![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Despre rugăciune
Și pe când se ruga Iisus într-un loc, când a încetat, unul dintre ucenicii Lui I-a zis: Doamne, învață-ne să ne rugăm, cum a învățat și Ioan pe ucenicii Lui [1] . Însemnătatea rugăciunii, ca cel mai elementar mijloc de susținere a ființelor raționale, nu au subliniat-o numai Apostolii când L-au rugat pe Domnul pentru aceasta să-i învețe, ci dintotdeauna a fost cel mai important mijloc de comunicare al omului cu Creatorul lui, Dumnezeu. Poate cineva fără exagerare să spună că rugăciunea era cea dintâi datorie și îndeletnicire a tuturor ființelor raționale, nematerialnice și materialnice, a îngerilor și oamenilor și mai înainte, și după cădere, dar mai ales după cădere. Purtătorii de Dumnezeu părinții noștri, a căror lucrare principală în nevoințele lor ascetice era rugăciunea, în chip felurit definesc și descriu această virtute. Din definițiile lor vom împrumuta și noi câteva, lucru pe care îl considerăm mai de preferat decât să spunem noi ceva de la noi. Sfântul Ioan al Scării o numește „după calitatea ei, unire a omului cu Dumnezeu ; iar după lucrarea ei, o numește susținere a lumii, împăcare cu Dumnezeu, maica lacrimilor și invers, fiica lacrimilor, răscumpărare păcatelor, punte în ispite, zid împotriva necazurilor, zdrobirea războaielor, lucrarea îngerilor...” și continuă astfel cu mulțime de caracteristici și lucrări și însușiri ale acestei atotcuprinzătoare virtuți. Sfântul Macarie Egipteanul în cuvântul lui despre rugăciune spune următoarele: „capul a toată sârguința și culme a tuturor faptelor bune este stăruința la rugăciune , prin care ne agonisim și celelalte virtuți”. Cuviosul Nil Ascetul, în capitolul al treilea Despre rugăciune, spune: „Rugăciunea este convorbirea minții cu Dumnezeu”. Nu este nevoie, cred, să adăugăm noi nimic la multele păreri ale Sfinților Părinți cu privire la cât de necesară este rugăciunea, mai ales fiindcă este cunoscută porunca Sfântului Apostol Pavel: rugați-vă neîncetat [2] și vă îndemn deci, înainte de toate, să faceți cereri, rugăciuni, mijlociri, mulțumiri pentru toți oamenii [3] . Și cu privire la Domnul nostru Iisus, cunoaște fiecare cât de mult ne îndeamnă să ne rugăm prin pilda văduvei și a judecătorului nedreptății [4] și a celui ce cere pâine în miezul nopții[5] . Toți cunoaștem, de asemenea, cât de mult insistă să nu pierdem nădejdea în rugăciunile [6] noastre, ci să stăruim cerând, căutând și bătând [7] . Dar Însuși Domnul nostru Se ruga foarte des și iată câteva dintre multele locuri referitoare la aceasta: Și a doua zi, foarte de dimineață, sculându-Se, a ieșit și S-a dus într-un loc pustiu și Se ruga acolo[8] Și în altă parte: Și a petrecut noaptea în rugăciune către Dumnezeu sau Și pe când Se ruga Iisus într-un loc ... ( Gheron Iosif Vatopedinul, Cuvinte de mângâiere, Editura Marii Mănăstiri Vatoped, Sfântul Munte, 1998, traducere de Laura Enache, în curs de publicare la Editura Doxologia ) [1] Lc. 11, 1. [2] I Tes. 5, 17. [3] I Tim. 2, 1. [4] Lc. 18, 1 [5] Lc. 11, 5-8. [6] Lc. 18, 1 [7] Mt. 7, 8 ; Lc. 11, 10. [8] Mc. 1, 35
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Părintele Sofronie nu avea nici putere fizică, nici timp suficient, ar fi vrut să-i citească pe Sfinții Părinți. Spunea „Mă doare că nu am nici timp, nici forță, să mă adâncesc în teologia asta”. Iar Sfântul Siluan îi zicea: „Și socotești că ăsta-i lucru mare?”. Iar Părintele Sofronie a spus că a rămas rușinat, apoi după o clipită de tăcere, Sfântul Siluan a completat: „Singura mare este smerenia, pentru că mândria împiedică dragostea” . Părintele Sofronie spune că niciodată n-a pus la îndoială cuvântul Sfântului Siluan, și vă închipuiți ce autoritate minunată, dulce, dar puternică era!... Am simțit că este cuvântul de pe urmă sau cel din urmă criteriu. Și de ce? E vorba de dragoste, smerenia este una dintre fațetele dragostei, este un element important care face parte din dragoste.
Dragostea mândră nu este dragoste, dragostea poftitoare nu este încă dragoste, ci doar dragostea smerită este dragoste cu adevărat. Simțea Părintele Sofronie că în acest cuvânt se cuprinde toată istoria Bisericii și a omenirii și că în acest cuvânt al Sfântului Siluan putea să trăiască în mod esențial tot ce i-ar fi dat toată teologia sau citirea Sfinților Părinți și tot restul. ( Părintele Rafail Noica , în cadrul Colocviului „Întâlnirea cu Duhovnicul” )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Însoțirea matrimonială constituie cea mai apropiată unire posibilă dintre un bărbat și o femeie, hărăzită atât procreării și creșterii copiilor, cât și orientării spre castitate a poftei trupești. De asemenea, ea este „un port sigur” care îi ajută pe soți să înfrunte luptele și vicisitudinile vieții și să se dezvolte pe deplin ca ființe iubitoare. Adresându-se soților, Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Soția ta îți este și port, și leac puternic tămăduitor care să-ți umple inima de bucurie”. Iar în Comentariu la Evanghelia după Ioan, Omilia 19, detaliază: „La început, Dumnezeu, creându-l pe om, nu l-a lăsat singur, ci i-a dat femeia pentru a-i fi ajutor și însoțitoarea sa, știind că din această însoțire va ieși un bine mare”. Acest bine este atât trupesc, cât și duhovnicesc. Spre pildă, în
Omiliile la Facere, citim: „Nici una din grijile acestei vieți nu va reuși să-i mai tulbure pe cei care sunt astfel însoțiți, nici să le submineze mulțumirea. Vedeți, acolo unde există armonie și pace și legătura dragostei între soți, toate lucrurile sunt bune, și cuplul va fi în siguranță în fața oricărui vicleșug, fiind la adăpost, protejați de o fortificație minunată, anume, armonia dintre ei în fața lui Dumnezeu. Aceasta îi face mai tari decât oțelul, mai puternici decât fierul, și le este mai de folos cu mult mai mult decât orice altă avere și prosperitate; îndreptându-i spre slava cea de Sus, le câștigă în același timp favoarea Domnului într-o mare și generoasă măsură”. ( David C. Ford , Bărbatul și femeia în viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur , traducere din limba engleză de Luminița Irina Niculescu, Editura Sophia, București, 2004, pp. 120-121)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
"Nu vă jucați cu moartea. Nu mimați nimic din ce este al morții. Sau n-ați înțeles că în această lume nu există simboluri, ci numai forme ascunse ale realității?
Rămîneți în lumină, jucați-vă de-a lumina, fiți lumină. Pentru a trăi."( parintele Sevastie Bastovoi)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Florile sunt o încununare a dragostei pe care Dumnezeu ne-o poartă.
Animalele ne predau în fiecare clipă lecții de viață. Oamenii sunt ființe evoluate, superioare atunci când au sinceritate, curățenie sufletească, modestie și credincioșie. Um om oricât de învățat, talentat ori bogat ar fi dacă e mândru, lăudăros, invidios, obraznic, perfid, nesincer și fără teamă de Dumnezeu e cu mult mai prejos decât o floare ori un animal. 《 Dorina Stoica 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
"Dintre toate virtuțile, rugăciunea inmulțește cel mai mult iubirea.
Așa cum faci când te întâlnești cu un prieten drag sau cu cineva mult iubit, căruia abia astepți să-i spui totul, totul, ca să te simți după aceea eliberat, așa să faci și când mergi să te întâlnești cu Dumnezeu." Ieromonah Iustin Miron Manastirea Oasa
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Duhul Sfânt, când se atinge de inima cuiva, acela
nu mai poate să fie aspru ; acelui om îi pare rău de toate mărunțișurile, îi pare rău și de unele mărunțișuri despre care zici că alea nu-s chiar păcate. Când Duhul Sfânt vrea să ajute pe cineva, atunci devine în acest fel: dacă el vrea să ducă o viață de pocăință, în unele dăți, Duhul Sfânt se lasă simțit pe măsura pocăinței și a smereniei ; dacă el a unit osteneala cu smerenia, atunci Duhul cel Sfânt se lasă simțit și-l ajută pe om să ajungă acolo: eu dorm și inima mea priveghează. Dacă a unit osteneala cu smerenia îl ajută Duhul Sfânt, dar dacă a unit osteneala lui cu pomenirea de rău, cu cârtirea sau cu tulburarea, atunci Duhul cel Sfânt nu-l ajută. Poți să te rogi ani întregi, că nu te-ajută; doar dacă noi unim smerenia cu osteneala - fie din priveghere, fie din metanii - atunci se lasă simțit Duhul Sfânt. ( Părintele Proclu Nicău )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|