![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Apostol Pavel zice într-un loc despre noi că suntem - că trebuie să fim - „casa Duhului Sfânt” (I Cor. 6, 19). Această casă trebuie să aibă două uși: credința și dragostea. Credința este ușa ce se deschide spre Dumnezeu și ne face legătură cu Dumnezeu, iar dragostea este ușa ce se deschide spre aproapele, spre iubirea aproapelui nostru. Aceste două uși trebuie să fie totdeauna deschise: prin una să primim, prin cealaltă să dăm. Viața credinciosului trebuie să fie în asemănarea unui canal cu două guri. Printr-o gură a canalului curge în noi darul și puterea cerului de sus, iar prin cealaltă gură trebuie să se scurgă acest dar spre aproapele nostru, spre iubirea și mântuirea lui. În acest înțeles zicea Mântuitorul despre omul credincios că „din inima lui vor curge râuri de apă vie” (In. 7, 38).
Gurile acestui canal trebuie să fie totdeauna deschise și totdeauna în plină curgere, adică pe o parte să tragem mereu dar și putere cerească, iar pe alta să slobozim acest dar în slujba lui Dumnezeu, spre mântuirea aproapelui. (Preot Iosif Trifa )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Taina iubirii
Asta tine de dragoste : a privi la om si a vedea in el o frumusete de nerapit, iar totodata a te ingrozi de ceea ce viata a facut din el, a savarsit asupra lui.Dragostea este tocmai extrema suferinta, durere pentru ca omul e nedesavarsit si totodata minunarea pentru ca el este atat de uluitor, irepetabil de frumos.Si iata, daca privesti macar o data la om in felul acesta, poti sa il indragesti in pofida a tot ce le sare in ochi altora. Cat de des nu se intampla ca celui indragostit sa i se spuna :"ce ai gasit la el? ce ai gasit la ea?" - si omul da raspunsul absolut delirant : "dar nu vezi ce minunata este, ce frumos este?..." Si se dovedeste ca, da, asa si este, omul cu pricina e minunat, pentru ca cel care iubeste vede toate ranile.De lucrul acesta, iata, e foarte important sa nu uitam.Este extrem de important sa ne amintim ca dragostea este realista pana la capat, ca ea il cuprinde in intregime pe om si ca ea vede, ea este vazatoare, insa in loc sa osandeasca, in loc sa se lepede de om, ea plange pentru schilodirea lui si este gata sa isi dea viata pentru ca tot ce-i bolnav, tot ce-i stricat sa fie indreptat si tamaduit.Asta este ceea ce se numeste atitudinea "cu intreaga intelepciune" fata de om, acesta este adevaratul principiu al dragostei, cea dintai viziune serioasa. Sursa:din cartea Taina iubirii de Mitropolitul Antonie de Suroj Link permanent catre articolul complet Blog Un blog crestin ortodox - un blog pentru suflet : Taina iubirii
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]() ![]()
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
„Pentru ce tu omule, M-ai lăsat pe Mine ?
Pentru ce de la Cel ce te-a iubit te-ai întors? Pentru ce iarăși te-ai lipit de vrăjmașul ? Adu-ți aminte că pentru tine din cer M-am pogorât, Adu-ți aminte că pentru tine, trup M-am făcut, Adu-ți aminte că pentru tine din Fecioară M-am născut, Adu-ți aminte că pentru tine am pruncit, Adu-ți aminte că pentru tine, M-am smerit, Adu-ți aminte că pentru tine, pe pământ am viețuit, Adu-ți aminte că pentru tine, goniri am răbdat, Adu-ți aminte că pentru tine, grăiri de rău, ocări, batjocuri, necinste, răni, scuipări, loviri cu pumnii, luări în râs și patimi de necinste am primit, Adu-ți aminte că pentru tine, cu cei fără de lege M-am socotit, Adu-ți aminte că pentru tine, cu moarte de ocară am murit, Adu-ți aminte că pentru tine, am fost îngropat, M-am pogorât din ceruri, ca pe tine să te sui la ceruri, M-am smerit, ca pe tine să te înalț, Am sărăcit, ca pe tine să te proslăvesc, M-am rănit, ca pe tine să te vindec, Am murit, ca pe tine să te înviez, Tu ai păcătuit, iar Eu păcatul tău asupra Mea l-am luat, Tu cel vinovat, iar Eu munca am primit, Tu cel datornic, iar Eu datoria am plătit, Tu spre moarte osândit, iar Eu pentru tine am murit, Căci la aceasta M-au tras dragostea și milostivirea Mea, Pentru că Eu n-am putut răbda ca să pătimești tu acest fel de nenorocire. Deci tu pe această a Mea dragoste o treci cu vederea ? Că în loc de dragoste, cu urâciune îmi răsplătești, În locul Meu iubești păcatul, În locul Meu, slujești patimilor. Dar ce ai aflat întru Mine vrednic de întoarcere, de nu voiești a veni către Mine ? De voiești binele tău - tot binele este la Mine. De voiești fericire - toată fericirea este la Mine. De voiești frumusețe, cine este mai frumos decât Mine? Au bun neam voiești ? Dar cine este mai din bun neam decât Fiul lui Dumnezeu și al Fecioarei? Au voiești înălțime ? Dar cine este mai înalt decât Împăratul Cerului ? Au voiești slavă ? Dar cine este mai slăvit decât Mine ? Au voiești bogăție ? Dar la Mine este toată bogăția ! Au voiești înțelepciune ? Dar Eu sunt înțelepciunea lui Dumnezeu. Au voiești prietenie ? Da cine este mai iubit și mai iubitor decât Mine, Care Mi-am pus sufletul pentru toți ? Au ajutor cauți ? Dar cine îți va ajuta afară de Mine ? Au doctor cauți ? Dar cine te va vindeca afară de Mine? Au veselie cauți ? Dar cine te va veseli afară de Mine ? Au mângâiere cauți ? Dar cine te va mângâia afară de Mine ? Au cauți odihna ? Întru Mine vei afla odihna sufletului tău. De cauți pace, Eu sunt pacea sufletului tău De cauți viața, întru Mine este izvorul vieții De cauți lumina, Eu sunt lumina lumii. De cauți adevărul, Eu sunt adevărul. De cauți calea, Eu sunt calea. De cauți povățuitor spre cer, Eu sunt povățuitor credincios. Atunci pentru ce nu voiești a veni către Mine? Au doară nu îndrăznești a te apropia ? Dar către cine mai cu înlesnire este apropierea ? Au a cere te sfiești ? Dar cine a cerut de la Mine cu credință și nu i-am dat ? De nu te lasă pe tine păcatul, Eu pentru păcătoși am murit. De te tulbură pe tine mulțimea păcatelor, la Mine este mai multă milostivire, căci am zis: Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați (cu păcate) și Eu vă voi odihni pe voi.“(Mt. 11,28) (Prea Sfințitul Episcop Tihon al Voronejului)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Luptă cu egoismul din toate puterile; învață smerenia…
![]() Nu există vreun rău mai mare decât egoismul. El dă naștere la toate ispitele și necazurile și vai de cel atins de el – îl va deforma! Doar bunul ucenic își va face sufletul îngeresc împodobit cu frumusețe duhovnicească. Nu lăsa să treacă timpul fără roadă, pentru că firul e înfășurat și de îndată vei auzi: Fă-ți ordine în casă căci vei muri și nu vei mai trăi (Is. 38, 1). Luptă cu egoismul din toate puterile; învață smerenia. Lucrează cu frângere de inimă, cu întristare duhovnicească, cu mireasma smereniei. Doar faptele care au smerenie vor fi recompensate. Faptele înveninate de egoism și voia proprie vor fi aruncate în cele patru zări și împrăștiate ca gunoiul și vom fi lăsați cu mâna goală. Să ne venim în fire. Să ne bucurăm cu dragostea neîntinată a lui Hristos, căci sufletele împătimite nu vor intra în Ierusalimul cel ceresc. Doar sufletele curate vor intra acolo cu bucurie. Dar, prea iubiții mei copii, cu adevărat ne lipsește această întru-tot sfântă virtute, smerenia. Egoismul, acest mare rău, a provocat toate suferințele omului. Într-adevăr, smerenia înseamnă sfințenie! Cel ce are smerenie alungă necazurile. Fără adevărata smerenie, necazurile rămân aceleași și cresc, așa încât orice nădejde de îndreptare e pierdută. Un om smerit nu-și amintește vreun rău din trecut pe care aproapele său i l-a făcut, ci din toată inima iartă și uită totul pentru dragostea lui Dumnezeu. Rugați-L pe smeritul nostru Iisus în rugăciunile voastre să vă dăruiască un duh de smerenie și de umilință. (Comori duhovnicești din Sfântul Munte Athos – Culese din scrisorile și omiliile Avvei Efrem)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mai multe cuvinte ale Sfantului Antonie s-au pastrat pana astazi, in sapte epistole-scrisori, amintite de Fericitul Ieronim, precum si sub forma de apoftegme, precum le gasim inscrise in "PATERICUL EGIPTEAN" si in primul volum al Filocaliei.
"Se cuvine ca oamenii sa se nevoiasca sa-si in-drepteze viata si obiceiurile dupa adevar si cuviinta. Caci implinind ei acest lucru, cunosc usor cele dumnezeiesti. Cine cinsteste pe Dumnezeu din toata inima si credinta, pe acela si Dumnezeu il ajuta ca sa-si stapaneasca mania si pofta. Caci pricina tuturor relelor este pofta si mania." "Sa socotesti liberi, nu pe cei ce din intamplare sunt liberi, ci pe cei liberi dupa viata si dupa deprinderi. Nu se cade sa numesti liberi, intru adevar vorbind, pe boierii care sunt rai si desfranati, caci acestia sunt robi patimilor trupesti. Liber si fericit este numai sufletul fara prihana si izbavit de cele vremelnice." "Iata semnele dupa care se cunoaste un suflet rational si virtuos: privirea, mersul, glasul, rasul, ocupatiile si intalnirile cu oamenii. Caci toate acestea se indrepteaza spre tot mai multa cuviinta. Mintea lor cea iubitoare de Dumnezeu li se face strajer treaz si inchide intrarea patimilor si a rusinoaselor aduceri aminte."
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]() „Cela care ține în mână toiagul rugăciunii, nu va putea să se împiedice și chiar dacă se va împiedica, nu va cădea întru-totul.” Sfântul Ioan Sinaitul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|