Pilat cel fara insusiri

 

Putine sunt povestirile exemplare capabile sa inspire, in toate timpurile, noi si noi interpretari, polemici si productii literare. Caderea Troiei, orbirea lui Oedip sau gloria lui Alexandru cel Mare au inspirat cei mai renumiti pictori, sculptori, scriitori, psihanalisti si, mai nou, regizori ai Hollywood-ului. Nici o istorie nu e insa mai influenta si mai productiva decat sacrificiul cristic pentru mantuirea intregii omeniri.


Roger Caillois e un sociolog si antropolog francez care a studiat indelung istoriile exemplare. A cochetat cu literatura din perspectiva criticului literar, avand, in acelasi timp, meritul de a fi mediat contactul dintre publicul francez si proza sud-americana a secolului XX.

A scris un singur roman, "Pillat din Pont" (1960), aparut de curand si la noi (in traducerea lui Catalin D. Constantin, Editura Humanitas, 2005).


Dintre toate miturile omenirii, de le Ghilgames la Marele Inchizitor, Caillois l-a ales pe cel mai semnificativ, pentru modernitatea noastra crestina: judecarea, batjocorirea si rastignirea lui Iisus Cristos. Cum aproape nu exista opera literara care sa nu faca trimitere la acest sacrificiu, alegerea lui Caillois este primejdioasa. Riscul de a cadea zgomotos din Parnas direct in derizoriu e mare, cand drumul e atat de batatorit. Ce interpretari se mai pot gasi, dupa ce artistii si teologii au spus, se pare, totul? Am vazut de curand in ce s-a transformat o alta poveste a "ultimelor ore ale lui Hristos", imaginata de Mel Gibson.


Caillois nu e descurajat si-si alege un personaj mai putin vizitat de literati si de istorici: Pilat, magistratul roman responsabil pentru condamnarea lui Iisus. Povestea demareaza lent, prezentand situatia politica incomoda a judecatorului, prins intre interesele Romei si nemultumirea preotilor locali. Apare, la un moment dat, un Cristos care nu spune aproape nimic (amintind de Dostoievski) si un Iuda care isi asuma, de bunavoie, cea mai grea misiune: aceea de a-l vinde pe invatatorul sau. Borges il prezentase deja pe Iuda drept adevaratul martir, cel care lua pe umerii sai raspunderea mortii necesare a lui Iisus. Caillois i-l asociaza, acum, si pe judecatorul Pilat, construind un tandem al infamiei asumate: "De astazi inainte, numele noastre vor fi pe veci puse alaturi: Lasul si Tradatorul. In realitate, Curajosul si Credinciosul prin excelenta, unul a carui slabiciune era necesara, celalalt atat de devotat incat a acceptat sa poarte pe veci stigmatul tradarii". Personajul se contureaza treptat, in urma discutiilor cu apropiatii sai si a unor lungi pasaje introspective: un om slab in planul actiunii, fara ambitii, contemplativ prin excelenta: "Visa sa poata urmari, de la distanta, un ideal de perfectiune personala, dar nu avea curajul de a se smulge din inertie".


Detaliile despre convingerile filozofice ale lui Pilat si despre duritatea sa aparenta, menita sa acopere o fire nepasatoare si toleranta, pregatesc terenul pentru un moment de cotitura: "Slabiciunea, aleasa la fiecare rascruce, devenea a doua lui natura". Pilat e, de fapt, omul care va decide istoria omenirii: daca il va condamna pe Iisus, lumea, din infinitul probabilistic, va lua forma pe care o cunoastem noi. Daca nu, totul va fi diferit. Aceasta e miza romanului, iar viziunea lui Caillois asupra personajului sau (l-as numi pe acest Pilat un existentialist stoic) o face plauzibila. Scriitorul isi sustine interpretarea foarte personala printr-o multime de amanunte istorice care, daca nu conving, alcatuiesc, cel putin, un mozaic stralucitor. Unii dintre apropiatii lui Pilat, cu rol decisiv in momentul de rascruce al omenirii, sunt, de altfel, plasmuiri ale imaginatiei autorului.


E important de precizat ca "Pilat din Pont" a fost publicat inaintea lansarii filmului lui Scorsese "Ultima ispita a lui Hristos", care e construit, in mare, in jurul aceluiasi scenariu alternativ: ce s-ar fi intamplat daca Mesia nu s-ar fi urcat pe cruce. Caillois nu-i lasa ultima decizie lui Cristos, ci i-o arunca in spate lui Pilat, facand din el ruletistul anonim care poate opri roata istoriei. Romanul, fascinant si precis, ascunde, asemenea unei cutii a Pandorei in miniatura, framantarile etice si intrebarile spinoase (crima sau ordine? actiune sau pasivitate?) ale secolului XX.


                                                                                                         Catalin STURZA

.

29 Iulie 2005

Vizualizari: 2246

Voteaza:

Pilat cel fara insusiri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact