![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Incerc sa formulez un raspuns, asa cum am inteles dupa ce am studiat intr-o oarecare masura doctrina budista. ------------- Problema localizarii Mintea noastra abordeaza problema localizarii pe baza perceptiei naturale a formelor. Concepe o anumita forma si o raporteaza spatial la alte forme, conceptualizand de asemenea si notiunile de "interior" si "exterior". O forma raportata la alta forma poate fi pe baza perceptiei naturale: -in interior; -in exterior; -si in interior si in exterior - prin intersectie; -nici in interior, nici in exterior - prin suprapunere. Dumnezeu fiind transcendent (Fiinta Sa nu este continuta intr-o anumita forma) nu i se poate aplica nicio operatie in raport de o forma perceputa "natural". Religia, pentru a se raporta cumva la divinitate uziteaza de localizari gen - sus, jos, urcare, coborare, inaltare, venire, plecare, zbor, deasupra, inaluntrul inimii, cele de sus - insa pozitia, miscarea si timpul nu se aplica transcendentei. Spatiul transcendent nu are nicio referinta gen sus, jos, mare, mic, directie... Atunci cum se raporteaza spatiul transcendent la spatiul perceput? Este dificil de explicat, pentru ca sunt doua elemente diferite la care nu se aplica relatii de includere si excludere. S-ar putea spune ca se includ si se exclud in acelasi timp desi si aceasta este o falsitate pentru ca nu pot fi aplicate evaluari spatiale. A spune ca este in inima omului este si aceasta o falsitate din aceleasi considerente. Insa afirmam ca Dumnezeu este in inima omului (raportare spatiala) pentru a realiza ca Acesta nu poate fi cunoscut decat in relatia intima subiect-subiect (inima pentru ca-L "simtim/vedem"). "Intelegerea/vederea" spatiului transcendent presupune dezvoltarea unei anumite sensibilitati intelegatoare. Abordarea apofatica de cunoastere a Lui Dumnezeu deschide aceasta portita cognitiva extra-ordinara. O cognitie bazata pe negare, pe vidarea oricarei forme perceptibile de Fiinta Lui Dumnezeu. Orice poate fi perceput nu este Fiinta. Ar fi interesant de stiut daca sfintii Ioan Damaschin, Maxim Marturisitorul, Dionisie Areopagitul au studiat mistica orientala sau au avut revelatii directe ale cunoasterii negative. Aceasta forma de cunoastere nu este revelata in Biblie decat in prima porunca: "Sa nu-ti faci chip". Toate cele bune! Pentru Alin, In spatiul apofatic, nu se poate afirma nimic - nici macar stabilirea unei identitati, pentru ca aceasta are nevoie de "proprietati", aspecte manifestabile. Spatiul apofatic este nemanifestabil, adica "nu face parte din existente". Nu putem spune nimic, nu putem afirma nimic. Deci budismul nu sustine "o identitate a omului cu Dumnezeu", ci doar indica modul in care poate fi accesat Nemanifestatul.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 02.01.2016 at 12:40:38. |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Citate preferate, cugetari, vorbe de duh | silverstar | Generalitati | 1175 | 03.08.2016 14:54:36 |
Cugetari ORTODOXE ! | cristiboss56 | Pocainta | 80 | 02.07.2015 21:05:47 |
Cugetari si Citate Ortodoxe | adorcrysti | Generalitati | 90 | 12.11.2014 21:55:18 |
Cugetari despre Hristos | florin.oltean75 | Generalitati | 55 | 07.04.2012 10:13:01 |
Cugetari de Craciun | florin.oltean75 | Generalitati | 5 | 25.12.2011 20:14:10 |
|