Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.03.2024, 23:18:03
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Penticostalul Traditional Vezi mesajul

Acum, desigur ca omul care a murit ar un suflet viu. Mort este numit cel al carui trup si-a incetat functiile vitale. El a murit in sensul ca trupul a murit. Sufletul celui credincios se duce la Dumnezeu.

Aici este insa o problemă. E posibil ca sfintii care au murit sa poata comunica cu Dumnezeu. E posibil chiar sa il roage pe El ceva pentru cei de pe pamant. Insa Biblia ne interzice noua sa chemam duhul unui astfel de credincios care a murit si sa-l rugam sa se roage pentru noi sau sa ne ajute in vreun fel. Noi nu trebuie sa chemam in ajutor duhurile celor morti si nici macar sa alergam la cineva care are o astfel de practica:
Levitic 19:31 Să nu alergați la cei ce cheamă morții
Levitic 20:27.Bărbatul sau femeia, de vor chema morți să moară neapărat: cu pietre să fie uciși.
Aici este vorba desigur de mortii care au murit fizic. Adică trupul lor era mort iar duhul era viu.
Acuma, dă-mi voie să te întreb: pe muntele Tabor Domnul a stat de vorbă cu două personaje importante în narațiuni semnificative ale revelației creștine: Ilie și Moise. Despre primul știm că a dispărut în imensitatea cerului fără să guste moartea, iar al doilea se odihnea de câteva secole la doi metri sub pământ într-un loc tăinuit (din motive bine întemeiate). Dacă în cazul lui Ilie suntem oarecum lămuriți, în cealaltă situație a discutat cu fantoma lui Moise, sau cum?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.03.2024, 07:35:18
Penticostalul Traditional Penticostalul Traditional is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.02.2015
Mesaje: 1.641
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Acuma, dă-mi voie să te întreb: pe muntele Tabor Domnul a stat de vorbă cu două personaje importante în narațiuni semnificative ale revelației creștine: Ilie și Moise. Despre primul știm că a dispărut în imensitatea cerului fără să guste moartea, iar al doilea se odihnea de câteva secole la doi metri sub pământ într-un loc tăinuit (din motive bine întemeiate). Dacă în cazul lui Ilie suntem oarecum lămuriți, în cealaltă situație a discutat cu fantoma lui Moise, sau cum?
In primul rand vreau sa-mi cer iertare, am recitit mesajul meu și imi dau seama ca am scris pe un ton sententios. De fapt la mine este mai mult o întrebare: cum se impaca invocarea ajutorului sfintilor care au murit cu interdictia din Levitic?

Pasajul pe care mi l-ai sugerat îl înțeleg în felul următor:
Luca 9:28-31
Iar după cuvintele acestea, ca la opt zile, luând cu Sine pe Petru și pe Ioan și pe Iacov, S-a suit pe munte ca să Se roage. Și pe când se ruga El, chipul feței Sale s-a făcut altul și îmbrăcămintea Lui albă strălucind. Și iată doi bărbați vorbeau cu El, care erau Moise și Ilie, Și care, arătându-se întru slavă, vorbeau despre sfârșitul Lui, pe care avea să-l împlinească în Ierusalim.
- Isus se duce împreună cu cativa ucenici pe munte, sa se roage
- In timp ce se roaga (comunica cu Dumnezeu) se arata doua persoane, Moise si Ilie, care comunica cu El. Nu cred ca erau fantome ci persoane reale, chiar ei. Mărturisesc ca nu m-am gandit prin prisma asta la acest episod pana acum.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.03.2024, 21:07:26
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Penticostalul Traditional Vezi mesajul
In primul rand vreau sa-mi cer iertare, am recitit mesajul meu și imi dau seama ca am scris pe un ton sententios. De fapt la mine este mai mult o întrebare: cum se impaca invocarea ajutorului sfintilor care au murit cu interdictia din Levitic?

Pasajul pe care mi l-ai sugerat îl înțeleg în felul următor:
Luca 9:28-31
Iar după cuvintele acestea, ca la opt zile, luând cu Sine pe Petru și pe Ioan și pe Iacov, S-a suit pe munte ca să Se roage. Și pe când se ruga El, chipul feței Sale s-a făcut altul și îmbrăcămintea Lui albă strălucind. Și iată doi bărbați vorbeau cu El, care erau Moise și Ilie, Și care, arătându-se întru slavă, vorbeau despre sfârșitul Lui, pe care avea să-l împlinească în Ierusalim.
- Isus se duce împreună cu cativa ucenici pe munte, sa se roage
- In timp ce se roaga (comunica cu Dumnezeu) se arata doua persoane, Moise si Ilie, care comunica cu El. Nu cred ca erau fantome ci persoane reale, chiar ei. Mărturisesc ca nu m-am gandit prin prisma asta la acest episod pana acum.
Mulțumesc pentru răspuns, așa cred și eu, Moise era la fel de viu și de întreg precum Hristos și Ilie, iar ca să înțeleg asta n-am nevoie de proteza teologică numită "învierea lui Moise" născocită de adventiști. Evenimentul excepțional pe care-l numim "Schimbarea la Față" este întâlnirea singulară dintre prezentul perisabil al lumii noastre și prezentul continuu al eshatonului inaugurat cu Învierea Domnului.
Ei bine, dacă sfinții lui Dumnezeu (care nu sunt neapărat aceiași cu sfinții oamenilor) sunt vii și întregi precum Moise, suspiciunea de necromanție și necrolatrie pică.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.03.2024, 17:49:25
ALARIC ALARIC is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.09.2020
Mesaje: 173
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Acuma, dă-mi voie să te întreb: pe muntele Tabor Domnul a stat de vorbă cu două personaje importante în narațiuni semnificative ale revelației creștine: Ilie și Moise. Despre primul știm că a dispărut în imensitatea cerului fără să guste moartea, iar al doilea se odihnea de câteva secole la doi metri sub pământ într-un loc tăinuit (din motive bine întemeiate). Dacă în cazul lui Ilie suntem oarecum lămuriți, în cealaltă situație a discutat cu fantoma lui Moise, sau cum?
E posibil ca Moise sa fi fost in propriul lui trup, inviat de Dumnezeu, exista un pasaj in Iuda (Epistola sobornicească a Sfântului Apostol Iuda) care poate da sens intrebarii tale, foarte pertinenta de altfel (si eu m-am intrebat la fel). In acel pasaj cel mai puternic inger al lui Dumnezeu, Arhanghelul Mihail se cearta cu cel rau pentru trupul lui Moise.
Contextul acolo era ca Arhanghelul Mihail nu a hulit pe cel rau, doar l-a mustrat, asta inseamna ca nu e bine sa hulesti pe nimeni, chiar daca ca ai dreptate.

Last edited by ALARIC; 10.03.2024 at 17:57:13.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 11.03.2024, 13:23:59
Psalm 23's Avatar
Psalm 23 Psalm 23 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.03.2021
Religia: Protestant
Mesaje: 143
Wink

Citat:
În prealabil postat de ALARIC Vezi mesajul
E posibil ca Moise sa fi fost in propriul lui trup, inviat de Dumnezeu, exista un pasaj in Iuda (Epistola sobornicească a Sfântului Apostol Iuda) care poate da sens intrebarii tale, foarte pertinenta de altfel (si eu m-am intrebat la fel). In acel pasaj cel mai puternic inger al lui Dumnezeu, Arhanghelul Mihail se cearta cu cel rau pentru trupul lui Moise.
Contextul acolo era ca Arhanghelul Mihail nu a hulit pe cel rau, doar l-a mustrat, asta inseamna ca nu e bine sa hulesti pe nimeni, chiar daca ca ai dreptate.
Singura problema ar fi ca acel citat din Epistola lui Iuda este de fapt un citat preluat din o scriere iudaica mai veche intitulata , Inaltarea lui Moise" (scriere apocrifa iudaica din sec I). Si nu este un caz singular, Iuda citeaza, in cuprinsul epistolei, si din 1 Enoch. Motivul e simplu: la momentul cand Iuda isi scria epistola canonul Vechiului Testament nu era inchegat iar traditiile orale, scrierile non- canonice/apocrife iudaice si cele oficiale circulau impreuna si se bucurau de o receptie favorabila. Practic aveti in fata o fereastra in timp, cand primele comunitati iudeo-crestine (care nu aveau inca Biblia pe care o folositi dvs) foloseau simultan texte care, ulterior, au devenit vestigii istorice, din strafundurile formarii canonului biblic.
__________________
''Domnul să te binecuvânteze și să te păzească! Domnul să facă să lumineze fața Sa peste tine și să se îndure de tine! Domnul să-Și înalțe fața peste tine și să-ți dea pacea!"
Reply With Quote
  #6  
Vechi 12.03.2024, 08:44:21
ALARIC ALARIC is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.09.2020
Mesaje: 173
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Psalm 23 Vezi mesajul
Singura problema ar fi ca acel citat din Epistola lui Iuda este de fapt un citat preluat din o scriere iudaica mai veche intitulata , Inaltarea lui Moise" (scriere apocrifa iudaica din sec I). Si nu este un caz singular, Iuda citeaza, in cuprinsul epistolei, si din 1 Enoch. Motivul e simplu: la momentul cand Iuda isi scria epistola canonul Vechiului Testament nu era inchegat iar traditiile orale, scrierile non- canonice/apocrife iudaice si cele oficiale circulau impreuna si se bucurau de o receptie favorabila. Practic aveti in fata o fereastra in timp, cand primele comunitati iudeo-crestine (care nu aveau inca Biblia pe care o folositi dvs) foloseau simultan texte care, ulterior, au devenit vestigii istorice, din strafundurile formarii canonului biblic.
Multumesc de lamurire, da, am incercat si eu acum sa gasesc textul respectiv din scrierea apocrifa de unde se citeaza, s-a pierdut. Deci nu avem o informatie sigura ca Moise a fost inviat (in trup). Mi-ar fi placut sa fi fost asa... Legat de Schimbarea la Fata si prezenta celor doi Sfinti alaturi de Mantuitor numai Duhul Sfant poate sa dezvaluie taina.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.03.2024, 03:19:37
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ALARIC Vezi mesajul
... nu e bine sa hulesti pe nimeni, chiar daca ca ai dreptate.
E imposibil și să hulești și să ai dreptate.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 12.03.2024, 09:01:03
ALARIC ALARIC is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.09.2020
Mesaje: 173
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
E imposibil și să hulești și să ai dreptate.
Da, mai corect era "si sa crezi ca ai dreptate". Dar nu vorbeam de hula impotriva Duhului Sfant (care e altceva, mult mai grav). Ma gandeam la vorbirea de rau a aproapelui, de batjocura in general. Multi se simt indreptatiti sa raspunda cu aceeasi moneda atunci cand sunt agresati verbal.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare