Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.12.2015, 12:28:40
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
.... eu nu am identificat una care sa analizeze procesul de cunoastere subiect-cognitie-obiect.
Dacă nu ai identificat încă, te-ai gândit și că:
1) poate nu ai ajuns încă în starea de a o face
2) poate că nu asta e important în creștinism
3) poate că Dumnezeu nu voiește să îți dezvăluie "una"
4) poate e ceva, undeva, cu propriul tău sistem de investigare
5) poate procesul de cunoaștere al omului duhovnicesc e diferit de ceea ce îți imaginezi că ar putea fi

Florin, eu am întâlnit nenumărate texte care prezintă chestiuni forte subțiri legate de cunoaștere și persoana cunoscătoare, la creștini. Poate că duhul umilit, inima înfrântă și smerită ar fi un bun început. Inclusiv pentru problematica atât de atrăgătoare a cunoașterii...

P.S. După opinia mea, spiritualitatea orientală, în general, este receptată de europeni sub forma (sic!) unui fel de psihologie. Întîlnindu-se cu universul oriental, europeanul cade cel mai adesea în psihologism. Or, se pare, duhul orientalului și întreaga cultură de acolo nu este deloc psihologie, precum apare în mintea europeanului. Despre asta a scris mult (și bine), printre alții, Mircea Eliade.
Universalitatea budismului este mai mult o aspirație decât o realitate. Sunt curente de gândire și viețuire efectivă care, ca și o floare oarecare, se ofilesc o dată ce sunt smulse din pământul lor. Sau, mă rog, se dovedesc sterile....

Last edited by ahilpterodactil; 21.12.2015 at 12:34:18.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 21.12.2015, 19:51:09
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Florin, eu am întâlnit nenumărate texte care prezintă chestiuni forte subțiri legate de cunoaștere și persoana cunoscătoare, la creștini. Poate că duhul umilit, inima înfrântă și smerită ar fi un bun început. Inclusiv pentru problematica atât de atrăgătoare a cunoașterii...

P.S. După opinia mea, spiritualitatea orientală, în general, este receptată de europeni sub forma (sic!) unui fel de psihologie. Întîlnindu-se cu universul oriental, europeanul cade cel mai adesea în psihologism. Or, se pare, duhul orientalului și întreaga cultură de acolo nu este deloc psihologie, precum apare în mintea europeanului. Despre asta a scris mult (și bine), printre alții, Mircea Eliade.
Universalitatea budismului este mai mult o aspirație decât o realitate. Sunt curente de gândire și viețuire efectivă care, ca și o floare oarecare, se ofilesc o dată ce sunt smulse din pământul lor. Sau, mă rog, se dovedesc sterile....
Ahil..., eu fac referiri doar la doctrina budhismului mahayana, nu la spiritualitatea orientala in general, care este foarte diversificata si nuantata.

Din punctul meu de vedere, mahayana (vajrayana) reuseste sa circumscrie majoritatea sistemelor religioase, in sensul ca poate oferi o interpretare rationala a acestora, consistenta cu un sistem comun de valori si poate oferi un plus de viziune printr-o serie de invataturi fundamentate psihologic.

Iti dau dreptate, practica religioasa nu este doar un compendiu de rationamente sau un indreptar psihologic. Este cu mult mai mult decat acestea.

Miezul ei este "Harul" care sustine inima contemplativa.

Insa Harul nu rasare in inima fara o directionare si stabilizare a mintii pe diferite obiecte/subiecte virtuoase.

Iar modalitatea in care acestea sunt accesate este o arta in sine.

Fara intelegerea rationala, psihologica a corelarilor, cauzalitatilor si efectelor inaintarea este foarte anevoioasa, daca nu imposibila, amenintata la fiecare pas de riscul exagerarilor.

De aceea, pregatirea de baza a budistului mahayana presupune si parcurgerea unui curs de psihologie privind natura mintii, a modalitatii in care aceasta functioneaza in procesul interpretarii realitatii externe / interne.

----

Smerenia este temelia budismului mahayana. Ea este rezultanta urmatoarelor trei intelegeri:

- intelegerea ca orice calitate/bucurie se datoreaza exclusiv celorlalti
(nici trupul propriu nu ne apartine - ne este daruit de alte fiinte) - budistul nu are nimic care sa-i apartina intrinsec cu care sa se mandreasca;

- intelegerea ca orice progres spiritual, oricat de mic, se datoreaza Lui Dumnezeu - prin mecanismul "binecuvantarii";

- intelegerea conditiei actuale de mare pericol si suferinta (Primul Adevar Nobil).

De aceea, budistul smerit cauta refugiu in Dumnezeu (Buddha), Invatatura Sa (Dharma) si Sfintii Sai (Sangha), nu se bazeaza defel pe puterile proprii.

Asa cum invata Atisha - toata practica budista se face in interiorul refugiului, este o expresie a refugiului - nu a bazarii pe sinele propriu.

Atisha (sec. 11 e.n.) a fost cel care a reusit sa integreze intr-un mod echilibrat aspectul catafatic cu cel apofatic al caii budiste in exceptionala expozitie cunoscuta sub denumirea de Lamrim.
__________________

Reply With Quote
  #3  
Vechi 22.12.2015, 12:22:15
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Din punctul meu de vedere, mahayana (vajrayana) reuseste sa circumscrie majoritatea sistemelor religioase, in sensul ca poate oferi o interpretare rationala a acestora, consistenta cu un sistem comun de valori si poate oferi un plus de viziune printr-o serie de invataturi fundamentate psihologic.
E bine ca ai mentionat punctul...
Apropo, cica atunci cand orizontul unui om se ingusteaza si ajunge la dimensiunea unui punct, ala e punctul lui de vedere.

Citat:
Miezul ei este "Harul" care sustine inima contemplativa.
Serios? Si cum se dobandeste Harul cineva care nu stie ca "Harul" este o persoana?

Citat:
Insa Harul nu rasare in inima fara o directionare si stabilizare a mintii pe diferite obiecte/subiecte virtuoase.
Ce simplu e. Ce Hristos, ce jertfa pe cruce.
"stabilizarea mintii pe diferite obiecte/subiecte virtuoase" si gata, jertfa lui Hristos e doar pentru prosti.

Citat:
Iar modalitatea in care acestea sunt accesate este o arta in sine.
Sau auto-iluzionare.

Citat:
Fara intelegerea rationala, psihologica a corelarilor, cauzalitatilor si efectelor inaintarea este foarte anevoioasa, daca nu imposibila, amenintata la fiecare pas de riscul exagerarilor.

De aceea, pregatirea de baza a budistului mahayana presupune si parcurgerea unui curs de psihologie privind natura mintii, a modalitatii in care aceasta functioneaza in procesul interpretarii realitatii externe / interne.
Asta aduce a logica sectara: veniti la noi ca va invatam noi ce sa pricepeti din Biblie.
Important e sa acceptati ca noi suntem aia care va zicem adevarul adevarat din ea.
Noi suntem aia care "circumscriem" toate caile spirituale autentice, suntem superlativul si crema, cireasa de pe tort, etc.

Citat:
- intelegerea ca orice progres spiritual, oricat de mic, se datoreaza Lui Dumnezeu - prin mecanismul "binecuvantarii";
Cred ca ar rade Budha tinandu-se cu mainile de burdihan vizavi de ce a spus el si cum a ajuns mesajul prin "telefonul fara fir" secole mai tarziu.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 24.12.2015, 22:12:16
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
... cineva care nu stie ca "Harul" este o persoana?
Fericit acela!
În ce învățătură Harul e Persoană?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 24.12.2015, 23:00:09
bin000 bin000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.06.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 508
Arrow

Citat:
În ce învățătură Harul e Persoană?
A vrut sa spuna ca harul provine de la o Persoana( numita Sf. Duh )

Citat:
Nimeni nu ne poate impiedica sa fim buni cu cei din jurul nostru, sa privim cu dragoste in toate directiile, sa nu judecam ci sa ajutam.
..daca-ar fi asa ,ar fi plin de sfinti pe toate drumurile...
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.12.2015, 13:21:07
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bin000 Vezi mesajul
A vrut sa spuna ca harul provine de la o Persoana( numita Sf. Duh )
Exista o deosebire intre Fiinta (Dumnezeu Sfanta Treime) si lucrari.
Altceva e lucrarea si altceva cel ce lucreaza.
Lucrarea este manifestare. Manifestarea puterii intrinsece, miscarea puterii fiintiale.

*
Nedistingind fiinta dumnezeiasca de lucrari, s-ar putea intelege (prost) printre altele ca lumea e din eternitate. Daca lumea ar fi din eternitate, ar fi Dumnezeu. Nicidecum creata de Dumnezeu.

*
Dumnezeu nu creaza harul, asa cum a creat lumea. Harul il da din Sine, peste lumea creata, ca aceasta sa vieze si sa se sfinteasca.
Harul nu este Persoana.
Harul este manifestarea Persoanelor din Sfanta Treime, manifestarea in lume a Fiintei Dumnezeiesti.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 25.12.2015, 16:56:30
bin000 bin000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.06.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 508
Arrow

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Nedistingind fiinta dumnezeiasca de lucrari, s-ar putea intelege (prost) printre altele ca lumea e din eternitate. Daca lumea ar fi din eternitate, ar fi Dumnezeu. Nicidecum creata de Dumnezeu.
Nu cred ca s-ar intelege asa ceva,pentru ca nu confunda nimeni lumea cu harul .Poate doar tu.

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Dumnezeu nu creaza harul, asa cum a creat lumea. Harul il da din Sine, peste lumea creata, ca aceasta sa vieze si sa se sfinteasca.
Harul nu este Persoana.
Tu poti sa distingi care e diferenta intre Persoana si har ,dincolo de copy-paste din Dogmatica?
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Citate preferate, cugetari, vorbe de duh silverstar Generalitati 1175 03.08.2016 14:54:36
Cugetari ORTODOXE ! cristiboss56 Pocainta 80 02.07.2015 21:05:47
Cugetari si Citate Ortodoxe adorcrysti Generalitati 90 12.11.2014 21:55:18
Cugetari despre Hristos florin.oltean75 Generalitati 55 07.04.2012 10:13:01
Cugetari de Craciun florin.oltean75 Generalitati 5 25.12.2011 20:14:10