigura. Harul se primeste prin taine, dar depinde si de vointa omului sa conlucreze cu el. Altfel harul nu forteaza vointa omului.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Bogdan, cred ca este periculos, teologic vorbidn, sa punem un semn de, nu zic congruenta, dar macar asemnare, intre pacat si entropie. Eu as zice ca entropia este fatza cuanificabila a pacatului/bolii spirituale.
Actul alimentar insusi al erbivorelor, pe vremurile antediluviene universale, este provocator de entropia: structurile celulare ordonate ale organismului vegetal ingerat sunt supuse entropizarii si digestiei. Deci, entropie exista si atunci. Ca demonii au ridicat-o la rang de arta, iar oamenii la rang de deopotriva de arma, idol si mod de viata, este alegerea nefericita a unor sentienti, unii cu trup altii fara, cazuti din Har. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Cu siguranta ca nu am dorit sa pun semn de egalitate intre pacat si entropie. Am vrut doar sa subliniez 2 lucruri de bun simt, zic eu:
1. ca legile acestei lumi sunt legi de dupa caderea in pacat si 2. ca aceste legi sunt aceleasi in tot universul. A spune ca stricaciunea si moartea sunt prezente doar pe planeta noastra inseamna a sustine existenta unui loc in univers unde legile lumii actuale, cazute, nu ar functiona, ceea ce este absurd. Antedeluvian este tot dupa caderea in pacat, nu inainte. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Iar invatatura ca omul este coroana creatiei fiind dupa chipul lui Dumnezeu este o invatatura crestina fundementala. Daca nu o acceptam nu suntem crestini.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Poate ca e timpul sa vedem si modul in care trufia umana, ca intreg si mai ales trufia grupurilor ideologice si religioase poate deforma pana si invatatura corecta primita de la Dumnezeu, pe care chiar cu logica de cazuti inca o putem susitine, pana nu ne alteram total, in aceste vremuri finalae, cu "ajutorul" nepretuit al vechii nostre cunostinte cornute de langa pomul cunoasterii. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Digestia, precum și alte funcții ale organismului prin care se întreține, sistemic (corelații mediate nervos, hormonal, umoral și prin factori locali tisulari) viața, trebuie mai întâi musai corelată cu metabolismul. Privită în sine, ruptă de rostul ei în organism și de legătura ei cu procesele metabolice mai cuprinzătoare, digestia poate fi act distructiv, da, unul entropic. Cu toate acestea, dacă privim organismul ca sistem, sesizăm mai întâi că viața organismului (să ne limităm deocamdată la corpul omenesc) se menține prin conclucrarea a două procese de tip opus: catabolismul și anabolismul. Astfel, deși într-o primă etapă, digestia realizează acte de distrugere a hranei (masticație, formarea bolului alimentar, acțiunea enzimatică hidrolitică a sucurilor digestive - saliva, sucul gastric, sucul intestinal, sucul pancreatic etc.), până la nivelul "analitic" de obținere a produșilor simpli asimilabili prin pereții mucoaselor digestive (aminoacizi, monozaharide, triglicerol și acizi grași, ioni, apă), ulterior tabloul metabolismului se completează cu procese de sinteză când, la nivel celular încep formarea proteinelor, a lipidelor și a macromoleculelor de tip glucidic precum și a unor compuși micști cu natură multiplă. Iată așadar că tocmai în corpul nostru găsim, dacă ducem investigarea până la capăt, nu numai entropie ci și procese de sens invers, al căror efect este nu doar supraviețuirea, întreținerea scânteii de viață dar, lucru impresionant, creșterea și dezvoltarea organismului. Altminteri nici nu am putea noi să trecem de la stadiul de morulăși blastulă la ditamai corpul omului adult, capabil printre altele să răstoarne și munții...:) Dar de ce să ne oprim aici cu cugetarea? Să trecem oleacă și la analiza celeilalte componente a omului - sufletul. Și aici, măcar cât a descoperit psiholoogia, dacă de teologie putem face pentru o clipă abstracție, găsim aceeași împletire: pe de o parte disoluție și moarte, pe de alta dezvoltare și creștere. Mugurele psihologic al omului, care începe să se manifeste prin rudimentarele mișcări psihomotorii specifice bebelușului, cunoaște o complicare și dezvoltare uluitoare manifestată în planul operațiilor mintale (de la analiză și sinteză la raționamente analogice de mare complexitate și frumusețe), de la reacția elementară la un stimul până la fabricarea de teorii complexe ori paradigme extrem de abstracteși generale. Ce să mai spun de uriașa activitate de sinteză și germinație transfigurativă care este activitatea creatoare? Pentru unii dintre creatori, aceasta echivalează, pe drept cuvânt, cât o sfântă Liturghie. Poetul Vasile Voiculescu, de pildă (deși găsim exemple încă mai copleșitoare în literatura lumii ori în muzică etc.) așa și făcea poezie: liturghisea. În concluzie, nu găsesc nici un motiv să reducem jocul vieții, mirabila și tainica împletire de forțe ale stihiilor puse de Dumnezeu în Creația Lui, la componenta entropică. Ea face parte din jocul vieții, da, însă e doar o latură, o dimensiune, cu rostul și cu limitele ei. P.S. Accentul pus de om pe componenta entropică a existenței însemană, pentru mine ca psiholog, un semn al depresiei ori, în planul credinței, de obicei necredință (și, vai, akedia) iar la cei care au experiat Harul, înseamnă, poate, deznădejde. Un proces de descompunere interioară până la faza cu defecația, se exprimă și în atitudinile mintale, proiectîndu-se asupra vieții și cosmosului. Nihilismul, legat de aceasta, așa ceva a și fost, printre altele: expresia oceanului descompunerii interioare în valuri de caca, formalizabile în limbaj filosofic. Last edited by Ioan_Cezar; 26.07.2015 at 19:53:34. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pana la urma, asa cum stim si constatam cu totii, organismele biologice imbatranesc si mor, efect, spunem noi, al acelui cataclism de la inceput pe care il numim pacat. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Și tocmai pentru că organismul moare, într-un sfârșit, reîntorcîndu-se la substanțele din care a fost constituit și reintrînd în marele circuit al vieții naturale,
omului îi rămâne a doua șansă: Botezul, prin care omul se naște a doua oară, în Duh și toate câte urmează. Doamne ajută! |
|