![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Vad ca Fericitul Augustin are o pozitie diferita - spune ceva de genul : Chiar daca duhul lui Samuel i-a spus lui Saul adevarul, aceasta nu face modalitatea prin care a fost adus de dincolo mai putin detestabila. Dupa care aminteste episodul cu Apostolul Pavel si femeia indracita care spunea adevarul, pe care l-am amintit si eu. Deci se confirma ca astia din BC, merg pe linia Sf. Augustin.
![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eu nu pot fi de acord cu asemenea interpretare pentru ca ar insemna ca sufletele dreptilor nu mai sunt in mana lui Dumnezeu cum spune Intelepciunea ci sunt la cheremul oricarui necromant platit de cineva sa le "scoale".
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Atunci ramane sa ne explici de ce textul biblic suna asa cum suna. Nicaieri in text nu se spune altceva decat ca Samuel a venit si a vorbit. Cum trebuie sa ne raportam, asadar, la textul acela, negru pe alb cum este...
Cu atat mai mult cu cat acolo sunt sumedenie de indicii scenice. Totul e centrat pe Samuel, citind contextul, versetele premergatoare si, mai ales, avand in vedere istoria raportului dintre Saul si Samuel, ne asteptam cu totii ca Samuel sa apara. Si iata, tocmai cand, in sfarsit, apare, vin exegetii si spun fugi domle de aici, ca nu era Samuel, era fantoma lu barba neagra.... |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Tertulian scrie " Doamne fereste sa credem ca sufletul unui sfant si cu atat mai putin al unui profet poate fi scos afara din locul in care se odihneste in iad, de catre demoni. " iar marele teolog catolic din al doilea mileniu e rabinul din Buhusi. Dupa ce ne spune ca Samuel nu era intr-o stare de beatificare si asa mai departe, si ca ar fi venit cu voia Domnului, ne spune ca s-ar putea de asemenea raspunde ca nu a venit Samuel ci un drac. Deci toti avem dreptate. :) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mai bine gresesc alaturi de Sf. Vasile decat sa am dreptate alaturi de Verginica.
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Bun. Daca astea sunt interpretarile, in ciuda textului care spune cum spune, ramane sa imi pun frana la dileme. Ca nu e dat sa inteleaga cele ale Duhului decat celor curati, celor in care salasluieste Duhul.
Eu am facut o singura precizare, cea legata de exprimarile (care par) fara echivoc in text, referitor la identitatea personajului. Zice de vreo 3-4 ori ca e Samuel, nici pomeneala ori aluzie la vreun drac. OK, accept ca nu e Samuel, ci duhul lui. Insa ca ar fi draci, pe motiv ca vrajitoarea lucreaza cu necuratul, mie mi se pare prea simplist. Intr-un final insa, accept ca mreaja talcuirilor e prea larga pentru un pestisor atat de mic ca mine. Si totusi, imi pastrez placerea de a contempla jocul textului, pe care cred ca-l resimt la lectura. Presupun ca intre versetele 14 si 15 au mai fost versete (care lipsesc in traducerile de azi) ori ca se poate intelege implicit (se insinueaza in timpul lecturii) ca mai e ceva in trecerea de la versetul 14 la 15 de care trebuie tinut seama. (sa fie jocul vrajitoarei?) Continui sa mai cred ca avem de-a face cu o subtila trecere dintr-un "univers" in altul, care da farmec si adancime povestii si lecturii. In fine, episodul invocat mi se pare saturat in teatralitate, la sensul cel mai propriu. Pe de alta parte, daca am rasfoi talcuirile Sf. Maxim Marturisitorul din ultimul capitol Filocalia 3 ("Despre ghibeoniti si urmasii lui Saul"), s-ar putea sa ne largim foarte mult perspectiva asupra cartii Regi. Last edited by ioan67; 11.08.2016 at 05:22:52. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Se pare ca e scris chiar in Scriptura ( pe care noi dreptmaritorii o citim mai rar
![]() Așa a murit Saul pentru nelegiuirea sa pe care o făcuse el înaintea Domnului, pentru că n-a păzit cuvântul Domnului și pentru că a întrebat și a cercetat o vrăjitoare Și nu a cercetat pe Domnul. De aceea a și fost el omorât și domnia a fost dată lui David, fiul lui Iesei. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ce avem deci:
1. Textul scripturii din care se înțelege clar că acela e sigur duhul lui Samuel. 2. Analiza sf. Vasile cel mare și al sf. Grigorie de Nyssa care susțin amîndoi (probabil influențați unul de la altul) că e un duh rău viclean și înșelător care a băgat necredința în sufletul lui Saul ca să cîștige filisitenii și să se împlinească proorocia în rău. 3. Sfîntul Augustin care trăiește contemporan și imediat după sfinții Vasile cel Mare și Grigorie de Nysa și care vine și îndreaptă ce au zis sfinții Vasile și Grigorie de Nyssa și susține că, și totuși, era chiar duhul lui Samuel. 4. Citirea și înțelegerea noastră în încercarea de a citi cît mai corect și drept și adevărat scriptura. Păi dacă e să ne luăm după sfinți atunci cum pe vremea aia, în anii 300en-400en, biserica era una singură: ortodoxă și universală suntem obligați să credem că sfîntul ce a explicat ulterior, adică Fericitul Augustin, nedezbinîndu-se de Dumnezeu sau de Adevăr a venit și a îndreptat mărturia sfinților Vasile cel Mare și Grigorie de Nyssa... deci ar fi normal să credem că Dumnezeu prin sf. Fericitul Augustin a răspuns dilemei de la vremea respectivă în care s-au rătăcit sf. Vasile și sf. Grigorie de Nyssa. Dacă e să număr și să dau dreptate prin vot, atunci dacă 1 și 3 și 4 sunt valabile rămîne că dreptatea cu un vot de 3 la 1 trage spre ideea că duhul lui Samuel fusese cel care se ridicase din șeol și a gărit lui Saul cu atît mai mult că tocmai sf. Vasile cel mare ne îndeamnă să credem scriptura și s-o înțelegem așa cum este scris. Deci cum sfinții V și GdN nu puteau să se contrazică pentru ca tocmai ei să nu respecte ce au afirmat despre citirea și înțelegerea scripturii îndemnîndu-ne cu totul absurd ca să nu înțeleagă cineva scriptura așa cum este scrisă ci exact pe dos în sensul că defapt duhul lui Samuel ar fi defapt un duh de drac. Nu puteau tocmai ei să susțină că albul e defapt negru dar totuși de ce au scris acest lucru atunci? Păi cred că ei au înclinat să propovăduiască așa că, că acela era un duh necurat, din două motive: 1. Au crezut și au susținut (în opinia mea greșit) că defapt Dumnezeu ar fi dorit victoria lui Israel în acele zile deși Dumnezeu aducea peste Israel cînd era neascultător toate relele și toate armatele păgîne pentru că nu mai respecta Cuvîntul lui Dumnezeu și doar dacă se întorcea Israel din rătăcire și striga cu Adevărat după Dumnezeu, abea atunci le dăruia îzbăvirea din mîinile unuia sau altuia dintre păgînii care veneau cu tupeu să-și bată joc de Israel... dar Saul nu a cerut ajutor de la Dumnezeu în mîndria lui ci căuta să omoare pe unsul Domnului David și pe proorocul Domnului judecătorul Samuel și abea cînd s-a înspăimîntat peste măsură înțelegînd că nu prea are cum să învingă pe filisiteni a cerut sfat cuiva și a căutat să îl ceară de la Samuel care adormise, deci cumva a fost asta pe placul Domnului, că a cerut sfat lui Samuel dar nu a fost pe plac că a cerut-o printr-o vrăjitoare ce chema morții-necredincioși pentru bani. 2. Au susținut că acolo e duhul unui demon necurat, ventriloc sau pitonicesc, pentru a nu da apă la moară creștinilor din acele vremuri grele care ar fi putut avea motiv scripturistic de a merge și ei la vrăjitoare și să ceară să vorbească cu duhul vreunui sfînt sau al unuia din familiile lor care a adormit și așa să fie ei foarte ușor înșelați de demoni și să părăsească ei Credința și atunci sf. Vasile cel Mare și sf. Grigorie de Nyssa și-au asumat intepretarea pe dos a acelui pasaj tocmai pentru ca oamenii, următorii sfinților să nu cumva să răspîndească acel obicei rău de a alerga la tot felul de vrăjitoare ca să le ghicească viitorul... Deci cred că a fost un fel de încercare de a păzi creștinii, mult mai slabi la minte lăsîndu-se ușor să cadă în astfel de alunecări superstițioase în astfel de practici păgîne. Omul dacă știe că a zis sfîntul, că acolo se intepretează așa, gata, a primit, deși era o minciună evidentă, și astfel nu a mai avut nicio bază scripturistică să meargă la vrăjitoare cineva dintre creștini... practic a primit să fugă de vrăjitoare urmînd sfinților și zicînd și ei ceea ce au zis sfinții deci ei nefiind vinovați de minciună. Deci pînă la urmă chiar acest lucru, încercarea sfinților de a se auoto-contrazice din motive de păzire și de curățire de astfel de practici a creștinilor de atunci care găseau la tot pasul astfel de obiceiuri și practici păgîne, deci chiar acestă forțare a interpretării scripturii complet pe dos și asumare a porpagării minciunilor de interpretare ne face să credem că defapt chiar sfinții Vasile și Grigorie de Nyssa credeau că defapt acolo era vorba chiar de duhul lui Samuel căci nu-i putem bănui că nu pricepuseră ei foarte bine scriptura, sau că nu o știau citi. Deci tind să cred că defapt răspunsul tuturor: al scripturii, al sfinților V și GdN și al Fericitului Augustin cît și interpretarea mea dreaptă și simplă și a altora mă face să cred că Saul a vorbit cu Duhul lui Samuel și tocmai proorocindu-i Adevărul l-a îndemnat practic să găsească resurse de credință în victorie și tocmai de aceea a luptat Saul sperînd că va putea fi iertat și că va învinge din moment ce l-a ascultat de duhul lui Samuel și a rămas să lupte și nu a dat bir cu fugiții. Deci iată că Saul a fost iertat de Dumnezeu tocmai pentru că s-a jertfit Domnului împreună cu fiul său iubit Ionatan care era cuminte și nepăcătos murind într-o credință dublă... credea și că va putea învinge pe filisiteni dar și că era Duhul lui Samuel care îl sfătuise că dacă totuși vor pierde atunci cu toate astea trebuie să nu fugă ci să lupte pînă la sfîrșit... și dacă va muri va fi împreună în șeol cu dreptul Samuel. Iar regele David, unsul Domnului a confirmat iertarea prin aceea că a luat trupurile lui Saul și a lui Ionatan și le-a înmormîntat cu mare cinste și onoare înaintea întregului Israel făcînd pe placul Domnului! În concluzie dacă credem și ascultăm de sfinți atunci nu mergem la vrăjitoarele păgîne, egipsihologice și egipsihiatrice care ghicesc și cheamă morții-necredincioși căci e foarte grav dacă tocmai cei mai mari sfinți au fost în stare să mintă și să scrie minciuni doar pentru a păzi creștinii și următorii sfinților de astfel de obiceiuri păcătoase și rele. Și la noi pînă azi găsești aproape în orice sat și în orice oraș și pe la toate televiziunile vezi astfel de practici păcătoase... deci aveau dreptate sfinții în încercarea lor de a ne păzi de vrăjitorii care își puneau la inimă credința mincinoasă că pe bani ar putea cere sfinților să le dea din duhul sfînt sau din har. Citat:
Adică dacă vrem să rămînem credincioși atunci ar trebui să credem în Iisus și să nu mai credem în superstiții, în horoscoape, în ghicitori în palmă, în cafea, în cărți de trot, în ghioc, în astrologi și astroprezicători, în tot felul de oameni care citesc ei în bobi, în zaruri, în deschisul cărții pe bani, în tincuțele care-ți dezleagă cununiile legate sau care te scapă de deochi sau de fermecări sau de blesteme... lucruri care ne bombardează credința de peste tot zilnic... ca să nu mai credem în Dumnezeu ci în karma sau în superstiții păgîne adică în minciuni și ocultisme! Last edited by vsovi; 11.08.2016 at 12:43:43. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Deci nu Samuel a venit să-i vorbească lui Saul, prin vrăjitoare, ci demonii, cu care lucra vrăjitoarea. Am vorbit aici de ereziile lui Augustin: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=17756
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 11.08.2016 at 01:48:18. |
|