![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Prorocul Amos a trăit pe vremea regelui Ieroboam al 2-lea (786-746 î.Hr.), născându-se cu aproape 800 de ani înainte de venirea în lume a Mântuitorului Iisus Hristos. El nu trebuie con*fundat cu Amos, cel de neam împărătesc, tatăl Prorocului Isaia. Prorocul Amos a fost chemat de Dumnezeu, asemenea lui Moise și David, și a fost trimis să meargă în pământul lui Israel, pentru că acesta se închina la idoli, adică la cei doi viței de aur din Dan și din Betel. Mergând acolo, Sfântul Amos vorbea poporului rugându-l, îndemnându-l și înfricoșându-l cu pedepse cumplite și cu mânia lui Dumnezeu, ce aveau să vină asupra lor. În apărarea idolilor și împotriva lui Amos s-a ridicat Amasia, slujitorul idolului din Betel, care l-a prigonit pe prorocul lui Dumne*zeu, bătându-l adeseori și în cele din urmă rănindu-l de moarte. Profeția lui Amos se află în Vechiul Testament, în cărțile profeților mici.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Precum lumina nu poate fi pusă sub obroc, la fel nici faptele luminate ale ierarhului Neofit Cretanul, Mitropolit al Țării Românești din 1738 până la mutarea sa la Domnul, în 16 iunie 1753. Mai puțin cunoscut decât alți asemenea mari cărturari din secolul al XVIII-lea, ierarhul originar din insula Creta (născut în anul 1690) a păstorit într-un context politic, social și economic deloc dezirabil. Însă tocmai acest fapt l-a făcut să fie un zelos propovăduitor al Evangheliei Domnului Hristos, iar roadele credinței și faptelor sale au străbătut negurile vremurilor, pentru a fi mărturie tuturor generațiilor că orice lucru săvârșit pentru Hristos dăinuie veșnic.
Epoca fanariotă în Țările Române se caracterizează ca fiind paradoxală, cu realizări remarcabile, mai ales în cultură, dar și cu o fiscalitate foarte ridicată, din cauza perindării domniilor fanariote. La București au fost 40 de domnitori, iar la Iași 36, mare parte dintre ei fiind preocupați mai mult de recuperarea cheltuielilor mari pe care le-au făcut pentru obținerea tronului și de adăugarea unui spor cât mai însemnat, de aici și fiscalitatea din țările noastre. La acest context se adaugă și politica de ricoșeu în relațiile internaționale, întrucât Principatele Române erau văzute ca niște „ferestre” spre Europa de către Imperiul Otoman, iar pentru celelalte două imperii - cel habsburgic și cel țarist - doar niște „obiecte de schimb și de com*pensație” (prof. univ. dr. Gheorghe Platon, „Între imperiile otoman, austriac și rus, secolele XVI-XVIII”, Cluj-Napoca, 1998, p. 161). În acest context a fost adus în țară ieromonahul Neofit, ca dascăl al copiilor domnitorului Constantin Mavrocordat. Acesta, datorită culturii sale, l-a sprijinit să fie ales mitropolit titular al Mirelor Lichiei (27 ianuarie 1737), iar după trecerea la Domnul a Mitropolitului Ștefan II al Țării Românești, este numit urmașul pe scaunul Mitropoliei Ungrovlahiei, nu prin alegerea soborului, ci prin transfer. Cu toate acestea, Mi*tropolitul Neofit Cretanul nu s-a asemănat acelor ierarhi și călugări „streini de țară și cu inima și cu limba” (G. M. Ionescu, „Istoria Mitropoliei Ungrovlahiei”, vol. II, București, 1914, p. 83), iar drept mărturii sunt implicările lui concrete în întărirea în credință și în dezvoltarea culturală și socială a societății românești. Mitropolitul Neofit Cretanul este unul dintre principalii susținători ai desființării „rumâniei”, instituție socială nedreaptă străveche în țările noastre „de nici un folos, ba chiar de mare pagubă sufletului creștinesc, de vreme ce frații noștri cei întru Hristos nu trebuie să fie supt jugul robiei noastre” (Constantin C. Giurescu, „Istoria românilor”, vol. III, București, 2007, p. 201). Până la desființarea ei prin cele două hrisoave din 1/12 martie 1746 și 5/16 august 1746, fiscalitatea tot mai mare determinase o emi*grare în masă a țăranilor, numai din Oltenia trecând Dunărea 15.000 de locuitori. Astfel, desființarea „rumâniei” e „primul act în opera de eliberare treptată, juridică și materială, a țărănimii” ( Ibidem, p. 201). Mitropolitul cretan a fost deosebit de activ și pe tărâm cultural, având un rol important în continuarea operei de introducere a limbii române în cult, prin înființarea tipografiei noi a Mitropoliei din București. Astfel au fost puse în tipar numeroase cărți de cult și de învățătură în limba poporului, traduse fie din greacă, fie din slavonă, „spre îndreptaré și spre povățuiré către căștigaré moștenirii noastre cei cerești”. În una din prefețele cărților apărute la București, Mitropolitul Neofit aseamănă cartea cu „o floaré sufletéscă, ca dinu grădina cé plină de flori mirositoare ale raiului. Care atâta iaste de luminată, câtu cu mirosulu celu pré scumpu și cu gustulu roduriloru ei însănătoșază și veselește sufletele noastre, care până acumu nici s-au mai săditu, nici nu au mai crescutu în grădina aciasta (adecă întru aciastă sfântă și Dumnezeiască Biserică a Ungrovlahiei cariia sântemu păstori și purtători de grijă)” („Cazaniile lui Ilie Miniat” în BRV, tom II, p. 58). Mitropolitul Neofit a fost un precursor al cercetărilor istorice, de la care avem astăzi primul „Corpus” de inscripții, datorită însemnărilor prețioase despre viața religioasă și socială a societății românești de la jumătatea secolului al XVIII-lea, la care se adaugă numeroase însemnări istorice, geografice și etno*grafice, copiind pisanii și inscripții (realizate în timpul celor două vizite pastorale din anii 1746 și 1747 prin județele eparhiei sale). Și în aceste însemnări este evidențiată râvna pastoral-misionară a ierarhului cretan în predicarea Evangheliei Mântuitorului Hristos și îndrumarea duhovnicească a preoților și credincioșilor. Mulți istorici accentuează „identificarea mitropolitului Neofit cu interesele poporului român”, însă nu este vorba despre o simplă compătimire. Ca un vrednic slujitor al Domnului Hristos, pentru el nu a contat nici etnia, nici starea socială a păstoriților săi, nici alte interese, ci doar râvna pentru chemarea oricărui om de la întuneric la lumină, de la păcat la apropierea de Dumnezeu: „Că nici unu lucru nu iaste mai bunu și mai Dumnezeescu suptu soare de câtu binele și folosulu de obște alu tuturoru, și nici unu lucru nu iaste mai slăvitu și mai lăudatu în lume de câtu dinu neștiutu a face știutu și a căștiga pre cei ce n-au cu ceia ce le lipsește. Și nici iaste mai sfântu și mai plăcutu lui Dumnezeu de câtu a povățui neștine la lumină pre cei ce trăescu întru întunereculu necunoștinții și alu neștinții” („Cazaniile lui Ilie Miniat”, p. 59). Personalitatea sa marcantă l-a determinat pe domnitorul Grigorie Ghica să emită, la 17 ianuarie 1749, un hrisov pentru reorganizarea școlilor din București, pentru ca Biserica să susțină financiar învățământul. Astfel, Mitropolitul Neofit Cretanul a fost numit „ispravnic al dascălilor”, ca să aibă „purtarea de grijă a școalelor, strângând de la preoții țării darea după an, care s-au orânduit lor și dintr-aceea să împartă didascălilor simbriile cele tocmite” (pr. prof. dr. Mircea Păcurariu, „Istoria Bisericii Ortodoxe Române”, vol. 2, București, 1994, p. 325) Luminat cărturar și cu spirit întreprinzător, Mitropolitul Neofit nu a uitat nici de răspândirea cunoștințelor de carte în mediul sătesc, dorind ca prin cultivarea minții aceștia să caute cunoștința cea adevărată. Astfel, el însuși a înființat o școală de învățătură românească la Schitul Buliga din Pitești, dar și o școală la Pătroaia cu învățământ gratuit pentru copiii din mediul rural, iar banii pentru susținerea ei îi obținea din venitul vămii târgului anual de la Pătroaia: „Nu numai Dumnezeiasca Bogoslovie, ce și filosofia cé iscoditoare celoru firești, socotéște și adeveréză pre Dumnezeu celu de săvârșitu a fi cumpănă adevărată și îndreptare săvârșirii tuturoru lucruriloru” („Penticostar”, 1743, în BRV, tom II, p. 71). Zelul său pastoral s-a arătat și în implicarea Mitropolitului Neofit în mișcarea împotriva domnitorului Matei Ghica (1752-1753), care abuza de poporul român prin impozitele tot mai mari: „Neofit [...] a poruncit să tragă clopotele și strângându-se tot norodul Bucureștilor, a luat crucea în mână și a strigat: «Urmați-mă!» S-au îndreptat cu toții spre trimisul sultanului, căruia i s-au plâns de toate abaterile domnului. În urma acestei mișcări, Matei Ghica a fost mutat în Moldova” (pr. prof. dr. Mircea Păcurariu, op. cit. , p. 325). La câteva zile după aceea, în data de 16 iunie 1753, Mitropolitul Neofit a trecut la Domnul, fiind otrăvit. Mitropolitul Neofit Cretanul este unul dintre marii ierarhi cărturari ai veacului al XVIII-lea care, în pofida faptului că a fost „strein de țară” și nu a păstorit sub auspiciile unui domnitor de anvergura Sfântului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu, precum Sfântul Antim Ivireanul, a suferit împreună cu poporul român, deoarece inima marelui ierarh nu era străină de Hristos.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Sfântul Ierarh Grigorie s-a născut la București în 1765 și a primit la botez numele Gheorghe. A fost ucenicul Sfântului Paisie Velicicovschi la Mănăstirea Neamț, unde a fost tuns în monahism, primind numele Grigorie. A mers la Muntele Athos, apoi, întors la Mănăstirea Neamț, a început a tălmăci dumnezeieștile cărți ale Sfinților Părinți. După aceasta s-a așezat la Mănăstirea Căldărușani, unde, fiind găsit în 1823 de domnitorul Grigorie Dimitrie Ghica, a fost adus la București și ridicat în scaunul de Mitropolit al Țării Românești. Ca mitropolit a zidit biserici, a hirotonit preoți și a întemeiat școli de luminare a poporului. A stat în exil peste 4 ani, trimis fiind de conducerea rusească, așezată în acea perioadă în Principatele Române. A purces pe drumul pribegiei la Chișinău, la Buzău, apoi la Mănăstirea Căldărușani. S-a mutat în pace la Domnul pe 22 iunie 1834.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Sfânta fecioară Agripina (â*257) s-a născut la Roma și, tânără fiind, pe mulți păgâni îi învăța să se lepede de idoli și să se închine Domnului Iisus Hristos. În anul 257 s-a pornit prigoană împotriva creștinilor, în timpul împăratului Valerian (253-260), și a fost prinsă și Agripina și dusă înaintea prigonitorului. Mărturisind cu mult curaj pe Mântuitorul Iisus Hristos, a fost bătută cu toiege, a fost întinsă până la smulgerea oaselor, iar în timpul acestor cumplite chinuri și-a dat sufletul în mâinile Domnului, primind cununa muceniciei. Trei fecioare creștine: Vasa, Paula și Agatonica, luând pe ascuns trupul sfintei, l-au dus în Sicilia, unde sfânta a săvârșit multe minuni.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 23.06.2017 at 04:56:35. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Biserica Ortodoxă prăznuiește astăzi Nașterea Sfântului Proroc Ioan Botezătorul, vestită de Arhanghelul Gavriil, în chip minunat tatălui său, pe când slujea în Templul de la Ierusalim. Deoarece s-a îndoit că va mai putea avea copii la o vârstă înaintată, Zaharia nu a mai putut vorbi până în ziua când, după nașterea fiului său, a fost rugat să scrie pe o tăbliță care va fi numele copilului. După ce a scris Ioan, și-a recăpătat darul vorbirii și a profețit în legătură cu misiunea pe care o va avea, de Înaintemergător. Astăzi pomenim și aducerea moaștelor Sfântului Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava, petrecută în anul 1402, în timpul lui Alexandru cel Bun, la Biserica Mirăuților, unde au rămas până în anul 1589, când au fost mutate în noua Catedrală Mitropolitană, Biserica „Sfântul Gheorghe”. Tot astăzi pomenim și pe Sfântul Ierarh Niceta, care a păstorit în Remesiana (Dacia Meditaraneea)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Sfântul Samson era din Roma, din neamul Sfântului Împărat Constantin cel Mare (306-337). Din tinerețe, arătându-se înclinat spre milostenie și spre ajutorarea celor săraci, și-a împărțit averea nevoiașilor și și-a eliberat robii, viețuind ca un sihastru. Mergând în Constantinopol, și-a găsit o casă smerită în care îi găzduia pe cei săraci. A învățat și meșteșugul doctoricesc și a ajuns medic iscusit, tămăduindu-i pe cei aflați în suferințe. L-a vindecat chiar și pe împăratul Iustinian (527-565) de o boală grea. Drept mulțumire, împăratul a zidit două case în apropierea locuinței sfântului, una pentru bolnavi, iar cealaltă pentru săraci, iar pe Samson l-a rânduit purtătorul lor de grijă. Patriarhul Mina al Constantinopolului, aflând de Sfântul Samson și cunoscând curăția vieții sale, l-a hirotonit preot. La adânci bătrâneți, s-a mutat în pace la Domnul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Arhid. Ștefan Sfarghie :
Pe Sfântul Apostol Petru, Hristos-Domnul l-a fericit pentru mărturisirea sa, numindu-l piatră, și pe adevărul mărturisirii lui a zidit Biserica Sa, iar pe Sfântul Apostol Pavel l-a numit vas ales, care avea să poarte numele Domnului înaintea neamurilor. Sfântul Petru era pescar din Betsaida și se chema Simon. Era cel mai vârstnic dintre ucenici și deseori vorbea în numele Apostolilor. A străbătut drumuri lungi și grele, propovăduind Evanghelia, ajungând până la Roma, unde a fost răstignit cu capul în jos, în timpul împăratului Nero. Sfântul Pavel a fost bărbat învățat, fariseu și rabin. În drum spre Damasc, Domnul Iisus i S-a arătat în slava Sa, și l-a întrebat: Saule, Saule, de ce Mă prigonești? Atunci a învățat el că între Hristos și creștinii pe care el îi prigonea este o legătură nedespărțită. El lovea în credincioși (trupul Bisericii), iar durerea o exprima Însuși Hristos (Capul Bisericii). De aceea, numai Sfântul Pavel, în tot Noul Testament, vorbește despre Biserica lui Hristos ca fiind trupul lui Hristos. În lungile lui călătorii a îndurat nenumărate primejdii, a suferit bătăi, a fost întemnițat, a îndurat foamea și setea. Sfârșitul său a fost cu moarte de mucenic, tăindu-i-se capul sub același împărat Nero.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 22:26:36 |
| Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 23:48:51 |
| Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 10:22:30 |
| Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 09:30:11 |
|
|