![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Pai... cam asta face stiinta de mii de ani... explica ce se credea a fi supranatural...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Foarte frumoase, foarte laudabile confesiuni si de interes pentru toti crestinii.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Poate sa demonteze falsuri evidente din punct de vedere rational, dar doar atat. Tot pe axiome e bazat. Un sistem nu se poate demonstra pe sine.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Pai cuvintele cheie sunt "ce se credea". Cine ar fi crezut acum 5000 de ani ca exista o explicatie perfect rationala pentru fulger?
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu cadea in teoriile naturaliste are unora, ca "vai, uite ce explicatii ridicole aveau pentru fulgere si vulcani atunci, si traiau in frica. Noi pe de alta parte suntem mult mai luminati de rasare soarele din fundul nostru de cat de destepti suntem", ca e stanjenitor.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nu știam. Mersi!
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Biblia se poate demonstra pe sine?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
CONFESIUNILE UNUI FOST ATEU (7)
Păcatul strămoșesc -I- Admitem apariția unui spic dintr-un bob de grâu, a unui stejar dintr-o ghindă și în general existența concretă a firii deoarece simțurile nu ne permit să ne îndoim de ele. Or tradiția, ochiul secolelor trecute, ne spune că primii oameni au fost un bărbat și o femeie făcuți de Dumnezeu împreună cu toate câte sunt. Știința respinge creaționismul. Fiindcă nu reușește să-l cuprindă într-o formulă matematică, ea îl neagă. E incontestabil, în ce-o privește, că nu poate dovedi contrarul sau găsi o altă soluție cât de cât satisfăcătoare. -II- Inițial păcatul strămoșesc m-a nedumerit. Eram surprins că Dumnezeu nu i-a împiedicat pe Adam și pe Eva să greșească și că-i pedepsește pe copii pentru ce au comis părinții. Mi se părea că-I lipsește fie preștiința, fie bunătatea. Vedeam așadar niște contradicții în felul cum e concepută Divinitatea. Iată de ce nu am dat dovadă de religiozitate de la bun început. Cu timpul mi-am schimbat felul de a gândi. Neputând pune la îndoială nici existența lui Dumnezeu, nici existența relelor din lume, am căutat în cercetarea omului un răspuns la nedumeririle mele referitoare la dogmă. Așa am ajuns la o cunoaștere care a modificat aspectul problemei și m-a făcut s-o privesc altfel. -III- Dumnezeu i-a dat omului libertate. Esența omului e voința sa neîngrădită. Libertatea admisă permite răsplata sau pedeapsa. Omul răspunde deci pentru purtarea sa și sancționarea vinovatului e consecința dreptății divine care nu exclude mila. Să recunoaștem că doar Sfânta Scriptură ne arată exact cauza nenorocirilor noastre. Ce ne face să suferim e într-adevăr aici și nu contrazice Biblia. Depindem unii de alții. Faptele părinților se răsfrâng asupra copiilor. Istoria nu e decât o enumerare a ceea ce li s-a întâmplat Popoarelor ca urmare a comportamentului lor și al predecesorilor lor. Predescu Virgil Celelalte articole din seria „Confesiunile unui fost ateu” le găsiți la adresa: http://tineriptromania.blogspot.com/
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
#9
|
||||
|
||||
![]() CONFESIUNILE UNUI FOST ATEU (8) ![]() Credință, rațiune, simțire -I- Am considerat mult timp rațiunea infailibilă. Imposibilitatea de a demonstra ceva fără ea sau contra ei mi se părea un argument imbatabil. Apoi, cugetând, am constatat că nu dădusem răspunsuri la unele întrebări cum ar fi: Ce e rațiunea? E o aptitudine? Poate da singură verdicte valabile? Mi s-a spus la orele de filozofie din liceu că rațiunea nu e doar capacitatea minții noastre de a judeca, ci și o însușire a sufletului ca sensibilitatea sau voința. Mă aflam deci în fața unei treimi psihice ale cărei părți erau diferențiate pentru analiză, dar care formau de fapt un tot indivizibil. -II- Personal cred că sufletul își are instinctele sale asemenea corpului. Ele provin din simțire fiind într-o oarecare măsură prelungirea rațiunii, partea ei înaripată. Datorită lor vedem adevăruri ce altfel ne-ar rămâne ascunse și suntem feriți de pericole ce nu ne pot fi semnalate de gândire. Abordarea marii probleme a apariției omului și a destinului său numai cu rațiunea rece echivalează cu aruncarea în luptă a unui soldat pe jumătate înarmat. Am fi lipsiți de cea mai bună armă, fiindcă sentimentul ne arată direcția de urmat, ne conturează țelul înainte de a-l întrezări. Ar fi o nebunie să nu-i folosim flacără și lumina. -III- Un adevărat filozof gândește și cu mintea, și cu inima. El își construiește sistemul bazându-se pe sinele său, pe Neamul său, pe pământul Țării, pe vii, pe morți. El se raportează permanent la Dumnezeu, principiu, sprijin și regulă a oricărui concept. Căutarea adevărului cu un suflet schilodit e de neînțeles. Raționalismul pretinde Religiei să-și dovedească adevărurile pe care le predică. Există un singur fel de cunoștințe, spune el, cele al științei, iar fundamentele credinței nu sunt admisibile fără confirmare experimentală sau rațională. Timpul m-a ajutat să văd ce greșeală enormă e contestarea importanței sentimentului în cunoaștere. -IV- Sufletul înclină spre credință, dar nu poate ajunge la ea fără smerenie, susțineau teologii din Evul Mediu. În acea epocă așa-zis întunecată firea umană era mai bine cunoscută ca acum. Nulla ratio si non sit oratio (Nu există rațiune fără rugăciune) se spunea pe atunci, ceea ce înseamnă că rațiunea se rătăcește dacă nu se înclină în fața unui principiu superior ei. Rațiunea din zilele noastre, concepută ca ruptă de Dumnezeu, de tradiții, de pământul natal, e contrarul rațiunii superioare de altădată care medita rugându-se. Ea nu e decât zeificarea eului în marea lui diversitate și cum rațiune pentru fiecare e propria rațiune, nu a altuia, e ușor de constatat ce dezordine rezultă de aici. -V- Creștinii nu resping rațiunea, ci numai folosirea sa exclusivă în căutarea adevărului. Ei apreciază că sunt două feluri de cunoaștere, una la care se ajunge prin rațiune și una la care se ajunge prin credință. Neavând nici timp, nici posibilitatea să verificăm cunoștințele pe care le primim de la alții, le luăm de bune. În afară de fizicieni, câți pot, de exemplu, să-și dea seama de raporturile exacte dintre energie, masă și viteza luminii? În afară de astronomi, câți au motive serioase să considere că galaxiile se îndepărtează unele de altele? Drept urmare putem spune pe bună dreptate că învățarea cere la fel de multă credință ca Religia. -VI- E o dovadă de trufie să se pretindă că nu e nevoie să se țină cont de tradiții. Înfrânarea voluntară, supunerea la reguli cărora timpul le-a confirmat utilitatea e cel mai bun mod de exercitare a rațiunii. Temperarea în gândire e justificată de propriile noastre reflecții și de realitate. Cine are o judecată mai echilibrată, cel care nu acceptă nicio limită, nicio superioritate, nicio măsură sau cel care, convins de cunoașterea propriilor limite, de experiența vieții, de puterea necunoscutului, ține cont de tradiții, de taine, de influența religioasă? -VII- E evident că sunt o mulțime de lucruri mai presus de înțelegerea noastră. Totuși ne grăbim să știm, să legăm vizibilul de invizibil, materia de spirit. Credința e o necesitate a minții noastre, o nevoie a inimii noastre. Să crezi înseamnă să te bizui pe Dumnezeu, înseamnă pace sufletească într-o stare de spirit superioară, înseamnă să trăiești un fel de viață supranaturală. Dovadă e faptul că Religia a apărut spontan peste tot unde a existat o societate umană. Am văzut că rațiunea și simțirea corespund unor nevoi la fel de mari, cea de a gândi și cea de a crede. Aceste două facultăți se completează reciproc fără a se exclude una pe alta. Când rațiunea se trezește, ne ispitește cu bețiile și cu atracțiile ei eclipsând simțirea. Mai târziu aceasta din urmă se manifestă la rândul său reintrându-și în drepturi. Încercările vieții dau naștere unor cerințe pe care rațiunea nu le poate satisface și provoacă o schimbare morală în urma căreia sentimentul religios devine preponderent. Predescu Virgil
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX! |
#10
|
||||
|
||||
![]()
sau crede ca explica...
__________________
Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire |
|