![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ne puteti explica, daca tot veni vorba, si sensurile termenului "autodafe"? Aveti idee, dintre pricinatii adusi la autodafe, cam ce procent il constituiau evreii perfizi? Ca astia poate au facut legatura intre autodafe, actus fidei, si perfidei... |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Dar, nu incercati sa deturnati sensul topicului, care se ocupa de etimologii. Puteti sa va afisati resentimentele la adresa Sfintei Inchizitii si a Sfintei Biserici Catolice in general pe alte topicuri, de exemplu acesta: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=13220
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 07.01.2017 at 11:55:58. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Budismul invata ca este contraproductiv perceperea celorlalti prin filtrul unor atribute cu conotatii negative gen pagan, perfid, ... Promoveaza o vedere a fiintelor prin prisma perfectiunii lor ontologice, caci in natura lor toate fiintele sunt desavarsite.
Greselile, imperfectiunile nu sunt asociate cu natura oamenilor, ci percepute ca relativitati. Se discrimineaza intre natura si greseala - apa sarata este in natura ei apa curata, sarea nu ii defineste conditia. Ochiul vede mai intai natura perfecta asa cum o mama isi priveste copilul. O mama isi iubeste copilul indiferent daca greseste sau nu, pentru ca il vede dincolo de greselile sale.
__________________
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca un evreu devine crestin nu mai este evreu? M-am referit la evreii crestini din Spania. Eu va intreb despre procentul de evrei si dumneavoastra imi ziceti ca era zero fiinca Inchizitia se ocupa... doar de crestini. Si nu de evrei? Nationalitatea si religia sunt doua chestiuni diferite. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Domnule, daca insistati sa deraiati threadul, putem discuta dewpre opiniile lui Luther despre evrei, sau despre procesele vrajitoarelor din lumea protestanta....
__________________
"If you take the Christian Bible and put it out in the wind and the rain, soon the paper on which the words are printed will disintegrate and the words will be gone. Our bible IS the wind and the rain." Herbalist Carol McGrath as told to her by a Native-American woman. "Laudato si, mi Signore, per frate Uento et per aere et nubilo et sereno et onne tempo, per lo quale, a le Tue creature dài sustentamento" - Sfântul Francisc de Assisi |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Propun continuarea discuției, cu accent pe înțelesurile termenului "credință", pornind de la înțelesul termenului originar, biblic, "pistis", și de la următoarele cuvinte și expresii din latină și română:
Fides, credo, crez, a crede, credincios, fidel, infidel, infidelitate, fidelitate, credință, a fi credincios (cuiva), a fi necredincios (de pildă, a-și înșela soțul/soția). Ce înseamnă credința: o atitudine intelectuală (cred că doi plus doi face patru), o conduită (îi sunt credincios soției mele), amândouă combinate într-o anumită măsură etc. ?
__________________
"If you take the Christian Bible and put it out in the wind and the rain, soon the paper on which the words are printed will disintegrate and the words will be gone. Our bible IS the wind and the rain." Herbalist Carol McGrath as told to her by a Native-American woman. "Laudato si, mi Signore, per frate Uento et per aere et nubilo et sereno et onne tempo, per lo quale, a le Tue creature dài sustentamento" - Sfântul Francisc de Assisi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Avem aici un substantiv (fides, fidei) si un verb (credo-credere-credidi-creditum). Evident, radacinile lor sunt diferite si familiile lor de cuvinte ne sugereaza o anumita diferenta de sens.
Astfel, din familia lui fides, avem: -fidelitas (subst): credinciosie, lealitate, statornicie -fide (adv): cu credinta -fideliter (adj) cu devotament -fidentia (subst) incredere, siguranta, liniste In ceea ce priveste pe "fides" insusi, sensul lui este: -credinta (cu sens de crezare, incredere), ca in: testimonio fidem tribuere (Cicero): a da crezare marturiei -convingere, ca in: fidem facit oratio (Cicero): discursul este convingator -lealitate, ca in: vir singulari fide (Cicero): om de rara lealitate -buna credinta, ca in: incerti de fide sociorum (Tit Liviu): nefiind siguri de buna credinta a aliatilor -sa punem cireasa pe tort si sa observam ca, in cu totul alt sens, "fides" mai inseamna coarda a unui instrument cu coarde, sau instrumentul insusi (lira, alauta) Din familia lui credo, avem: -credibilis (adj): verosimil, credibil -creditor (subst): creditor -credulitas (subst): credulitate -credulus (adj): care se increde usor. -creditum (subst): imprumut In ceea ce priveste pe "credo", sensul este de a crede, a fi de parere ca, a gandi, a socoti, ca in: credo quia absurdum (Augustin): cred fiindca e absurd
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#8
|
||||
|
||||
![]()
"Domn" vine de la "dom(i)nus" si inseamna stapan. Cu un usor sens de "proprietar", fiindca "dominus" insusi vine de la "domus" (casa). Prin "domus" intelegem in primul rand casa propriu-zisa, constructia (si "domeniul" ei), dar si cei care locuiesc in casa, adica familia in sensul cel mai larg, inclusiv servitori si sclavi. A pleda "pro domo sua" inseamna a pleda pentru cei din casa sa.
Asadar, a-L recunoaste pe Cristos ca Domn inseamna a-l recunoaste ca Stapan. Dar mai inseamna a ne numara printre cei din casa Lui. Dar El nu are un "domus" vizibil, nu are casa construita, caci "Fiul Omului nu are unde sa-si puna capul". Casa Lui este familia Lui: cei care il recunosc ca "dominus". Isus este "Dominus et Deus". Geniul limbii romanesti a preluat din latina ambele cuvinte, contopindu-le, pentru a-l forma pe "Dumnezeu". Celelalte limbi pe care le cunosc au preluat doar "Deus", care inseamna "zeu". Ele nu il pot deosebi pe Dumnezeu de Iupiter, Mercur sau Marte decat in scris: "Dieu" sau "God" cu litera mare inseamna Dumnezeu, iar cu litera mica cineva din pletora de zei a basmelor grecesti. Iar saracii nemti, nevoiti sa scrie cu majuscula initiala oricare nume propriu sau comun, nu mai stiu la care Gott sa se inchine. Putem spune ca pentru romani, si numai pentru ei, Cristos este in acelasi timp Dominus et Deus. Dumnezeu. Tu solus sanctus, Tu solus dominus, Tu solus altissimus, Iesu Christe !
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 12.01.2017 at 00:16:36. |
|