În prealabil postat de Iorest
Nu peste tot, doar la mănăstirile care au cel puÈin 2-3 preoÈi care se schimbă între ei Èi la Catedrale Arhiepiscopale care au rang de mănăstire, nici măcar la metocuri mănăstireÈti dacă nu au hirotoniÈi preoÈi nu fac Liturghie zilnică.
Iar la multe parohii de oraÈ, marÈea Èi joia când nu pică în cele 4 posturi de peste an, nici nu se face Liturghie deloc ziua aia.
Uneori nici Lunea nu se slujeÈte Èi nu vorbim de zi Aliturgică când prin calendar nu e liturghie ziua aia.
Cel puÈin 2 zile din 7 stau preoÈii pe tuÈă pe lângă săptămânile în care nu sunt de rând la slujit de luni-sâmbătă Èi în care nici nu pică cruce roÈie.
Ètiu sate unde nu se slujeÈte decât Sâmbătă/Duminică dacă nu e cruce roÈie în săptămână, deci 5 zile preotul stă pe tuÈă fără să se împărtăÈească.
Ètiu un sat unde un preot slujeÈte prin rotaÈie, o săptămână la un sat/ una la altul, deci mirenii de acolo au Liturghie doar odată la câteva Duminici, trebuie să plece din sat dacă vor Èi le trebuie bani Èi pt transport, deci nici măcar Duminicile nu au slujbă în toate parohiile din Èară, Èi ce vb al doilea caz e în România anului 2022 în Moldova chiar zonă ortodoxă.
Cred că acea restricÈie O Liturghie/ O împărtăÈanie e pusă pt a nu dubla împărtăÈania un mirean dacă participă la Liturghie în aceeaÈi zi odată seara de la miezul nopÈii Èi odată de la 10 dimineaÈa încolo.
Nici măcar preotul nu e sigur că se împărtăÈeÈte în fiecare Duminică sau cruce roÈie, dacă e în concediu conform codului muncii zilele alea, e plecat din localitate Èi nu are carte canonică de la episcopul lui să slujească în afara eparhiei trasate la Hirotonie Èi nici aprobare de la episcopul locului unde poposeÈte care poate fi episcop grec de pildă, atunci nici nu poate sluji nici în Ierusalim, Athos în alt judeÈ din Èară dacă-l prinde excursia pe acolo, deci s-ar împărtăÈi ca mireanul nu din altar, dar poate nu e lângă o Biserică Duminica aia, se împărtăÈeÈte cu părticele rămase pt muribunzi, oare are voie ?
Preotul e obligat prin canon să consume toată împărtăÈania care rămâne (în afară de rezerva pt cazurile grave muribunzi etc), mireanul nu are acest canon, de aici derivă obligaÈia, dar situaÈia nu e oglindă mirean/preot în acest caz.
Dacă ar fi situaÈie canonică în oglindă atunci Èi pruncii preotului care sunt ramură directă din el ar trebui împărtăÈiÈi măcar odată în săptămână Duminica, or nu am găsit obligativitatea asta.
Iar preotul mai are o obligaÈie să nu aibă niciun păcat ce constituie impediment la preoÈie nici înainte de hirotonie nici după, or dacă-l are sau comite ceva după hirotonie să se oprească de la slujire Èi să spună episcopului, dar mireanul poate fi Èi un preot decăzut din treaptă Èi trecut în rândul mirenilor, sau un om care are păcate impediment Èi nu ar putea urca în treaptă prin hirotonie.
De la preot la mirean poÈi decădea în treaptă, de la mirean la preot nu mai poÈi urca dacă ai avut anumite impedimente înaintea preoÈiei, e mai greu drumul în sens invers, iarăÈi nu e chiar situaÈie în oglindă, mirean poate fi oricine are Mirungere Èi Botez, la preot trebuie să fii Èiplă pe canoane ca să poÈi sluji în continuare, chiar dacă 20 de ani ai mers aÈă pe canoane Èi erai în rânduială înainte de Hirotonie, dacă în al 21-lea ai căzut grav- în păcat impediment, deja trebuie să întrebi episcopul.
În vreme de prigoană se făcea rar Liturghia în multe zone din lipsă de preoÈi care poate erau arestaÈi, chiar pe vremea comunismului făceau doar unii în celulă cum era părintele Ioan Iovan.
N-am găsit în învăÈătura ortodoxă aÈa ceva, doar dacă s-ar lipsi de împărtăÈanie un om care se consideră mai deÈtept decât Biserica, sau pt că n-ar crede în Euharistie, atunci ar fi ca o frondă, dar dacă se opreÈte pe motive canonice sau stabileÈte cu duhovnicul, responsabilitatea se împarte.
Păi dacă duhovnicul e de serviciu cu spovedania odată la câteva săptămâni, nu poate omul să vină Èi are alte urgenÈe oameni care trag să moară, nu-l deranjez pe om de acasă dacă nu e ceva urgent.
Dacă legi împărtăÈania de spovedanie ca să fii sigur că ai cercetat, n-ai cum să te împărtăÈeÈti mai repede de când e duhovnicul la spovedit.
Iar dacă intervine ceva între ziua de spovedanie Èi ziua de împărtăÈanie Èi nu Ètii sigur mai bine aÈtepÈi altă spovedanie Èi întrebi.
|