Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.03.2024, 21:27:04
Penticostalul Traditional Penticostalul Traditional is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.02.2015
Mesaje: 1.641
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adr.iu91 Vezi mesajul
toti sectarii care jignesc Sfintii, facandu-i morti
Hai sa o luam metodic si sa vorbim un pic despre terminologie, apoi despre definitii si abia după acestea despre practici.

1. Terminologie. Sectari

Si la ortodocsi si la neoprotestanti există badarani.
La fel cum exista si altii binecrescuti, niste adevărati gentlemani.

Badaranii ortodocsi cand vorbesc despre crestinii neporotestanti îi numesc sectari. Badaranii neoprotestanti cand se refera la crestinii ortodocsi ia numesc necrestini/ necredinciosi. Si badaranii ortodocsi si cei neoprotestanti sunt marlani fara sa isi dea seama. Ei folosesc termenii mai sus amintiti din reflex, nu neaparat cu intentia de a jigni. Dacă-i întrebi: " - de ce folosesti termenii aia cu nuante jignitoare?" si unul si altul sar in sus si pretind ca nu e nicio jignire, e adevarul adevarat.

Credinciosii politicosi sunt empatici. Desigur si ei considera ca e o psrte semnificativa de adevar in terminlogia respectiva insa se adreseaza asa cum prefera interlocutorul.
Cum prefera sa fie numit crestinul neoprotestant? Neoprotestant.
Cum prefera sa fie numit crestinul ortodox? Ortodox.

E atat de simplu!

2. Definitii. Sfintii

Haideti sa vedem in Noul Testament ce sunt sfintii:
a) Fapte 9:13. Și a răspuns Anania: Doamne, despre bărbatul acesta am auzit de la mulți câte rele a făcut sfinților Tăi în Ierusalim.
Intrebare: cui facuse rau Saul? Fapte 8:3 Și Saul pustiia Biserica, intrând prin case și, târând pe bărbați și pe femei, îi preda la temniță.
Concluzie: Sfintii erau credinciosii obisnuiti, barbatii si femeile din Biserica
b) Romani 1:7 Tuturor celor ce sunteți în Roma, iubiți de Dumnezeu, chemați și sfinți: har vouă și pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, și de la Domnul Iisus Hristos!
Intrebare: cui scria apostolul si cum ii numea de destinatarii epistolei lui? Pavel scria tuturor crestinilor din Roma si ii numea sfinti
Concluzie: Toti credinciosii obisnuiti din Roma erau sfinti
c) Evrei 3:1 Pentru aceea, frați sfinți, părtași chemării cerești, luați aminte la Apostolul și Arhiereul mărturisirii noastre, la Iisus Hristos,
Intrebare: cui se adresa autorul Epistolei către Evrei? Tuturor iudeilor crestini. Pe ei apostolul ii numeste sfinti.
Concluzie: Toti iudeii crestini erau sfinti erau sfinti
Ti-am dat trei exemple din Noul Testament, insa poti gasi zeci si zeci.

Cine sunt deci sfintii? Care este definitia corecta?
Sfintii NU sunt doar credinciosii care au murit cu nu stiu cata vreme in urma si au facut cine stie ce minuni. Sfinții, conform invataturii apostolilor, sunt toti crestinii autentici.

2. Practici. Jignesc Sfintii, facandu-i morti

A spune despre cineva ca e viu sau mort NU e o jignire. Oamenii vii sunt vii, oamenii morti sunt morti. Biblia nu se sfieste sa-i numeasca morti pe crestinii care au murit. Deci nu e nicio jignire sa numesti mort pe un mort.

Acum, desigur ca omul care a murit ar un suflet viu. Mort este numit cel al carui trup si-a incetat functiile vitale. El a murit in sensul ca trupul a murit. Sufletul celui credincios se duce la Dumnezeu.

Aici este insa o problemă. E posibil ca sfintii care au murit sa poata comunica cu Dumnezeu. E posibil chiar sa il roage pe El ceva pentru cei de pe pamant. Insa Biblia ne interzice noua sa chemam duhul unui astfel de credincios care a murit si sa-l rugam sa se roage pentru noi sau sa ne ajute in vreun fel. Noi nu trebuie sa chemam in ajutor duhurile celor morti si nici macar sa alergam la cineva care are o astfel de practica:
Levitic 19:31 Să nu alergați la cei ce cheamă morții
Levitic 20:27.Bărbatul sau femeia, de vor chema morți să moară neapărat: cu pietre să fie uciși.
Aici este vorba desigur de mortii care au murit fizic. Adică trupul lor era mort iar duhul era viu.


Asadar, mare atentie:
1. Neoprotestantilor nu le place sa fie numiti sectari la fel cum nici ortodocsilor nu le place sa fie numiti necrestini.
2. Sfintii nu sunt doar credinciosii care au murit ci si, mai ales, credinciosii in viata.
3. Daca vrei sa ceri cuiva sa se roage pentru tine sau sa te ajute in vreun fel, poti sa ceri aceasta unui sfant in viata. Daca incerci sa intri in comunicare ca duhurile sfintilor care au murit fizic, esti intr-o zona in care Dumnezeu ti-a interzis sa intri si care este sub incidenta pedepsei cu moartea.

Last edited by Penticostalul Traditional; 09.03.2024 at 21:36:05.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.03.2024, 22:17:36
cozia cozia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.01.2007
Mesaje: 3.439
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Penticostalul Traditional Vezi mesajul
Noi nu trebuie sa chemam in ajutor duhurile celor morti si nici macar sa alergam la cineva care are o astfel de practica:
Levitic 19:31 Să nu alergați la cei ce cheamă morții


Este foarte interesanta profunda transformare in NT a acestei legi.
Cita lume a alergat la Iisus pentru pentru ca acesta sa cheme pe nume mortii, si nu numai, dar sa-i si invie!
Deci clar ceva este pierdut in traducerea Leviticului.

Si inca un detaliu. Cei ce alergau la Iisus pentru chemarea si invierea lui Lazar( deja in descompunere de 4 zile) si altii stiau de legea din Levitic de a nu apela la nimeni pentru asemenea lucruri si totusi o faceau. Deasemenea nu stiau de noua Lege adusa de Hristos.
Iudeimea stia foaaarte bine pedepsele capitale ( cu pietre) deci sansele ca acestia sa nu cunoasca consecintele acestor incalcari de legi cu pedepse de moarte sunt excluse!


Citat:
În prealabil postat de Penticostalul Traditional Vezi mesajul
Levitic 20:27.Bărbatul sau femeia, de vor chema morți să moară neapărat: cu pietre să fie uciși.
Citat:
În prealabil postat de Penticostalul Traditional Vezi mesajul
Aici este vorba desigur de mortii care au murit fizic. Adică trupul lor era mort iar duhul era viu.
Hristos nu a avut nici o problema sa cheme mortii, duhul lor si sa-l reintroduca in cadavru reinviidu-l. Si din ce citim au fost multi!

Last edited by cozia; 09.03.2024 at 22:27:00.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.03.2024, 07:43:05
Penticostalul Traditional Penticostalul Traditional is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.02.2015
Mesaje: 1.641
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cozia Vezi mesajul
1. Cita lume a alergat la Iisus pentru pentru ca acesta sa cheme pe nume mortii,
2. si nu numai, dar sa-i si invie!
3. Deci clar ceva este pierdut in traducerea Leviticului.
1. Nu cunosc persoane care i-au cerut lui Iisus sa cheme mortii. Poți enumera cateva?
2. Cred că invierile din morti (petrecute si in VT) sunt diferite de invocarea ajutorului celor morti. Atunci cand un crestin ortodox se roaga la un sfant decedat, nu-l inviaza mai intai. Poate sunt cazuri dar eu nu cunosc.
3. Cum crezi ca ar suna o traducere corecta a versetului din Levitic?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.03.2024, 17:23:37
cozia cozia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.01.2007
Mesaje: 3.439
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Penticostalul Traditional Vezi mesajul
1. Nu cunosc persoane care i-au cerut lui Iisus sa cheme mortii. Poți enumera cateva?
2. Cred că invierile din morti (petrecute si in VT) sunt diferite de invocarea ajutorului celor morti. Atunci cand un crestin ortodox se roaga la un sfant decedat, nu-l inviaza mai intai. Poate sunt cazuri dar eu nu cunosc.
3. Cum crezi ca ar suna o traducere corecta a versetului din Levitic?
1. Da, bine, asa este. Aici nu am exprimat in mod complet ideea. Credeam ca se intelege si asa.
Deci:
Cita lume a alergat la Iisus pentru pentru ca acesta analizind situatia la fata locului sa decida sa cheme pe nume mortii,

Lume: ( Marta, Maria, Iair), care a alergat la El dupa un ajutor specific legat de cineva care era pe patul de moarte si in final au murit:
Nume: a.Lazar si b.fata lui Iair
Chemare din morti, din stare decedata( din nou actiune hotarata pe loc de Mantuitor):
"Lazare(nume) vino afara(chemare)"
" Mielusico(nume), trezete-te( alta chemare)"

2. Faza cu "invocarile ajutorului celor morti" fac parte din discutiile voastre care pe mine nu ma intereseaza si nu am facut referire la asa ceva. Aia lamuriti-o voi intre voi.

3. De unde vrei sa stiu eu care-i treaba cu Leviticul. Pentru asta trebuie sa cunosti limba si sa traiesti in cultura aramaica/iudaica.

Last edited by cozia; 10.03.2024 at 17:27:30.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.03.2024, 23:18:03
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Penticostalul Traditional Vezi mesajul

Acum, desigur ca omul care a murit ar un suflet viu. Mort este numit cel al carui trup si-a incetat functiile vitale. El a murit in sensul ca trupul a murit. Sufletul celui credincios se duce la Dumnezeu.

Aici este insa o problemă. E posibil ca sfintii care au murit sa poata comunica cu Dumnezeu. E posibil chiar sa il roage pe El ceva pentru cei de pe pamant. Insa Biblia ne interzice noua sa chemam duhul unui astfel de credincios care a murit si sa-l rugam sa se roage pentru noi sau sa ne ajute in vreun fel. Noi nu trebuie sa chemam in ajutor duhurile celor morti si nici macar sa alergam la cineva care are o astfel de practica:
Levitic 19:31 Să nu alergați la cei ce cheamă morții
Levitic 20:27.Bărbatul sau femeia, de vor chema morți să moară neapărat: cu pietre să fie uciși.
Aici este vorba desigur de mortii care au murit fizic. Adică trupul lor era mort iar duhul era viu.
Acuma, dă-mi voie să te întreb: pe muntele Tabor Domnul a stat de vorbă cu două personaje importante în narațiuni semnificative ale revelației creștine: Ilie și Moise. Despre primul știm că a dispărut în imensitatea cerului fără să guste moartea, iar al doilea se odihnea de câteva secole la doi metri sub pământ într-un loc tăinuit (din motive bine întemeiate). Dacă în cazul lui Ilie suntem oarecum lămuriți, în cealaltă situație a discutat cu fantoma lui Moise, sau cum?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 10.03.2024, 07:35:18
Penticostalul Traditional Penticostalul Traditional is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.02.2015
Mesaje: 1.641
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Acuma, dă-mi voie să te întreb: pe muntele Tabor Domnul a stat de vorbă cu două personaje importante în narațiuni semnificative ale revelației creștine: Ilie și Moise. Despre primul știm că a dispărut în imensitatea cerului fără să guste moartea, iar al doilea se odihnea de câteva secole la doi metri sub pământ într-un loc tăinuit (din motive bine întemeiate). Dacă în cazul lui Ilie suntem oarecum lămuriți, în cealaltă situație a discutat cu fantoma lui Moise, sau cum?
In primul rand vreau sa-mi cer iertare, am recitit mesajul meu și imi dau seama ca am scris pe un ton sententios. De fapt la mine este mai mult o întrebare: cum se impaca invocarea ajutorului sfintilor care au murit cu interdictia din Levitic?

Pasajul pe care mi l-ai sugerat îl înțeleg în felul următor:
Luca 9:28-31
Iar după cuvintele acestea, ca la opt zile, luând cu Sine pe Petru și pe Ioan și pe Iacov, S-a suit pe munte ca să Se roage. Și pe când se ruga El, chipul feței Sale s-a făcut altul și îmbrăcămintea Lui albă strălucind. Și iată doi bărbați vorbeau cu El, care erau Moise și Ilie, Și care, arătându-se întru slavă, vorbeau despre sfârșitul Lui, pe care avea să-l împlinească în Ierusalim.
- Isus se duce împreună cu cativa ucenici pe munte, sa se roage
- In timp ce se roaga (comunica cu Dumnezeu) se arata doua persoane, Moise si Ilie, care comunica cu El. Nu cred ca erau fantome ci persoane reale, chiar ei. Mărturisesc ca nu m-am gandit prin prisma asta la acest episod pana acum.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 10.03.2024, 21:07:26
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Penticostalul Traditional Vezi mesajul
In primul rand vreau sa-mi cer iertare, am recitit mesajul meu și imi dau seama ca am scris pe un ton sententios. De fapt la mine este mai mult o întrebare: cum se impaca invocarea ajutorului sfintilor care au murit cu interdictia din Levitic?

Pasajul pe care mi l-ai sugerat îl înțeleg în felul următor:
Luca 9:28-31
Iar după cuvintele acestea, ca la opt zile, luând cu Sine pe Petru și pe Ioan și pe Iacov, S-a suit pe munte ca să Se roage. Și pe când se ruga El, chipul feței Sale s-a făcut altul și îmbrăcămintea Lui albă strălucind. Și iată doi bărbați vorbeau cu El, care erau Moise și Ilie, Și care, arătându-se întru slavă, vorbeau despre sfârșitul Lui, pe care avea să-l împlinească în Ierusalim.
- Isus se duce împreună cu cativa ucenici pe munte, sa se roage
- In timp ce se roaga (comunica cu Dumnezeu) se arata doua persoane, Moise si Ilie, care comunica cu El. Nu cred ca erau fantome ci persoane reale, chiar ei. Mărturisesc ca nu m-am gandit prin prisma asta la acest episod pana acum.
Mulțumesc pentru răspuns, așa cred și eu, Moise era la fel de viu și de întreg precum Hristos și Ilie, iar ca să înțeleg asta n-am nevoie de proteza teologică numită "învierea lui Moise" născocită de adventiști. Evenimentul excepțional pe care-l numim "Schimbarea la Față" este întâlnirea singulară dintre prezentul perisabil al lumii noastre și prezentul continuu al eshatonului inaugurat cu Învierea Domnului.
Ei bine, dacă sfinții lui Dumnezeu (care nu sunt neapărat aceiași cu sfinții oamenilor) sunt vii și întregi precum Moise, suspiciunea de necromanție și necrolatrie pică.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 10.03.2024, 17:49:25
ALARIC ALARIC is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.09.2020
Mesaje: 173
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Acuma, dă-mi voie să te întreb: pe muntele Tabor Domnul a stat de vorbă cu două personaje importante în narațiuni semnificative ale revelației creștine: Ilie și Moise. Despre primul știm că a dispărut în imensitatea cerului fără să guste moartea, iar al doilea se odihnea de câteva secole la doi metri sub pământ într-un loc tăinuit (din motive bine întemeiate). Dacă în cazul lui Ilie suntem oarecum lămuriți, în cealaltă situație a discutat cu fantoma lui Moise, sau cum?
E posibil ca Moise sa fi fost in propriul lui trup, inviat de Dumnezeu, exista un pasaj in Iuda (Epistola sobornicească a Sfântului Apostol Iuda) care poate da sens intrebarii tale, foarte pertinenta de altfel (si eu m-am intrebat la fel). In acel pasaj cel mai puternic inger al lui Dumnezeu, Arhanghelul Mihail se cearta cu cel rau pentru trupul lui Moise.
Contextul acolo era ca Arhanghelul Mihail nu a hulit pe cel rau, doar l-a mustrat, asta inseamna ca nu e bine sa hulesti pe nimeni, chiar daca ca ai dreptate.

Last edited by ALARIC; 10.03.2024 at 17:57:13.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 11.03.2024, 13:23:59
Psalm 23's Avatar
Psalm 23 Psalm 23 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.03.2021
Religia: Protestant
Mesaje: 143
Wink

Citat:
În prealabil postat de ALARIC Vezi mesajul
E posibil ca Moise sa fi fost in propriul lui trup, inviat de Dumnezeu, exista un pasaj in Iuda (Epistola sobornicească a Sfântului Apostol Iuda) care poate da sens intrebarii tale, foarte pertinenta de altfel (si eu m-am intrebat la fel). In acel pasaj cel mai puternic inger al lui Dumnezeu, Arhanghelul Mihail se cearta cu cel rau pentru trupul lui Moise.
Contextul acolo era ca Arhanghelul Mihail nu a hulit pe cel rau, doar l-a mustrat, asta inseamna ca nu e bine sa hulesti pe nimeni, chiar daca ca ai dreptate.
Singura problema ar fi ca acel citat din Epistola lui Iuda este de fapt un citat preluat din o scriere iudaica mai veche intitulata , Inaltarea lui Moise" (scriere apocrifa iudaica din sec I). Si nu este un caz singular, Iuda citeaza, in cuprinsul epistolei, si din 1 Enoch. Motivul e simplu: la momentul cand Iuda isi scria epistola canonul Vechiului Testament nu era inchegat iar traditiile orale, scrierile non- canonice/apocrife iudaice si cele oficiale circulau impreuna si se bucurau de o receptie favorabila. Practic aveti in fata o fereastra in timp, cand primele comunitati iudeo-crestine (care nu aveau inca Biblia pe care o folositi dvs) foloseau simultan texte care, ulterior, au devenit vestigii istorice, din strafundurile formarii canonului biblic.
__________________
''Domnul să te binecuvânteze și să te păzească! Domnul să facă să lumineze fața Sa peste tine și să se îndure de tine! Domnul să-Și înalțe fața peste tine și să-ți dea pacea!"
Reply With Quote
  #10  
Vechi 12.03.2024, 08:44:21
ALARIC ALARIC is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.09.2020
Mesaje: 173
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Psalm 23 Vezi mesajul
Singura problema ar fi ca acel citat din Epistola lui Iuda este de fapt un citat preluat din o scriere iudaica mai veche intitulata , Inaltarea lui Moise" (scriere apocrifa iudaica din sec I). Si nu este un caz singular, Iuda citeaza, in cuprinsul epistolei, si din 1 Enoch. Motivul e simplu: la momentul cand Iuda isi scria epistola canonul Vechiului Testament nu era inchegat iar traditiile orale, scrierile non- canonice/apocrife iudaice si cele oficiale circulau impreuna si se bucurau de o receptie favorabila. Practic aveti in fata o fereastra in timp, cand primele comunitati iudeo-crestine (care nu aveau inca Biblia pe care o folositi dvs) foloseau simultan texte care, ulterior, au devenit vestigii istorice, din strafundurile formarii canonului biblic.
Multumesc de lamurire, da, am incercat si eu acum sa gasesc textul respectiv din scrierea apocrifa de unde se citeaza, s-a pierdut. Deci nu avem o informatie sigura ca Moise a fost inviat (in trup). Mi-ar fi placut sa fi fost asa... Legat de Schimbarea la Fata si prezenta celor doi Sfinti alaturi de Mantuitor numai Duhul Sfant poate sa dezvaluie taina.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare