Sfintele Pasti in Biserica veche

Sfintele Pasti in Biserica veche

Modul serbarii Sfintelor Pasti in Biserica veche

Chiar daca inca de timpuriu sarbatoarea Pastilor a dat nastere unor neintelegeri cu privire la data tinerii ei, totusi in practica credinciosilor ea s-a dezvoltat si a luat inca de la inceput o amploare deosebita. Daca mai sus am atins si alte aspecte legate de serbarea Pastilor in cultul crestin, aspecte pe care le-am atins numai pentru a intregi aceasta problema, se cuvine sa zabovim mai mult asupra acestui aspect liturgic pe care il implica aceasta serbare.

Despre practica serbarii Invierii Domnului avem dovezi inca din epoca apostolica (cf. 1 Cor. V, 7-9), iar dupa un document din secolul al II-lea (Epistola Apostolorum) stim ca Sfintele Pasti se serbau in timpul noptii. Aceasta serbare tinea timp de 7 zile, adica pana la Duminica Tomii. Dupa Constitutile Apostolice (cartea a V-a, cap. XIX), de serbarea Pastilor era legat si botezul catehumenilor.

Cu privire la modul serbarii, "noaptea invierii era petrecuta in biserica, in priveghere si rugaciune; in cursul ei avea loc botezul catehumenilor, iar momentul invierii era intampinat cu cantari de bucurie, cu savarsirea sfintei jertfe si cu lumini multe, semn al bucuriei si al luminarii duhovnicesti. Indeosebi neofitii - adica crestinii care primisera botezul chiar in noaptea aceea isi puneau acum haine albe si purtau in maini faclii luminoase, ca unii care s-au ingropat cu Hristos, dar au si inviat impreuna cu El.

Slujbele legate de aceasta sarbatoare erau solemne, se citea Evanghelia in mai multe limbi, textul fiind acela de la Ioan I, 1-18. Tot timpul serbarii, usile altarului ramaneau deschise si bisericile luminate, simbolizand lumina adusa de Hristos prin invierea Sa si faptul ca prin aceasta inviere s-au deschis usile cerului. Chiar casele crestinilor si orasele erau luminate cu faclii sau torte aprinse, incat noaptea invierii era mai luminoasa decat ziua. Credinciosii se salutau intre dansii pana in ziua inaltarii Domnului cu "Hristos a inviat", la care se raspundea "Adevarat a inviat".

In aceste zile de serbare aveau loc adevarate manifestari ale dragostei crestine, caci credinciosii se imbratisau cu sarutarea frateasca cerandu-si iertare unii de l-a altii, inainte de imipartasire. Dragostea crestina se manifesta si prin milostenie.

La biserica erau aduse si sfintite diferite bucate, ca : oua, pasca, adica paine dulce, hrean, sare si mielul pascal. Unele din aceste prinoase sunt imprumutate din Vechiul Testament, caci si atunci se aduceau la templu in ziua de Pasti un snop de grau si un miel (cf. Levit. XXIII, 10-12). Sensul acestor sfintiri trebuie poate legat mai putin de practica legii mozaice cat de acele expresii ale dragostei crestine care erau agapele si care au cunoscut o mare dezvoltare in Biserica primara.

Cat priveste practica folosirii oualor rosii, se pare ca exista inca in Biserica Veche, deoarece s-au gasit coji de oua in mormintele unor crestini, si ea a dat nastere la multe interpretari. Este neindoielnica influenta pagana in aceasta practica, dar diferitele legende care au justificat practica oualor rosii, chiar daca nu sunt de provenienta cert crestina, arata cel putin faptul ca obiceiul in discutie a primit inca de la inceput un sens pur crestin. Simbolismul este evident, inrosirea oualor insemnand aducerea aminte a sangelui curs pe cruce pentru mantuirea noastra.

Fericitul Augustin spune ca oul este icoana nadejdii in invierea mortilor, caci dupa cum oul nu are sfarsit, tot asa si nadejdea in inviere nu se termina niciodata. Generalizarea acestui obicei al inrosirii oualor la Pasti, certifica pe de o parte vechimea lui, caci el se practica in Biserici care nu mai stau de multa vreme in vreo legatura liturgica, iar pe de alta parte, ne arata ca in Biserica Veche serbarea Pastilor constituia un prilej de deosebita bucurie sufleteasca pentru crestini, bucurie manifestata in fastul pe care il avea aceasta sarbatorire.

Parintele Aruppala Gheevarghis

Pe aceeaşi temă

30 Martie 2012

Vizualizari: 15659

Voteaza:

Sfintele Pasti in Biserica veche 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact