![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Cât de anevoios e drumul de la iubire la fericire?
Arhimandrit Teofil Părăian Niciodată nu-i omul atât de fericit, decât atunci când se știe iubit și când iubește, când își revarsă iubirea din sufletul său. Toată credința noastră, toată rânduiala noastră de rugăciune, toate slujbele noastre ‒ sunt dătătoare de lumină, dătătoare de bucurie: „Toate de lumină s-au umplut: și cerul, și pământul, și cele de dedesubt! Deci să prăznuiască toată făptura Învierea lui Hristos, întru care s-a întărit! Cerurile, după cuviință, să se veselească, și pământul să se bucure! Și să prăznuiască toată lumea cea văzută și cea nevăzută, că Hristos a înviat, Veselia cea veșnică!”. Ce-i Hristos? „Veselia cea veșnică”! Ce-i Evanghelia? Dătătoare de nădejde și de bucurie! Ce-i creștinismul? Religie a bucuriei, religie a iubirii! Toate acestea le-am spus ca să putem face legătura între iubire și bucurie. Niciodată nu-i omul atât de fericit, decât atunci când se știe iubit și când iubește, când își revarsă iubirea din sufletul său.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Într-o zi vei înțelege că sunt persoane care nu te vor trăda niciodată, dar pentru asta va trebui să treci prin foarte multe trădări. Într-o zi vei înțelege că luciul exterior este un nimic în comparație cu frumusețea interioară. Pentru că tot ce e în exterior – va rămâne să lucească până la prima ploaie, dar frumusețea interioară va pâlpâi veșnic. Într-o zi vei înțelege că toate formulele și aforismele culese din lumea exterioară sunt cuvinte goale care nu te vor dezmorți niciodată. Adevărurile la care ai ajuns prin proapria experiență și suferință sunt mult mai importante. Într-o zi vei înțelege că bunătatea, afecțiunea, blândețea și grija – sunt o manifestare a puterii interioare, și nu a slăbiciunii. Cineva nu se mulțumește cu o singură femeie și atunci o caută pe a patra sau a zecea. Pe când altuia nu-i ajunge o viață – pentru a o iubi pe cea unica.
Konstantin Habensky
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ați văzut, fără îndoială, o dramă al cărei erou principal nu se arată de la început, ci mai târziu, dar toate personajele care se arată pe scenă înainte de eroul principal îl așteaptă pe acesta, îl vestesc pe acesta; tot ce se întâmplă anunță venirea lui. La fel și în uriașa dramă a întregii lumi: toți L-au așteptat și toți L-au prevestit pe mărețul Mesia, eroul principal. Și prorocul Îl numește astfel, grăind: „și va ieși Domnul ca un viteaz... și se va arăta slava Domnului, și tot trupul o va vedea” (Isaia 42, 13 și 40, 5). Așa a fost prezis cu multe sute de ani mai înainte, așa a fost prezis, așa s-a și întâmplat, fiindcă dimensiunile dramei lui Hristos, atât în timp, cât și în spațiu, sunt mai mult decât colosale.
Citiți pilda Lui despre vierii cei răi (Matei 21, 33). Ea vă va lămuri mai bine decât mine, cel muritor. Și ascultați mărturia Domnului despre Sine Însuși: „Amin, amin zic vouă: mai înainte de Avraam, Eu sunt” (Ioan 8, 58); iar Avraam s-a născut cu câteva mii de ani înaintea Lui. Încă o mărturie mai ascultați din propria Lui gură, și anume când evreii L-au întrebat: „cine ești Tu?”, Iisus le-a zis: „Începutul” (Ioan 8, 25). Așa Îl numește și cel de-al patrulea Evanghelist, zicând: „la început a fost Cuvântul” (Ioan 1, 1). În fine, în viziunea apocaliptică a lui Ioan, El Însuși spune despre Sine din Ceruri: „Eu sunt Alfa și Omega, Începutul și Sfârșitul, Cel ce este și Cel ce era, și Cel ce va veni... și am fost mort și, iată, sunt viu în vecii vecilor, amin; și am cheile iadului și ale morții” (Apocalipsa l, 8, 18). Vedeți, deci, că înainte de Hristos tot Hristos a fost, și după Hristos tot Hristos. Iar cu privire la faptul că El Se va arăta la sfârșit cu putere și slavă mare, citiți în Sfânta Evanghelie și în Apocalipsă: va veni iarăși pentru a pune capăt acestei drame a lumii, căreia tot El i-a pus și începutul. Veți spune: mare este taina aceasta! Dar fluturele este, oare, o taină mică? Cu cât mai mult Ziditorul fluturelui! Pace dumneavoastră și bucurie de la Hristos Domnul! Sfântul Nicolae Velimirovici, Răspunsuri la întrebări ale lumii de astăzi !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Cât aș dori, bucuria mea, ca tu să afli acest izvor de har și să te întrebi neîncetat: „Este Duhul Sfânt cu mine?”. Dacă este, slăvit să fie Domnul! Nu trebuie să fiu neliniștit, chiar dacă judecata cea din urmă ar fi mâine, eu sunt gata. Căci scris este: ”în ce stare te voi găsi, în aceea te voi judeca„.
Dacă însă n-ai certitudinea că ești în Duhul Sfânt, trebuie să afli pricina pentru care te-a părăsit și să-L cauți fără răgaz până ce-L vei găsi din nou, pe El și harul Său. Trebuie urmăriți vrăjmașii care ne împiedică de a merge înspre El până la înfrângerea lor definitivă. Proorocul David a zis: „Urmări-voi pe vrăjmașii mei și-i voi prinde pe dânșii și nu mă voi întoarce până ce se vor sfârși. Îi voi zdrobi pe ei și nu vor putea să stea, cădea-vor sub picioarele mele” (Psalmul 17,41-42). Așa trebuie să fie. Neguțătoriți cu virtuțile. Împărțiți darurile harului celor ce le cer, călăuzindu-vă după următorul exemplu: o lumânare aprinsă nu își pierde din lumină dacă din ea se aprinde alta. Dacă aceasta este proprietatea focului pământesc, ce să zicem de focul harului Sfântului Duh? Bogăția pământească împărțită se împuținează. Bogăția cerească a harului se înmulțește la cel ce o împarte. A spus lucrul acesta Însuși Domnul în convorbirea cu samarineanca: „Oricine bea din apa aceasta va înseta iarăși; dar cel care va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va înseta în veac, ci apa pe care i-o voi da Eu se va face în el izvor de apă care curge spre viață veșnică” (Ioan 4,13-14). Sfântul Serafim de Sarov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Cu cât mai repede ați dobândit o virtute, cu atât mai ușor o veți pierde iară. Cu cât mai greu și ostenitor ați dobândit-o, cu atât mai neclintit veți rămâne. Întocmai ca acel dovleac care s-a făcut mare și care-i spunea copacului:
- Ai văzut cât am crescut în câteva zile? Tu ești acolo de ani mulți și aproape că nu ai crescut! - Da, răspunde copacul, dar tu încă nu ai cunoscut furtunile, valurile de căldură și perioadele de frig! La puțin timp după aceea, dovleacul s-a uscat, iar copacul a rămas unde era. Așijderea este omul duhovnicesc. În vreme de furtună sau în vreme liniștită rămâne același. De ce? Pentru că o lungă perioadă de timp a creat stabilitatea. Când omul acesta a început să renunțe la lume, starea lui duhovnicească era instabilă. Însă, cu timpul, dumnezeiescul har a lucrat progresiv la mântuirea și la izbăvirea lui de patimi. Astfel, o persoană are trebuință să facăeforturi în ziua de azi, iar harul lui Dumnezeu va începe să lucreze de la sine a doua zi. Apoi, nu veți avea trebuință să vă osteniți să aveți gânduri bune. Harul care va sălășlui în voi va fi cel care le va aduce în minte, fără străduința voastră. După aceea, veți vedea taine mari! Veți dobândi, ca să spun așa, prezența în minte a morții sau o altă aducere-aminte binefăcătoare. Atunci când vă veți trezi și veți începe să deschideți ochii, în loc să vă simțiți încă adormit, veți fi sporit. Veți fi trecut deja prin toatătaina vederii de Dumnezeu și veți zice: „Dar cum s-a săvârșit aceasta, atâta timp cât eu abia de mă ridic? Cum s-a săvârșit, oare, aceasta?”. Dumnezeiescul har lucrează prin el însuși, el este rezultatul unui obicei de lungă durată. Un obicei bun însoțit de dumnezeiescul har devine o a doua fire. Același lucru se petrece, însă, și cu păcatul: treaz sau adormit, un om păcătos se gândește tot timpul la rău. Când păcatul este întărit de un obicei vicios și prin diavol, acesta devine un rău permanent. (Gheronda Efrem Sinaitul din Sfântul Munte)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Să ținem minte cele două mari adevăruri aflate la temelia credinței noastre, care par a se împleti amândouă în același fir, chemat să ne conducă la tot lucrul și în toată viața noastră. În primul rând, că aparținem lui Hristos, că „ai Domnului suntem”, în al doilea rând, că suntem uniți cu El, „iar cel ce se lipește de Domnul este un duh cu El” (I Corinteni 6, 17), „că dacă trăim, pentru Domnul trăim, și dacă murim, pentru Domnul murim” (Romani 14, 8).
Fie ca aceste cuvinte, „ai Domnului suntem”, să ne fie înscrise în inimă de-a lungul întregii noastre vieți. Să ne trezim dimineața cu convingerea că așa este. Și să nu ne clintească din ea nici arșița amiezii, nici răcoarea serii, să rămână la fel de vie și de adânc înscrisă în sufletul nostru și când vom adormi, în liniște, după o zi agitată. „Căci pentru aceasta a trăit și a murit și a înviat Hristos, ca El să stăpânească și peste morți și peste vii” (Romani 14, 9). A fi sub o asemenea stăpânire, iată adevărata libertate! Lanțurile care ne țin legați de Supremul Stăpân sunt cele ce ne eliberează de trup și de păcate: „Iar cel ce se lipește de Domnul este un duh cu El” (Romani 6, 17), chiar aici, pe acest pământ păcătos. Aceasta nu este promisiunea unei fericiri viitoare, ci o relitate vădită. Într-o asemenea strânsă ,lipire” cu El și cea mai slabă ființă va cuteza, de bună seamă, să spună: „Pe toate le port întru Hristos, Cel ce mă întărește” (Filipeni 4, 13) și atunci „nimic nu ne va mai vătăma” (cf. Luca 10, 19). Ce pace profundă, ce liniște desăvârșită ne umple sufletul, cunoscând aceasta! Fiecare zi un dar al lui Dumnezeu - Editura Sofia
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Doar eu îmi pot „judeca” alegerile…
Omule, tu nu cunoști motivele, durerile, bucuriile mele… le simți doar pe ale tale. Știi toate trăirile mele? Ai fost vreodată în locul meu? Ce știi despre mine, despre victoriile și eșecurile prin care am trecut? Ce știi despre lacrimile și rugăciunile mele? Sau despre părerile mele de rău… Știi ce e în inima mea? Îți mărturisesc, sunt cel mai aspru critic al meu… Când vrei să arăți cu degetul, gândește-te… Fii sigur înainte de asta că tu ești perfect… că degetul tău e curat… că sufletul tău e spălat… Dacă tu ești perfect… celelalte degete sunt îndreptate spre tine… Nimeni nu intră în competiție cu ceilalți, nici eu nu vreau să demonstrez nimic. În fiecare zi adaug o experiență nouă, pentru a fi mai bun decât ieri! Fii tu, un strop mai bun cu tine cel de ieri! Și cu cei din jur! Ieromonah Hrisostom Filipescu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|