![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Institutul Național de Sănătate Publică a publicat sâmbătă propunerile privind setul de măsuri de relaxare care vor fi aplicate după ridicarea stării de urgență. Documentul are 13 pagini, iar capitolul cinci prezintă recomandările privind activitatea în lăcașurile de cult.
Conform documentului, slujbele urmează să fie oficiate „numai în aer liber cu menținerea distanței între persoane”, iar „accesul persoanelor în lăcașul de cult se va face limitat, cu respectarea unei suprafețe de 8 mp per persoană”. „Redeschiderea lăcașelor de cult ține de firescul revenirii la necesarele ritmuri ale socialului profund, dimensiunea religioasă a vieții fiind esențială”, a declarat Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, care a precizat că „recomandările legate de necesara protejare dictată de grija față de noi înșine și de ceilalți vor fi respectate riguros de toți oamenii cu bună-cuviință”. Vasile Bănescu a reiterat că „Biserica Ortodoxă Română și toate celelalte culte religioase au dovedit în mod exemplar înțelegerea situației create de epidemie și, în cazul Patriarhiei Române, o implicare caritabilă fără termen de comparație”. Recomandările Institutului Național de Sănătate Publică fac referire și la primirea Euharistiei. În acest sens, Vasile Bănescu a explicat că „problema Sfintei Împărtășanii și a împărtășirii credincioșilor este una care aparține însă exclusiv Bisericii”. Biserica Ortodoxă Română se va consulta cu celelalte Biserici Ortodoxe surori pentru a găsi împreună, în comuniune și în spiritul fidelității față de tradiția liturgică, cea mai bună cale referitoare la accesul credincioșilor, în contextul pandemiei, la miezul vieții creștine: Sfânta Împărtășanie. România trece din 15 mai de la starea de urgență la starea de alertă. Țara noastră se află în stare de urgență din 16 martie, când Președintele Klaus Iohannis a semnat primul dintre cele două decrete privind instaurarea acestui regim special.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, a afirmat că împărtășirea comună, în timpul Liturghiei, a credincioșilor este amânată o perioadă, până la finalizarea consultării cu celelalte Biserici Ortodoxe. Declarația a fost făcută miercuri.
”A avut loc o consultare firească a membrilor Sfântului Sinod în legătură cu o scurtă amânare a împărtășirii comune, până la finalizarea unei consultări inter-ortodoxe cu celelalte Biserici, confruntate și ele în același registru liturgic cu provocarea ridicată de pandemie. În acest moment sunt clare câteva lucruri foarte importante, deși cu un caracter temporar: slujbele cu credincioși vor fi oficiate exclusiv afară; bisericile vor fi redeschise doar accesului pentru rugăciune individuală a credincioșilor, cu respectarea unor reguli de igienă și protecție; împărtășirea comună - în timpul Liturghiei - este amânată o scurtă perioadă, până la finalizarea consultării cu celelalte Biserici Ortodoxe”, a declarat miercuri Bănescu, citat de ProTv. O măsură identică a fost luată de biserică în 1829, în timpul epidemiei de ciumă. ”Nu este nimic total nou și nimic contrar teologiei liturgice a Bisericii, care are menirea să îl ghideze pe omul credincios printr-o lume reală, confruntată uneori cu crize grave, inclusiv medicale. În anumite contexte trebuie să trecem proba realismului creștin, care ne protejează de orice formă de abordare magică a celor sfinte și de punerea în conflict a credinței profunde cu rațiunea practică. Creștinismul autentic, hrănit din fidelitatea față de Tradiția genuină a Evangheliei și față de cea filocalică, patristică, nu pune în conflict artificial credința și rațiunea, ci le cultivă cu discernământul izvorât din credința în Hristos, nu din aceea în propria credință”, a mai spus purtătorul de cuvânt al BOR.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Decizia Bisericii Ortodoxe Române de a „amâna” împărtășirea credincioșilor o perioadă stârnește reacții chiar în rândul teologilor ortodocși.
BOR a decis să amâne pentru o perioadă împărtășirea credincioșilor în cadrul Sfintei Liturghii, decizie luată în urma recomandărilor Institutului Național de Sănătate Publică (INSP) care solicita împărtășirea cu lingurițe și pahare de unică folosință În perioada cât Cuminecarea este amânată, bisericile ortodoxe vor discuta în ceea ce privește o decizie unitară. Preotul și teologul Radu Preda a postat pe contul său de Facebook un mesaj prin care arată starea de spirit a preoților, nemulțumiți de decizia Patriarhiei Române. Deasemenea, părintele solicită ierarhilor BOR să iasă public și să explice credincioșilor de ce nu se pot împărtăși. „De câteva zile, preoțimea fierbe. Amânarea, respectiv interzicerea Sfintei Împărtășanii, smintește, revoltă și dezgustă. Ce avem din partea ierarhiei? Un comunicat-două, o ieșire în fața camerelor de luat vederi. Nimic altceva. În schimb, este trimisă în "teritoriu", virtual, acea categorie infam-nesuferită a protopopilor, adică prelungirile biologice ale episcopilor copleșiți de atâta responsabilitate, încât de două luni de zile nu ai mai auzit de ei. Un astfel de protopop, de pildă, avertiza că va denunța la poliție, în Germania, pe acei parohi care nu mențin distanța socială. Un altul, tot de pe aici, vrea să îi convingă în ședințe tembele, tot digitale, pe confrați că cercul este pătrat. Îi înțeleg pe majoritatea vlădicilor: au dat de necaz. Nu tu sfințiri, nu tu decorații, nu tu diplome de aleasă, meta și mega prețuire, nu tu agape. Greu. Sfârșitul lumii, soră! Ei bine, una din două: ieșiți, fiecare în eparhia lui, și explicați cum vine treaba că noi invocăm Duhul Sfânt, prefacem, cu putere de Sus, darurile, dar le ținem doar pentru noi. Explicați care este raportul dintre igienă și minune, dintre linguriță și alte forme de părtășie la cina cea de taină, dintre comuniunea euharistică și flămânzii Domnului. Dacă nu vreți sau nu puteți, cărați-vă urgent la mânăstirile de metanie, reluați-vă meseriile de bază, electricieni sau ce ați mai fost, lăsați cheia sub ghiveciul de flori din dreapta, că ne organizăm noi. Da, respectăm rigorile sanitare, dar nu lăsăm Biserica la cheremul unor sclerați care se urcă, demonic, cu bocancii pe Sfânta Masă. Fiecare preot, la parohie, are abordarea lui pastorală, găsește soluții, alină, mângâie și hrănește. Da, hrănește, nu pune stavile, nu pune pe fugă, nu dezertează, nu se ascunde, nu amână, nu se eschivează. Curaj! Că nu suntem noi în chestiune, ci Altcineva.”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ieșirea preotului, trebuie înțeleasă și în contextul în care în Germania, Italia, țări mai afectate, se poate sluji cu o limită de credincioși și-n interiorul lăcașului, iar eventuale prevederi de forță din partea Patriarhiei, ar fi chiar mai restrictive decât ce face clerul altor culte pe plan local. Nu se poate ca preoții români din diaspora care mai țin la tipic să fie condiționați cum să dea împărtășania sau cum să se organizeze prin exigențe mai stricte decât ia țara care-i găzduiește. Cât privește discuția privind amânarea împărtășaniei și modificarea împărtășaniei cu lingurițe de plastic și pahare de unică folosință, Patriarhia are datoria să explice de la cine a pornit treaba asta. Este o precauție suplimentară, luată de către Patriarhie fără să fie obligată pt a se pune la adăpost de eventuale acuzații de contagiune, sau i s-a condiționat deschiderea, de vreo modificare în cult și dacă da, de către ce instituție i s-a condiționat și prin ce acte administrative? Luări de poziție pe facebook ale unor consilieri sau politicieni nu au valoare de impunere și nici anumite recomandări, deci de unde a plecat situația asta de la Patriarhie ca măsură de precauție sau de la stat și de ce se insistă pe o discuție care se observă că provoacă nemulțumiri în cler și popor ?
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Arhiepiscopul Pimen al Sucevei și Rădăuților, care s-a aflat aproape trei decenii în fruntea Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, a murit miercuri, 20 mai 2020, la Institutul „Matei Balș”, după ce s-a infectat cu noul coronavirus.
Conform agenției de presă a Patriarhiei, arhiepiscopul Pimen al Sucevei și Rădăuților a murit miercuri, în jurul orei 0:50, la Institutul „Matei Balș” din Capitală, în urma unui al doilea atac de cord. Înaltpreasfințitul Părinte Pimen s-a născut în 25 august 1929, în localitatea Greabănu, jud. Buzău, la botez primind numele Vasile. Într-un interviu acordat pentru Basilica, ÎPS Pimen a povestit cum era satul copilăriei sale: „Oamenii erau foarte harnici. În cursul săptămânii, toată lumea era la lucru; după ora opt, dacă mergeai prin sat, nu vedeai decât câte un copil sau un bătrân. În rest toți ceilalți erau la lucru la vie, la livadă, la câmp, la cosit ș.a. Iar duminica, la biserică. Asta era! La școală, obligatoriu trebuia să știm 10 cântece patriotice pe de rost. Sâmbăta aducea preotul covata cu colivă și traista cu colaci, ne înfruptam și noi, și apoi mergeam la cei săraci cu pachete (colivă și colac). Iarna ne organizam să mergem la câte un bătrân, cu un braț de lemne sau la deszăpezit, iar primăvara pentru a pune în grădină. Niciodată nu se lua să se mănânce din pom sau din vie sau să se guste miere, înainte de a fi duse la biserică. Oamenii erau cu multă credință și se ajutorau unii cu alții. Se sfătuiau unii cu alții. Femeile erau îndrumate de preoteasă, mai ales cele tinere. Era această preocupare ca să învețe ce trebuie să facă o creștină ca să păstreze credința și unitatea familiei. La sărbătorile de iarnă, când se mergea cu plugul, copiii mergeam cu două zile înainte, însă în ajunul Anului Nou mergeau numai flăcăii. Se făcea listă la primărie și se desemnau doi responsabili. Nu aveau voie să bea sau să facă glume nepotrivite, căci erau trimiși acasă. A doua zi de Paști se făcea horă, după Vecernie, venea preotul cu câțiva consilieri și așa începea hora. La horă fata stătea cu mama la cerdac, în brațele ei, iar flăcăul o cerea pe fiică de la mamă la dans. Se făceau și baluri care țineau până la 12, 12 jumătate, iar banii se încasau în folosul obștesc. Și acolo trebuia să fie un consilier și de obicei acolo era tata. Aceasta era rânduiala. Totul era cuviincios. Cele mai frumoase zile erau la culesul viilor. Acolo se ajutau ca și la culesul porumbului. Venea car după car! Când mergeau vitele la păscut, se umplea drumul. Într-un sat de vreo 120 de familii a venit colectivizarea. Mai multe vite erau în satul nostru înainte de colectivizare decât la colectiv, în șapte sate. Așa era! Oameni harnici! Le plăcea munca și să facă lucrul așa cum trebuie, cu multă înțelegere între ei“. FRATE DE MĂNĂSTIRE Apoi, tânărul a devenit frate de mănăstire și monah la profesor, pedagog, apoi stareț, paroh, muzeograf, dar și reprezentant al Patriarhiei Române la Ierusalim, exarh, Episcop vicar, apoi Arhiepiscop. După cursurile medii urmate la Liceul din Râmnicu Sărat, între 1948 și 1951 a studiat la Semi¬narul monahal de la mănăstirea Neamț, fiind în acea perioadă frate de mănăstire. În data de 10 martie 1951 a fost tuns în monahism, pri¬mind numele Pimen, iar la 29 iunie același an a fost hirotonit ierodiacon. În anul șco¬lar 1951-1952, a fost numit profesor pen¬tru ciclul al ll-lea în cadrul Școlilor mănăs¬tirești de la Neamț și Secu, apoi, pedagog la Seminarul Teologic de la mănăstirea Neamț (1952-1953); între 1953 și 1957 a urmat Institutul Teologic Universitar din București, unde a obținut licența cu lucra-rea: „Personalitatea Fericitului Augustin oglindită în confesiunile sale”. A fost hirotonit ieromonah în anul 1957. În perioada 10 octombrie 1976 – 1 ianuarie 1977 a urmat cursurile de limba germană la Universita¬tea din Köln. Bun slujitor și gospodar, a fost numit iconom și apoi stareț al mănăstirii Putna (1957-1961). Apoi, a împlinit diferite ascultări: preot duhovnic la mănăstirea Văratec (1961-1962), preot la mănăstirea Durău (1962-1964), muzeograf la mănăs-tirea Putna (1964-1974); între timp a fost hirotesit protosinghel (1966) și arhiman¬drit (1975); între 1974 și 1978 a fost stareț la Mănăstirea Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava. „ISTORIA PUTNEI ESTE ISTORIA NEAMULUI NOSTRU ROMÂNESC“ Despre această perioadă el își amintea în același interviu: „În perioada cât am fost ghid la Mănăstirea Putna am avut cele mai mari satisfacții sufletești, pentru că acolo trebuia să prezint ceea ce era în muzeu: opere de artă, opere ale credinței noastre. Istoria Putnei este istoria neamului nostru românesc. Și acolo, printre alte spuse ale mele, recitam la fiecare grup și poezia Doina de Mihai Eminescu, pe care părintele meu duhovnic, Petru Pogonat, o numea rugăciune românească. Unii se înfricoșau: Cum să poți spune în vremurile acelea: De la Nistru pân la Tisa / Tot românul plânsu-mi-s-a? Și am spus mai departe, încât cineva a mers la Părintele Stareț și i-a spus: «Părinte Stareț, vom fi arestați pentru că Părintele Pimen rostește poezia Doina». Și i-a spus Părintele Stareț: «Fii pe pace!». Sigur, acest fapt era cunoscut de toată lumea și de cei din conducere și din Securitate și nimeni, niciodată, nu mi-a spus să n-o mai rostesc. Din contră! Când a fost vizita lui Nicolae Ceaușescu la Mănăstirea Putna, în mai 1966, la împlinirea a 500 de ani de la punerea pietrei de temelie a mănăstirii, după explicațiile din muzeu, Emil Bodnăraș vine aproape de mine și-mi șoptește la ureche: «Spune, părinte, Doina și dacă ai vreun necaz, vino la mine». Și mi-a dat cartea de vizită. Și spuneam despre Eminescu că nu era șovin, ci cu dragoste către toți oamenii, amintindu-le că – se menționează undeva – Eminescu se întâlnește într-o iarnă cu un evreu care aproape era gol-goluț și atunci a luat haina de pe el și i-a dat-o evreului. Și le mai spuneam turiștilor și cuvintele lui Eminescu: Să vină străinii în țară, dar să lucreze cum lucrează și românii! Acesta este un adevăr. Iată că vine un diplomat englez însoțit de fiica unui om mare din Comitetul Central și i-am explicat, dar cu o rezervă, nu cumva să fie un diplomat cehoslovac, mai ales după evenimentele din Cehoslovacia. Și acea persoană care-l însoțea și care terminase Facultatea de Istorie, mi-a spus încetișor: – Nu am știut că România se întinde până la Nistru! – Păi, zic: Ați făcut istoria. – Dar știți Dumneavoastră cum este acum în școală… – Dar, zic, părinții nu v-au spus nimic? – Păi, știți ce sunt părinții mei… Și sigur am avut aceasta satisfacție că la Putna fac cunoscută adevărata istorie și geografie a pământului și țării noastre românești. Mă întreabă un bătrân, cadru didactic pensionar, în fața bustului lui Ștefan cel Mare lucrat de Oscar Hein, slăvitul voievod fiind înfățișat într-o stare de mare încordare sufletească: – Mi se pare că Ștefan cel Mare este foarte supărat. – Zic: Da! – Dar de ce Părinte? – Zic: Dacă Ștefan cel Mare ar vrea să organizeze un drum până la cetățile de pe malul Nistrului și e gata să se pornească deodată ar auzi: Măria Ta, ți-ai luat și pașaportul? S-ar da jos de pe cal și s-ar întreba: Cum, să mă duc pe pământul țării mele cu pașaport?! La Turnul Eminescu, mă întreabă un student dintr-un grup mare de la Timișoara: – Mai este pământ în urna în care s-a pus, la Congresul studențesc din 1871, țărână adusă din cele patru colțuri ale țării? – Zic: Nu, căci după ce în 1918 s-a realizat unitatea națională, s-a golit urna de pământul pus de studenți. – Dar, zice el, să puneți înapoi părinte. – Zic: Nu se poate, pentru că, spune Eminescu, din pământul nostru trebuie să luăm, nu să cerem. Păi cum să cer pământ dacă vreau să iau din pământul Moldovei dincolo de Prut?!“ CUM A DEVENIT „SUCEVEANUL“ FOTO Mediafax De la 1 februarie 1978 a slujit la Reprezentanța Patriarhiei Române din Ierusalim. Între anii 1979 și 1982 a fost exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Iașilor. La recomandarea Arhiepiscopului și Mitropo¬litului Moldovei, Teoctist Arăpașu, la 10 ianuarie 1982 a fost ales episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, cu titlul de Sucevea¬nul și hirotonit în 24 iunie 1982. În urma reînființării Arhiepiscopiei Sucevei, în 24 ianuarie 1991 a fost ales Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților și întronizat la Suceava în data de 3 martie 1991.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
INIȚIATIVE CONTROVERSATE
După Revoluție, ÎPS Pimen s-a remarcat prind două inițiative controversate: retrocedarea către Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților a fondului forestier care aparținuse înainte de cel de-Al Doilea Război Mondial Mitropoliei Bucovinei (cu sediul la Cernăuți) și ridicarea Arhiepiscopiei de la Suceava la rang de Mitropolie a Bucovinei. După ce Regia Autonomă Romsilva a anunțat că a câștigat definitiv procesul cu Fondul Bisericesc din Bucovina, reprezentat de ÎPS Pimen, prin care se solicita retrocedarea a 167.000 de hectare de pădure, Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților și-a prezentat punctul de vedere cu privire la finalitatea procesului. Instituția bisericească a considerat în 2017 că hotărârile date de instanțele de judecată au fost nedrepte și că „procesul câștigat de Romsilva a fost un proces făcut după calapodul justiției din timpul regimului comunist”. PIMEN ȘI VENIREA REGELUI MIHAI ÎN ȚARĂ Fără Pimen, n-ar fi existat vizita Regelui Mihai în România în anul 1992. Negocierile referitoare la vizita Regelui Mihai I au fost decise de intervenția unor ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române, precum arhiepiscopul Pimen al Sucevei. Biserica Ortodoxă Română începuse canonizarea voievodului Ștefan cel Mare, iar arhiepiscopul Sucevei a spus că procesul de canonizare nu putea fi finalizat fără prezența Regelui, care era «Unsul lui Dumnezeu», potrivit teologiei ortodoxe, conform RFI. Drept urmare, în sâmbăta Paștelui, Regele Mihai I, Regina Ana și alți membri ai Familiei Regale au ajuns la mănăstirea Putna, unde au participat la Utrenia Învierii. Autoritățile de la București au încercat să îi descurajeze pe cei care doreau să participe la slujba oficiată în prezența Majestăților Lor. Însă atunci când Poliția a restricționat accesul rutier, mii de oameni au luat-o pur și simplu peste câmp pentru a merge la mănăstirea Putna. „Sosirea a avut loc în 25 aprilie pe aeroportul Suceava – Salcea, unde Majestățile Lor au fost întâmpinați de Arhiepiscopul Pimen, precum și de Principesa Elena și tânărul Nicolae, fiul acesteia, sosiți în țară cu două zile înainte. Un grup de copii îmbrăcați în costume populare le-a oferit flori. De la aeroport, Majestățile Lor s-au îndreptat spre Mânăstirea Putna, unde au participat la un serviciu religios oficiat lângă mormântul lui Ștefan cel Mare [în acel an se aniversau 535 de ani de la urcarea pe tron a lui Ștefan cel Mare. S-a cântat Imnul Regal și s-a scandat „Traiască Regele“ și „Regele Mihai“, participanții la acest eveniment fiind în număr de peste 5.000. Cu aceeași ocazie a avut loc și o conferință de presă în Sala Tronului Domnesc a Mânăstirii. Noaptea, de la ora 23:40, Regele și Regina au asistat la Slujba Învierii“, conform RomâniaRegală.ro.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ÎPS Pimen, arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, este unul dintre cei mai cunoscuți ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române despre care s-a stabilit că a fost turnător la Securitate. Acest lucru este confirmat de o decizie definitivă și irevocabilă a Înaltei Curte de Casație și Justiție, din octombrie 2012.
Potrivit Deciziei CNSAS numărul 3.370 din 9 octombrie 2007, ÎPS Pimen, cu numele de mirean Vasile Zainea, este titularul dosarelor SIE 40160 și I 993, iar potrivit celor consemnate în aceste dosare, „a fost utilizat ca informator de IJ Suceava sub numele conspirativ Sidorovici în perioada 1975-1977”. În documentul citat, se arăta că „în perioada cât a funcționat la Putna, a fost folosit uneori de organe în culegerea de informații despre unele elemente străine ce vizitau sau erau cazate la mănăstire” și că datele obținute le furniza verbal. „După venirea sa la Suceava a fost atras și mai mult la colaborare, iar informațiile ce le obținea le furnizează în scris, deși nu este înregistrat la noi ca sursă”, se preciza în dosarul SIE 40160. În decizia CNSAS se mai arăta că, după întoarcerea de la o specializare în Republica Federală Germania, la 30 iunie 1977, Vasile Zainea a fost înregistrat ca informator intern de DIE, cu scopul pregătirii lui „cu sarcini în exterior, având numele conspirativ Petru”. „Anterior înregistrării ca informator intern, documentele confirmă preluarea titularului de serviciul de informații externe înainte de plecarea în RFG la sfârșitul anului 1976”, se mai arăta în decizia CNSAS, unde se preciza că dosarul personal de informator DIE a fost deschis la 20 noiembrie 1976. Totodată, se menționa că, în iulie 1977, Vasile Zainea a fost inclus într-o delegație a Patriarhiei Române care s-a deplasat în „Galaxia”, denumirea conspirativă a SUA, pentru a acționa în cadrul „Riposta 77”. În 22 ianuarie 1979, se propunea abandonarea informatorului întrucât acesta nu a reușit să îndeplinească sarcinile informative cu care fusese trimis la Ierusalim, în Israel, revenind în țară mult mai devreme din cauza imposibilității de adaptare la condițiile climatice ale acelei zone. În urma unei aprobări a adjunctului ministrului de Interne, se propunea, în 28 februarie 1979, abandonarea informatorului Petru și clasarea materialelor existente întrucât nu mai prezintă interes. La dosar sunt mai multe extrase din note care ar fi fost semnate olograf de sursa Petru, o notă redactată olograf de sursa Sidorovici în care sunt prezentate mai multe discuții avute cu diferite persoane în străinătate, dar și unele aprecieri, cum ar fi cea despre situația Arhiepiscopiei Misionare din America. Acolo, sursa Petru arăta că „sărăcia lucie” a Arhiepiscopiei este cauzată de faptul că Arhiepiscopul „nu poate să se încadreze în specificul vieții americane” și nu folosește posibilitățile specifice Americii de dobândire a celor necesare, cum ar fi primirea de donații în bani sau obiecte sau „folosirea bingo-ului, joc de noroc autorizat de stat și pus sub controlul Bisericii ca o autoritate morală”. În aceeași notă se menționa că lipsa de colaborare între Arhiepiscop și preoți „se datorează și faptului că Arhiepiscopul, când se duce în vizită canonică într-o parohie, mai întâi vizitează pe unii enoriași, ispitindu-i de comportarea preotului și apoi se duce la preot”. Într-o notă din 18 ianuarie 1975 semnată cu numele „Pr. Pimen” acesta explica în ce mod a adăpostit bagajele unui preot de la mănăstirea „Sf. Ioan” care urma să plece în SUA. Totodată, la dosar există și transcrierea unor extrase de pe banda de magnetofon ale aspectelor relatate de Petru, după misiunea din „Kogălniceanu”, numele conspirativ al RFG, dar și un raport privind instructajul făcut lui Petru. IPS Pimen Suceveanul a contestat decizia CNSAS și a solicitat instanței să o anuleze arătând că nu a avut niciun angajament scris cu aceste instituții. „Numele conspirative Sidorovici și Petru din dosarele 40160 și I 993 ale SIE au fost date pe proprie răspundere de foștii ofițeri cu care am avut diferite discuții sub pretextul activității bisericești (duhovnicești) și istorice”, arăta IPS Pimen în contestația depusă la instanță. ÎPS Pimen: „Dacă sunt așa periculos, atunci puneți-mi cătușele pe mână! “ Despre această perioadă întunecată din viața sa, ÎPS Pimen a amintit în același interviu acordat publicației BOR. Întrebat care a fost perioada cea mai dificilă din viața sa, el a răspuns: „Tot când am fost stareț și ghid la Putna. Pentru că trebuia să știi ce să vorbești, ce să spui fiecăruia care venea la mănăstire și mai ales celor care veneau pentru muzeu, pentru vizitare. Putna, fiind zonă de frontieră, era în vizorul Securității. – Și mi s-a spus: Părinte, dacă semnalați un pericol pentru securitatea națională, să ne înștiințați. – Și le-am răspuns: Dacă este vreun pericol pentru securitatea națională, spun nu dumneavoastră, ci, potrivit rânduielii noastre bisericești, spun Patriarhului, iar Patriarhul spune Procurorului General al Statului. Dar n-am văzut nici o manifestare dușmănoasă, periculoasă, pentru Securitatea Statului. Și a fost foarte greu… De exemplu, a venit în perioada aceea la mănăstirile Sucevița, Voroneț, Humor și Moldovița un grup de fotografi străini, pentru un album care urma să fie editat în cadrul UNESCO. Au terminat lucrarea și și-au manifestat dorința să viziteze Putna. Eu m-am pregătit să-i întâmpin, cu jumătate de ceas mai înainte de ora anunțată; însă, mai înainte cu vreun sfert de oră, vine o persoană pe o motocicletă cu ataș, întoarce în fața mănăstirii și pleacă. Eu eram obligat să iau numărul motocicletei, însă nu am făcut lucrul acesta. Când am intrat cu delegația în pridvorul bisericii pe ușa de sud, pe ușa din nord a intrat și persoana ce a venit cu motocicleta și la unul dintre străini i-a strecurat un plic în buzunar. Eu am observat lucrul acesta, dar am mers înainte și am explicat la mormânt, la muzeu și a urmat apoi o tratație, după cum era rânduiala. La vreo două ore după ce au plecat, vine informatorul din cadrul partidului și mă întreabă: – A fost ceva deosebit? – Eu zic: Nimic. – Probabil că nu ați observat dumneavoastră. Acel agent al securității sigur a fost ascuns undeva și a văzut, însă fiind și el român nu a spus: Părinte, de ce minți? ci a tăcut și el! Ăștia erau oamenii cu adevărat români în timpul regimului comunist! Altă dată, m-au pus să-l provoc la discuții pe un fost funcționar la ambasada americană, Radu Băncescu. Și mă tot eschivam, ba că nu l-am întâlnit, ba că era grăbit, ba că ar avea o rezervă față de mine. Și el aflând, foarte supărat le-a zis: Ce mă tot sâcâiți!? L-ați pus pe starețul de la Putna să mă tragă de limbă! Când au auzit cei de la Securitate, au raportat și șefului mare de la București și au consemnat despre mine: „A trădat legătura cu noi”! E scris în dosarul meu de la CNSAS. Când trădezi legătura cu ei urmează un glonț sau închis. Și un an de zile au insistat la părintele Mitropolit să fiu mutat de acolo și el tot întreba: Dar ce-a făcut? Și ei nu spuneau că nu le-am dat informații, ci că am avut ieșiri față de străini. Și, până la urmă, sigur că am plecat, la Văratec, într-o mașină pusă la dispoziție de ei, cu câteva haine și cărți. Nici nu eram sigur că voi ajunge la destinație. La Văratec am avut un fel de domiciliu forțat. Și a venit cineva și mi-a spus: Nu ai voie să ai legătură cu nimeni; doar la biserică și la camera unde ești găzduit. Eu am spus: Dacă sunt așa periculos, atunci puneți-mi cătușele pe mână! Și am plecat din fața lui. Nu a fost ușor în acele vremuri“
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
stiri | dorinel78 | Stiri, actualitati, anunturi | 318 | 11.06.2014 16:16:17 |
Pe scurt din lume (stiri mai noi si mai vechi) | Laura19 | Stiri, actualitati, anunturi | 173 | 13.05.2014 06:46:57 |
Stiri, spectacole, evenimente culturale pentru cei din Bucuresti | glykys | Stiri, actualitati, anunturi | 160 | 05.04.2014 22:07:21 |
Baptistii stiu de dinainte ca o sa apara stiri indreptate impotriva BOR | metanoia2 | Generalitati | 13 | 23.11.2009 16:23:51 |
|