![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Sfânta Spovedanie, făcută regulat, cu căință și canon, ne aduce iertare și dezlegarea tuturor păcatelor de la Botez până la ultima mărturisire.
Sfânta Spovedanie ne împărtășește harul Duhului Sfânt și ne împacă din nou cu Hristos, pe Care Îl mâniem cu păcatele noastre. Sfânta Spovedanie ne aduce lacrimi, căință, smerenie și putere de sus să punem început de viață duhovnicească. Sfânta Spovedanie ne face vrednici, prin mila lui Dumnezeu, de Sfânta Împărtășanie, care este însuși Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos. Sfânta Spovedanie, unită cu Sfânta Împărtășanie, ne întăresc in credință, ne dau deplină nădejde de mântuire și ne fac lăcaș al Prea Sfintei Treimi. Și ce altă bucurie este mai mare ca aceasta? (Arhimandrit Ioanichie Bălan )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Să vă împodobiți cu iubire. Iată temelia tu*turor virtuților. Când există iubire, nu există mânie, nici furie, nici strigăt de disperare, nici hulă, ci toate au dispărut (din „Omilia a XVII-a la Epistola către Efeseni”).
Nu există, într-adevăr nu există nici un păcat care să nu fie distrus de puterea iubirii! Fiindcă mult mai ușor îi este lemnului să se opună focului, decât firii păcatului să se opună puterii iubirii (din „Omilia a IV-a la Epistola I către Tesaloniceni”). Iubirea îi face buni pe oameni, și cu adevă*rat îi face buni. Ce este, deci, desfrânarea? Nu este cu putință ca cineva să iubească și în același timp să și desfrâneze! Fiindcă, bineînțeles, din lipsa de iubire se întâmplă acest lucru. Iubirea și pe aceasta poate să o înfrâneze. Pentru că dacă cineva iubește pe desfrânată, va încerca și pe aceasta să o îndepă*rteze de ceilalți bărbați, pentru ca aceasta să nu cadă în păcat. Așadar, ca cineva să desfrâneze cu desfrânata este însușirea celui care o urăște peste măsură pe aceasta, dar ca să o îndepărteze pe aceasta de la fapta cea dezgustătoare este însușire a celui care cu adevărat iubește (din „Omilia a IV-a la Epis*tola I către Tesaloniceni”). (Sfântul Ioan Gură de Aur )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Si cu cât omul se apropie de Dumnezeu prin punerea înainte (rugăciune), cu atât și Dumnezeu se apropie de om prin Har, și nu-și ridică Dumnezeu Harul de la om din pricina smereniei lui mari; căci omul, ca văduva, neîncetat strigă către judecător, să i se facă dreptate, și izbăvire de pârâșii lui. Iată de ce Dumnezeu Preamilostivul oprește Harul de la om, ca să-i dea lui pricină, să se apropie omul de Dânsul, și pentru trebuințele lui, să rămână omul lângă izvorul folosinții. Și dintre cereri, pe unele i le împlinește Dumnezeu curând, pe acelea, prin care cere lucruri fără de care omul nu se poate mântui; iar pe altele nu i le împlinește. În unele împrejurări gonește Dumnezeu de la om pârjolul vrăjmașului; iar în altele, îngăduie să fie ispitit, pentru ca ispitirea aceasta să-i fie omului o pricină a apropierii de Dumnezeu, precum am spus mai-nainte, și ca să se obișnuiască și să fie priceput în ispite. (...) Pentru că dreptul, care nu-și cunoaște neputința, umblă pe ascuțiș de spadă și nu-i de fel departe de prăbușire și de stricătorul leu, adică de dracul mândriei. Și iarăși, cel ce nu-și cunoaște slăbiciunea lipsit este de smerenie; iar cel fără de smerenie lipsit este de desăvârșire; iar cel nedesăvârșit totdeauna se teme. Fiindcă cetatea lui n-are la temelie stâlpii (drugii) de fier, nici pragul de aramă al smereniei. Iară smerenia n-o poate dobândi, decât numai prin mijloacele ei, care de obicei zdrobesc inima și gonesc gândurile părerii. De aceea, adesea află vrăjmașul pricină, să abată pe om din cale. Căci fără smerenie lucrul omului nu se poate săvârși. Și pecetea duhului nu-i pusă pe actul lui de libertate, și rob este până în clipa de față, și mereu lucrează, însă numai de frică. Fiindcă fapta nimănui fără smerenie nu se-ndreptează, și nu învață nimeni fără să fie ispitit, iar fără învățătură (paideia) nu ajunge nimeni la smerenie.
Iată de ce îngăduie Domnul asupra sfinților pricini de smerenie și de zdrobire a inimii prin îndurerată rugăciune, pentru ca aceia ce-L iubesc pe El să se apropie de El prin smerenie. Și de multe ori îi înspăimântă cu patimile firii, și prin alunecări spre gânduri rușinoase și necurate, și alteori îi lasă să fie disprețuiți, și ocărâți, și pălmuiți de oameni; câteodată îi îngrozește prin bolile și prin neputințele trupului; altădată, prin sărăcie și prin lipsa celor de trebuință. Și câteodată îi înspăimântă prin durerile cumplitei frici, prin părăsire, prin lupta pe față cu dracii, prin care de obicei îi înspăimântă, și altădată prin altfel de lucruri înfricoșate. Și toate acestea se fac pentru ca să aibă oamenii pricini de a se smeri și pentru ca să nu cadă în dormitarea trândăviei; se mai fac acestea fie pentru că nevoitorul zace bolnav, fie ca să trezească pe om la teama vieții viitoare. Și astfel oamenii, vrând-nevrând, se folosesc din ispite. (Sfântul Isaac Sirul )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Părinte Vasile, dacă aveți bunăvoința de a ne spune, de vreme ce am văzut că este nevoie ca părinții să îi informeze primii pe copii în privința sexualității, care dintre cei doi părinți trebuie să-și asume această răspundere? Și de la ce vârstă este copilul pregătit să primească o asemenea informare?
Întâi de toate, educația sexuală nu este ceva care se face la rece, pe nepusă masă, cum am zice: „hai copile să vorbim despre sexualitate”. De obicei se face în forma pe care însuși copilul o dă și care poate diferi în funcție de vârsta și de temperamentul lui. Acum, cine o face? În principiu, părintele care este întrebat. Adică nu este bine să se eschiveze și să paseze tema celuilalt părinte. Este o temă la care fiecare părinte este capabil să răspundă cele ce sunt necesare. Desigur, copiii obișnuiesc să se adreseze părintelui de același sex cu ei, mai ales când cresc și ajung la adolescență. Pot însă întreba pe oricare dintre părinți. Dacă există multe întrebări la care ne este greu să răspundem, putem cultiva ideea ca băiatul să vorbească mai amănunțit cu tatăl, iar fata cu mama, dar asta nu cu tendința de a evita noi înșine dialogul. Care ar putea fi întrebările? Depinde de vârstă. Copiii cei mici întreabă despre diferențele anatomice pe care le observă la frații de alt sex. Copiii mai mari, dar rămânem la vârsta copilăriei, pot întreba de ce există aceste diferențe anatomice. Aici explicăm că aceste diferențe vor ajuta mai târziu bărbatul și femeia să dobândească copii. Un principiu de bază este să răspundem copilului la ce ne-a întrebat, nici mai mult, nici mai puțin. (Pr. Vasile Thermos, Sfaturi pentru o creștere sănătoasă a copiilor, traducere de Pr. Șerban Tica, Editura Sophia, București, 2009, pp. 67-68)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
De fiecare dată când vrei să mergi la biserică, să fii consecvent la cele ce ne îndeamnă credința noastră, să ai grijă să nu uiți că mergi la palatul însuflețit al Celui Preaînalt. Acolo este Tronul lui Dumnezeu. Acolo răsună neîncetat imnul îngeresc: Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot!... Așadar, ai grijă cum mergi la biserică și cum intri în ea! Ai grijă ca sufletul tău să fie curățat de minciună, de ură, de dușmănii și răutăți, de dorințe spurcate. Să porți haine simple și umile - nu excentrice și nu potrivite întâlnirilor lumești. Să intri în biserică cu frică de Dumnezeu, cu smerenie, cu iubire. Dacă vei merge în acest fel, să știi că ești fericit și chiar foarte fericit și în viața aceasta pământească. Și vei fi încă mai fericit și foarte fericit în viața cea veșnică!
Sfantul Maxim Grecul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Cum se desfășoară o spovedanie corectă? Omul își mărturisește păcatele sau preotul îl întreabă? Sau și una și cealaltă? Și una și cealaltă, desigur. Cei care au exercițiul spovedaniei, știu ce să spună. Se analizează, își scrutează lăuntrul, își semnalizează căderile care îi chinuie și îi apasă, și atunci le mărturisesc. Funcția preotului este să-l ajute, să-l întrebe: „...dar în problema cutare cum stai? Dar relația cu ceilalți cum merge?”Însă cea mai importantă misiune a preotului este să-l ajute să înțeleagă izvorul căderii, cauza sufletească, partea mai ascunsă.
(Pr. prof. dr. Constantin Coman )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ioan Casian zice că nu avem voie să ne mâniem nici pentru pricini drepte nici pentru nedrepte, pentru că mânia întunecă mintea. Așa cum beția întunecă mintea, tot așa și mânia întunecă mintea. Când ești gâlcevitor, când ești pornit, nu te mai gândești la ce ar trebui să te gândești, ci ai un fel de întunecare de minte. Și face o comparație Sfântul Ioan Casian spunând că așa cum dacă îți pui pe ochi o foiță de plumb sau de aur, e tot atâta, că tot nu vezi, tot așa și când te mânii și pentru pricini drepte și pentru pricini nedrepte, tot nu-i bine, pentru că nu ai limpezime de minte. Și soluția lui când e vorba despre mânie este aceasta: să nu te mânii nici pentru pricini drepte, nici pentru pricini nedrepte. De altfel, dacă dizolvi pricinile mâniei, la mânie nu mai ajungi. În Antologia Sanscrită se spune: „Mânia în oamenii cei buni se naște moartă, se topește. În cei cuminți un ceas trăiește. În semidoct trăiește lung: cinci ani în proștii cei din gloată, iar în mișei viața toată”. Mânia de fapt are multe chipuri, are multe manifestări. Sfântul Ioan Scărarul, scriind despre mânie în cartea sa numită Scara, zice așa: „Să legăm mânia cu lanțurile blândeții, s-o lovim cu îndelungă-răbdarea, s-o aducem în fața minții la judecată și la cercetare și să zicem: Spune-ne nouă, patimă nebună și nerușinată, cine este tatăl tău, cum se numește mama ta, care sunt fiii tăi, cine ți se împotrivește și cine te nimicește cu totul?. Și mânia răspunde: Tatăl meu este îngâmfarea – adică mândria, de obicei mânia e legată cu mândria (Sfântul Marcu Ascetul, în scrierea sa „Epistola către Nicolae Monahul” pe care o găsim în Filocalie în volumul I, spune: „Copacul mâniei este udat la rădăcină cu apa puturoasă a mândriei”); deci totdeauna între mândrie și mânie este o legătură; bineînțeles că poate să aibă și alte pricini mânia, o să vedem îndată ce mai spune Sfântul Ioan Scărarul: zice – și mame am mai multe: iubirea de avere, iubirea de plăcere, uneori patima desfrânării și alteori patima îmbuibării”.
Trebuie să ne fie rușine când suntem porniți spre mânie. În vremea noastră se folosește o expresie care vrea să îndulcească lucrurile, și anume, nu se spune despre cineva că e rău sau mânios, ci de obicei se spune că-i nervos. Să știți că cei vechi nu știau de nervozitate, ci știau numai de mânie și de răutate. (Arhimandritul Teofil Părăian )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|