![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
In ultimii 20 de ani, am avut destul de puțină literatură destinată fetelor. Condamnăm pe bună dreptate serialele de televiziune latino-americane, dar nu le oferim fetelor modele de romantism de calitate. Același lucru îl putem spune și despre literatura bulevardieră – foarte populară astăzi printre adolescente –, tradusă în grabă din engleză sau pregătită rapid de autorii autohtoni. Mai mult decât atât, ea denaturează gustul literar, atât de puțin dezvoltat la copiii de azi. Consumând astfel de prostii literare, fetele se aleg cu niște cunoștințe absolut nefolositoare pentru vârsta lor, învață „arta seducției”, însușesc viziuni și obiective care, de obicei, nu duc la bine.
În aceste cărți, romantismul este asociat foarte des cu sexul. Folosindu-se de faptul că adolescentele, ca și acum o sută de ani, visează la dragoste, autorii fac o mișcare subtilă: în locul dragostei platonice, înălțătoare, le orientează pe tinerele cititoare spre altceva, spre ceea ce, cu o sinceritate maximă, se evidențiază în revistele pentru adolescenți, cu titluri de tipul „Oare la 13 ani ești încă virgină?”. În cărți, acest lucru poate fi puțin camuflat, dar sensul rămâne neschimbat. Cea mai mare parte a literaturii bulevardiere pentru adolescente suscită senzualitatea, induce gândul despre permisivitatea și chiar necesitatea relațiilor intime în adolescență și aduce, în calitate de etalon, chipul eroinei impetuoase, pline de încredere în sine, nerăbdătoare, care nu se jenează să se „încurce” cu băieții (această atitudine se numește „a-și atinge scopul”), care deseori se comportă ca o prostituată desăvârșită, punând mai presus de orice plăcerea proprie, încălcând normele morale „învechite”, pe care le consideră niște prejudecăți prostești, de neînțeles. Cu toate acestea, totul este descris astfel încât să le trezească fetelor compătimirea și admirația față de eroină: e prezentată ca fiind deșteaptă, curajoasă, independentă, norocoasă. La sfârșitul cărții o așteaptă de obicei reușita. Și adolescentele seduse încep să imite eroinele preferate, fără să se gândească la faptul că nimeresc într-o capcană. Jocul pe un teren străin este periculos. Renunțând la trăsăturile feminine firești – modestia, blândețea, grija, capacitatea de a răbda și de a compătimi –, domnișoarele renunță, fără să bănuiască, la natura lor, trec în altă categorie. Nu, nu în categoria bărbaților – acest lucru oricum este imposibil. Oricât și-ar picta antilopa dungi pe spate, ea nu se va preface în tigru, dar poate să ajungă de râsul lumii în lumea animalelor. La fel e și cu adolescentele „avansate”. Inițial, ele consideră că au găsit libertatea și independența, că toată lumea stă la picioarele lor, toți sunt gata să le curteze, toți înnebunesc după ele. Dar la scurt timp se vădește că băieții se uită la ele ca la niște lucruri, obiecte de consum. (...) Iată de ce i-aș sfătui pe părinții care se gândesc serios la viitorul fiicei lor să acorde o atenție deosebită tocmai educației romantice a fetelor. Nu vă fie teamă că aceasta intră în contradicție cu viața, care, desigur, este mai dură decât în romanele Charlottei Brontë. Romantismul călește sufletul într-un mod surprinzător, mai mult chiar, el corespunde naturii feminine. Nu limitați literatura – desigur, modelele ei clasice, de calitate. Povestiți-le fetelor despre rudele și prietenele dumneavoastră, pe care le considerați modele demne de imitat. Amintiți-vă de istoria noastră și de cea străină – sunt nu puține exemple de bunătate, curățenie, dăruire, caritate feminină. Puneți mai des fetița în situația în care trebuie să aibă grijă de cineva. Și, desigur, remarcați aceasta ca un mare merit. Recunoașterea meritelor constituie un stimul enorm pentru copil, dar, din păcate, mulți părinți o desconsideră în prezent. (Tatiana L. Șișova, Probleme și dificultăți în educarea copiilor: îndrumar pentru părinți, traducere din limba rusă de Pr. Nicolae Crețu, Editura Sophia, București, 2012, pp. 228-230)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Să nu vă supărați pe mine, prea tare, dacă spun că Hristos și toți sfinții Lui sunt un pic romantici...:) Și că Domnul, repet de câte ori am ocazia, e un mare poet - cel mai mare. Dar în ce sens vorbim despre romantism și romantic? Să fie vorba despre dulcegării sentimentale, despre înclinația (morbidă) spre visare, despre gustul pentru "absolut" pe care îl întâlnim cel mai adesea la unele dintre profele de "română"? Sau poate despre evoluția eroului până la cer urmat de prăbușirea bruscă?.... Eu aș vedea acest romantism ca pe o înclinație a inimii și a întregii vieți sufletești către frumusețe, mai întâi. Către delicatețe, gingășie, bun-gust, acuratețe. Către onestitate și dăruire de sine. Către o dragoste care nu se împiedică de nenumăratele piedici meschine, mărunte, precum nu se împiedică nici de perspectiva sacrificiului, a dăruirii totale. Dincolo de fricoșenia ordinarului din om... Către rodnicie prin alipirea de blândețea luminoasă a Adevărului. Către muzica îngerească a Vieții, fără de care nici nu îmi închipui Poezia. Trebuie că este multă bărbăție în feminitatea de acest fel... După cum e feminitate în virilitatea autentică, matură, lucidă. Tandrețea face casă bună cu toate virtuțile. E un parfum doveditor al lor. Și un întăritor care le poartă peste granițele capriciilor efemere... * Fetițele, am avut ocazia să remarc, au tendința înăscută să poarte de grijă unei făpturi. În timp ce băieții năzuiesc să exploreze mai mult și să cucerească. Iar a purta de grijă implică mereu tocmai a explora și cuceri (natura umană, limitele etc. - în tine mai întâi! în tine!), după cum a explora și cuceri se poate face cu tandrețe. Dealtfel, acestea sunt și ingrediente ale "intimității", despre care tind mereu să vorbesc dincolo de accepțiunea căzută, vulgară, schimonosită a termenului. * Toate eroinele lumii sunt frumoase. Toate femeile care iubesc sunt frumoase. Toți oamenii care iubesc sunt frumoși. Strălucirea virtuților lor, în împletire mereu, ca o coroniță veselă din flori de câmp, este cea care le conferă frumusețea. Și ce altceva sunt aceste însușiri care bucură inima celui care are parte de frumusețea unei femei, decât roade ale darurilor Duhului în om, între oameni? Last edited by Ioan_Cezar; 06.08.2015 at 14:39:17. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Dragostea se manifestă tocmai prin aceea că văzând și știind neputințele și defectele omului drag, să le rabzi cu nădejdea de a le îndrepta prin propria ta sensibilitate și înțelegere. Este important să învățăm să păstrăm familia, pentru că cel rău atacă cel mai mult familiile care au ca temelie harul dumnezeiesc și iubirea. Mai întâi de toate, el încearcă să-l despartă pe om de Dumnezeu, să-l facă să încalce porunca: „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău”, iar odată cu ea și pe cea de-a doua: „Să iubești pe aproapele tău”. Una dintre nevoințele cele mai mari într-o căsnicie este aceea de a păstra familia în pofida tuturor relelor. Chiar și înțelepciunea populară spune: „Prin răbdare ajungi să iubești”. Se are în vedere următorul lucru: înainte de a învăța să iubim, vom învăța să suportăm neputințele aproapelui și prin aceasta să împlinim legea lui Hristos.Trebuie să învățăm ce înseamnă răbdarea, smerenia, cum să păstrăm pacea. Acestea formează temelia unei familii. Pentru aceasta e nevoie de multă smerenie, răbdare și iertare. Familia trebuie acceptată ca un mare dar, pe care Dumnezeu ni l-a făcut. Îndoielile să fie excluse, pentru că Sfânta Scriptură spune: „Ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă”.
Pr. Evgheni Șestun
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Oricare ar fi relațiile dintre oamenii care se iubesc, ei își caută unii altora numai binele. Când ești soț adevărat, ești în stare să-ți dai picătură cu picătură sângele și viața ta pentru a o salva pe a soției, ești în stare să înduri orice, măcar pentru o nădejde. Când ești fiu adevărat, ești în stare de o ascultare desăvârșită, de o recunoștință nemărginită și de o iubire totdeauna îndatoritoare și respectuoasă. Când ești frate adevărat, ești în stare să ierți și să uiți orice jignire, să depui orice osteneală, să arăți orice bunătate, să biruiești orice piedică, să te alipești de orice suflet, să asculți orice cuvânt, să dai orice jertfă. Când ești păstor adevărat, ești în stare să-ți dai viața pentru oile tale (Ioan 10, 11). Vei căuta ușile lor, pășunea lor, rănile lor, păcatele lor și mântuirea lor. Și nimic din ce ar putea face rău sau bine oilor tale nu ți-ar fi indiferent. Deci înțelegem și așteptăm ca să facă unii pentru alții lucruri neobișnuite altor stări, dar obișnuite dragostei, când aceasta este adevărată.
Preotul Constantin Sârbu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
De multe ori, chiar persoanele mature din jurul lor le spun: „mai bine nu vă grăbiți, aveți toată viața înainte; bucurați-vă acum, că după aceea apar greutățile“. Deși de multe ori sunt mesaje bine intenționate, au totuși efectul de a descuraja. Tinerii ajung să cântărească mai mult, fără a pune de multe ori în balanță aspectele cele mai importante, precum sentimentele unul față de celălalt și voia lui Dumnezeu. Cu toate acestea, nu trecerea anilor este importantă în întemeierea unei familii, ci gradul de maturitate al celor doi. Din acest punct de vedere, unii, chiar foarte tineri, ar putea fi pregătiți pentru căsătorie, iar amânarea acestui pas ar însemna doar pierderea unei părți din viața de familie pe care Dumnezeu le-a pregătit-o. Sfântul Ioan Gură de Aur spune foarte tranșant, adresându-se părinților care gândesc astfel: „Va spune cineva: «Dar e tânăr!». Sigur, știu și eu asta. Dar, dacă Isaac s-a căsătorit când avea 40 de ani și era fecior și-și trăise viața în curăție deplină, cu atât mai mult ar trebui să gândească la fel și tinerii noștri care au primit un har mai mare de la Duhul. Dar, ce pot să fac? Voi nu suportați să se îngrijească cineva de cumințenia lor și, deși îi vedeți cum se necinstesc ei înșiși, vă faceți că nu vedeți și nu vă pasă. Îi lăsați să se spurce și să se umple de toată mizeria și scârba, neștiind că cel mai mare câștig în căsătorie este pentru tineri acela de a-și păstra trupul curat. Dacă nu se întâmplă așa, atunci căsătoria nu slujește la nimic.“ O căsătorie reușită se realizează numai prin relația cu Dumnezeu
Iată câteva etape prin care se poate transforma, în mod firesc, dragostea dintre doi tineri într-o relație de căsătorie: În primul rând este important să realizați că dorința de a găsi persoana potrivită pentru a te căsători este o nevoie normală. Din ce în ce mai mult tinerii adoptă diferite măști, pretinzând a fi persoane independente, preocupate de studii sau de cariera profesională, pentru care căsătoria nu reprezintă o prioritate. Deși în sufletul lor își doresc întemeierea unei familii, ei aleg să își nege, în fața celorlalți și uneori chiar în fața lor înșiși, o nevoie firească. Este percepută din ce în ce mai mult drept un semn de slăbiciune recunoașterea acestei nevoi firești, iar faptul de a nu fi găsit încă partenerul potrivit este interpretat drept un neajuns, un defect personal (nu ești suficient de atrăgător/atrăgătoare, interesant/interesantă). Se pierde astfel cu ușurință din vedere lucrul cel mai important, căsătoria este o taină, iar o căsătorie reușită se realizează numai prin relația celor doi soți cu Dumnezeu. Căsătoria este o poartă spre viața adultă Este la fel de important ca tinerii să realizeze consecințele, în special cele negative, ale întârzierii căsătoriei. Astfel, cu cât cineva se va decide mai târziu să se căsătorească, găsirea unui partener potrivit va fi mai dificilă. De asemenea, va fi din ce în ce mai mare presiunea de a se implica în relații de probă, care se pot înscrie într-un dureros ciclu încercare-eroare. La aceasta se mai adaugă riscul de a avea mai greu copii sau riscul de a se adapta mai greu la nevoile copilului și la rolul de părinte, din cauza decalajului mare de vârstă. Căsătoria este o poartă spre viața adultă, o oportunitate de a depăși stadiul de egocentrism caracterizat prin axarea doar asupra propriilor nevoi. A rămâne mult timp în stadiul de celibatar poate oferi pe moment o stare de bine, dar poate face din ce în ce mai dificilă adaptarea ulterioară la nevoile partenerului. Acest confort temporar pe care îl oferă celibatul nu duce pe termen lung decât la menținerea într-o adolescență prelungită și reprezintă un refuz al maturizării. Anumite diferențe între cei doi sunt nu doar normale, ci și benefice în cuplu Este de asemenea important ca, dincolo de sentimentele puternice de iubire, partenerii dintr-un cuplu tânăr - viitorii soți - să parcurgă un proces de cunoaștere reciprocă. Dacă partenerul este o persoană calmă, care își respectă cuvântul dat, evită bârfele, reușește să se controleze în situații dificile, este răbdător, altruist etc., relația va avea o bază solidă. O idee irațională, dar cu toate acestea larg răspândită, este aceea că, odată intrată în relație, persoana se va schimba. Este o iluzie care în mod firesc va duce la deziluzie, întrucât deși anumite aspecte se armonizează în cuplu, trăsăturile profunde ale caracterului rămân de obicei neschimbate. Cu toate acestea, anumite diferențe de temperament, caracter, opinii, preferințe sunt nu doar normale, ci și benefice în cuplu. Este bine să luptăm cu eventuala tendință de a încerca să îl schimbăm pe celălalt și să ne bucurăm de aceste diferențe ca de niște daruri, să le apreciem, să înțelegem că fac parte din individualitatea partenerului. Dincolo de recunoașterea acestor diferențe, o mare importanță o are cultivarea aspectelor, intereselor și preocupărilor comune. Dana Alecu psiholog
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
După judecata noastră, nu există om fără păcat și păcatul poartă în el alienarea din adevăr. Dumnezeu, la Judecată, nu comunică cu straturile superficiale ale naturii umane deteriorate prin cădere, ci cu stratul ultim, cu constitutivul uman. Cineva mă întreba cum va fi judecat unul care a murit, săracul, nebun. Dumnezeu comunică cu el la alt nivel decât cel conceput de noi. Revenind, trebuie să subliniem că omul trăiește într-o lume constituită, încât nimeni nu se poate sustrage responsabilității. Fiecare cu fiecare ne întâlnim și sunt metodele pedagogiei divine prin care Dumnezeu trimite fiecăruia solii Lui ca să-l trezească. Nu există om, chiar dacă, așa, pare ca o fire superficială, căruia să nu-i fi «ciocănit» harul la ușă. Și dacă îmi spune cineva că de la natură acest om s-a născut închis în acest univers, voi spune că minte!
Părintele Constantin Galeriu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Dragostea adevărată e atunci când iubim nu „pentru că”, ci „cu toate că” !
(Mitropolitul Antonie de Suroj ) Dragostea este tocmai extrema suferință, durere pentru că omul e nedesăvârșit, și totodată minunarea că el este atât de uluitor, irepetabil de frumos. Și iată: dacă privești măcar o dată la om în felul acesta, poți să-l îndrăgești în pofida a tot ce le sare în ochi altora. Știm cu toții ce se întâmplă uneori cu picturile marilor maeștri, sau cu icoanele, sau cu orice operă de artă, cu orice formă de frumusețe: orice frumusețe poate fi mutilată ‒ indiferența, împrejurările, răutatea pot mutila chiar și cel mai frumos obiect. Însă atunci când în fața noastră se află opera unui maestru mare, atunci într-un tablou mutilat, pângărit în parte, putem vedea fie stricăciunea, fie frumusețea ce s-a păstrat. Dacă privim la acel tablou, sau la orice operă de artă, cu ochii iubirii ce se minunează, vedem frumosul, iar pentru restul ne putem întrista, putem plânge, și ne putem hotărî, uneori, să ne închinăm toată viața refacerii a tot ce e vătămat în acel chip, în acel tablou, în acea operă de artă. Asta ține de dragoste: a privi la om și a vedea în el o frumusețe de nerăpit, iar totodată a te îngrozi de ceea ce viața a făcut din el, a săvârșit asupra lui. Dragostea este tocmai extrema suferință, durere pentru că omul e nedesăvârșit, și totodată minunarea că el este atât de uluitor, irepetabil de frumos. Și iată: dacă privești măcar o dată la om în felul acesta, poți să-l îndrăgești în pofida a tot ce le sare în ochi altora.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|