![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
La Parohia Vintilă Vodă din Protoieria Ilfov Sud a avut loc duminică festivitatea de premiere a tinerilor care s-au remarcat, prin rezultate deosebite, la Concursul Național de Creație Unirea: libertate și unitate, etapa pe protopopiat.
Copiii participanți, cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani, împreună cu preoții și profesorii lor coordonatori, au fost felicitați pentru calitatea lucrărilor alcătuite în cadrul concursului, la cele trei secțiuni ale concursului: literară, artistică și multimedia. În urma jurizării, au fost stabiliți câștigătorii celor trei premii: Premiul I: Portofoliul Pe-al nostru steag e scris Unire!, alcătuit de un grup de 17 copii din cadrul grupului de cateheză de la Parohia Vintilă-Vodă din Popești-Leordeni, Protoieria Ilfov Sud, sub coordonarea Pr. Iustin – Marcel Ardeleanu; Premiul II: Portofoliul România suntem noi!, alcătuit de elevii de la Școala Gimnazială nr. 1 – Berceni și Parohia Sfântul Nicolae din Berceni, Protoieria Ilfov Sud, sub coordonarea Pr. Nicolae Manu și doamnele profesoare Nicoleta – Constanța Cimpoca și Ioana Filip; Premiul III: Portofoliul Biserica ce ne u®nește!, alcătuit de elevii de la Școala Gimnazială nr. 3 – Bălăceanca și Parohia Adormirea Maicii Domnului din Bălăceanca, Comuna Cernica, Protoieria Ilfov Sud, sub coordonarea Pr. Constantin Iordăchescu. Copiii clasați pe primele trei locuri, calificați mai departe la faza pe eparhie a concursului, au primit, după Sfânta Liturghie, premiile ce au constat în diplome, cărți și iconițe, oferite de Pr. Ioan Bondar, protopopul Protoieriei Ilfov Sud, care a coordonat concursule raza protopopiatului. Concursul Național de Creație Unirea: libertate și unitate este organizat cu binecuvântarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, anul 2018 fiind declarat în Patriarhia Română drept „Anul omagial al unității de credință și de neam” și „Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
În ziua Sărbătorii Înălțării Domnului, membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române vor sluji după următorul program transmis de Radio Trinitas:
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, va oficia slujba Sfintei Liturghii la Paraclisul Catedralei Mântuirii Neamului. Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, va sluji la Mănăstirea Neamț, împreună cu Înaltpreasfințitul Părinte Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, Preasfințitul Părinte Calinic Botoșăneanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Iașilor și cu Preasfințitul Părinte Damaschin Dorneanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Înaltpreasfințitul Părinte Laurențiu, Mitropolitul Ardealului, va sluji la Mănăstirea Înălțarea Domnului, localitatea Veștem, județul Sibiu. Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, va sluji la Mănăstirea de la Muntele Rece județul Cluj. Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Mitropolitul Olteniei, va sluji în Parohia Târgu- Logrești, Protopopiatul Târgu-Cărbunești. Înaltpreasfințitul Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului, va sluji la Catedrala Mitropolitană din Timișoara. Înaltpreasfințitul Părinte Petru, Mitropolitul Basarabiei și Exarhul Plaiurilor, va sluji la Paraclisul Mitropolitan Sfântul Ioan Teologul din Chișinău, Republica Moldova. Înaltpreasfințitul Părinte Serafim, Mitropolitul Ortodox Român al Germaniei, Europei Centrale și de Nord, va sluji în Catedrala Mitropolitană din Nürnberg. Înaltpreasfințitul Părinte Nicolae, Mitropolitul Ortodox Român al celor două Americi, va sluji la Catedrala Sfinții Împărați, Chicago, IL, SUA. Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei și Exarh Patriarhal, va sluji la Catedrala Arhiepiscopală din Târgoviște. Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va sluji în Parohia Sfânta Treime și Înălțarea Domnului – Catedrala Eroilor din Constanța. Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, va sluji la Biserica Înălțarea Domnului – Catedrala Mare din Târgu-Mureș. Înaltpreasfințitul Părinte Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei, va sluji la Catedrala Arhiepiscopală Înălțarea Domnului din Buzău. Înaltpreasfințitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, va sluji la Catedrala Arhiepiscopală din Galați. Înaltpreasfințitul Părinte Timotei, Arhiepiscopul Aradului, va sluji la Catedrala veche din Arad. Preasfințitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeșului, va sluji în Catedrala Episcopală din Caransebeș. Preasfințitul Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, va sluji la Biserica Parohiei Gepiu, Protopopiatul Tinca. Preasfințitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureșului și Sătmarului, va sluji în Parohia Înălțarea Domnului din Municipiul Baia Mare. Preasfințitul Părinte Nicodim, Episcopul Severinului și Strehaiei, va sluji la Catedrala Episcopală din Drobeta Turnu Severin. Preasfințitul Părinte Vincențiu, Episcopul Sloboziei și Călărașilor, va sluji la hramul Catedralei Episcopale din Slobozia, județul Ialomița. Preasfințitul Părinte Andrei, Episcopul Covasnei și Harghitei, va sluji în Parohia Toplița Veche, județul Harghita. Preasfințitul Părinte Galaction, Episcopul Alexandriei și Teleormanului, va sluji la Mănăstirea Pantocrator – Drăgănești Vlașca, județul Teleorman. Preasfințitul Părinte Ambrozie, Episcopul Giurgiului, va sluji în Parohia Înălțarea Domnului – Eroilor din Giurgiu. Preasfințitul Părinte Visarion, Episcopul Tulcii, va sluji la Mănăstirea Saon, judetul Tulcea. Preasfințitul Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului, va sluji în Catedrala Episcopală Înălțarea Domnului din Zalău. Preasfințitul Părinte Gurie, Episcopul Devei și Hunedoarei, va slujii la Catedrala Episcopală din Deva. Preasfințitul Părinte Siluan, Episcopul Ortodox Român al Ungariei, va sluji în Parohia Otlaca Pustă, Ungaria. Preasfințitul Părinte Siluan, Episcopul Ortodox Român al Italiei, va sluji în Paraclisul Centrului eparhial din Roma, Italia. Preasfințitul Părinte Timotei, Episcopul Ortodox Român al Spaniei și Portugaliei, va sluji la Catedrala Intrarea Maicii Domnului în Biserica din Madrid, Spania. Preasfințitul Părinte Macarie, Episcopul Ortodox român al Europei de Nord, va sluji la Mănăstirea Ortodoxă Română din Ikast, Danemarca. Preasfințitul Părinte Mihail, Episcopul Ortodox Român al Australiei și Noii Zeelande, va sluji la Mănăstirea Izvorul Tămăduirii din Melbourne, Australia. Preasfințitul Părinte Ioan Casian, Episcopul Ortodox Român al Canadei, va sluji în Catedrala Sfântul Gheorghe, Windsor, ON, Canada. Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal, va sluji la Catedrala Patriarhală. Preasfințitul Părinte Ieronim Sinaitul, Episcop vicar patriarhal, va sluji la Biserica Domnița Bălașa – Paraclis Patriarhal din Capitală. Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, va sluji la Biserica Înălțarea Domnului – Catedrala Eroilor din Ploiești. Preasfințitul Părinte Ilarion Făgărășanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, va sluji la Mănăstirea Înălțarea Domnului, localitatea Augustin, Brașov. Preasfințitul Părinte Paisie Lugojanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei, va sluji în Parohia Timișoara – Mehala din municipiul Timișoara. Preasfințitul Părinte Sofian Brașoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Germaniei, Austriei și Luxemburgului, va efectua un pelerinaj în Sfântul Munte Athos Grecia. Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Aradului, va sluji în Parohia Arad Șega 2, Protopopiatul Arad. Preasfințitul Părinte Teofil de Iberia, Arhiereu vicar al Episcopiei Ortodoxe Române al Spaniei și Portugaliei, va sluji la Mănăstirea Nașterea Domnului din Cenicientos, Spania. Preasfințitul Părinte Atanasie de Bogdania, Arhiereu vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei, va sluji în Parohia Înălțarea Sfintei Cruci – Roma 3 din Roma, Italia.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Liturghia oficiată cu prilejul hramului Mănăstirii Neamț, de Înălțarea Domnului, va fi prezidată de Mitropolitul Teofan al Moldovei și Bucovinei.
Alături de Înaltpreasfințitul Părinte Teofan vor sluji ierarhii Sinodului Mitropolitan, precum și alți arhierei invitați. Programul liturgic va începe din seara zilei de miercuri, ora 18:00, cu Privegherea și va continua a doua zi dimineață cu Slujba Aghesmei Mici, Sfânta Liturghie, pomenirea ctitorilor și a eroilor neamului. Părintele Stareț Benedict Sauciuc, a declarat pentru Radio Trinitas că așteaptă ca oaspeți, pe lângă ierarhii Sinodului Mitropolitan, și pe alți arhierei care au metania la Mănăstirea Neamț. De peste șase secole aceast praznic a devenit prilej de pelerinaj pentru credincioși din toate zonele țării. Aceștia vin la așezământul monahal să participe la slujbe și să aducă cinstire sfintelor moaște aflate în patrimoniul mănăstirii. Mănăstirea Neamț Este cel mai mare și mai vechi așezământ monahal din Moldova, fiind declarat monument istoric. Ctitorirea mănăstirii îi este atribuită voievodului Petru I Mușat (1375-1391), care a construit aici prima biserică din piatră, astăzi dispărută. Pe amplasamentul mănăstirii existase însă o bisericuță și mai veche, din lemn, numită Biserica Albă, construită de monahi cu un secol înainte. Biserica actuală din incinta mănăstirii a fost ctitorită de voievodul Ștefan cel Mare la sfârșitul secolului al XV-lea și are hramul Înălțarea Domnului. În biserică se află o icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului, pictată în anul 665 în Israel. Așezământul are cea mai mare și mai veche bibliotecă mănăstirească (18.000 volume). De asemenea, a avut o contribuție deosebită la dezvoltarea culturii și artei medievale românești. În incinta așezământului este îngropat Ștefan Voievod, unchiul lui Ștefan cel Mare, iar în pronaos se află moaștele sfântului necunoscut descoperite în 1986, prin scoaterea asfaltului de pe alee.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Cu jumătate de an înainte de sfințire, hramul principal al Catedralei Naționale, Înălțarea Domnului și Ziua Eroilor, a fost sărbătorit joi cu anticipație la Paraclisul Catedralei Mântuirii Neamului.
La acest eveniment, Sfânta Liturghie a fost prezidată de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel care și-a exprimat speranța că anul viitor slujba de hram se va desfășura în interiorul Catedralei. Rolul arătărilor de după Înviere În predica rostită, Patriarhul a făcut referire la activitatea Domnului Hristos în perioada dintre Înviere și Înălțare. Patriarhul Daniel a menționat că arătările de după Înviere au avut rolul de a consolida credința apostolilor și a-i pregăti pentru viața veșnică. „Mântuitorul Hristos Se arată de 10 ori după Înviere în diferite momente pentru a dovedi că El este viu, că moartea nu mai are putere asupra Lui. S-a arătat din când în când pentru a întări credința ucenicilor în Învierea Lui”. Prin faptul că Se făcea nevăzut după fiecare arătare, dovedește că „El pregătea pe ucenici pentru viața cerească și îi determina să-și dorească viața cerească”, a spus Preafericirea Sa. În acest scop, Iisus Hristos le-a vorbit în cele 40 de zile ucenicilor „despre Împărăția Cerurilor ca să dorească să fie împreună cu El veșnic în slava Preasfintei Treimi”. Înălțarea la cer pe nor Patriarhul a reflectat la modul cum S-a înălțat la Cer Domnul Hristos și de ce a fost ales pentru înălțare norul plin de lumină. „Tatăl ceresc stă pe nor și pentru aceea i-a trimis și Fiului norul. Norul pe care Iisus Hristos S-a înălțat la Cer este tronul părintesc”, prin aceasta evidențindu-se că și Fiul stă pe tron împreună Tatăl, a subliniat Părintele Patriarh. Îngerii care au însoțit norul de lumină, potrivit Preafericirii Sale, au fost trimiși de Dumnezeu pentru a-i mângâia pe ucenici care s-au întristat în momentul despărțirii. Totuși, încredințarea și încurajarea că Iisus Se va reîntoarce le-a dat speranță și bucurie. Un alt motiv al trimiterii îngerilor este „de a accentua adevărul Înălțării la Cer care este o lucrare mântuitoare”, a spus Patriarhul României. În timpul Înălțării Sale, Mântuitorul a binecuvântat pe Maica Domnului și ucenicii. „Maica Domnului reprezintă icoana vie a Bisericii, iar Apostolii sunt slujitorii lui Hristos care arată taina Bisericii mântuitoare în lume”, a accentuat Patriarhul. Patriarhul Daniel a explicat de ce Iisus Hristos este Capul Bisericii. „Mântuitorul Se înalță la Cer binecuvântând Biserica. De aceea, Biserica trăiește din binecuvântarea lui Hristos Cel răstignit, înviat și înălțat la cer. Biserica nu trăiește dintr-o bunăvoință a oamenilor pe pământ, ci din binecuvântarea lui Hristos, Capul Bisericii”, a spus Părintele Patriarh. Binecuvântarea transmisă prin preot Patriarhul a făcut referire apoi la binecuvântarea transmisă prin mâna preotului, ca semn nevăzut al binecuvântării Domnului. „Iisus Hristos S-a înălțat la Cer binecuvântând pe ucenici care I s-au Închinat Lui. Noi, când primim binecuvântarea lui Hristos prin mâna preotului, ne închinăm ca semn de al iubirii noastre față de Hristos, pentru că binecuvântarea lui Hristos înseamnă iubirea Preasfintei Treimi pentru Biserică. Biserica mulțumește Preasfintei Treimi prin binecuvântarea adusă de Hristos”, a subliniat Preafericirea Sa. Patriarhul a spus că „oamenii caută binecuvântarea lui Dumnezeu pentru că simt că atunci când sunt binecuvântați simt că au o bucurie și o pace sufletească. Pacea și bucuria în sufletul oamenilor vine din binecuvântarea lui Dumnezeu. Ea trebuie căutată tot timpul și cerută”. „Altfel, ne tulburăm, ne simțim singuri, dar când primim binecuvântarea lui Dumnezeu ca semn al prezenței Sale iubitoare, ajutătoare și sfințitoare, atunci noi înțelegem că deși înălțat la Cer, Hristos este cu noi până la sfârșitul veacurilor și este cu noi mai ales prin Duhul Sfânt”. Efectele Înălțării Domnului Sărbătoarea Înălțarea Domnului anunță Praznicul Pogorârii Sfântului Duh. În acest context, Patriarhul a făcut referire la efectele trimiterii Duhului Sfânt în lume. „Hristos Se înalță la Ceruri și va trimite pe Duhul Sfânt împreună cu Tatăl ca să nu mai fie în fața noastră, ci în viața noastră. Dacă Hristos rămânea pe pământ El era în fața noastră. Prin Duhul Sfânt, El locuiește în noi prin Duhul Sfânt”. „Duhul Sfânt Îl face pe Hristos prezent în noi prin sfintele rugăciuni și mai ales prin Sfânta Euharistie. De aceea, Hristos nu dorește să fie în fața noastră, ci dorește să devină viața vieții noastre, lumina vieții noastre”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Din soborul slujitor au făcut parte: Părintele Arhim. Paisie Teodorescu, Vicar patriarhal, Părintele Arhim. Ciprian Grădinaru, Părintele Arhim. Dionisie Constantin, Consilier Patriarhal, Pr. Ionuț Dragomir, Consilier Patriarhal, și mai mulți diaconi. Răspunsurile liturgice au fost oferite de Grupul Psaltic Anastasis. După Sfânta Liturghie, Părintele Patriarh a oficiat joi, la Paraclisul Catedralei Naționale, o slujbă de pomenire pentru eroii neamului românesc. În Paraclisul CMN se înalță zilnic rugăciuni către Dumnezeu pentru ajutor în buna desfășurare a lucrărilor de construire a Catedralei mari. Catedrala Mântuirii Neamului sau Catedrala Națională este unul din proiectele de referință dezvoltate în România ultimilor zece ani. Într-un interviu acordat la sfârșitul anului trecut pentru televiziunea publică, Patriarhul a afirmat că ridicarea Catedralei este „un mandat primit de la înaintași” și a reamintit că este „un simbol al unei biserici dedicate comemorării eroilor poporului român din toate timpurile”. Pomenirea eroilor neamului românesc la praznicul Înălțării Domnului a fost hotărâtă de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în anul 1920, Patriarhul explicând în acest sens legătura dintre Ziua Eroilor și sărbătoarea Înălțării Domnului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
În a șaptea duminică după Sfintele Paști, Biserica Ortodoxă îi pomenește pe Sfinții Părinți de la Sinodul I Ecumenic. Acest sinod a avut loc la Niceea (astăzi İznik, în Turcia) în anul 325 d. Hr. și a instituit regula pentru toate Sinoadele Ecumenice ulterioare. A abordat în primul rând problema arianismului, stabilind o primă formă a Crezului și o primă regulă pentru calcularea datei Paștilor (sau „Pascalia”).
Acest sinod este cunoscut și ca Primul de la Niceea. Sinodul a fost convocat de către Sfântul Împărat Constantin cel Mare. Acesta, având ca prioritate unitatea Imperiului Roman, i-a chemat pe Episcopii Bisericii să se reunească spre a tranșa ampla dispută asupra arianismului. La sinod au participat 318 Sfinți Părinți. Principalul motiv pentru convocarea sinodului a fost controversa hristologică provocată de preotul Arie din Alexandria, numită arianism. El susținea că Iisus Hristos a fost creat de Dumnezeu, negând astfel divinitatea lui Hristos. Episcopii adunați la Sinodul de la Niceea au condamnat erezia lui Arie și prin Crezul pe care l-au formulat au mărturisit că Fiul este de o ființă cu Tatăl, deci este Dumnezeu: „Și într-unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut; Cel de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut”. Primul sinod a formulat cele dintâi dogme ale credinței ortodoxe, și în special cele care se referă la a doua Persoană a Sfintei Treimi, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, de o ființă cu Tatăl. De asemenea, acest sinod a redactat primele șapte articole ale Simbolului Credinței (Crezul). Sinodul de la Niceea a stabilit și alte chestiuni de importanță bisericească, privind aspecte de natură morală și teritorială atât pentru cler, cât și pentru laici. Sinodul întâi Ecumenic prezintă o deosebită importanță deoarece a fost prima adunare a episcopilor din întreaga Biserică, împrejurare în care s-au dezbătut probleme doctrinale fundamentale și s-au luat decizii majore care privesc dreapta credință și unitatea Bisericii.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
„Sfânta Elena este model de mamă educatoare”, a subliniat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în predica rostită luni, de hramul istoric al Catedralei Patriarhale.
„Ea a educat discret, dar eficient pe fiul său. Edictul de la Mediolan și toate lucrările pe care Sfântul Constantin le-a făcut în favoarea Bisericii au fost inspirate de mama sa Elena, împărăteasa”. Împreună cu Patriarhul au slujit în altarul de vară al Catedralei: IPS Calinic, Arhiepiscopul Argeșului și Muscelului, PS Visarion, Episcopul Tulcii, PS Varlaam Ploieșteanul și PS Ieronim Sinaitul, Episcopi vicari patriarhali, și PS Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor. Patriarhul a început omilia sa cu o reflecție asupra troparului sărbătorii Sfinților Împărați Constantin și Elena: „Chipul Crucii Tale pe cer văzându-l și ca Pavel chemarea nu de la oameni luând, cel între împărați Apostolul Tău Doamne, împărăteasca cetate în mâinile Tale o a pus. Pe care păzește-o totdeauna în pace, pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, Unule Iubitorule de oameni”. Părintele Patriarh a spus că troparul vorbește despre chemarea Sf. Constantin la misiune prin analogie cu chemarea Sfântului Apostol Pavel care din prigonitor al Bisericii a devenit misionar. Din momentul convertirii, Împăratul Constantin cel mare a devenit „protector, apărător, păzitor și ajutător al creștinismului și de aceea este numit «Între împărați Apostolul Tău Doamne»”. Primul împărat roman creștin „Sfântul Constantin cel Mare este chemat să ajute Biserica lui Hristos după o perioadă lungă de persecuții împotriva creștinilor întreprinse de împărații romani păgâni. El este primul împărat roman creștin”, a spus Părintele Patriarh. Patriarhul a subliniat contribuția majoră pe care a avut-o Împăratul Constantin cel Mare la răspândirea creștinismului prin edictul de la Mediolan, care a însemnat „încetarea persecuției împotriva creștinilor”. „Sfântul Constantin cel Mare a dăruit Bisericii averile confiscate în timpul persecuțiilor, a adus din exil pe toți episcopii și preoții, a dăruit Bisericii unele clădiri publice, numite basilici, pentru ca credincioșii să aibă unde să se roage întrucât multe biserici au fost demolate în timpul împăratului Diocletian și mulți preoți au fost uciși”, „El a făcut o lucrare reparatorie, a recompensat daunele făcute creștinilor de către împărații persecutori dinaintea lui”, a explicat Patriarhul Daniel. Preafericirea Sa a amintit că Sf. Constantin a fost cel care a instituit ziua de duminică drept zi de odihnă în Imperiul Roman și toate legile date de împărat după convertire au fost în conformitate cu învățătura creștină. Sf. Constantin cel Mare a dat multe legi cu caracter social, a interzis adulterul, uciderea de prunci și tortura, a precizat Patriarhul Daniel – „răstignirea, zdrobirea picioarelor, arderea corpului cu fierul înroșit în foc, au fost interzise pentru că reprezentau umilirea chipului lui Dumnezeu în om”. În continuare, Părintele Patriarh a evocat demersurile făcute de Sfântul Constantin pentru unitatea Bisericii, între care cel mai important este organizarea Primului Sinod Ecumenic. „Sfântul Constantin cel Mare voia unitatea imperiului și dacă Biserica era dezbinată, se dezbina și imperiul. De aceea, el a dorit să ajute Biserica, să o ferească de dezbinare, de ceartă, de împărțire, de tulburare”. Icoana Sfinților Împărați Între multele binefaceri aduse Bisericii de Împărații cei întocmai cu Apostolii, Patriarhul României a evidențiat aflarea Sfintei Cruci, dar și construirea de biserici în Țara Sfântă și nu numai. În acest context Preafericirea Sa a explicat de ce pe icoana Sfinților Împărați este reprezentată și Sfânta Cruce: „Unul a văzut crucea pe cer – Sfântul Constantin – în data de 28 octombrie 312, iar cealaltă persoană, mama sa, Elena a descoperit crucea în pământ în anul 326. Așadar Sfânta Cruce leagă cerul și pământul”, a remarcat Patriarhul Daniel.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Biserica Ortodoxă îi sărbătorește astăzi pe Sfinții Părinți de la Sinodul al II-lea Ecumenic. Acest Sinod s-a desfășurat la Constantinopol în anul 381 d.Hr., fiind cunoscut și ca Primul Sinod de la Constantinopol.
A fost convocat de împăratul Teodosie cel Mare (379-395), pentru a restabili ordinea și liniștea în Biserică. Tulburarea era provocată de erezia pnevmatomahilor (termen grecesc alcătuit din cuvintele „Duh” și „luptă”), care nega dumnezeirea, egalitatea și deoființimea Duhului Sfânt cu Tatăl și cu Fiul. 150 de episcopi au participat la acest Sinod Ecumenic. Prin strădania acestor Sfinți Părinți, Biserica a consolidat victoria Ortodoxiei, obținută încă din anul 325, la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din 325. Al doilea Sinod Ecumenic a formulat învățătura ortodoxă despre Sfântul Duh, mărturisind că este Domnul de viață Făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin prooroci. Astfel au condamnat erezia pnevmatomahilor. Simbolul de credință de la Niceea se încheia prin cuvintele „Credem și în Duhul Sfânt”. La acestea, Sfinții Părinți de la Sinodul al II-lea Ecumenic au adăugat încă cinci articole de credință, stabilind învățătura ortodoxă despre Sfântul Duh, despre Biserică, despre Sfânta Taină a Botezului, despre învierea morților și viața veșnică. La acest Sinod, Sfinții Părinți au condamnat și ereziile macedonianism și apolinarianism, născute din dezbaterile legate de arianism. Pe lângă definițiile de ordin dogmatic aprobate, Sino*dul al II-lea Ecumenic a redactat șapte canoane, prin intermediul cărora erau condamnate cele mai importante erezii apărute în Biserică la data respectivă. Era depus din treapta arhieriei Maxim Cinicul, care dorise să obțină în mod necanonic scaunul Bisericii constantinopolitane, fiind reglementate, de asemenea, drepturile jurisdic*ționale ale vechilor scaune din Biserica Răsăritului, precizându-se „întâietatea de onoare a episcopului de Constantinopol după episcopul Romei”. Hotărârile dogmatice ale Sinodului al II-lea și Simbolul de credință constantinopolitan constituie fundamentul teologic al hotărârilor dogmatice luate de celelalte sinoade particulare și ecumenice, cuprinse implicit în acestea, fiind recunoscute unanim de întreaga Biserică.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| O hotararea noua publicata pe www.basilica.ro | mihailt | Generalitati | 6 | 14.01.2011 23:11:54 |
| Activitatile saptamanii la Centrul de Formare si Consiliere | fragmente | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 13.09.2010 10:25:35 |
| Centrul Academic International Eminescu ( 121 de ani in eternitate ) | cristiboss56 | Resurse ortodoxe on-line | 0 | 14.06.2010 18:59:31 |
| Am noutati: cred ca stiu cine e NOI | mq | Generalitati | 19 | 02.09.2009 14:54:01 |
| Noutati uimitoare la Altermedia!Tesla a fost roman!Parol! | mihailt | Generalitati | 3 | 21.05.2009 22:43:39 |
|
|