![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
EGO-ul, care-i un produs al veacului, creeaza argumentele pentru decizia care responsabilizeaza sufletul. De aceea spune Iisus ucenicilor sa se lepede de sinele lor(EGO) cei ce vor sa-L urmeze pe El, ba chiar sa-si ia si crucea pentru a rastigni pe ea toate "pornirile lor lumesti". Citat:
Totusi, am pornit topicul de la constructia pe care am boldat-o aici, "liberul arbitru al EGO-ului". Citat:
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) Last edited by Demetrius; 31.05.2020 at 08:07:16. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De aceea văd sinele nostru ca persoana noastră coruptă de materialismul acestei lumi, care poate fi educată prin suferință(crucea) și lepadarea de această lume. Astfel e o transformare din omul vechi păcătos spre omul nou în Hristos. O nouă făptură. Biblia Ortodoxă Ioan 12:25 [25] Cel ce își iubește sufletul îl va pierde; iar cel ce își urăște sufletul în lumea aceasta îl va păstra pentru viața veșnică. Cine își iubește sufletul îl va pierde. Adică cine se iubește pe sine(nu renunță la sine~ego) va pierii. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Oricum, eu nu vad nicio nedreptate, insa se pare ca la PS tau eu am raspuns cam neatent, cand am spus ca Ego-ul e separat de suflet(scuze!), eu gandindu-ma la vesnicia sufletului, spre deosebire de Ego, care are o durata cat viata trupeasca. Rezulta ca Ego este conceptia pacatoasa pe care si-a insusit-o sufletul pe parcursul primei parti a vietii in lipsa unei educatii duhovnicesti care apoi se adanceste si se fortifica in dauna sufletului. Ego-ul corupe sufletul si-i impiedica mantuirea. Citat:
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) Last edited by Demetrius; 01.06.2020 at 06:55:57. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Invatatura despre liberul arbitru este clarificata in ortodoxie, la fel ca toate invataturile. Este o diferenta intre invatatura ortodoxa si cea protestanta, in special, dar si cea catolica. Unii nu au inteles aceasta invatatura si au preluat din invatatura gresita a Fer. Augustin despre predestinare.
In invatatura ortodoxa chipul omului s-a intunecat dupa cadere, astfel incat mai are toate atributele chipului lui Domnezeu in om (ratiune, vointa si simtire) dar, datorita caderii, au fost slabite, inclusiv vointa (liberul arbitru). In catolicism se considera ca nu a fost afectata firea umana la cadere, desi chipul lui Dumnezeu in om a ramas la fel, iar vointa (liberul arbitru) nu a suferit nicio slabire. In protestantism (sau la o parte din el) nu s-a inteles distinctia intre chip si asemanare, asa ca ei au spus ca si chipul s-a pierdut, omul neavand vointa (liber arbitru) si doar cu ajutorul harului poate face fapte bune. De aceea, pentru ca omul nu mai este capabil de fapte bune, este predestinat dinainte sa fie mantuit sau nu. In concluzie, in ortodoxie omul nu si-a pierdut vointa (liberul arbitru), este capabil sa faca fapte bune prin proria sa vointa, dar, din cauza caderii si slabirii chipului si vointei, nu le poate face intr-o asa mare masura si constant incat sa primeasca harul mantuitor. De aceea harul se primeste la Botez si apoi omul conlucreaza cu harul cu ajutorul vointei sale (liberul arbitru), prin faptele sale. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Da, omul are libertate, dar vointa libera nu are, de aceea are nevoie de asistenta continua a Sfantului Duh care ii este oferita de Sus:
17. Toată darea cea bună și tot darul desăvârșit de sus este, pogorându-se de la Părintele luminilor, la Care nu este schimbare sau umbră de mutare.(Iacov1,18) Omul n-a suferit nicio cadere fiindca nu reusise nicio ridicare inainte, deci n-avea de unde sa cada(cu atat mai mult cu cat Acolo nu sunt barbati si femei, Adam si Eva). E drept ca i s-a randuit dinainte de veci locas in Rai, insa nu s-a urcat la Rai din cauza ca vointa lui nu e libera si e incapabil de hotarari libere (dovada ca a pacatuit 100%) si prin asta omul nu are asemanarea lui Dumnezeu; de aceea este scris: 10. După cum este scris: "Nu este drept nici unul; 11. Nu este cel ce înțelege, nu este cel ce caută pe Dumnezeu.(Rom3,10-11) Prin urmare omul este incapabil de fapte bune/hotarari bune(liberul arbitru) prin firea/natura sa omeneasca fara ajutorul Sfantului Duh. P.S. (Iacov1,18)[/b] se gaseste si in Rugaciunea Amvonului, de la sfarsitul Sfintei Liturghii: "... Că toată darea cea bună și tot darul desăvârșit de Sus este, pogorând de la Tine, Părintele luminilor, și Ție slavă și mulțumire și închinăciune înălțăm, Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin”.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ceea ce spui e teoria gresita a predestinarii din protestantism, respinsa de ortodoxie si partial de catolicsm. Asta inseamna ca toti oamenii se nasc rai si cei ce nu-s crestini sunt rai, nu pot face fapte bune. Sau toti au har si nu mai au nevoie de crestinism.
In ortodoxie toti oamenii se nasc buni, pot face fapte bune prin natura lor, avand liberul arbitru (acelasi lucru cu vointa), doar ca avand firea cazuta (imbolnavita) nu le pot face intr-o asa masura incat sa primeasca harul interior care se primeste numai la Botez. Dar poate sa fie bun si un musulman, un indian, un ateu. Diferenta intre ortodoxie, catolicism si protestantism in privinta raportului dintre vointa si har e analizata in acest articol: https://www.crestinortodox.ro/dogmat...ura-68963.html |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Bine. Esența e că trebuie să renunțăm la sinele nostru~ego, la ceea ce credem despre noi, la lumea care ne-a format și ne formează. Ăsta e mesajul evangheliei. Asta trebuie să înțeleagă creștinii. Restul e mai complicat, chiar Isus accentuează dar nu intra în detalii despre liberul arbitru. Doar Pavel vorbește dar ambiguu despre liberul arbitru: Romani 7:14-25
|
|