![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#15
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Voi incepe cu cel din urma. Stie toata lumea povestea cu primii oameni care au mancat ce nu trebuia, dar nu asta e problema ca li s-a facut pofta, ci ca nu au respectat cuvantul Domnului. Si de aici au cazut toate relele pe capul nostru. Noi cei prezenti pe acest forum nu eram pe lume la momentul in care se petrece povestea (asta daca nu cumva toata povestea e o simpla fictiune. Dar pentru a nu isca discutii inutile voi porni de la premisa ca avem de a face cu o istorie adevarata). Deci daca nu eram inca nascuti n-aveam cum sa facem ca Adam sa nu manance din mar. Eu recunosc ca daca eram in gradina Edenului la momentul respectiv l-as fi luat pe Adam de guler si poate i-as fi tras si o mama de bataie sa nu-i mai treaca prin minte sa faca asemenea boroboate pentru care am fi tras cu totii ponoasele. Or daca noi n-am fost la locul faptei, ba chiar nici n-am existat la vremea respectiva, cum putem fi considerati vinovati? Ar fi ca in zicala: "parintii au mancat agurida si copiilor li s-au strepezit dintii". Deci aici exista o problema. In ce priveste pacatele pe care le-am facut noi, aici nu mai avem scuze. Am calcat pe bec, becul s-a spart, iar noi suntem vinovatii. Dar in acest caz ce fel de dreptate e aceea in care pentru vina unor indivizi il pedepsesti pe altul care n-are nicio vina? Daca respectivul e pedepsit cu forta, aceasta se numeste abuz (sau eroare judiciara, daca doriti). Daca respectivul a vrut in deplina cunostinta de cauza si din propria vointa sa fie pedepsit, pentru aceasta nu exista un termen nici juridic si de niciun fel. Nu e sinucidere, pentru ca omul nu a vrut sa se omoare pur si simplu sau sa-i covinga pe altii sa il omoare ca sa scape astfel de greul vietii. Nu e nici dileala, pentru ca povestea pare destul de serioasa, mai ales ca in ea e implicat si elementul politic, deoarece Pilat din Pont n-a prea avut chef de o asemenea executie ce i se parea absurda dar a cedat in cele din urma in fata populatiei exaltate si incitate de liderii religiosi, populatie care voia sa vada sange. Or cu poporul nu te pui (nici cu liderii religiosi). Probabil ca dupa ce a dat ordin, Pilat s-a retras in vila sa injurandu-i pe barbarii acestia de evrei care prefera sa elibereze un hot decat un om nevinovat. Deci nu stim cum sa incadram aceasta pedeapsa cu crucificarea. Dar oricum ar fi, e anormal sa pui pe cineva sa plateasca pentru vina altora. Ar fi o singura exceptie: aceea in care respectivul ar fi avut obligatia sa aiba grija ca oamenii din subordinea sa sa nu pacatuiasca. Dar Iisus nu avea nicio responsabilitate in acest sens. Asadar, in ambele cazuri, si in cel al pacatului originar, si in cel al pacatelor particulare ce au urmat, avem situatia in care cineva e luat drept vinovat si pedepsit pentru greselile altora. Eu ma intreb: ce om normal la cap poate accepta faptul ca vina e transferabila? Ce sistem de morala mai e acela in care condamni o persoana pentru ceea ce a facut o alta persoana? Intr-un asemenea sistem al moralei nu mi s-ar mai parea anormal chiar sa rasplatesti o persoana pentru ceea ce a realizat o alta persoana. Iar o lume condusa de o asemenea moralitate risca sa se transforme in ceva la care ne putem astepta: haos. Aceasta e chiar lumea in care traim, una in care meritele nu sunt recunoscute, iar cei slabi trag ponoasele. Nu stiu, ideea iudeo-crestina ca vina poate fi transferata ne-a dus la situatia actuala? Probabil ca nu. Ar fi mai degraba ticalosia ce isi afla cuib in orice societate umana. Dar asta nu scuza faptul ca transferul de vina e o idee ce ar trebui evitata cu orice pret. Deci era necesara jertfa lui Iisus? Sa vedem mai departe. Citat:
-Mai, esti hot? -Nu sunt dom'le! -Auzi, nu umbla cu minciuni. Ai mutra de talhar! -Nu dom'le, nu inteleg ce ai cu mine. -Gura! Las' ca stiu eu indivizi de teapa ta! Alo, Politia! Nu numai ca e problematica legatura dintre infatisarea sau starea de sanatate a omului si faptele sale, dar eu nu prea am auzit de cazuri in care cineva sa mearga la o spargere si dupa aceea sa se imbolnaveasca si sa moara. In general ticalosii o duc bine. Intr-adevar, daca mananci fructe oprite de genul: canabis, cocaina, alcool, ciuperci halucinogene te degradezi in timp. Dar nu il vad pe Dumnezeu sa fi plantat in gradina Edenului pomi care sa faca fructe cu efecte psihotrope. Citat:
Citat:
|
|