![]() |
![]() |
|
#24
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Smerenia este o stare launtrica care rezulta in urma unor observatii corecte pe trei paliere: cu privire la ceilalti, Dumnezeu si propriul sine. In primul rand, trebuie sa constientizam ca, fundamental, nu suntem diferiti de ceilalti. Ca avem aceleasi necesitati de baza, ca alergam dupa fericire ca si ceilalti, si fugim de durere, la fel ca si ceilalti. Ca fundamental nu suntem mai valorosi decat nicio alta fiinta. Ca nu posedam nicio calitate intrinseca noua insine. Ca tot ce avem, ne este de fapt daruit. Daca cineva are impresia ca este mai special decat ceilalti pentru ca apartine unei anumite familii, ca are o anumita pregatire, culoare a pielii, o anumita credinta sau abilitate - pierde din vedere adevarul fundamental - iar aceasta parere despre "un sine privilegiat, special" alunga smerenia din inima lui. Cel care nu se vede pe sine mai special sau important decat ceilalti, deja a parcurs jumatate de drum pana la smerenia adevarata. Insa omul este atat de coruptibil incat se agata chiar de nimicuri pentru a se inalta un pic fata de ceilalti. Iar aceste impresii sunt atat de fine cateodata incat este nevoie de un mare efort introspectiv pentru a le descoperi si extirpa. De exemplu, una este sa apreciezi valoarea religiei tale si alta sa crezi ca esti mai special decat ceilalti pentru ca tu o validezi. Nu sunt putini cei care cad in "mandrie de factura religioasa". ==== Cand spunem "sunt pacatos"! - trebuie sa fie exclamatia descoperirilor rezultate in urma unor atente observatii asupra sinelui, a miscarilor noastre exterioare si interioare, a calitatii interactiunilor clipa de clipa. O repetare mecanica nedublata de realizare inteligibila poate fi contraproductiva - cu posibile efecte negative asupra psihicului. Deci mare atentie, nu ne jucam cu cuvintele pentru ca au forta (constructiva si distructiva). Sfintii spun "sunt cel mai mare pacatos" pentru ca intr-atat si-au curatat inima lor, incat pe ceilalti ii vad complet curati, puri - nu este o imaginatie sau constructie mentala, pentru ca fundamental toata faptura este perfecta (creata perfect). Deci sfintii vad limpede miscarile pacatoase dinlauntrul lor si perfectiunea dinafara. Spunem ca sunt "sfinti" pentru ca aceasta forma de vedere este pe deplin corecta, o vedere care identifica si exorcizeaza toate miscarile launtrice impure. Pentru ca acestia au in ei insisi Vederea Lui Dumnezeu. ---- De mandrie nu putem scapa complet (inclusiv de "mandria celui ce i se pare ca se smereste" - o forma mai insidioasa de mandrie care apare reflex atunci cand percepem ca facem ceva bun) decat atunci cand eradicam cu totul "parerea de sine". Iar aceasta nu se poate decat realizand direct, inteligibil, natura fundamentala a sinelui ( in mod apofatic).
__________________
Last edited by florin.oltean75; 08.08.2015 at 00:18:40. |
|