![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal, își aniversează în 28 octombrie 2017 ziua de naștere. Cu acest prilej, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel i-a transmis un mesaj de felicitare.
Ierarhul s-a născut în 28 octombrie 1960, în localitatea Știubieni, jud. Botoșani, din părinți evlavioși, la botez primind numele Vasile. După cursurile școlii generale, a urmat treapta de liceu la Liceul de cultură generală din Săveni (1975-1977), Seminarul Teologic de la Mănăstirea Neamț (1977-1982), Institutul Teologic de Grad Universitar din București (1983-1987), cu licență în Teologie; cursuri de doctorat la același Institut (1987- 1990); cursuri de specializare la Institutul Ecumenic de la Bossey (lângă Geneva), octombrie 1991-mai 1992; mai târziu, stagiu de specializare la St. Stephen’s College Oxford, Anglia (aprilie-iunie 2004). A intrat în monahism la Mănăstirea Neamț în anul 1998; în cursul anului 2001 a fost hirotesit arhimandrit; în anul 2003 a obținut titlul de doctor în Teologie, cu teza: Spiritualitate și istorie pe teritoriul României în epoca bizantină și postbizantină, sub îndrumarea Prof. dr. Emilian Popescu, la Facultatea de Teologie Ortodoxă Dumitru Stăniloae din cadrul Universității Alexan*dru loan Cuza din lași. Activitate pe linie didactică: asistent universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă Dumitru Stăniloae, Universitatea Alexandru loan Cuza din lași (1990-1996); lector universitar la aceeași Facultate (1996-2009). Activitate pe plan administrativ: vicar administrativ și președinte al Comisiei Liturgice a Mitropoliei Moldovei și Bucovinei (1998-2009); în 28 octombrie 2009, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a ales Episcop-vicar patriarhal, cu titulatura Ploieșteanul, fiind hirotonit arhiereu în Catedrala patriarhală din București, pe 20 decembrie 2009 (în Duminica dinaintea Nașterii Domnului), de către Preafe*ricitului Părinte Patriarh Daniel, împreună cu un sobor de ierarhi. Din anul 2009 îndeplinește și funcția de lector la Facultatea de Teologie Ortodoxă Patriarhul Justinian, Universitatea București. În calitate de cadru didactic, a beneficiat de bursa de mobilități Erasmus la Universitatea Cato*lică din Louvain, în cadrul Programului LLP-ERASMUS, în anul universitar 2008/2009, unde a susținut câteva conferințe, precum: Le christianisme sur le territoire de la Roumanie jusqu’au V-e siècle, Saint Jean Cassien, fils de l’Elise Orthodoxe Roumaine et Père de l’Elise Universelle și Écrivains théologiens dans la Scythie Mineure (toate în perioada 26 aprilie- 8 mai 2009). În același timp, a susținut cursuri în străinătate, și anume: Byzantine Spirituality in Asia Minor and the Balkans, organizate de Bakke Graduate University (BGU), Seattle, USA, în Turcia, Bulgaria și România, în perioada 21-30 octombrie 2008; a participat cu comunicări pe diferite teme de spiritualitate răsăriteană la simpozioane naționale și internaționale; de asemenea, a publicat studii, articole și recenzii în volume colective, ori în reviste de specialitate; a coordonat volume apărute în Editurile Patriarhiei Române ș.a. Este hirotonit arhiereu în 20 decembrie 2009 ca Episcop-vicar patriarhal. Din 11 martie 2013 este secretar al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, precum și secretar al Sinodului Permanent.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
La început Iisus a îngăduit să rămână în casă, unde era fiica moartă, doar trei ucenici ai Săi: Petru, Iacob și Ioan, tatăl și mama copilei. De ce? Pentru ca martori ai săvârșirii minunii să fie numai oamenii credincioși și îndurerați, nu cei curioși și gălăgioși, a spus Părintele Patriarh în predica rostită duminică.
Preafericirea Sa a explicat că prin această atitudine Iisus nu face din minune un spectacol demonstrativ, deoarece orice minune săvârșită de El este semn smerit al iubirii Sale dumnezeiești milostive și compătimitoare față de oameni. În acest sens, Iisus voind să arate că nu face minuni pentru a fi lăudat, poruncește părinților copilei înviate din moarte „să nu spună nimănui ce s-a întâmplat” (cf. Luca 8:56). În 29 octombrie 2017, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a participat la Sfânta Liturghie oficiată în Paraclisul Sfântul Grigorie Luminătorul din Reședința patriarhală. Reflectând asupra Evangheliei Duminicii a douăzeci și patra după Rusalii, Patriarhul a vorbit despre suferință și deznădejde, care se vindecă prin smerenie și credință puternică: Evanghelia de astăzi este la prima vedere o prezentare a suferinței și a întristării. Dar în mijlocul suferinței și întristării oamenilor, Hristos Domnul, iubitorul de oameni, Doctorul sufletelor și al trupurilor, arată marea Lui milostivire sau compasiune pentru oameni, vindecându-i,a precizat Părintele Patriarh conform Radio Trinitas. Smereniei mai-marelui sinagogii îi răspunde milostivirea lui Iisus Patriarhul Daniel a spus că deși făcea parte dintr-o categorie care îl contesta pe Iisus, mai-marele sinagogii a venit cu smerenie la Mântuitorul, rugându-se pentru fiica lui: Vedem că acest conducător al sinagogii din Capernaum avea o smerenie adâncă, a spus Preafericirea Sa. În general, mai-marii sinagogilor erau ostili lui Iisus, aveau multe îndoieli cu privire la învățătura Lui, deoarece li se părea că El introduce noi învățături, o nouă orientare în religia poporului evreu. De aceea, Îl priveau cu suspiciune, rezervă și îndoială. Deși făcea parte dintr-o tagmă care-L contesta pe Iisus, el se apropie, cade în genunchi în fața Lui, îi cere să meargă să-i vindece fiica sa, deoarece are credință tare că în Iisus sunt prezente și lucrătoare puterea, înțelepciunea și iubirea milostivă ale lui Dumnezeu pentru oameni. Prin suferința sa pentru copil, mai-marele sinagogii devine model pentru părinți: Acest Iair, părinte copleșit de durere, devine, ca și femeia vindecată de hemoragie, mare învățător pentru toți oamenii, dar mai ales pentru părinți, întrucât are smerenie adâncă, credință puternică și dragoste milostivă de părinte, care se identifică deplin cu suferința fiicei sale bolnave, a subliniat Părintele Patriarh. Iisus răsplătește credința puternică a unei femei suferinde și îi oferă trei daruri Înainte de a ajunge Iisus la casa unde se afla fiica bolnavă a lui Iair, în fața Lui a apărut o altă persoană suferindă și întristată, o femeie bolnavă de doisprezece ani de curgere de sânge, adică de hemoragie, care a cheltuit toată averea sa cu medicii, dar niciunul nu a vindecat-o. Această persoană era o femeie care se deosebea de toți ceilalți prin multa ei credință și prin adânca ei smerenie, a adăugat Patriarhul Daniel. Întrucât era foarte credincioasă si smerită, Hristos a voit să o vindece si să o arate tuturor. Din smerenie si sfială ea se ascundea si nu îndrăznea să vină în fata lui Iisus, să-I ceară vindecare. Femeia bolnavă, simțind că a fost oarecum văzută sau descoperită, a început să tremure de sfială și de emoție. Dar Mântuitorul a încurajat-o și i-a zis:„îndrăznește, fiică, credința ta te-a mântuit. Mergi în pace!”(Luca 8:48). Nu i-a spus:„îndrăznește, femeie”, cum de obicei se exprima Iisus când vorbea cu o femeie, ci i-a zis fiică. Trei daruri i-a oferit Domnul Iisus Hristos acestei femei care a suferit timp de doisprezece ani de hemoragie, și anume: darul sănătății, onoarea de fiică duhovnicească și binecuvântarea unei vieți pașnice. Învățăm de la această femeie smerită și suferindă de doisprezece ani, care, de fapt, murea lent, în fiecare zi, prin hemoragia neîntreruptă din trupul ei, că darul sănătății pe care ni l-a dat Dumnezeu trebuie păstrat, dar și căutat atunci când l-am pierdut, a mai spus Părintele Patriarh Daniel. Evanghelia speranței și a vindecării oamenilor smeriți și credincioși În continuare, Părintele Patriarh a spus că în acest text evanghelic vedem legătura dintre smerenia lui Iair, smerenia femeii bolnave de hemoragie și smerenia lui Iisus. Din această Evanghelie învățăm că un creștin cu adevărat smerit nu cade în deznădejde, ci caută tot timpul cum să-și redobândească sănătatea ca fiind dar al lui Dumnezeu. El știe că și atunci când nu se vindecă boala trupului său, totuși, Dumnezeu dorește mântuirea sufletului său și dobândirea vieții veșnice. Deci, Evanghelia de astăzi este Evanghelie a speranței, a vindecării și a învierii omului prin iubirea milostivă a lui Dumnezeu. La final, Patriarhul a încheiat omilia cu o rugăciune: Să ne ajute Bunul Dumnezeu să cultivăm și noi smerenia, credința, nădejdea și iubirea milostivă care ne ajută să ne vindecăm de boli și de păcate, spre slava Preasfintei Treimi și mântuirea noastră. Amin!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Generația martirilor și mărturisitorilor din timpurile ateismului luptător, neîncetat, zi și noapte strigau lui Dumnezeu, rugându-L cu credință, nădejde și dragoste în ale lor rugăciuni pentru aducerea la viață a Bisericii lui Hristos, Biserică care părea moartă, a spus PF Rastislav în predica rostită duminică.
Preafericitul Părinte Rastislav, Mitropolitul Bisericii Ortodoxe din Ținuturile Cehiei și din Slovacia, a oficiat Sfânta Liturghie duminică, 29 octombrie 2017, în Catedrala patriarhală împreună cu Înaltpreasfințitul Părinte George, Arhiepiscop de Michalovce și Kočice, și cu Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor. În prima parte a cuvântului adresat credincioșilor bucureșteni și pelerinilor, Preafericitul Părinte Rastislav și-a exprimat aprecierea față de evenimentele la care a participat în cele trei zile petrecute în Capitala României. Preafericirea Sa a vorbit despre manifestările prilejuite de Sărbătoarea Sfântului Dimitrie cel Nou, dar și despre evenimentele comemorative dedicate Patriarhului Justinian și apărătorilor Ortodoxiei care au suferit în perioada comunismului atât în România cât și în alte țări, între care Cehia și Slovacia, ținuturi păstorite de PF Rastislav. Mitropolitul Cehiei și Slovaciei a subliniat legăturile cu Biserica noastră încă de la înființare: Credința creștină s-a răspândit pe teritoriile României de astăzi prin lucrarea Sfântului Apostol Andrei cel întâi-chemat și a ucenicilor Sfântului Apostol Pavel. Picioarele Sfântului Apostol Andrei au călcat și pământurile noastre. Preafericirea Sa a amintit de un sfânt român care se bucură de mare cinste în ținuturile slave: Sfântul Cuvios Paisie Velicicovschi de la Neamț. Prin traducerile sale, ale operelor Sfinților Părinți și a Filocaliei, el a exercitat o influență foarte mare asupra vieții monahale, nu numai aici în România, ci și în Rusia, dar și în ținuturile noastre, a adăugat PF Rastislav. În partea a doua a omiliei rostite, Preafericitul Părinte Rastislav a făcut o paralelă între suferința lui Iair pentru moartea fiicei sale și suferința mărturisitorilor din timpul regimului comunist pentru Biserica lor. Iair strigă către Dumnezeu deși fiica lui este moartă. Îndoielile și luarea în derâdere a celor din jur nu reușesc să omoare credința și nădejdea puternică din inima lui, pentru că Iair își iubește foarte mult fiica, nepermițând a fi intimidat de aceia care nu cred în minune și care încearcă să-l aducă la tăcere. Asemenea lui, și generația martirilor și mărturisitorilor din timpurile ateismului luptător, neîncetat, zi și noapte strigau lui Dumnezeu, rugându-L cu credință, nădejde și dragoste în ale lor rugăciuni pentru aducerea la viață a Bisericii lui Hristos, Biserică care părea moartă. În acele timpuri, când ochii celor necredincioși vedeau ca inutilă și lipsită de sens această aducere la viață, Domnul i-a auzit și precum a ridicat cândva pe fiica lui Iair, așa a înviat și a reînnoit Biserica Sa. Mulțumesc lui Dumnezeu pentru reînnoirea bisericilor și a mănăstirilor părăginite și pentru ridicarea multor noi biserici, dar înainte de toate pentru darul cel fără de preț al libertății și pentru posibilitatea de a renaște în țările noastre autentica viață creștină duhovnicească, , a continuat Mitropolitul Bisericii Ortodoxe din Ținuturile Cehiei și din Slovacia. La final, Preafericirea Sa a urat credincioșilor prezenți la slujbă, Părintelui Patriarh Daniel și întregii Biserici Ortodoxe Româneneîmpuținat ajutor de la Dumnezeu: Fie ca făclia credinței voastre ortodoxe pusă în sfeșnic să ardă viu, luminând cu lumina adevărului Evangheliei și a evlaviei popoarelor Europei, care viețuiesc sub presiunea secularismului, ștergerii și nivelării valorilor spirituale și ale familiei. Numai unitatea noastră și fidelitatea față de Dumnezeu, viața duhovnicească sinceră și urmarea poruncilor Evangheliei ne pot ajuta în păstrarea demnității umane și în transmiterea cu grijă generațiilor viitoare a tradiției și culturii popoarelor noastre care au rădăcini creștine adânci, a încheiat conducătorul Bisericii Ortodoxe din Ținuturile Cehiei și din Slovacia. PS Timotei Prahoveanul a mulțumit la finalul Sfintei Liturghii primatului din ținuturile Cehiei și ale Slovaciei, dar și Înaltpreasfințitului Părinte George, Arhiepiscop de Michalovce și Kočice, pentru participarea la evenimentele care au avut loc în București cu prilejul Sărbătorii Sfântului Dimitrie cel Nou. Preasfinția Sa a transmis mulțumiri din partea Patriarhului Daniel, la a cărui invitație s-au aflat în România, atât la slujbelereligioase prilejuite de hramul Catedralei patriarhale, cât și la ȘedințaSolemnă a Sfântului Sinod dedicată anului omagial și comemorativ 2017.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Cuvântul Preafericitului Părinte Sava, Mitropolitul Ortodox al Varșoviei și al întregii Polonii, transmis în ședința solemnă a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 28 octombrie 2017 de IPS Iacov, Arhiepiscop de Białystok și Gdansk, delegatul Bisericii Ortodoxe a Poloniei.
Sanctității Sale, Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române Sanctitatea Voastră, Sfânt Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, Din toată inima, vă mulțumesc pentru invitația la festivitățile solemne ale Sfântului Dumitru cel Nou – Ocrotitorul Bucureștilor. Îmi pare rău, fiindcă nu pot să fiu prezent personal cu voi. Sanctității Voastre și Sfântului Sinod vă trimit salutări frățești prin cuvintele Scripturii „Pace Vouă!” (Luca 24,36). Prin voia lui Dumnezeu, Bisericile noastre, în prezent, trăiesc un calm relativ. Prin urmare, putem, dar și avem datoria, să privim trecutul națiunilor noastre și viața ei religioasă. Suntem conștienți de faptul că, de-a lungul istoriei Bisericii lui Hristos, Ortodoxia a cunoscut multe dificultăți și persecuții. Persecutorii au folosit diferite metode, adesea au recurs la exterminarea fizică. Viața fiecărei Biserici Ortodoxe este inspirată de sângele martirilor noștri. Mulți dintre ei au murit pentru Hristos rostind cuvintele: „Trăiască Sfânta Ortodoxie!“. Ortodoxia pe teritoriul Republicii Polone, pe parcursul întregii sale istorii, a trecut prin multe experiențe grele, adesea lichidată în mod deliberat. Situată pe teritoriul granițelor Republicii Polone, în secolele al XVI-lea și al XVII-lea, avea incluse zone ale Ucrainei, Galiției și Moldovei. Acestea au fost vremurile Uniunii de la Brest, din anul 1596, ale Sfântului Petru Movilă, Talerhof. Perioada dintre cele două războaie mondiale a dus la lichidarea fizică a Ortodoxiei. În câteva luni, au fost distruse 170 de lăcașuri sfinte, iar multe au fost transformate în alte sanctuare. Perioada celui de-al doilea război mondial și după încheierea acestuia este perioada martirilor din Helm și Podlasie. Au fost omorâți clerici, laicii, fiii și fiicele Sfintei Biserici Ortodoxe Polone. Odată cu schimbarea sistemului politic, în anii 1940, s-a instalat o stare aparent calmă, în care comunismul ar fi trebuit să aducă egalitate, respect și libertate tuturor. Din păcate, a fost cu totul altfel. Acest sistem și-a propus să lichideze tot ceea ce avea legătură cu noțiunea de Dumnezeu. De la bun început, din 1944 și până în 1947, autoritățile de atunci, în acord cu forțele răului, au decis să deporteze populația ortodoxă din partea sudică și estică a Poloniei către Ucraina și pe terenurile recuperate de la Germania. Campania a atins mai mult de 300 de mii de oameni ortodocși. Această acțiune este cunoscută sub numele de „Acțiunea Wisla”. Anul acesta am comemorat 70 de ani de când a avut loc acțiunea. Scopul acesteia a fost de a asimila populația ortodoxă și de a o determina să-și piardă conștiința ei națională. Această perioadă de început de dominație comunistă în Republica Polonă a fost un timp întunecos și dureros pentru Ortodoxie. Biserica Ortodoxă a fost complet dezorganizată. Mitropolitul Dionisie Waledinski a fost arestat la domiciliu. Doar un singur episcop a rămas în biserică. Biserica ortodoxă în această dificilă perioadă a trebuit să bea paharul de amărăciune și să iasă din această situație cumplită. Nimeni nu-i ca Dumnezeu. El a dat oamenilor puterea de a crede necesară pentru a trece prin această situație și pentru a se organiza din nou. Trebuie subliniat faptul că comuniștii polonezi au fost ceva mai blânzi decât în alte țări, însă au folosit principiile comuniste față de Biserică. În această perioadă, Biserica Ortodoxă din Polonia a fost lipsită de personalitate juridică. Am depins de funcționarii de stat. Am câștigat personalitate juridică numai după prăbușirea sistemului socialist și împreună cu Guvernul am construit o lege care reglează relația dintre Stat și Biserică. În perioada comunistă, Statutul intern al Bisericii a fost aprobat de către autoritățile statului. Acesta a fost un eveniment semnificativ în comparație cu statutul dinaintea celor două războaie mondiale, care a fost impus bisericii, fiind complet discriminator pentru ea. În statut au existat mențiuni din care reieșea obligativitatea consimțământul autorităților în momentul alegerilor episcopilor, a preoților parohi, etc. De exemplu, atunci când episcopul dorea să viziteze parohia trebuia să informeze autoritățile locale. Au fost lichidate editurile, acțiunile caritabile, au fost naționalizate proprietățile bisericești. într-un cuvânt, pentru fiecare activitate a Bisericii Ortodoxe, era necesar consimțământul autorităților comuniste. Cu toate acestea, Dumnezeu este mai puternic decât omul. El conduce biserica în portul său etern. Astăzi, Biserica Ortodoxă din Polonia duce o viață stabilă și se străduiește să fie de ajutor tuturor celor care vin la ea. Pentru totul:„întru bucurie și experiență”să fie slava lui Dumnezeu. Sfintei Biserici Ortodoxe Române, Sanctității Voastre, Sfântului Sinod și pentru tot poporul românesc să vă binecuvânteze Bunul Dumnezeu! † Sava Mitropolitul Ortodox al Varșoviei și al întregii Polonii
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Cuvântul Preafericitului Părinte Neofit, Patriarhul Bulgariei, la Ședința Solemnă a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, Palatul Patriarhiei, sâmbătă, 28 octombrie 2017.
Preafericirea Voastră, Cu iubire frațească întru Hristos mă adresez cu prilejul amabilei invitații pe care ne-ați adresat-o de a lua parte în împreună slujire la Cinstirea pomenirii mucenicilor și mărturisitorilor lui Hristos în perioada comunistă în ziua pomenirii minunatului Cuvios bineplăcut al lui Dumnezeu Dimitrie cel Nou și de a participa la ședința solemnă a Sfântului Sinod al Patriarhiei Române. Salutăm această inițiativă a Preafericirii Voastre și îngenunchem în împreună rugăciune alături de întreaga Biserică Română pentru reușita eforturilor ei de a proslăvi clericii și mirenii care au pătimit pentru credința în Hristos Iisus în perioada ateismului de stat. Tema asupra căreia Biserica Română își concentrează atenția, și căreia îi dedică toate eforturile în acest an, este una comună bisericilor și popoarelor noastre ortodoxe surori. În istoria lor recentă popoarele român și bulgar împărtășesc o istorie comună de persecuție și represiune împotriva mărturisitorilor credinței mântuitoare în Domnul nostru. În sensul acesta, Biserica Ortodoxă Bulgară manifestă un interes viu și autentic față de inițiativele și evenimentele care au loc în România frățească. Perioada totalitară de aproape o jumătate de secol reprezintă o pagină din istoria noastră care este și continuă să fie citită, analizată și lămurită și de istoricii bulgari și de cercetători ai trecutului nostru. Lucrul acesta este mărturisit și de numeroasele studii istorico-bisericești publicate și în Bulgaria în ultimele decenii, studii închinate situației Bisericii din această perioadă întunecată și de tristă amintire. Desigur, eforturi în această direcție face și Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Bulgare pentru care memoria mucenicilor din perioada comunistă este o temă importantă și prioritară. În acest sens, încă de la al IV-lea Sobor național-bisericesc al Bisericii Ortodoxe Bulgare, ținut în vara anului 1997, a fost stabilită componența unei „Comisii speciale pentru căutarea clericilor și fețelor bisericești uciși, torturați și dispăruți în perioada regimului totalitar comunist.“ Din păcate, activitatea în această direcție, și viața generală a Bisericii noastre ortodoxe, au fost tulburate de schisma de tristă amintire, care a marcat în mod negativ viața bisericească din Bulgaria, după schimbările democratice de la sfârșitul anilor ’80 și începutul anilor ’90, din secolul XX. Atunci, sub presiunea politicului tema trecutului comunist a fost folosită cu rea-credință, într-o încercare de a îndepărta conducerea canonică a Bisericii noastre și pentru deprecierea vieții și mărturiei ei pentru Hristos tocmai în perioada controlului represiv totalitar exercitat asupra ei de către regimul comunist de la acea vreme. Un nou impuls eforturilor în această direcție a fost dat de canonizarea mucenicilor din Batak și Novo Selo, care au suferit pentru credința lor în perioada stăpânirii otomane, canonizare săvârșită în anul 2011. Concomitent cu bucuria proslăvirii acestor martiri, acest eveniment a devenit și un prilej firesc pentru a redeschide în mod activ discuția privind necesitatea de a studia viața și destinul miilor de preoți, călugări și mireni care au suferit pentru credința lor în anii stăpânirii ateiste. În prezent, în Biserica Ortodoxă Bulgară este în desfășurare procesul de canonizare a Mitropolitului de Nevrokop, Boris (Razumov) – unul dintre cei mai vrednici și remarcabili ierarhi din istoria Bisericii noastre. Acesta a fost asasinat în 1948, în ziua Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, prin mâna unui fost preot din eparhia sa, simpatizant al ideologiei comuniste, ca parte din presiunea crescută exercitată de regimul totalitar asupra Bisericii Ortodoxe Bulgare, cu scopul de a intimida și alți ierarhi ai Sfântului Sinodul, și, în general, întreaga noastră Biserică. Un eveniment dătător de curaj și plin de bucurie a fost sfințirea recentă a bisericii reconstruite, în Ruse, cu hramul „Tuturor Sfinților”, biserică distrusă de comuniști în anul 1975. Restaurarea a fost primită de Biserica și societatea noastră ca un semn al unei memorii treze a Bisericii privitor la nedreptățile comise în timpul perioadei ateiste asupra Bisericii și ca o etapă firească către proslăvirea bisericească a mucenicilor care au pătimit în această perioadă. Biserica, distrusă în mod barbar la ordinele guvernului comunist de atunci, este acum deschisă, ca mărturie a pocăinței noastre și a unei vieți bisericești reînviate. Cu toate acestea însă, trebuie să spunem că astăzi, spre sfârșitul celui de-al treilea deceniu de la sfârșitul persecuției asupra Bisericii, continuăm să fim datori amintirii luminoase a jertfelor date de Biserică în acea perioadă. Să îngăduie Domnul ca cercetarea și studierea atentă a destinelor acestor următori credincioși ai lui Hristos sa dea rod bun, astfel încât Biserica noastră să poată împlini în scurt timp mult așteptata proslăvire și canonizare a acestora. Cu această nădejde doresc din toată inima succes Preafericirii Voastre în lucrarea proslăvirii mucenicilor lui Hristos din perioada comunistă, spre slava lui Dumnezeu, și restaurarea adevărului și a dreptății pentru acești adevărați ostași ai lui Hristos care, în nevoința credinței lor, s-au asemănat însuși Domnului nostru Iisus Hristos și slăviților și vrednicilor de laudă mucenici ai Lui, din cele mai vechi timpuri ale creștinismului până în ziua de azi. Dumnezeul păcii, al dragostei și al părtășiei în Duhul Sfânt să fie cu noi toți! † NEOFIT Patriarhul Bulgariei
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Cuvântul Preafericitului Părinte ILIA II, Patriarhul-Catolicos al Georgiei, rostit de PS Vakhtang, Episcop de Nikortsmind, din Patriarhia Georgiei, laȘedința Solemnă a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, Palatul Patriarhiei, sâmbătă, 28 octombrie 2017:
Preafericirile Voastre, Vă adresez un călduros salut, fiecărui participant la conferință și tuturor celor prezenți. Tema care urmează să fie discutată la această întrunire este, într-adevăr, foarte importantă pentru că se referă la vremuri de tristă amintire și reamintește tuturor că martiriul pentru Hristos nu a însemnat doar cinstea care se acordă de-a lungul istoriei. Politica regimului ateu, impusă în multe țări începând cu anii 20-30 ai secolului trecut, a fost politica ce a curmat viața multor clerici și laici care s-au jertfit pentru credința lor. Și acest lucru ar trebui să fie evidențiat ca punct central al discuției, pentru a le reaminti tuturor că nu există nicio îndoială că, mai devreme sau mai târziu, modul de viață, care a fost impus poporului de cei necredincioși, se va prăbuși devreme ce acel mod de viață nu este în firea naturii umane. El contravine în mod clar rațiunii și scopului cu care noi, ființele umane, am fost înzestrați de Domnul, scop pe care noi toți ar trebui să ne străduim să-l atingem. Fie ca sufletele cinstiților noștri înaintași mutați la Domnul să mijlocească cu rugăciuni pentru noi, așa încât și noi să putem să răspundem provocărilor vremurilor noastre și să devenim vrednici de a fi numiți urmași ai celor care au primit martiriul în perioada regimului ateu. Patriarhul Catolicos Ilia II al Georgiei
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Laboratorul de Sociologia și Geopolitica Religiilor a fost lansat marți în cadrul Conferinței Dumnezeu își ia revanșa? ce a avut loc în Aula Academiei Române din Capitală. Laboratorul va funcționa în cadrul Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale Ion I.C. Brătianu (ISPRI) al Academiei Române.
La eveniment au fost prezenți academicieni, reprezentanți ai cultelor religioase din România, profesori de științe politice, teologie, filosofie și alte domenii conexe. Conferința a fost deschisă de Acad. Victor Voicu, Secretar General al Academiei Române prin discursul intitulat Premise la geopolitica religiilor azi. Quo vadis Europa? Inițiativa acestui laborator aparține Prof. Dan Dungaciu, sociolog și geopolitician român, căruia Părintele Patriarh Daniel i-a transmis felicitări prin intermediul PS Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal: Apreciem această inițiativă întrucât societatea contemporană extrem de complexă se confruntă și cu aceste probleme de natură religioasă. Așa cum a spus în mai multe rânduri domnul Secretar de Stat pentru Culte, Victor Opaschi, societatea românească, dar nu numai, se confruntă cu un grav analfabetism religios, a spus Preasfinția Sa. Ierarhul a exemplificat câteva idei răspândite în spațiul public din cauza acestui fenomen. Acest analfabetism religios a dus ca după 1989, cu privire la viața și locul Bisericii în societatea românească, să se facă afirmații extrem de exagerate. De la faptul că Biserica a reapărut după 45 ani de lipsă din spațiul public, unii s-au grăbit să își exprime frica potrivit căreia există riscul proclamării «republicii ortodoxe române». Preasfinția Sa a amintit și de ideea scriitorului Dan Brown lansată în spațiul public potrivit căreia „Dumnezeu va pierde lupta cu știința, iar religia va fi înlocuită de o nouă formă de conștiință colectivă”. Acest laborator pentru sociologia și geopolitica religiei vine să creeze o alfabetizare din perspectivă religioasă, mai ales a tinerelor generații, și lucrul acesta este foarte important, a adăugat PS Varlaam conformTrinitas TV. Acad. Răzvan Theodorescu, Președintele Secției de Arte, Arhitectură și Audiovizual al Academiei Române, a subliniat de asemenea, necesitatea înființării unui astfel de laborator. În continuare, Victor Opaschi, Secretarul de Stat pentru Culte, și-a exprimat aprecierea față de ideea interacțiunii între specialiștii în politică și cei din religie: În contextul în care, atât la nivel european cât și național, fenomenul religios este din ce în ce mai analizat din perspectivă interdisciplinară, este de o mare importanță crearea unui astfel de centru de studii care să reunească specialiști în domenii conexe interacțiunii delicate și complexe dintre religios și politic. La final, Prof. Dan Dungaciu a prezentat câteva contribuții importante în domeniul geopoliticii contemporane. El a argumentat necesitatea existenței acestui laborator din perspectiva lipsei în România a unei instituții specializate, care să analizeze în mod echilibrat și competent problemele religioase cu incidență politică, socială, geopolitică și care să transmită concluziile către cetățeni, factorii politici și mediul academic. Comunicările susținute în cadrul acestei conferințe vor fi publicate anul viitor într-un volum editat deLaboratorul de sociologia și geopolitica religiilor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
O hotararea noua publicata pe www.basilica.ro | mihailt | Generalitati | 6 | 14.01.2011 22:11:54 |
Activitatile saptamanii la Centrul de Formare si Consiliere | fragmente | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 13.09.2010 09:25:35 |
Centrul Academic International Eminescu ( 121 de ani in eternitate ) | cristiboss56 | Resurse ortodoxe on-line | 0 | 14.06.2010 17:59:31 |
Am noutati: cred ca stiu cine e NOI | mq | Generalitati | 19 | 02.09.2009 13:54:01 |
Noutati uimitoare la Altermedia!Tesla a fost roman!Parol! | mihailt | Generalitati | 3 | 21.05.2009 21:43:39 |
|