![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Un alt factor favorizant al conservării ființei statale a fost îmbinarea rezistenței și a concilierii (Florin Constantiniu), a luptelor cu tratativele, pentru a evita atât cucerirea directă, cât și epuizarea economică și umană; de aceea, românii au avut și victorii, și înfrângeri – niciodată decisive – în fața turcilor; cei mai mulți boieri ai țării nu erau trădători decât în ochii domnilor, atunci când, după victorii epuizante pe câmpul de luptă, cădeau la învoială cu otomanii; tot boierii, atunci când presiunile Porții erau peste măsură de mari, făceau corp comun cu domnia întru răzvrătire; fără boieri, victoriile militare, câte au fost, ar fi devenit imposibile.
În același cadru al explicării supraviețuirii statelor românilor se înscrie și direcția de dominație otomană, care era spre centrul Europei, dar și spre întreg bazinul pontic. Chiar dacă „drumul imperial” era pe linia Sofia-Belgrad-Buda-Viena, Principatele Române au fost mereu vizate militar: se cunosc 7 campanii sultanale (conduse direct de sultani) – trei asupra Țării Românești (1394/’95, Baiazid I; 1419/’20, Mehmed I; 1462, Mehmed al II-lea), trei asupra Moldovei (1476, Mehmed al II-lea; 1484, Baiazid al II-lea; 1538, Süleiman I), una asupra Transilvaniei (1438, Murad I), în afara celor la fel de importante, conduse de marele-vizir (1595) și de beilerbeiul Rumeliei (1475). În același sens, trebuie observat că regimul de dominație indirectă era mai avantajos decât cel de ocupație. Țările Române aveau rolul esențial în aprovizionarea cu carne de oaie și de vită, brânză, seu, sare, orz, cai de tracțiune, lemn, cânepă, miere, ceară, șoimi etc. a capitalei imperiale, care avea, pe la 1500, peste 500 000 de locuitori. Însă avantajele acestui regim nu s-au putut vedea decât după anii 1538-1541, când dependența Țărilor Române față de Istanbul devine reală, efectivă. Or, până la această dată trecuseră aproape două secole de relații româno-otomane, când statutul țărilor noastre era deja fixat. Prin urmare, otomanii nu au transformat Țările Române în pașalâcuri deoarece, în prima etapă (până pe la 1540), s-au temut de complicații interne și internaționale (inclusiv de puterea de rezistență a românilor, combinată cu interesul marilor puteri creștine de a păstra state-tampon) și, în a doua etapă, s-au convins de marile avantaje economice aduse Porții de dominația indirectă. 《continuă 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Statutul Principatelor Române față de Poartă
Raporturile medievale și moderne ale Țărilor Române cu Poarta au fost studiate în deceniile din urmă de specialiști de talie, de la Mihail Guboglu, Mustafa Mehmet sau Tasin Gemil până la Valeriu Veliman și Mihai Maxim. Din punct de vedere al dreptului islamic de rit hanefit, practicat de otomani, lumea era împărțită în două: dâr al-Islam („Casa Islamului” sau a mahomedanilor) și dâr al-harb („Casa războiului” sau a dușmanilor Islamului). Țările tributare intrau, pentru cei mai mulți „teoreticieni”, într-o a treia secțiune, provizorie, anume dâr al-‘ahd („Casa păcii” sau „Casa pactului”). Existența acestei zone a devenit cu timpul o realitate stabilă și a trebuit acceptată ca atare. Primul ‘ahd sau act de legământ (tratat) a fost acordat, după tradiție, de însuși profetul Mahomed, în 632 d. Hr., micii republici creștine a Nadjiranului (azi provincie a Arabiei Saudite). Actul era ca o diplomă dată de profet și prevedea: conservarea bunurilor proprii, a pământului și statului; menținerea neschimbată a organizării și ierarhiei bisericii; neamestecul în treburile interne, în sistemul de judecată; păstrarea propriului sistem de dări și impozite; interdicția pentru musulmani de a trece (cu turmele) în teritoriul republicii; lipsa unor trupe de ocupație; posibilitatea de apel, în caz de nedreptate, la autoritatea musulmană etc. Pentru oficialități, acordarea statutului de ‘ahd era doar o primă etapă în cadrul cuceririi graduale a unui teritoriu. Urma apoi cucerirea propriu-zisă, cum s-a întâmplat cu Bizanțul, țaratele bulgare, Serbia, Ungaria. În zonele de contact între cele două lumi ajunse stabilizate nu s-a trecut totdeauna la cucerire. Asemenea zone pot fi considerate Transilvania, Moldova, Țara Românească, Raguza, regatele georgiene Imereti, Kaheti, unele state musulmane etc. Călătorii străini, intrând în Țările Române dinspre sudul Dunării, remarcau imediat că au intrat în creștinătate, deoarece – spun ei – se înălțau cruci pe dealuri; clopotele bisericilor băteau liber; limba română și obiceiurile locale nu erau stingherite, nu existau garnizoane și administrație otomane; supușii otomani, ca să treacă Dunărea, aveau nevoie de firmane speciale de la sultan, prezentate domnului țării sau reprezentanților săi; acești supuși otomani erau obligați să plece din țară imediat după terminarea afacerii pentru care veniseră; nu se puteau construi moschei, geamii, meceturi; musulmanii nu se puteau stabili definitiv între creștini. Cu alte cuvinte, toate instituțiile creștine și structura social-economică și politică locală funcționau. Acest statut de ‘ahd la care s-a ajuns era rezultatul unui echilibru între forța de expansiune a Imperiului Otoman și capacitatea de rezistență a Țărilor Române, într-un context internațional favorabil acestui statut. El era fixat în ‘ahdname sau cărți de legământ (cărți de pace), numite de creștini și capitulații, datorită redactării pe articole (capitula). De asemenea, ele erau fixate și prin firmane și porunci (hüküm) sau prin jurăminte orale. Prevederile lor principale erau: conducerea statelor de către un principe creștin, în locul unui guvernator otoman musulman; alegerea principelui de către „țară”, dintre familiile princiare locale; confirmarea alesului și învestirea sa de către sultan; păstrarea drepturilor și privilegiilor țării, a credinței, conform vechilor obiceiuri (autoguvernare și autoadministrare, fără intervenție otomană în treburile interne); plata unui tribut și a unor daruri oficiale către sultan și înalții demnitari; principele trebuia să fie „prietenul prietenilor și dușmanul dușmanilor” padișahului; în schimb, Poarta se angaja să apere și să protejeze Principatele de orice agresor; se prevedeau protecția reciprocă a negustorilor, extrădarea fugarilor și schimbul de prizonieri; se acceptau regim vamal obișnuit pentru mărfurile otomane și tarife preferențiale pentru produsele românești exportate la Poartă (3-4% din valoare, față de 5-5,5%, cât plăteau negustorii veniți din „Casa războiului”). Din punct de vedere otoman, s-a încercat aplicarea articolelor de mai sus în avantajul Porții, prin agravarea obligațiilor. Românii, dimpotrivă, au căutat să-și mărească sau să-și mențină gradul de libertate. Teoretic, principii nu aveau voie să întrețină relații externe decât prin intermediul Porții, dar au făcut-o (au încheiat tratate, multe dintre ele chiar antiotomane). Sultanii și-au arogat dreptul de a aproba căsătoriile domnilor români, dependența mitropoliilor românești (de patriarhia de Constantinopol sau de arhiepiscopia de Ohrida). „Alegerea” domnilor venea uneori după numirea de către sultan. De la jumătatea secolului al XVI-lea, Țările Române și-au pierdut treptat capacitatea de subiecți de drept internațional, și-au pierdut independența. Din anii ’50-’70 ai veacului al XVI-lea, dependența Țărilor Române de otomani crește sensibil, iar abuzurile sporesc. Se intră în perioada suzeranității efective sau reale, numită și hegemonie otomană. Tributul (haraciul) sporește considerabil; chiar dacă ținem seama de inflație, sumele de 155 000 de galbeni plătiți de Țara Românească, 65 000 de galbeni de Moldova și 15 000 de galbeni de Transilvania, anual, înseamnă o mare apăsare; cresc darurile (peșcheșurile), la fel anumite obligații în muncă și îndatorirea de a aproviziona Constantinopolul cu produse la prețuri preferențiale, mai mici cu 15-20% decât cele de pe piața europeană. Se instituie, conform unor specialiști, un adevărat monopol otoman asupra comerțului. Se plătesc sume uriașe pentru cumpărarea domniilor și chiar pentru confirmarea lor. Unii sultani și, după ei, unele puteri occidentale încep să considere Țările Române drept provincii otomane, ceea ce era inexact și incorect. Acestea erau state creștine autonome, ajunse într-un anumit grad de dependență față de Imperiul Otoman. Din punct de vedere românesc, relațiile româno-otomane aveau alte semnificații decât cele voite de Istanbul. Plata tributului nu a însemnat inițial nici un fel de supunere, ci răscumpărarea păcii. Otomanii erau puternici și duri; prin tribut, ei erau plătiți să lase Țările Române în pace. De altfel, la început, tributul era pur simbolic. Creșterea lui accentuată se produce spre finalul secolului al XVI-lea. Românii au perceput dependența față de Poartă abia din acest secol al XVI-lea. Până atunci, ei nu considerau defel că s-au supus perpetuu turcilor. Mărturie stau desele alianțe cu puteri creștine peste capul Porții și desele revolte antiotomane, atunci când presiunile erau prea mari. Totuși, spre finalul veacului al XVI-lea, dependența Țărilor Române era foarte gravă, nemaiatinsă anterior. Imperiul intrase într-o criză internă și avea nevoie de bunuri, de bani, de produse. Domnii deveniseră instrumente docile în mâna Porții și nu mai căutau să facă binele public. Trebuie remarcat că hegemonia otomană era inegală pentru cele trei țări, deși între statutul lor erau deosebiri de grad, nu de tip sau fond. În Transilvania, suzeranitatea era mai lejeră, din varii motive (depărtarea mare de centru și apropierea de Occident; aservirea mai târzie; teama de Habsburgi, care pledau pentru „eliberarea” provinciei etc.); în Moldova, apăsarea era medie; cea mai grea situație o avea Țara Românească, cea mai apropiată de turci, cea mai ușor de dominat. Capacitatea de plată era invers proporțională cu sumele pretinse de otomani: Transilvania avea cele mai mari posibilități de plată, dar plătea cel mai puțin, pe când Țara Românească, aproape secătuită de resurse, trebuia să dea de zece ori mai mult ca Transilvania. În aceste condiții ajunge în fruntea Țării Românești Mihai Viteazul (1593-1601, cu întreruperi), care intră în Liga Sfântă, încheie alianță cu împăratul romano-german și dezlănțuie revolta antiotomană. Moștenirea lui Mihai Viteazul a ușurat regimul de apăsare otomană pentru câteva decenii, iar domnul a intrat în conștiința publică ca erou național unificator și apărător ale legii strămoșești, cu chipul său pictat în biserici, venerat, inclusiv în Transilvania, ca sfinții din icoane. Sub Mihai Viteazul, Țara Românească și-a asumat din nou – sub semnul înțelesului profund al denumirii sale – misiunea de reconstituire a unității politice a poporului al cărui numai îl purta (Nicolae Iorga, Șerban Papacostea). Secolul al XVII-lea a fost unul de dominație a otomanilor, dar nu lipsit de revolte contra Porții și de alianțe ale domnilor români cu puterile creștine. Matei Basarab (1632-1654) era menit să ajungă „general al întregului Răsărit” în lupta contra Imperiului Otoman, iar Constantin Brâncoveanu și Dimitrie Cantemir au intrat în legături ferme cu imperiile creștine europene, cu Imperiul Romano-German, respectiv cu Imperiul Rus, spre eliminarea dominației otomane. Sub aspect juridic, cea mai grea perioadă a fost cea fanariotă, care a durat un secol (1711/1716 – 1821), în vrema căreia principii de la București și Iași nu au mai fost români, ci greci, dar tot creștini, iar dominația otomană a sporit, fără însă să fie desființată autonomia. După revenirea domnilor pământeni, treptat, până la 1877, dependența Țărilor Române și apoi a României de Poartă a ajuns să fie pur formală. 《continuă 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Concluzii
Prin urmare, nu trebuie să fim decât realiști și să prezentăm faptele conform desfășurării lor. Nu avem de ce să ne punem cenușă în cap, inventând înfrângeri și umilințe care nu au fost și nici să ne transformăm în glorioși învingători permanenți ai turcilor. Românii, în frunte monarhii lor și cu boierimea, au apărat aceste țări cum s-au priceput, cu înaintări și reculuri, fără acte de eroism gratuit, împins spre sinucidere, dar și fără lașități, trădări și închinări perpetue. Spre a valoriza corect soarta românilor în raport cu Poarta otomană este absolut necesar să-i comparăm pe români cu vecinii lor direcți, cu bulgarii și cu sârbii (ortodocși ocupați complet de otomani și trăitori în provincii ale Imperiului), cu ungurii (catolici, intrați în rezistența occidentală, dar destrămați ca stat la 1526-1541, cu orașul-capitală devenit centru de pașalâc), cu polonezii (catolici, plătitori și ei de tribut sultanilor și aplecați spre compromisuri cu aceștia). Vecinii mai îndepărtați vin și ei cu exemple inedite: Raguza ajungea stat tributar Porții, într-un regim similar țărilor noastre; împăratul romano-german accepta să plătească otomanilor subsidii (tribut mascat) ca să conserve pacea; Veneția făcea uneori la fel, iar Franța – „preacatolicul” Regat al Franței – încheia alianță cu sultanul tocmai când creștinii aveau mai mare nevoie de sprijinul său. Independența nu este o caracteristică a Evului Mediu, ci a Epocii Moderne și Contemporane. Concepția medievală presupunea dependența oricui, ca persoană și ca entitate, de cineva sau de o instituție. În frunte era împăratul (supus și el Domnului), urmau regii (supuși împăratului), principii (supuși regilor), ducii/ conții (supuși principilor) etc. Prin urmare, lumea premodernă trebuie înțeleasă în funcție de valorile sale și nu de cele ale contemporaneității. Țările Române au împărtășit în Evul Mediu ideile de ierarhie, supunere, credință, privilegiu etc. și nu pe cele de libertate, egalitate, frăție, democrație, concurență etc., tipice timpurilor moderne. În cadrul acelor valori și idei s-au validat și românii, alături de alte popoare, cu rezultate mai bune sau mai rele, ca viața. Important este că au fost și că sunt încă pe acest pământ!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
În aceste momente la Facultatea de Teologie Ortodoxă Justinian Patriarhul din București are loc Conferința Poeți români în căutarea lui Dumnezeu.
Evenimentul din 10 mai 2017 este dedicat poeziei născute în închisoare și face parte din serile duhovnicești organizate de Pr. Conf. Gheorghe Holbea, în scopul comemorării mărturisitorilor credinței Ortodoxe din timpul regimului comunist. Conferința va fi susținută de scriitoarea și poeta creștină Lidia Popița Stoicescu. Poezia creștină, poezia religioasă românească prezintă toate fațetele posibile ale căutării lui Dumnezeu de un suflet care are nevoie să găsească în credință, o cale dreaptă și bună în viață, a spus poeta Lidia Popița Stoicescu, conform Radio Trinitas. Toate aceste poeme adunate la un loc și puse într-o ordine logică nu fac decât să ducă la concluzia că omul are nevoie de acest suport pentru ca viața lui să aibă un sens, a adăugat Lidia Popița Stoicescu. Evenimentul se înscrie în seria manifestărilor prilejuite de Anul comemorativ al Patriarhului Justinian și al apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului în Patriarhia Română.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Noaptea Muzeelor a strâns sute de oameni la cozi pentru a vizita gratuit obiectivele culturale. Printre cele mai căutate muzee sunt Antipa, Muzeul Satului sau Muzeul de Istorie. Noapte Muzeelor este la a 13-a ediție și se desfășoară în mai multe țări simultan.
Și anul acesta, Noaptea Muzeelor a scos mii de oameni din casă pentru a vizita gratuit cele mai impotante obiective culturale. La muzeul Antipa s-a așteptat mai bine de o oră și jumătate, coada având sute de oameni care așteptau să vadă exponatele. "După ce plecăm de la Antipa, ne ducema la Muzeul de Geologie, la Muzeul Țăranului și, în funcție de timp, ne mai orientăm și către altele. De o oră stăm la coadă, dar merită așteptarea. Nu e vorba de bani, este pur și simplu un eveniment, care se derulează, unde exită o colectivitate și cred că cei mici ar trebui să fie familiarizați cu astfel de evenimente. Avem companie plăcută, rude, prieteni, ne simțim foarte bine", a spus Andreea, din București. Printre vizitatori sunt și oameni care străbat sute de kilometri pentru a vizita muzeele cu ocazia acestui eveniment. Spun că nu îi deranjează statul la coadă, cu atât mai mult cu cât intrarea este gratuită. "Am venit de la Câmpulung Muscel și am venit special pentru Noaptea Muzeelor. De mai bine de 40 de minute stăm la coadă și mai avem de așteptat. Oarecum ne-am gândit și la bani, că economisim banii pe bilete. Nu avem timp să vizităm în altă zi, mai ales că nu suntem din București și am profitat că fata noastră s-a mutat aici. Ar trebui să fie mai des câte o astfel de seară pentru că este multă lume care așteaptă și își doresc și nu toți au posilități", a explicat Laura din Câmpulung Muscel. Alții sunt apreciază evenimentul, însă nu și statul la rând. "Avem în program doar Antipa și Muzeul de Artă. Nu știu dacă merită să stăm la coada asta, sinceră să fiu. Deja au trecut vreo 45 de mine și cred că o să mai stăm încă pe atât. Am venit la insistențele fiicei mele pentru că eu aș fi preferat să dau 20 de lei pe bilet decât să stau la coada asta. Fiind atâta lume, nici nu vezi exponatele cum trebuie. Stai mult și nu vezi nimic", a povestit Ruxandra. La Muzeul Antipa biletul costă 20 de lei pentru adulți, 10 lei pentru pensionari, elevii și studenți plătesc un bilet redus de doar 5 lei, iar copiii au gratuitate. Muzeul Național de Istorie Naturală "Grigore Antipa" poate fi vizitat și organizează activități până la ora 00.00. Printre acestea, interceptarea liliecilor din grădina muzeului, cu ajutorul detectorului de ultrasunete, sub coordonarea specialiștilor din muzeu. Muzeul Național de Artă al României va putea fi vizitat în intervalul 19.00-05.00. Muzeul Național de Artă Contemporană – MNAC își va deschide porțile până la ora 02.00 pentru o seară de artă și film din arhivele muzeului. Spațiul din fața muzeului va fi animat cu proiecții de film de artă din arhivele muzeului, iar expozițiile muzeului vor fi deschise publicului pentru vizitare. Muzeul Național de Geologie va fi deschis până la ora 00.00. Inedit: cu această ocazie va putea fi vizitată, în premieră, expoziția "Grădina Dinozaurilor" (curtea MNG, aripa S). Expoziția tematică realizată în parteneriat cu Dino Parc Râșnov, cuprinde o serie de replici, în mărime naturală, ale unor dinozauri care au trăit acum sute de milioane de ani, realizate după ultimele descoperiri paleontologice. Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti" va organiza lansări de carte, expoziții tematice, ateliere de meșteșuguri populare, spectacole de muzică și dans popular din diferite regiuni ale țării. Cimitirul Bellu programează, până la ora 00.30, sub genericul "Centenar Titu Maiorescu", tururi ghidate, recitaluri de muzică clasică și de jazz și vizionarea filmului documentar "Titu Maiorescu și apogeul literaturii române". Noaptea Muzeelor este un eveniment european desfășurat la nivel internațional și aflat anul acesta la a 13-a ediție. Peste 3.000 de muzee și instituții culturale din 30 de țări europene își deschid porțile în aceeași noapte.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Sute de evenimente - lansări de carte, activități pentru copii, spectacole, piese de teatru și concerte - vor avea loc, până duminică, la Salonul Internațional de Carte Bookfest, desfășurat la Romexpo.
Peste un milion de titluri vor fi prezentate la târg, după cum anunță organizatorii, din care nu vor lipsi volumele de religie. Ca în fiecare an, Editurile Patriarhiei Române participă cu o serie de titluri noi, dintr-o gamă variată de lucrări de teologie ortodoxă. Cel mai mare târg dedicat culturii din România, Salonul Internațional de Carte Bookfest, și-a deschis ieri porțile, invitatul de onoare al acestei a 12-a ediții fiind Suedia. Până duminică, 28 mai, vor avea loc aproape 400 de evenimente, anunță organizatorul, Asociația Editorilor din România (AER), printre care lansări de carte, spectacole, cafenea literară, teatru și concerte. Potrivit AER, superlativele acestei ediții a Bookfest sunt cele peste un milion de cărți prezente pe rafturi, dintre care câteva mii de titluri noi, cărți ce vor putea fi achiziționate cu reduceri de până la 80% din prețul de copertă. Tot printre superlative se numără și surprizele pregătite copiilor – concursuri, ateliere științifice, desene pe asfalt sau piese de teatru. Așadar, pe parcursul celor cinci zile, publicul va putea interacționa cu scriitori bine-cunoscuți care își vor lansa cărțile, printre care Andrei Pleșu, Mircea Cărtărescu, Gabriela Adameșteanu, Lucian Dan Teodorovici, Nicolae Breban, Radu Paraschivescu, Nicolae Manolescu, Cornel *Ungureanu sau Mircea Mihăieș. Totodată, autori consacrați din Suedia își vor prezenta volumele, cum ar fi ilustratorii și scriitorii de cărți de copii Stina Wirsen și Marten Sanden, poetele Athena Farrokhzad și Cecilia Hansson, scriitorii Majgull Axelsson și Aris Fioretos, dar și Jacob Dalborg, director al unui trust de care aparțin mai multe case de edituri din Suedia, Johannes Klenell, editor la Galago. Standul Suediei participă sub mottoul „Sweden: Creating Stories”. Cărți teologice Ca în fiecare an, Editurile Patriarhiei Române (IBMO, BASILICA și TRINITAS) participă la Bookfest cu titluri noi. Pe lângă noua ediție a Sfântului Sinod a Bibliei, cititorii găsesc la standul Patriarhiei Române „Slujba Sfinților Împărați Constantin și Elena” - notație psaltică - și „Slujba Sfântului Iacob Putneanul, Mitropolitul Moldovei”, după cum afirmă pr. Emanuel Oprea, coordonatorul librăriei on-line a Tipografiei Cărților Bisericești. „Legat de anul omagial (al sfintelor icoane, al iconarilor și pictorilor bisericești și Anul comemorativ Justinian Patriarhul și al apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului în Patriarhia Română – n.r.), cititorii vor putea găsi și «Cele trei tratate contra iconoclaștilor - Sfântul Ioan Damaschin», «Învățătura despre sfintele icoane, reflectată în teologia românească», o colecție de studii și articole despre sfintele icoane ale celor mai importanți teologi români, precum și broșura «Patriarhul Justinian Apărător al Bisericii în timpul perioadei comuniste»”, a adăugat părintele Oprea. Acesta se așteaptă la o prezență semnificativă la standul Editurilor Patriarhiei, având în vedere că „la Târgul de Carte Gaudeamus din noiembrie 2016 s-a înregistrat un record de prezență a cititorilor”. Copiii se vor bucura de o ediție specială, ce grupează toate evenimentele, atât cele de la standurile celor peste 200 de edituri prezente, cât și în spațiul Bookfest Junior, de două ori mai mare decât în oricare din anii trecuți. În fiecare zi, de la ora 10:00, micuții vor avea câte o activitate la care să participe, de la construcții cu figurine LEGO, desene pe asfalt și jocuri de rol până la ateliere de știință și chiar minirecitaluri de pian. Accesul la Bookfest și la toate evenimentele din cadrul acestuia este gratuit.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Vineri, 26 mai, au fost binecuvântate lucrările efectuate la ultimul etaj al Complexului de servicii sociale „Sfântul Vasile cel Mare” al Episcopiei Caransebeșului.
Amenajat la un înalt nivel cu mobilier adecvat, băi moderne, bucătărie, birouri și cabinet medical, precum și alte spații necesare beneficiarilor, Centrul de educație și îngrijire „Sfântul Vasile cel Mare” va oferi pentru 25 de copii, având vârsta până în 3 ani, îngrijire, hrană și educație. Inaugurarea a debutat cu tăierea panglicii de către Preasfințitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeșului, Silviu Hurdu-zeu - președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Felix Borcean - primarul municipiului Caransebeș, și alți membri care s-au implicat în finalizarea acestui centru. A urmat săvârșirea slujbei de binecuvântare, oficiată de Preasfințitul Părinte Lucian, după care ierarhul le-a oferit Diploma de excelență „Sfântul Apostol și Evanghelist Luca” tuturor celor care au contribuit la amenajarea centrului de educație și îngrijire, unicul de acest gen în județul Caraș-Severin. Partenerii acestui proiect cu o valoare de 1.448.939,30 lei sunt Episcopia Caransebeșului și Consiliul Județean Caraș-Severin, proiect ce s-a derulat prin programul RO11 - Promovarea egalității de gen și a echilibrului între viața publică și viața privată, un program finanțat de granturile SEE 2009-2014 și administrat de Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice. „Ne bucurăm că sub influența praznicului Înălțării Domnului am inaugurat un nou compartiment în cadrul complexului nostru de servicii sociale, și anume o creșă unde vor fi găzduiți copilași proveniți din familii monoparentale sau care au părinți plecați în străinătate. Este foarte important că în municipiul Caransebeș avem cel mai mare complex de servicii sociale din județul Caraș-Severin, iar Episcopia Caransebeșului este și va rămâne un partener alături de Consiliul Județean Caraș-Severin, Primăria Municipiului Caransebeș și alte instituții, pentru colaborare și conlucrare. Există o foarte bună comunicare între instituții și, iată, rezultatele se văd, iar Dumnezeu îi binecuvântează pe cei care fac lucruri frumoase, și mai ales pe cei care se implică în întrajutorarea semenilor. Este benefic pentru acest județ ca toate instituțiile să-și dea mâna și împreună să săvârșim ceea ce Biserica noastră numește filantropie, adică iubirea aproapelui”, a arătat Preasfințitul Părinte Lucian. Prin proiect beneficiază 25 de copii de serviciile centrului, cu vârsta cuprinsă între 0 și 3 ani, din care 15 copii de etnie romă. Centrul de educație și îngrijire „Sfântul Vasile cel Mare” este un serviciu de interes local, organizat în sistem public, care are misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate de îngrijire, supraveghere și educație timpurie copiilor de vârstă antepreșcolară. Programul de funcționare este de luni până vineri, în intervalul orar 6:00-18:00.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| stiri | dorinel78 | Stiri, actualitati, anunturi | 318 | 11.06.2014 17:16:17 |
| Pe scurt din lume (stiri mai noi si mai vechi) | Laura19 | Stiri, actualitati, anunturi | 173 | 13.05.2014 07:46:57 |
| Stiri, spectacole, evenimente culturale pentru cei din Bucuresti | glykys | Stiri, actualitati, anunturi | 160 | 05.04.2014 23:07:21 |
| Baptistii stiu de dinainte ca o sa apara stiri indreptate impotriva BOR | metanoia2 | Generalitati | 13 | 23.11.2009 17:23:51 |
|
|