![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1) poate nu ai ajuns încă în starea de a o face 2) poate că nu asta e important în creștinism 3) poate că Dumnezeu nu voiește să îți dezvăluie "una" 4) poate e ceva, undeva, cu propriul tău sistem de investigare 5) poate procesul de cunoaștere al omului duhovnicesc e diferit de ceea ce îți imaginezi că ar putea fi Florin, eu am întâlnit nenumărate texte care prezintă chestiuni forte subțiri legate de cunoaștere și persoana cunoscătoare, la creștini. Poate că duhul umilit, inima înfrântă și smerită ar fi un bun început. Inclusiv pentru problematica atât de atrăgătoare a cunoașterii... P.S. După opinia mea, spiritualitatea orientală, în general, este receptată de europeni sub forma (sic!) unui fel de psihologie. Întîlnindu-se cu universul oriental, europeanul cade cel mai adesea în psihologism. Or, se pare, duhul orientalului și întreaga cultură de acolo nu este deloc psihologie, precum apare în mintea europeanului. Despre asta a scris mult (și bine), printre alții, Mircea Eliade. Universalitatea budismului este mai mult o aspirație decât o realitate. Sunt curente de gândire și viețuire efectivă care, ca și o floare oarecare, se ofilesc o dată ce sunt smulse din pământul lor. Sau, mă rog, se dovedesc sterile.... Last edited by ahilpterodactil; 21.12.2015 at 12:34:18. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Din punctul meu de vedere, mahayana (vajrayana) reuseste sa circumscrie majoritatea sistemelor religioase, in sensul ca poate oferi o interpretare rationala a acestora, consistenta cu un sistem comun de valori si poate oferi un plus de viziune printr-o serie de invataturi fundamentate psihologic. Iti dau dreptate, practica religioasa nu este doar un compendiu de rationamente sau un indreptar psihologic. Este cu mult mai mult decat acestea. Miezul ei este "Harul" care sustine inima contemplativa. Insa Harul nu rasare in inima fara o directionare si stabilizare a mintii pe diferite obiecte/subiecte virtuoase. Iar modalitatea in care acestea sunt accesate este o arta in sine. Fara intelegerea rationala, psihologica a corelarilor, cauzalitatilor si efectelor inaintarea este foarte anevoioasa, daca nu imposibila, amenintata la fiecare pas de riscul exagerarilor. De aceea, pregatirea de baza a budistului mahayana presupune si parcurgerea unui curs de psihologie privind natura mintii, a modalitatii in care aceasta functioneaza in procesul interpretarii realitatii externe / interne. ---- Smerenia este temelia budismului mahayana. Ea este rezultanta urmatoarelor trei intelegeri: - intelegerea ca orice calitate/bucurie se datoreaza exclusiv celorlalti (nici trupul propriu nu ne apartine - ne este daruit de alte fiinte) - budistul nu are nimic care sa-i apartina intrinsec cu care sa se mandreasca; - intelegerea ca orice progres spiritual, oricat de mic, se datoreaza Lui Dumnezeu - prin mecanismul "binecuvantarii"; - intelegerea conditiei actuale de mare pericol si suferinta (Primul Adevar Nobil). De aceea, budistul smerit cauta refugiu in Dumnezeu (Buddha), Invatatura Sa (Dharma) si Sfintii Sai (Sangha), nu se bazeaza defel pe puterile proprii. Asa cum invata Atisha - toata practica budista se face in interiorul refugiului, este o expresie a refugiului - nu a bazarii pe sinele propriu. Atisha (sec. 11 e.n.) a fost cel care a reusit sa integreze intr-un mod echilibrat aspectul catafatic cu cel apofatic al caii budiste in exceptionala expozitie cunoscuta sub denumirea de Lamrim.
__________________
|
#3
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Apropo, cica atunci cand orizontul unui om se ingusteaza si ajunge la dimensiunea unui punct, ala e punctul lui de vedere. Citat:
Citat:
"stabilizarea mintii pe diferite obiecte/subiecte virtuoase" si gata, jertfa lui Hristos e doar pentru prosti. Citat:
Citat:
Important e sa acceptati ca noi suntem aia care va zicem adevarul adevarat din ea. Noi suntem aia care "circumscriem" toate caile spirituale autentice, suntem superlativul si crema, cireasa de pe tort, etc. Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Fericit acela!
În ce învățătură Harul e Persoană? |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]()
__________________
http://creatie6zile.wordpress.com/ |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Altceva e lucrarea si altceva cel ce lucreaza. Lucrarea este manifestare. Manifestarea puterii intrinsece, miscarea puterii fiintiale. * Nedistingind fiinta dumnezeiasca de lucrari, s-ar putea intelege (prost) printre altele ca lumea e din eternitate. Daca lumea ar fi din eternitate, ar fi Dumnezeu. Nicidecum creata de Dumnezeu. * Dumnezeu nu creaza harul, asa cum a creat lumea. Harul il da din Sine, peste lumea creata, ca aceasta sa vieze si sa se sfinteasca. Harul nu este Persoana. Harul este manifestarea Persoanelor din Sfanta Treime, manifestarea in lume a Fiintei Dumnezeiesti. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tu poti sa distingi care e diferenta intre Persoana si har ,dincolo de copy-paste din Dogmatica?
__________________
http://creatie6zile.wordpress.com/ |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Citate preferate, cugetari, vorbe de duh | silverstar | Generalitati | 1175 | 03.08.2016 14:54:36 |
Cugetari ORTODOXE ! | cristiboss56 | Pocainta | 80 | 02.07.2015 21:05:47 |
Cugetari si Citate Ortodoxe | adorcrysti | Generalitati | 90 | 12.11.2014 21:55:18 |
Cugetari despre Hristos | florin.oltean75 | Generalitati | 55 | 07.04.2012 10:13:01 |
Cugetari de Craciun | florin.oltean75 | Generalitati | 5 | 25.12.2011 20:14:10 |
|