Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Viata monahala > Calugarul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.12.2016, 21:57:43
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Consider ca ascetism inseamna, in esenta, stradania de a pastra un anumit fel de a percepe si intelege lumea, in acord cu principiile fundamentale care-i dezvaluie natura si genereaza o fericire suprafireasca neschimbatoare.

Ascetism inseamna privatiune de la savarsirea raului. Inseamna miscarea mintii de la necunostinta la cunostinta.

Cand principiile sunt intelese, asimilate, a fi ascet sau nu depinde doar de actualizarea acestora in experienta curenta.

Ascetismul nu depinde de un anumit mediu extern, fie desert, padure, pestera, comunitate monastica, academica...ci depinde de ochiul cu care este privit tot ceea ce ne inconjoara.

Daca ceea ce ne inconjoara este "modern" - atunci se poate spune ca ascetismul este modern. Dar sa retinem, ascetismul este ascetism, indiferent de conjuctura, conditii sau perioada istorica.

Ceea ce este important - sa lucram ceea ce putem, in locul in care ne aflam...sa nu pierdem vremea astepand conditiile care credem ca ne sunt favorabile.

Lumea poate fi "biruita" doar intr-un singur fel. Prin cunoastere.
__________________

Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.12.2016, 22:08:05
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.416
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Consider ca ascetism inseamna, in esenta, stradania de a pastra un anumit fel de a percepe si intelege lumea, in acord cu principiile fundamentale care-i dezvaluie natura si genereaza o fericire suprafireasca neschimbatoare.

Ascetism inseamna privatiune de la savarsirea raului. Inseamna miscarea mintii de la necunostinta la cunostinta.

Cand principiile sunt intelese, asimilate, a fi ascet sau nu depinde doar de actualizarea acestora in experienta curenta.

Ascetismul nu depinde de un anumit mediu extern, fie desert, padure, pestera, comunitate monastica, academica...ci depinde de ochiul cu care este privit tot ceea ce ne inconjoara.

Daca ceea ce ne inconjoara este "modern" - atunci se poate spune ca ascetismul este modern. Dar sa retinem, ascetismul este ascetism, indiferent de conjuctura, conditii sau perioada istorica.

Ceea ce este important - sa lucram ceea ce putem, in locul in care ne aflam...sa nu pierdem vremea astepand conditiile care credem ca ne sunt favorabile.

Lumea poate fi "biruita" doar intr-un singur fel. Prin cunoastere.
Concret,concretizare,despre asta vorbesc,spre asta aș vrea sa ma indrept.Să vad si sa cunosc un om care se îndreaptă spre asa ceva.Fiindcă teoretizarea e limitată de însăși lipsa fundamentelor aplicative ale acesteia.
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.12.2016, 22:40:24
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Forma de practica poate fi extrem de variata.

Nu orice metoda se potriveste la oricine.

Metoda potrivita depinde de mai multi factori: temperament, nivel de educatie, profil psihologic (deficiente/traume care necesita remediere urgenta)...

Personal, consider ca mi se potriveste metodologia explicata in Lamrim (Atisha). In aceasta regasesc toata esenta invataturii crestine intr-o lumina care ma inspira. Conflictele si dilemele care ma framantau le-am gasit rezolvarea in explicatiile oferite de Kelsang Gyatso cu privire la budismul tibetan (Hinayana/Mahayana/Vajrayana).

Aceasta nu inseamna ca am renuntat la credinta in Iisus Dumnezeu. Insa cunostintele dobandite mi-au lamurit mai mult sensul cuvantului "Dumnezeu", sensul cuvantului "Creator".
__________________

Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.12.2016, 22:59:48
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.416
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Forma de practica poate fi extrem de variata.

Nu orice metoda se potriveste la oricine.

Metoda potrivita depinde de mai multi factori: temperament, nivel de educatie, profil psihologic (deficiente/traume care necesita remediere urgenta)...

Personal, consider ca mi se potriveste metodologia explicata in Lamrim (Atisha). In aceasta regasesc toata esenta invataturii crestine intr-o lumina care ma inspira. Conflictele si dilemele care ma framantau le-am gasit rezolvarea in explicatiile oferite de Kelsang Gyatso cu privire la budismul tibetan (Hinayana/Mahayana/Vajrayana).

Aceasta nu inseamna ca am renuntat la credinta in Iisus Dumnezeu. Insa cunostintele dobandite mi-au lamurit mai mult sensul cuvantului "Dumnezeu", sensul cuvantului "Creator".
Din cate știu,la noi in țara nu există comunități budiste,zen,jainiste etc.Știu doar ca au fost,sau poate încă mai sunt tentative eșuate,sau falsuri in care au existat doar sarlatani cu dorințe pur manipulative sau materiale.Eu rămân totuși la mistica ortodoxă,chiar dacă momentan sunt deconectat de ea.Chiar daca a imprumutat multe de la monahismul oriental precrestin,de la matanii,mantre adaptate pe rugaciuni creștine etc,consider ascetismul creștin superior celui budist,chiar dacă aparent cel budist e mai vast si mai complex din punct de veder ideologic.Insa ascetii creștini ,tocmai prin simplitatea trairi,a credinței si a transformarii prin rugaciunea in iubire devin metamorfozati si ascensiunea spre scaparea din ciclul durerii despre care vorbește Budha,devine Iisus si perspectiva indumnezeirii încă de pe pamant,nu un vid nirvanic care ofera doar pasivitate,ci capacitatea de a deveni un madular activ al universului.
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 10.12.2016, 23:05:01
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Drumurile sunt de doua feluri: exterioare si interioare.

Drumul exterior te duce dintr-o locatie in alta locatie.

Drumul interior te duce dintr-o instanta existentiala in alta instanta existentiala.

Transformarea/transfigurarea inimii, adica a mintii celei mai subtiri este drumul interior spiritual care ne duce din lume in Imparatie.

In esenta, aplicatia este un efort mental.

Asa cum este explicat in tratatul de psihologie budist, aplicatia este de doua feluri: analitica si contemplativa.

Aplicatia analitica sesizeaza particularitati, discrimineaza, in timp ce aplicatia contemplativa experiaza adevarul revelat prin analiza.

Orice miscare a mintii, indiferent de metoda aleasa, se incadreaza in cele doua categorii de aplicatii.
__________________

Reply With Quote
  #6  
Vechi 10.12.2016, 23:23:51
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.306
Implicit

Serafim, dacă vrei să trăiești nu îți sunt de mare folos teoriile savante despre viață, nici dezamăgirile cu privire la cei lipsiți de viață. Dacă sufletul tău vrea să iubească, și anume pe Dumnezeu, trebuie pur și simplu să începi deschizându-ți inima către El, către harul Lui, către învățăturile simple.

Prin analiza misticii și a istoriei nu vei face decât să rămâi la o privire din afară. Pe Dumnezeu Îl cunoști în concretul vieții pe care ți-a dat să o trăiești și, mai ales, în relație cu oamenii pe care ți i-a scos în cale.

E adevărat, toți avem nevoie de un duhovnic (sau maestru spiritual, dacă preferi), atunci când vrem să creștem și ne trebuie îndrumare. Nu porni de la premisa că nu mai există. Chiar dacă sunt rari, pot fi chiar și aproape de tine, fără să știi, având în vedere că avem peste zece mii de preoți în țară.
Roagă-L pe Dumnezeu să te ajute să-l găsești pe cel potrivit sufletului tău și nu te îndoi că așa va fi. Iar apoi pornește în căutarea lui, cu smerenie și cu dorința de a face ascultare, lăsând în urmă orice prejudecată.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 11.12.2016, 00:08:50
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
Din cate știu,la noi in țara nu există comunități budiste,zen,jainiste etc.Știu doar ca au fost,sau poate încă mai sunt tentative eșuate,sau falsuri in care au existat doar sarlatani cu dorințe pur manipulative sau materiale.Eu rămân totuși la mistica ortodoxă,chiar dacă momentan sunt deconectat de ea.Chiar daca a imprumutat multe de la monahismul oriental precrestin,de la matanii,mantre adaptate pe rugaciuni creștine etc,consider ascetismul creștin superior celui budist,chiar dacă aparent cel budist e mai vast si mai complex din punct de veder ideologic.Insa ascetii creștini ,tocmai prin simplitatea trairi,a credinței si a transformarii prin rugaciunea in iubire devin metamorfozati si ascensiunea spre scaparea din ciclul durerii despre care vorbește Budha,devine Iisus si perspectiva indumnezeirii încă de pe pamant,nu un vid nirvanic care ofera doar pasivitate,ci capacitatea de a deveni un madular activ al universului.
Daca nirvana, finalitatea budista, presupune pasivitate, insensibilitate, stare de vid, atunci, da, crestinismul este infinit superior budismului.

Insa aceasta este o conceptie gresita cu privire la rezultanta spirituala budista. In parte, din lipsa informatiilor cu privire la procesul de metamorfozare care este similar cu cel crestin, in care punctul critic il reprezinta Impartasirea cu Dumnezeu. Intrarea Lui Dumnezeu in inima unde are loc contemplarea extatica plina de dragoste subiect-subiect.

Acest moment, in metodologia budista este cunoscut ca "unirea cu Invatatorul", preliminar fazei in care credinciosul budist se preda complet si lasa Dumnezeirea sa-l transforme si sa transforme tot ceea ce il inconjoara (faza de generare). Ulterior, desavarsirea, este realizata in ultima faza a procesului, actualizarea.

In economia metamorfozarii budiste intra o serie de motivatii cheie, dintre care cea mai importanta este dragostea pentru toata faptura.

Budistul (Bodhisattva) aspira sa se uneasca cu Dumenzeu pentru salvarea tuturor fapturilor, nu doar pentru salvarea sufletului sau. In ecuatia dragostei sunt cuprinse toate fiintele fara exceptie, el si Dumnezeu. Constiinta sa se uneste cu fiecare faptura in dragoste (karuna - dragoste care poarta de grija) si asa se urca mintea sa la Dumnezeu. Pacea, curatenia, smerenia si transparenta sufletului sunt lucrate prin contemplare apofatica, care are si ea o multitudine de valente.

A porni cu dragostea de la om catre Dumnezeu este mai dificil dar aceasta carare nu rataceste (Bodhisattva).

Altfel ne putem insela crezand ca-L iubim pe Dumenzeu dar neglijand, chiar urand unii oameni.
__________________

Reply With Quote
  #8  
Vechi 11.12.2016, 00:26:32
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.416
Implicit

Totusi aici se discută aspecte se natură teoretică,sau mai degrabă teleogumeme,sau o forma de ontoteologie,iar subiectivatea noastra poate fi chiar o piedică in a accede spre ceea ce nazuim.Dar totusi până la urmă această tentativa catafatica,acest scepticism polarizat mai mult negativ este solutia ideala pentru a iesi din actualitatea pretinsă spiritualitate oferita de așa-ziși practicanți si găsirea acelora care sunt inca ascunși sau care vor deveni modele...
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 12.12.2016, 10:39:21
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Drumurile sunt de doua feluri: exterioare si interioare.

Drumul exterior te duce dintr-o locatie in alta locatie.

Drumul interior te duce dintr-o instanta existentiala in alta instanta existentiala.

Transformarea/transfigurarea inimii, adica a mintii celei mai subtiri este drumul interior spiritual care ne duce din lume in Imparatie.

In esenta, aplicatia este un efort mental.

Asa cum este explicat in tratatul de psihologie budist, aplicatia este de doua feluri: analitica si contemplativa.

Aplicatia analitica sesizeaza particularitati, discrimineaza, in timp ce aplicatia contemplativa experiaza adevarul revelat prin analiza.

Orice miscare a mintii, indiferent de metoda aleasa, se incadreaza in cele doua categorii de aplicatii.
Aplicația contemplativă este și ea un efort?
Asceții răsăriteni învață că nu mai este efort, conducătorul fiind Duhul Sfânt. Aplicația e a Lui. Mișcările minții rugătorului încetează în acea contopire.
În această situație, persoana experiază Adevărul, nu adevărurile desprinse prin aplicația analitică. Mintea nu se contemplă pe sine, ci pe El.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 26.10.2017, 22:04:04
Bucuriepedrum's Avatar
Bucuriepedrum Bucuriepedrum is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.08.2017
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 455
Implicit

Seraphim7, eu ori tu ne-am înțeles bine (lucru foarte posibil), ori există ceva rupturi logice în planul tău. Adică îți dorești să devii ucenic al unui trăitor și să formezi (tu însuți) o comunitate ascetică autentică? Toate astea fără să te călugărești?

Altfel, dacă ești sincer în căutarea ta, îți recomand mănăstirea Putna. E plin de călugări buni acolo, inclusiv sihaștri care coboară la câteva zile, pentru liturghie. Doamne, ajută!
__________________
"Mergeți și propovăduiți Evanghelia. Dacă va fi nevoie, folosiți și cuvintele."
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare