![]() |
![]() |
|
#921
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ioanichie s-a născut din părinți evlavioși în părțile Muscelului și din fragedă tinerețe, *ascultând chemarea lui Hristos, s-a retras în Mănăstirea Cetățuia Negru-Vodă, de pe valea Dâmboviței, unde s-a călugărit. După ce a deprins viețuirea călugărilor iscusiți, luând binecuvântare, s-a retras într-una din peșterile Muntelui Negru-Vodă, unde s-a nevoit aproape 50 de ani. O dată pe săptămână, un ucenic al Cuviosului venea să-i aducă pâine și apă, iar starețul mănăstirii venea duminica, după Sfânta Liturghie, și-l spovedea, apoi îl împărtășea. Cunoscându-și dinainte sfârșitul, Sfântul Ioanichie și-a săpat singur mormântul în peștera sa, încrustându-și în dreptul capului anul trecerii sale la cele veșnice - 1638. Și așezându-se în *mormânt, a adormit întru Domnul la 26 iulie, iar un păianjen i-a țesut deasupra trupului o pânză ca un epitaf. Din rânduiala dumnezeiască, moaștele sale au fost aflate după cel de-al Doilea *Război Mondial, în anul 1944 și așezate în biserica mănăstirii.
În timpul regimului comunist au fost îngropate în pământ, dar, după 1989, când Biserica și-a recăpătat libertatea, au fost din nou așezate în sfântul locaș de rugăciune al mănăstirii.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#922
|
||||
|
||||
![]()
Biserica Ortodoxă îl prăznuiește în fiecare an, în ziua de 27 iulie, pe Sfântul Mare Mucenic și Tămăduitor Pantelimon, unul dintre sfinții „doctori fără de arginți”. Sfântul Pantelimon este considerat ocrotitorul medicilor și tămăduitor al bolnavilor, fiind un model de urmat atât ca doctor, cât și ca slujitor creștin al Mântuitorului Hristos.
Acest slăvit între mucenici și răbdător de chinuri al lui Hristos a trăit în Imperiul Roman în vremea marilor persecuții asupra creștinilor săvârșite de către împărații păgâni Maximian și Dioclețian. Sfântul Mucenic Pantelimon s-a născut în cetatea Nicomidiei (Asia Mică), în părțile Bitiniei, în anul 275. La naștere a primit numele Pantoleon, care înseamnă „cel puternic în toate ca un leu”. Tatăl său, Eustorgios, era păgân, slujind idolilor, iar mama sa, Euvula, era creștină, învățând de la strămoșii ei sfânta credință, slujind cu mare evlavie lui Hristos. După moartea mamei, tatăl a îndrumat copilul la școlile păgâne ale timpului. Tânărul a studiat filosofia și a urmat școala de medicină la Nicomidia, apoi a fost încredințat spre ucenicie medicului Eufrosin. Dobândind multe cunoștințe și o înțelepciune aleasă a practicării medicinei, el a fost remarcat de împărat, care l-a și ales drept medic al său. Dumnezeu avea să Se descopere în inima tânărului doctor, făcându-l să își dorească cu ardoare să-L primească pe Hristos în viața sa. Trecând zilnic prin fața curții preotului Ermolae din Nicomidia, tânărul Pantoleon a fost chemat odată să intre înăuntru. Bătrânul Ermolae i-a arătat că „știința medicală nu poate aduce decât slaba ușurare naturii noastre suferinde și sortită morții și că numai Hristos, singurul Doctor adevărat, a venit să ne aducă mântuirea, fără leacuri și fără plată”. Într-o zi, pe când se întorcea de la Eufrosin, Pantoleon găsi pe drum un copil mort, mușcat de o viperă. Văzând aceasta, la început s-a temut și s-a depărtat puțin, dar apoi, căutând spre cer, a zis: „Doamne Iisuse Hristoase, nu sunt vrednic a Te chema, însă arată-Ți puterea Ta și fă ca, întru numele Tău, pruncul acesta să învie, iar vipera să moară”. Atunci îndată, pruncul deșteptându-se ca din somn, s-a sculat, iar vipera a rămas moartă. Pantoleon a crezut desăvârșit în Hristos și a binecuvântat pe Dumnezeu cu bucurie și cu lacrimi, mulțumindu-I că l-a scos pe el din întuneric și l-a adus la lumina cunoștinței Sale. El a fost botezat de Sfântul Ermolae și a primit numele de Pantelimon, care înseamnă „cel cu totul milostiv”. Din ziua botezului, Pantelimon a dobândit de la Dumnezeu darul tămăduirii minunate. Astfel, a dat vedere unui orb pe care nu-l putea vindeca nici un doctor. El, punând degetele sale pe ochii orbului, a zis: „În numele Domnului nostru Iisus Hristos, Care a luminat pe cei orbi, caută și vezi!” În clipa aceea s-au limpezit ochii orbului și a văzut. Auzind de aceasta, tatăl lui Pantelimon a crezut în Hristos împreună cu toți cei din casa lor. Apoi, fericitul doctor fără de arginți mergea pe la casele bolnavilor, pe la cei din spitale și îi tămăduia numai cu rugăciunea, cu chemarea numelui lui Hristos și cu punerea mâinilor sale pe rănile bolnavilor, fără a primi vreo plată, vreun dar, amintea părintele Cleopa Ilie într-o predică rostită la sărbătoarea sfântului. Pentru credința și dragostea tânărului Pantelimon față de Hristos, împăratul Maximian a dat poruncă să fie aruncat în temniță. Apoi, chemat fiind la judecată și nevoind să jertfească idolilor, Sfântul Pantelimon a fost cumplit bătut, ars cu făclii aprinse pe trup, strunjit cu gheare de fier și aruncat în mare. Dar, văzându-l scăpat nevătămat din toate, mulți au început să creadă în Hristos pentru semnele și minunile săvârșite de sfânt. Atunci, împăratul l-a condamnat la moarte pe Pantelimon, prin tăierea capului. Ostașii l-au legat de un măslin și călăul, apropiindu-se, l-a lovit pe sfânt cu sabia peste grumaji, însă fierul s-a îndoit precum ceara, iar trupul sfântului n-a fost rănit, pentru că nu-și sfârșise rugăciunile sale. Atunci ostașii, înspăimântându-se, au zis: „Mare este Dumnezeul creștinilor...!” Apoi, căzând la picioarele sfântului, au grăit: „Rugămu-ne ție, robul lui Dumnezeu, roagă-te pentru noi, ca să se ierte păcatele noastre, câte ți-am făcut ție din porunca împăratului”. Și rugându-se Sfântul Pantelimon pentru cei care îl prigoneau, a venit un glas din cer către dânsul, întărind schimbarea numelui său: „Slujitor credincios, dorința ta va fi acum îndeplinită, porțile cerului îți sunt deschise, cununa ta e pregătită. Vei fi de-acum înainte adăpost deznădăjduiților, ajutor celor încercați, doctor bolnavilor și teroare demonilor. De aceea, numele tău nu va mai fi Pantoleon, ci Pantelimon”. Ostașii apropiindu-se, mai întâi i-au sărutat trupul, apoi i-a fost tăiat capul, dar sânge nu a curs, ci lapte, iar măslinul uscat de care fusese legat martirul a înverzit și a rodit cu fructe din belșug. Auzind acestea, împăratul a poruncit ca și trupul sfântului și acel măslin să fie arse. Mai târziu, după plecarea soldaților lui Maximian, credincioșii au scos din cenușă trupul neatins de foc al Sfântului Pantelimon și l-au îngropat cu mare cinste pe moșia lui Arnantios Scolasticul. Astfel a mărturisit pe Hristos Sfântul Mare Mucenic Pantelimon, dăruit de Dumnezeu cu darul vindecării bolilor omenești, sărac de toate averile cele trecătoare și foarte milostiv, astfel a primit tăierea capului cu sabia pentru dragostea sa față de Hristos și acum se bucură veșnic cu toți sfinții mucenici, în Împărația lui Dumnezeu. Și așa se împlinesc cuvintele Mântuitorului: „Fericiți cei prigoniți pentru dreptate, că a lor este Împărăția cerurilor” (Matei 5, 10). Vrednicul de pomenire arhimandrit Teofil Părăian, vorbind despre Sfântul Mare Mucenic Pantelimon, spunea: „E bună cinstirea pe care i-o aducem unui sfânt prin cuvânt, e bună cinstirea pe care i-o aducem unui sfânt prin gând, e bună cinstirea pe care i-o aducem unui sfânt prin laudele rânduite de Biserică, e bună cinstirea pe care o aducem oricărui sfânt sub îndrumarea Bisericii noastre, dar cea mai de căpetenie cinstire pe care i-o putem aduce unui sfânt este să ne asemănăm cu el. Nu suntem doctori, nu suntem tămăduitori, dar mângâietori putem fi, alinători de suferință cu putere omenească, cu dorința de bine pentru cel care suferă, asta o putem face și noi; și dacă facem cele la măsurile noastre, face și Dumnezeu prin noi ceea ce nu putem face noi numai prin puterea noastră. Și atunci, iată că suntem și noi pe calea Sfântului Mare Mucenic Pantelimon”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#923
|
||||
|
||||
![]()
În zilele Sfinților Apostoli, după înălțarea Domnului la cer și după primirea Duhului Sfânt, era nevoie să se orânduiască biserici și slujitori destoinici, atât pentru rugăciune, cât și pentru gospodărirea darurilor ce se adunau pentru săraci. Atunci, Sfinții Apostoli și-au ales câțiva bărbați credincioși și vrednici (șapte la număr), pe care i-au pus să slujească la mese. Ei au fost sfințiți diaconi de către Apostoli, prin punerea mâinilor, iar numele lor era: Ștefan, Filip, Prohor, Nicanor, Timon, Parmena și Nicolae. Sfântul Prohor a fost însoțitor al Sfântului Petru și a fost rânduit Episcop al Nicomidiei. L-a ajutat și pe Sfântul Apostol Ioan și a fost martirizat în Antiohia. Sfântul Nicanor a fost ucis în aceeași zi cu Sfântul Ștefan, Sfântul Timon a fost Episcop în Bostra, Arabia, și a fost răstignit pe cruce, iar Sfântul Parmena a murit tot de moarte muceni*cească, fiind îngropat de Apostoli.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#924
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Mucenic Calinic era din Cilicia și a fost crescut în credința creștină. Ajungând bărbat desăvârșit, vedea pe mulți creștini care apostaziau de la dreapta credință, aducând jertfe idolilor. Pentru aceasta, Sfântul Calinic s-a făcut multora dascăl de mântuire, învățându-i să cunoască pe Atotțiitorul Dumnezeu. Deci, pe când se găsea în Ancira, din Galatia, unde Îl propovăduia pe Hristos, a fost prins de păgâni și dus înaintea lui Sacerdon, dregătorul cetății, care l-a dat la tot felul de chinuri și la strujirea trupului cu piepteni de fier. Apoi, încălțându-l cu încălțăminte de fier, care avea piroane ascuțite, l-au silit să alerge până la Gangra, care era cam la 80 de stadii de Ancira. Și mergând numai șapte stadii, ostașii care-l trăgeau s-au oprit, fiindcă le era foarte sete. Atunci, Sfântul Calinic, rugându-se, a făcut să izvorască apă dintr-o piatră seacă. Apoi, sosind la Gangra, a fost aruncat într-un cuptor de foc, și așa și-a dat sufletul în mâinile Domnului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#925
|
||||
|
||||
![]()
Arhid. Ștefan Sfarghie , 01 August 2017
Această sărbătoare amintește o rânduială mai veche a Bisericii din Constantinopol, când, la 1 august, o parte din lemnul Sfintei Cruci era scoasă din paraclisul palatului imperial și purtată în procesiune spre Biserica „Sfânta Sofia”, unde rămânea spre cinstire până la 14 august, când era readusă la palat. Aceasta era legată de apariția pe cer a Sfintei Cruci, înainte de lupta de la Podul Milvius a Sfântului Împărat Constantin cel Mare, dar și de descoperirea lemnului Sfintei Cruci la Ierusalim de către Sfânta Elena. O altă tradiție spune că sărbătoarea este legată de o victorie a împăratului bizantin Manuel I Comnen (1143-1180) împotriva turcilor, cu puterea Sfintei Cruci. Tot în această zi pomenim pe Sfinții șapte Mucenici Macabei: Avim, Antonie, Gurie, Eleazar, Evsevona, Ahim și Marcel, a maicii lor Solomoni și a lui Eleazar preotul (168 î.Hr.). Aceștia au trăit pe vremea lui Antioh al 4-lea Epifan (175-164 î.Hr.). Regele Antioh dăduse poruncă să fie cinstiți zeii greci. În Palestina, această poruncă a întâlnit rezistență, unii dintre cei care s-au împotrivit fiind cei șapte frați, după modelul preotului Eleazar. Frații erau însoțiți de mama lor și au fost chinuiți, apoi uciși.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#926
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Isaachie era din părțile Răsăritului și venind la Constantinopol în zilele împăratului Valens (354-378), care era arian, l-a îndemnat să deschidă bisericile ortodocșilor, prorocindu-i că dacă nu va face acest lucru va pieri în război. Și prorocia s-a împlinit întocmai, că fiind biruit Valens de goți, a pierit în foc. Cuviosul Dalmat a fost ostaș în timpul împăratului Teodosie cel Mare (379-395), însă lăsând toate cele lumești, a luat cu sine numai un fiu al său, Faust, și s-au dus la Mănăstirea Cuviosului Isaachie, aproape de Constantinopol. Acolo au îmbrăcat haina monahală și trăiau în post și rugăciune. Când Cuviosul Isaachie a ajuns la adânci bătrâneți, l-a numit egumen al mănăstirii pe Dalmat, care a fost hirotonit preot. Dalmat a fost de mare ajutor Sfinților Părinți la Sinodul al 3-lea Ecumenic, care s-a ținut la Efes, în 431, pe vremea împăratului Teodosie al II-lea. Și plăcând cu desăvârșire lui Dumnezeu s-a mutat în pace la El, la adânci bătrâneți. Faust, fiul său, străbătând cu multă râvnă scara nevoințelor pustnicești, s-a mutat și el în pace la veșnicele locașuri.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#927
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ioan Iacob s-a născut la 23 iulie 1913, în satul Crăiniceni din fostul județ Dorohoi. Rămânând orfan de mic, a fost crescut de bunica sa Maria. De tânăr a dorit să devină călugăr, de aceea la vârsta de 20 de ani și-a îndreptat pașii spre Mănăstirea Neamț. La 8 aprilie 1936, rasoforul Ilie (căci așa se numea înainte de călugărie) a fost tuns în monahism, primind numele Ioan. Dorind viață pustnicească, Sfântul Ioan Iacob a plecat în Țara Sfântă, unde s-a nevoit 24 de ani, trăind în post și rugăciune. În anul 1947 a fost hirotonit diacon și, la puțin timp, preot în Biserica Sfântului Mormânt. În vara anului 1960, simțindu-și sfârșitul aproape, s-a împărtășit cu Sfintele Taine la 4 august, iar la 5 august și-a dat sufletul în mâinile Domnului, la vârsta de 47 de ani. A fost canonizat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la 20 iunie 1992. O părticică din moaștele Sfântului Ioan Iacob (degetul mic) se află în Biserica „Sfântul Ioan Iacob” din incinta Seminarului Teologic Ortodox „Veniamin Costachi” de la Mănăstirea Neamț.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#928
|
||||
|
||||
![]()
Sfânta Cuvioasă Teodora s-a născut pe la jumătatea secolului al 17-lea în satul Vânători, jud. Neamț. Căsătorită împotriva voinței ei cu un tânăr evlavios din Ismail și neavând copii, Teodora a îmbrățișat viața monahală la Schitul Vărzărești, Vrancea, iar soțul ei, de asemenea, s-a călugărit la Schitul Poiana Mărului, primind numele Eleodor. Năvălind turcii, au dat foc schitului, iar sfânta s-a retras în munți, unde se nevoia ziua și noaptea în post și rugăciune. Mai târziu, s-a retras în Munții Neamțului și așa a ajuns în părțile Schitului Sihla, unde mulți ani a petrecut în aspre nevoințe. Hrana Sfintei Teodora era una foarte sărăcăcioasă. Mânca măcriș, fructe de pădure și alune. Înainte de a muri, ieromonahul Antonie a spovedit-o și a împărtășit-o și așa sfânta și-a dat în pace sufletul curat Domnului. Trupul sfintei a fost descoperit în anul 1830, în peștera în care viețuise. În 1852, moaștele Sfintei Teodora au fost duse la Mănăstirea Pecerska din Kiev și așezate într-o raclă de mare preț, pe care scrie: „Sfânta Teodora din Carpați”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#929
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ierarh Emilian Mărturisitorul lui Hristos (†820) a trăit pe vremea împăratului Leon al V-lea Armeanul (813-820), unul dintre luptătorii împotriva sfintelor icoane. Ca Episcop al Cizicului, Sfântul Emilian a fost silit de multe ori să se lepede de cinstirea icoanelor, suferind multe chinuri. Fiind în exil, din cauza pătimirilor și a strâmtorărilor s-a mutat în pace la Domnul. Astăzi pomenim și pe Sfântul Miron, Episcopul Cretei, care, înainte de a fi ales episcop, a hrănit mulți săraci, lucrând pământul împreună cu soția sa. Datorită vieții sale îmbunătățite a fost hirotonit preot în timpul împăratului persecutor Deciu (249-251), iar după moartea împăratului a fost ales Episcop al Cretei, unde a făcut multe minuni. Până la vârsta de 100 de ani, când și-a dat sufletul în mâinile lui Hristos, Sfântul Miron a trăit în iubire față de Dumnezeu și cu milă față de oameni.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#930
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Apostol Matia era unul dintre cei 70 de Apostoli ai Domnului Hristos, care s-a numărat apoi cu cei 12 Sfinți Apostoli, în locul lui Iuda Iscarioteanul (Fapte 1, 26). După Învierea și Înălțarea la cer a Domnului, ceata celor 12 Apostoli fiind neîmplinită, Sfântul Apostol Petru a luat cuvântul, spunând că se cuvine a se împlini locul lui Iuda care îl trădase pe Mântuitorul. Deci, au pus înainte pe doi: pe Iosif, numit Barsaba, zis și Iustus, și pe Matia (Fapte 1, 24-26), și rugându-se au tras sorții, iar aceștia au căzut pe Matia. Această alegere s-a întărit curând prin trimiterea asupra lui a Duhului Sfânt în chip de limbi de foc, precum a stat și peste ceilalți Sfinți Apostoli. Despre viața Sfântului Apostol Matia nu știm decât că și-a închinat-o propovăduirii Evangheliei. După o veche tradiție a Bisericii, el a predicat cuvântul Domnului în Etiopia, unde, fiind cumplit chinuit de păgâni, a fost ucis cu pietre, dându-și astfel sufletul în mâinile lui Hristos. Sfintele sale moaște se păstrează astăzi la Trier în Germania.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 21:26:36 |
Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 22:48:51 |
Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 09:22:30 |
Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 08:30:11 |
|