![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Athos-ul este (și) un tărâm mitic, destui bărbați de toate vârstele merg acolo încărcați cu așteptări exagerate, uneori sunt dezamăgiți că nu văd călugări care levitează sau mai știu eu ce bazaconii produse de religious fiction, alții pleacă de-acasă atei, agnostici, flecari, solipsiști etc., si se întorc de la Athos cu un câte un mugur de credință în suflet, mai vezi și ciudați (eu am întâlnit un grup care avea ca unic scop escaladarea Athonului), yoghini, călugări vagabonzi, lume masculină diversă și pestriță. Cert este că de la prima descălecare (in 2003) și până anul trecut am observat destule schimbări negative, cel puțin la capitolul "relații cu pelerinii" deși permisul de intrare se obține mai ușor, vestita ospitalitate aghiorită e pe ducă, dacă nu ai aranjamentele stabilite dinainte riști să dormi în natură cu șacalii și alte lighioane care viețuiesc în zonă. Sfaturile duhovnicesti nu sunt cu mult diferite față de orice altă biserică ortodoxă din lume, iar monahii rar au timp pentru taclale, spovedania este adeseori mai expeditivă decât la multe mănăstiri din țară. Suprinzător, în Athos se vorbește mai des limba română comparativ cu județele Covasna si Harghita. Dar merită să mergi, cu siguranță te alegi cu ceva, nu te întorci cu traista goală în viața cea de toate zilele.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Asta e de fapt o problemă europeană. Găsești în străinatate biserici „grecești” cu preoți români și 80%+ din parohie români. Ce e grecesc la ea? Biserica mamă, venitul se duce la episcopie grecească.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Din ce știu românii nu s-au mișcat să revendice mănăstiri care erau ctitorii ale unor domnitori, aici e și problema voievozilor că nu au revendicat o mănăstire pt ei, au pompat bani din sărăcia țărilor române masiv, au salvat cultura ortodoxă greacă de sub turcism, că mulți bani s-au redirijat de către greci în școli de naționalism, dar nu au revendicat măcar un Kutlumuș sau Zografu. Măcar bine că nu s-au pierdut și celelalte așezăminte, dacă Ceaușescu nu dădea voie unui contingent de monahi să plece spre schiturile românești, grecii le ocupau după ce se stingeau monahii de acolo. Ăla era comunist și înțelegea situația, voievozii nu au găsit de cuviință să facă o mănăstire românească precum au făcut voievozii sârbi la Hilandar. Din ce am înțeles încă mai există călugări greci prin Athos care se întreabă de ce oamenii de afaceri români nu mai dau bani ca domnitorii pe vremuri, noi să dăm bani și alții să dicteze pe resursele noastre.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. Last edited by Iorest; 07.06.2024 at 14:26:58. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Cea mai mare nădejde pe care o putem avea e să se îndeplinească cuvintele Pr. Petroniu Tănase: Citat:
Bineînțeles ar fi o mare minune să se facă o a 21-a mănăstire în Athos când nu s-a mai înființat una de peste 600 de ani, și grecii au zis că nu se va mai înființa o mănăstire nouă vreodată. Ce să zică și grecii care au 17 și nu le ajunge? Le-au luat și mănăstirea georgienilor, au dat afară și ruși, dacă e după ei n-ar trebui să primim nimic, doar să le dăm.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Și sârbii au un fel de lanț de mănăstiri pe care-l consideră sfânt. Maica Domnului ocrotește toți călugării care iau pocăința în serios. Citat:
Slaba implicare a creștinilor în administrație și politică, se reflectă și în slaba administrație a patrimoniului Bisericesc, există o corelație, Administrația Publică, că e Bisericească sau laică are niște principii. Citat:
Nouă ne trebuie o mănăstire unde tot ce trimitem să rămână acolo, cum și-au făcut rușii Rusikonul-Sfântul Panteleimon, au adus până și pământ din Rusia cu tonele pe vas ca să-l pună la fundație simbolic.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. Last edited by Iorest; 07.06.2024 at 22:23:18. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Chiar nu înțeleg de ce nu au făcut Ștefan cel Mare, Neagoe Basarab, sau chiar Mircea cel Bătrân sau Alexandru cel Bun o mănăstire românească la Athos. Cât a ajutat Ștefan cel Mare mănăstirea bulgarilor sau Neagoe Basarab mănăstirea sârbilor, dar nu au putut să facă o mănăstire și pentru noi.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dacă nu îngăduia Ceaușescu să se revigoreze viața monahală pe Athos cu monahi plecați din Moldova, ne furau și schiturile grecii, așteptau să moară ultimul stareț român și acaparau. Citat:
https://doxologia.ro/acatistul-sfant...tefan-cel-mare Bucură-te, că și în Transilvania și Muntenia ai zidit locașuri sfinte; Bucură-te, că prin acestea ai întărit credința și unitatea neamului tău; Bucură-te, că Mănăstirea Zograful ai ctitorit-o cu multă dragoste creștinească; Domnitorii români au greșit că nu au făcut special o mănăstire cu port și cu tot ce-i trebuie, pentru care să lase testament clar, chiar legătură de blestem dacă se va fura de la români. Dacă se adunau toate daniile date de români către Athos într-o singură mănăstire, aceea probabil că strălucea mai mult decât cea rusească.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. Last edited by Iorest; 02.07.2024 at 23:58:03. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Poate cel mai bun moment pentru întemeierea unei mănăstiri românești ar fi fost în timpul lui Nicolae Alexandru (1352-1364) sau al fiului său Vlaicu Vodă (1364-1377). Țara Românească era în ascensiune politică, vine Sf. Iachint în Argeș (1359-1372), sora lui Nicolae, Sf. Teofana, fusese căsătorită cu țarul bulgar, eram în legături bune cu Bizanțul dar și cu Serbia lui Ștefan Dusan (care de fapt controla Muntele Athos în acea vreme), Nicodim venise la noi în țară (1370), Cutlumuș era considerată practic lavră românească (Vlaicu Vodă și Hariton, mitropolitul Țării Românești, erau considerați ctitori la Cutlumuș), încă se construiau mănăstiri (Pantocrator în 1357, Simonos Petras în 1368, Dionisiu în 1370), ucenicii școlii de la Târnovo erau la noi în țară, otomanii nu erau încă o mare primejdie (înainte de bătălia de pe Marița 1371). Deci practic 1350-1370 era fereastra ideală.
Și cu toate astea... nicio corespondență, nicio decizie, nicio dovadă că măcar s-ar fi încercat ceva în această privință. Doar danii pentru toată lumea. E drept că a fost o fereastră destul de mică. Sofia cade în 1385, este bătălia de la Kosovo în 1389, bătălia de la Nicopole în 1396, și apoi poate nu mai e timpul așa de prielnic. Într-adevăr, din acest timp, doar Stavronikita se mai înființează în 1530, dar oare ne-ar mai fi lăsat pe noi otomanii să ne înființăm o mănăstire sub ocupația lor? Să nu uităm că mitropoliile românești erau considerate ultimele în ierarhia mitropoliilor, nu pe merit, ci pentru că eram sub suzeranitate otomană și nu voiau să ne dea vreun drept în plus. De fapt, nici grecii nu prea voiau să ne dea nimic, doar veneau să cerșească danii și mănăstiri închinate. În orice caz, cred că nici noi nu am știut să cerem. Nu există dovezi că s-a încercat vreodată ceva.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa Last edited by RappY; 23.08.2024 at 23:17:12. |
|