![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Numai cine este milostiv intră în Împărăția iubirii milostive și smerite a Preasfintei Treimi, a spus astăzi Patriarhul României.
În cuvântul rostit în Paraclisul Sfântul Grigorie Luminătorul din Reședința Patriarhală, duminică, 27 noiembrie 2016, le-a transmis credincioșilor că milostenia este calea spre mântuire. Cuvântul de binecuvântare al Preafericirii Sale a fost prilejuit de oficierea Sfintei Liturghii în care a fost citit textul evanghelic ce ne prezintă întâlnirea Mântuitorului cu dregătorul bogat (Luca 18, 18 – 27). Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe a subliniat că tânărul bogat era evlavios, dar nemilostiv. Din acest motiv Mântuitorul Iisus Hristos îi spune că îi mai lipsește ceva ca să fie desăvârșit și anume, să fie milostiv. Prin aceasta vedem că milostivirea, ca stare a sufletului, și milostenia ca faptă a milostivirii, devin cale a mântuirii și a vieții veșnice. De ce este atât de importantă milostivirea în sufletul omului? Pentru că este începutul asemănării omului cu Dumnezeu cel milostiv și numai cine este milostiv intră în Împărăția iubirii milostive și smerite a Preasfintei Treimi, a spus Părintele Patriarh. Pentru a dobândi viața de veci, explică Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, trebuie să ne transformăm și să fim mai miloși. Constatăm că nu este suficient să ne rugăm mult. Nu este suficient să fim corecți, să împlinim formal poruncile, ci este necesară și o transformare sufletească interioară care ne face mai umani, mai miloși, cum se zice în popor. Trebuie să fim mai aplecați spre suferințele și lipsurile celor din jur. Tocmai de aceea Biserica a rânduit ca această Evanghelie să fie citită acum în Postul Crăciunului sau Postul Nașterii Domnului. Când Mântuitorul constată cât de greu intră cel cu averi în Împărăția Cerurilor subliniază că mai ușor este pentru cămilă să treacă prin urechile acului, decât ca un bogat să intre în Împărăția lui Dumnezeu. Prin aceasta Mântuitorul Iisus Hristos vrea să spună că este dificil pentru cel care și-a făcut din averile materiale un idol să poată să devină milostiv, să se apropie de Dumnezeu cel Milostiv, a conchis Preafericirea Sa.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
La Academia Română va avea loc luni, 28 noiembrie 2016, de la ora 11:00, sesiunea solemnă dedicată Zilei Naționale a României și intitulată Marea Unire din 1918. Începutul Primului Război Mondial. La eveniment vor susține alocuțiuni academicieni, reprezentanți ai autorităților de stat, precum și alți invitați.
*** În 4 aprilie 2016 Academia Română a împlinit 150 ani de activitate. Fondată în 1866, inițial sub numele de Societatea Literară Română, apoi de Societatea Academică Română, instituția, definită drept cel mai înalt for de cultură și știință românesc, primește, în martie 1879, titulatura Academia Română. Simbol al spiritualității naționale încă de la înființarea sa, la foarte scurtă vreme după Unirea Principatelor Române, Academia Română se afirmă și continuă să se definească drept nucleul intelectualității românești. Membrii săi sunt personalități științifice recunoscute și apreciate național și internațional, cu o deosebită expertiză în domenii dintre cele mai diverse, de la istorie, filosofie și lingvistică, până la fizică nucleară, chimie, biologie macro- și microcelulară, geologie și geodinamică sau agricultură.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Prima săptămână din cadrul „Zilelor șaguniene 2016” s-a încheiat cu o conferință susținută vineri, 25 noiembrie, de diplomatul, scriitorul și teologul Teodor Baconschi în Aula „Mitropolit Ioan Mețianu” a Facultății de Teologie Ortodoxă „Sfântul Andrei Șaguna” din Sibiu.
Conferința a avut titlul „Comunicarea Bisericii în era digitală” și a deschis un proiect cultural de durată inițiat de sectorul cultural din cadrul Arhiepiscopiei Sibiului, numit „Șuetele șaguniene”. La con*ferința de vineri seara au fost prezenți Înaltpreasfințitul Lau*rențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului, consilierul cultural din cadrul Arhiepiscopiei Sibiului, lect. univ. dr. Emanuel Tăvală, numeroși preoți, studenți și credincioși. În debutul evenimentului, lect. univ. dr. Emanuel Tăvală a prezentat proiectul „Șuetele șaguniene” inițiat de Arhiepiscopia Sibiului: „Este un proiect de dialog între Biserică și societate. <Șuetele șaguniene> se vor desfășura lunar, în cadrul unei librării. Vor fi teme care țin de actualitatea zilelor respective, de împrejurările în care se va desfășura acest proiect. <Șuetele> se vor desfășura în a doua miercuri din lună”. Biserica și comunicarea cu noile generații Prezentarea invitatului a fost făcută de IPS Mitropolit Lau*rențiu, care a amintit celor prezenți pregătirea academică, experiența diplomatică și com*petențele oaspetelui. „Domnul Teodor Baconschi a studiat primii doi ani de Teologie aici, la Sibiu și temelia acestei pregătiri teologice și filosofice se simte. Suntem foarte bucuroși de apariția în trecut și în prezent a domniei sale în diferite medii, unde aduce un cuvânt cu autoritate despre valoarea spirituală și culturală a națiunii române și despre importanța Bisericii și a teologiei”, a spus ierarhul., În prelegerea sa, Teodor Baconschi a prezentat, pe larg, câteva idei legate de dialogul pe care Biserica trebuie să-l dezvolte în zilele noastre cu societatea îndepărtată de valorile tradiționale creștine. „Biserica Ortodoxă are o serie întreagă de atuuri. Este fabulos să ai tot textul hrisostomian ca nucleu al vieții tale liturgice, al întâlnirii tale mistice cu Dumnezeu. Conservatorismul de acest tip este fabulos, este arma infailibilă, dar pe lângă el trebuie puse niște arme defensive, care pot deveni și ofensive. Acestea pot detensiona niște dialoguri prost începute cu lumea seculară, cu noua generație care spune că și-ar dori să fie în Biserică, dar fără ca Dumnezeu să le ceară ceva, fără să aibă vreo obligație morală. Este și vina noastră, a tuturor creș*tinilor, că transferul catehetic de memorie creștină către noua generație a eșuat sau a înregistrat un semi-eșec. Undeva trebuie să fim interpelați de această chestiune, trebuie să ne întrebăm unde s-a oprit comunicarea și de ce, ce s-a întâmplat de i-am pierdut pe acești oameni. Răspunsul trebuie dat cu deschidere intelectuală, cu moderație, cu multă competență în materie de apologie, ca să nu batem câmpii, pentru că trăim într-o lume unde oricine poate spune orice. Trebuie echilibrată realitatea democratică a opiniei care se exprimă oriunde și oricât într-o cultură a contestației”, a subliniat Teodor Baconschi.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Cuvântul Preafericitului Părinte DANIEL, Patriarhul României, susținut la Academia Română, în cadrul sesiunii solemne cu tema: Marea Unire din 1918 – Începutul Primului Război Mondial, luni, 28 noiembrie 2016:
Primul Război Mondial (1914-1918), cunoscut în istoria românilor și ca Războiul de Reîntregire a Neamului (1916-1919), a reprezentat conflagrația militară internațională fără precedent în trecutul omenirii, în urma căreia s-a obținut, cu multe jertfe de vieți omenești și multe eforturi spirituale și materiale ale românilor, împlinirea idealului unității noastre naționale. A fost necesară o luptă armată a poporului român pentru a împlini ceea ce nu s-a reușit pe timp de pace, adică unirea tuturor românilor (din Transilvania, Basarabia și Bucovina cu România), într-un singur stat. În desfășurarea acestor evenimente, pe lângă oamenii politici ai timpului și armata țării, Biserica Ortodoxă Română a îndeplinit un rol de seamă prin clericii și credincioșii săi mireni. Despre implicarea slujitorilor Bisericii în desfășurarea Primului Război Mondial s-au scris mai multe cărți, studii și articole, care au evidențiat activitatea de asistență religioasă și social-caritativă a clerului și cinului monahal, pentru susținerea poporului român în lupta de eliberare a teritoriilor românești ocupate și realizarea unității naționale. Pentru o mai bună coordonare a activităților amintite, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a propus Marelui Cartier General al Armatei Române, în luna mai a anului 1915, ca preotul Constantin Nazarie, profesor universitar de Teologie Morală la Facultatea de Teologie a Universității din București, să fie numit ca „Protopop al preoților de armată” și „Șef al Serviciului Religios”, fapt care s-a împlinit. Preoții militari ortodocși, selectați dintre cei cu aptitudini pastorale deosebite, au găsit puterea de a sădi în sufletele soldaților cuvântul mângâietor și întăritor al lui Dumnezeu, fiind mereu la datorie, în mijlocul soldaților, în momente glorioase sau de deznădejde, în momente sublime sau tragice. Activitatea religioasă, pastoral-educativă și socială a preoților militari în timpul războiului a atins o mare complexitate, relevată în mulțimea documentelor păstrate în arhivele militare sau ale centrelor eparhiale. Slujbele de binecuvântare sau Te Deum, Sfânta Liturghie, spovedania și împărtășirea soldaților cu Trupul și Sângele Domnului Iisus Hristos, au fost completate de cuvântări de îmbărbătare, de motivare a luptei pentru împlinirea idealului național. În același timp, misiunea preoților militari a avut și multe aspecte practice: educația moral-patriotică, educația sanitară, organizarea de cercuri culturale, de biblioteci volante, de școli de alfabetizare, de serbări militare sau literare. Preoții militari au suportat rigorile pribegiei în munți, au căzut prizonieri, au stat în captivitate în diferite lagăre ale armatelor inamice în Germania, Ungaria și Bulgaria etc. Atenția clerului militar a fost îndreptată și asupra populației civile. Soldații decedați pe fronturile de luptă lăsaseră în urmă familii nevoiașe sau orfani a căror situație devenea disperată în condițiile războiului. Într-o lume sfâșiată de ură și violență privirile și speranțele oamenilor s-au îndreptat către Dumnezeu și către slujitorii Lui. De multe ori, în condițiile operațiunilor grele la care luau parte alături de unitățile pe lângă care erau atașați, sau în retragere, preoții au fost puși în situația de a participa direct la lupte, evitând prin intervenția lor situații disperate.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Activitatea de pe front a preoților români ortodocși a fost exemplară și plină de eroism, fiind unanim apreciați de comandanții Armatei Române.
Mareșalul Constantin Prezan, erou și fost membru de onoare al Academiei Române, spunea: „Preoții și-au făcut mai mult decât datoria și este o cinste pentru cler, care alături de ostași, a dat mai mult decât i-am cerut noi pentru Țară și Neam“ [1]. Generalul Ioan Rășcanu, Ministrul de Război, în Expunerea de Motive la Legea pentru organizarea clerului militar, susținută la 8 iulie 1921, în ședința Senatului României, a afirmat următoarele: „Armata noastră, care a luptat în condițiuni extrem de grele, cunoscute îndeajuns de domniile noastre, grație pregătirii ei sufletești a putut să înfrunte cele mai grele timpuri și să treacă neatinsă pe lângă flagelul teribil al bolșevismului care a prins în focul său și a mistuit formidabila armată rusească. Această pregătire sufletească în mare parte își are obârșia în sentimentele religioase cu care a fost înzestrat românul în toate timpurile și care l-a ajutat și salvat în timpurile de restriște. Sentimentul religios a fost veșnic cald în sufletul soldatului nostru, căci preoțimea militară care a însoțit armata în tot timpul războiului a fost mai presus de orice laudă și ca adevărați apostoli, preoții nu au părăsit un moment postul lor sfânt și de onoare, ajutând ofițerimea spre a putea duce la glorie trupele noastre“[2]. În timpul Războiului din perioada 1916-1918, mai mult de 250 de preoți ortodocși români au însoțit trupele armatei române pe câmpurile de luptă în calitate de confesori militari. Unii dintre ei au murit pe front, alții au fost luați prizonieri și deportați. În teritoriile ocupate vremelnic (Oltenia, Muntenia, Dobrogea), aproximativ 20 de preoți și-au pierdut viața, fie împușcați de soldați din armata germană, fie morți în urma bătăilor îndurate, fie luați prizonieri în lagărele din Germania și Bulgaria. Peste 200 de călugări și călugărițe au activat ca infirmieri în diferite spitale de campanie sau pe front, unii murind la datorie, din cauza tifosului exantematic. Sute de preoți au fost anchetați, jefuiți sau alungați din parohiile lor de către inamic, alții au murit împușcați în teritoriile ocupate de trupele germane. O parte dintre preoți au primit misiunea de a rămâne în teritoriul ocupat de inamic, suportând calvarul ocupației, achitându-se în mod lăudabil de misiunea încredințată, de a se îngriji de soarta răniților și de populația civilă. În Transilvania, peste 150 de preoți au fost aruncați în închisorile maghiare, unii fiind condamnați la moarte sau la ani grei de închisoare. Alți peste 200 de preoți au fost deportați în vestul Ungariei, în județul Șopron, unde au trăit în condiții inumane până la eliberarea lor în anul 1919 de către trupele române[3]. De asemenea, mulți slujitori ai Bisericii au fost implicați în evenimentul însuși al Marii Uniri de la Alba Iulia din 1 Decembrie 1918. Cele două Biserici românești din Transilvania (ortodoxă și greco-catolică) au fost reprezentate la Alba Iulia prin cinci episcopi, patru vicari, zece delegați ai consistoriilor (consiliilor eparhiale) ortodoxe și ai capitulilor greco-catolice, 129 de protopopi, câte un reprezentant al institutelor teologice-pedagogice și câte doi reprezentanți ai studenților teologi, la care se adaugă numeroși alți preoți sosiți în fruntea păstoriților lor, veniți să pecetluiască dorința de veacuri a strămoșilor români de a trăi neasupriți, într-o singură țară. În Marele Sfat al națiunii române, ca și în Consiliul Dirigent, au fost aleși, de asemenea și slujitori ai Bisericii. Episcopul ortodox român de Caransebeș, Miron Cristea, viitorul Mitropolit Primat (1919) și apoi Patriarh al României Mari (1925), a citit, la sfârșitul Sfintei Liturghii, la Alba Iulia, Rugăciunea pentru dezrobirea neamului românesc, care cuprindea, într-o atmosferă de profundă emoție patriotică, adevăruri de mare profunzime spirituală: „Doamne, Dumnezeul nostru, Tu ești Părintele nostru, Tu ai văzut strâmtoarea părinților noștri și ai auzit strigarea lor, căci se făcuseră ei ca floarea în brumă și plecat spre pulbere era sufletul lor, și trupul lor lipit de pământ…Iar acum mântuire ai trimis nouă și toate marginile pământului văd mântuirea Dumnezeului nostru”[4].
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Așadar, în unire se află puterea și demnitatea, binecuvântarea și bucuria unui popor. Dezbinarea, însă, este ucigătoare și umilitoare pentru un popor, deoarece ea slăbește și degradează viața acestuia. Uniți în „cuget și simțiri” putem birui dificultățile și încercările vieții. Unirea întărește și înalță un popor. Să luăm pildă de la corifeii Marii Uniri pe care-i admirăm totdeauna pentru unitatea lor de acțiune și pentru realizările care au urmat după Marea Unire de la 1 Decembrie 1918.
Biserica, prin rugăciune, cuvânt și faptă, cultivă darul sfânt al unității și demnității naționale, deoarece adevărata libertate nu se află nici în dezbinare, nici în indiferența egoistă, ci ea se află în starea de comuniune și cooperare pentru săvârșirea binelui comun! Întrucât darul libertății și al unității naționale, simbol al demnității poporului român, a fost obținut cu multe jertfe de vieți omenești și multe eforturi spirituale și materiale, Biserica Ortodoxă Română pomenește la fiecare Sfântă Liturghie pe „toți eroii, ostașii și luptătorii români, din toate timpurile și din toate locurile, care s-au jertfit pe câmpurile de luptă, în lagăre și în închisori pentru apărarea patriei și a credinței ortodoxe strămoșești, pentru întregirea neamului românesc, pentru libertatea și demnitatea poporului român”. De asemenea, Biserica dorește să contribuie, împreună cu instituțiile Statului român, la păstrarea integrității României și a demnității poporului român, prețuind astfel jertfa celor ce au luptat de-a lungul istoriei pentru realizarea acestor mari idealuri și totodată să promoveze pacea și înțelegerea între popoare. Astăzi, toți cetățenii României, toate instituțiile statului și toate cultele religioase avem datoria să păstrăm și să cultivăm darul unității naționale ca fiind un simbol al demnității poporului român, obținut cu multe jertfe de vieți omenești și multe eforturi spirituale și materiale, spre binele României și bucuria românilor de pretutindeni. † DANIEL Patriarhul României [1] Gheorghe Nicolescu, Gheorghe Dobrescu, Andrei Nicolescu „Preoți în lupta pentru făurirea României Mari (1916-1919)”, Editura Europa Nova, București, 2000, p. 184. [2] Conf. dr. Aurel Pentelescu, Conf. dr. Gavriil Preda „Jertfa preoților mobilizați în Războiul pentru întregirea Neamului (1916–1919)”, în volumul „Eroi și Morminte”, realizat de Oficiul Național pentru Cultul Eroilor (coordonator: dr. Cătălin Fudulu), Editura Alpha MDN, București, 2007, p. 8. [3] Pr. Prof. Dr. Mircea Păcurariu, Membru corespondent al Academiei Române, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, ediția a-III-a revăzută, editura BASILICA, București, 2013, p. 471-473. [4] Ilie Șandru-Valentin Borda, Patriarhul Miron Cristea, Editura Petru Maior, Târgu Mureș, 1998, p. 111.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Apostol Andrei este sărbătorit mâine, 30 noiembrie, în Biserica Ortodoxă. La noi în țară, Sfântul Andrei se bucură de o cinstire deosebită, fiind considerat Ocrotitorul României, deoarece el a adus Creștinismul pe meleagurile noastre, de aceea mai este numit și „Apostolul Românilor”.
Acest fapt este autentificat și de Sinaxarul Bisericii din Constantinopol, din secolul al X-lea, care ne spune că sfântul a propovăduit Evanghelia în `toată regiunea Bitiniei și Pontului, provinciile romane Thracia și Scitia, apoi a mers la Sevastopolis cea mare (în Crimeea)”. Prin provincia romană Scitia se înțelege teritoriul Dobrogei de astăzi, care făcea parte, în secolul I, din Imperiul Roman. Dintre toate mărturiile legate de prezența Sfântului Apostol Andrei în părțile noastre, cea mai valoroasă este socotită a lui Eusebiu de Cezareea, un autor de mare prestigiu în cunoașterea creștinismului primelor secole. Mai mult, afirmația sa este bazată pe o tradiție veche, întărită și de mărturia lui Ipolit al Romei, contemporan cu Origen, care spune că Sfântul Andrei `a vestit (Cuvântul Evangheliei) sciților și tracilor. El a fost răstignit la Patras în Achaia, fiind legat în picioare de un măslin, și este înmormântat acolo”. Aceste date ale istoriei mărturisesc adevărul că cel care a adus Creștinismul în părțile noastre este Sfântul Apostol Andrei. De aceea, în anul 1995, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât ca ziua Sfântului Apostol Andrei să fie însemnată în calendarul bisericesc cu cruce roșie, iar în 1997 a fost proclamat Ocrotitorul României. Ziua prăznuirii sale a devenit sărbătoare națională bisericească, urmare a hotărârii Sfântului Sinod din 14 noiembrie 2001. Prin Legea nr. 147 din 23 iulie 2012, adoptată de Senatul României în 23 noiembrie 2011 și de Camera Deputaților în 26 iunie 2012, iar apoi promulgată prin Decretul nr. 517/20 iulie 2012 al Președintelui României, ziua de 30 noiembrie, în care se face pomenirea Sfântului Apostol Andrei cel Întâi chemat, Ocrotitorul României, a fost consacrată „zi de sărbătoare legală în care nu se lucrează”. Astfel, pentru toți românii, ziua Sfântului Apostol Andrei este prilej de bucurie și sărbătoare. Aghiografia greacă ne relatează că Sfântul Apostol Andrei s-a născut în Betsaida Galileii, localitate pe malul Mării Galileii. A fost fiul lui Iona și frate al lui Simon Petru, ocupându-se cu pescuitul împreună cu aceș*tia, cu Iacov și cu Ioan. Căutând cele duhovnicești, a urmat o viață feciorească, ajungând ucenic al Sfântului Ioan Botezătorul, de la care a primit mărturie *despre Iisus că Acesta este Mielul lui Dumnezeu. Andrei a fost cel dintâi care a primit chemarea lui Hristos, luându-l împreună cu el pe fratele său Petru. După tăierea capului *Înaintemergătorului, s-au întors la cele ale pescuitului, de la care i-a chemat Hristos pentru a deveni ucenicii Lui, iar ei L-au urmat, lăsând deoparte *familia și toate ale lumii. Andrei avea un loc aparte între ucenici, lucru ce se observă din episodul când unii elini au cerut să-L vadă pe Hristos și s-au adresat lui Filip. Acesta, la rândul lui, a apelat la Andrei, care i-a și dus la Hristos. După Cincizecime, Andrei cel Întâi chemat a predicat Evanghelia în Bitinia, în regiunea Mării Negre, în Propontida și în Bizanț, în Sciția Mică (Dobrogea de astăzi), dar și în Sciția Mare (țărmul de nord al Mării Negre), Tracia, Macedonia, Thessalia, Peloponez, ajungând până în Patra (Peloponez), în sudul Greciei. În Patra a predicat Evanghelia, săvârșind o mulțime de minuni: vindecarea Maximillei, soția prefectului roman Egeátis, precum și a slujitorului credincios al fratelui lui Egeátis, Stratocle, și s-a făcut pricină cre*dinței acelora întru Hristos. Egeátis, însă, l-a întemnițat pe Apostol, condamnându-l la moarte pe cruce. În închisoare, Sfântul Andrei l-a hirotonit pe cel dintâi Episcop al Patrei, Stratocle. Locuitorii Patrei s-au răsculat și au cerut eliberarea Sfântului Andrei, dar acesta le-a explicat că pentru el moartea este o bucurie, deoarece astfel se va afla mai aproape de Dumnezeu. Chiar și Egeátis, temându-se, a suspendat condamnarea, dar Apostolul a refuzat. După aghiografii din spațiul elin, în anul 62, în vârstă de 80 de ani, în locul în care se găsește astăzi sfânta biserică ce-i poartă numele, Apostolul Andrei a fost răstignit, după cum mărturisește tradiția, cu capul în jos. Ultimele sale sfaturi către creștini au fost de a rămâne tari în credință; i-a iertat pe cei ce-l răstigneau, i-a binecuvântat pe toți și și-a dat sfântul său suflet în mâinile lui Dumnezeu. Anul muceniciei Sfântului Andrei oscilează, în datarea istoricilor, între domnia lui Nero (54-68) și cea a lui Domițian (81-96). Cel mai des se vorbește de perioada persecuției împotriva creștinilor a împăratului Nero, 64-68. Locuitorii Patrei l-au înmormântat în locul martiriului, acolo unde mai târziu s-a ridicat o biserică deasupra mormântului sfântului. Apostolul Andrei este singurul dintre cei 12 ucenici care nu doar că a predicat, dar a și suferit martiriu în Grecia. O parte din moaștele celui dintâi chemat au fost duse la Constantinopol, în anul 357, de către Sfântul Artemie, generalul Marelui Constantin. Cinci secole mai târziu, cronicarii consemnează faptul că împăratul Vasile I Macedonul (867-886) s-a închinat la moaștele Sfântului Apostol Andrei în Patra. Cardinalul Petru de Capua va duce moaștele Sfântului Andrei în Italia, în catedrala din Amalfi, în timpul Cruciadei a IV-a. În 1462, din pricina pericolului turcesc, Sfântul Cap a fost dus de Despotul Moreei, Toma Paleologul, la Roma, fiind dat Papei Pius al II-lea. În noiembrie 1847, prințul rus Andrei Muraviev a dăruit orașului Patra un deget al Sfântului Andrei, pe care-l primise la rândul lui de la Calinic, fostul Episcop de Moschonisíon, care pe atunci era monah în Sfântul Munte. În septembrie 1964, Sfântul Cap al Apostolului Andrei s-a reîntors în Patra, iar în ianuarie 1980 s-au adăugat și rămășițele crucii pe care a fost răstignit. Cinstitul Cap al Sfântului Apostol Andrei, cel Întâi chemat și Ocrotitorul României, a fost adus pentru prima dată în țara noastră la Iași, în 1996, în data de 13 octombrie, și în anul 2011, la 24 octombrie, prin grija Preafericitului Părinte Daniel, prima dată în calitate de Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, iar a doua oară ca Patriarh al României. În zilele noastre este cinstit îndeosebi de noi, românii, de Patriarhia Ecumenică din Constantinopol, de către Bisericile Ortodoxe din Grecia, Rusia și Ucraina, iar în tradiția occidentală este considerat patron și ocrotitor al Scoției, țara unde au ajuns părți din sfintele sale moaște în secolul al VIII-lea. Sfântul Apostol Andrei cheamă mereu întreaga umanitate să descopere bucuria curată și sfântă, exprimată de el prin cuvintele: „Am găsit pe Mesia!” Astăzi, această veste bună pe care ne-a adus-o Sfântul Apostol Andrei ne îndeamnă pe toți să zidim în inimile noastre piatra cea din capul unghiului care este cuvântul Domnului nostru Iisus Hristos, pentru a dobândi mântuirea sufletelor noastre.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
O hotararea noua publicata pe www.basilica.ro | mihailt | Generalitati | 6 | 14.01.2011 22:11:54 |
Activitatile saptamanii la Centrul de Formare si Consiliere | fragmente | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 13.09.2010 09:25:35 |
Centrul Academic International Eminescu ( 121 de ani in eternitate ) | cristiboss56 | Resurse ortodoxe on-line | 0 | 14.06.2010 17:59:31 |
Am noutati: cred ca stiu cine e NOI | mq | Generalitati | 19 | 02.09.2009 13:54:01 |
Noutati uimitoare la Altermedia!Tesla a fost roman!Parol! | mihailt | Generalitati | 3 | 21.05.2009 21:43:39 |
|