Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Viata monahala > Preotul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 18.09.2008, 16:14:08
arlechino arlechino is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 18.09.2008
Mesaje: 4
Implicit


In urma cu cativa ani m-am dus sa ma spovedesc la un tanar preot. Foarte repede spovedania mea s-a transformat intr-o prelegere a sa. Printre altele m-a intrebat ce inteleg prin "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti". Am apucat doar sa spun ca "in primul rand, trebuie sa te iubesti pe tine..." aici m-a intrerupt cu patos si vehementa tanarul preot si ... mi-a tinut o predica. N-am mai apucat sa spun nimic. Eu as fi vrut sa spun ca nu poti oferi dragoste daca pe tine insuti te urasti. Cum ar fi "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti" daca pe tine te urasti? Cu alte cuvinte: "ofera-i aproapelui acelasi sentiment care-l ai pentru tine". Si daca acest sentiment este URA? Si astfel de cazuri nu sunt rare.

In afara de cateva intrebari "standard" la care nu puteam raspunde decat prin DA sau NU intreaga "mea" spovedanie a devenit mica lui prelegere teologica. Aceasta experienta mi-a lasat un gust amar.

De atunci am inceput sa ma intreb daca studentii de la teologie sunt formati in vre-un fel pentru a primi TAINA SPOVEDANIEI.

Mai tarziu am intrebat un proaspat absolvent al teologiei daca, la facultate, a facut vre-un curs special pentru a practica TAINA SPOVEDANIEI. Mi-a raspuns ca NU.

Eu sunt psiholog si stiu ca psihoterapia (tratarea sufletului) pe calea spovedaniei/confesiunii a inceput odata cu Biserica Crestina. Dar psihologia ultimului secol a stabilit niste reguli stiintifice ale confesiunii.

In primul rand este vorba de arta de a ASCULTA si de a INTELEGE pe celalalt.

Apoi mai este si arta de a-l face pe celalalt sa-si depaseasca temerile, inhibitiile si sa-și deschida sufletul.

In psihologie acestea sunt tehnici cu reguli bine stabilite.

Oare, la teologie, nu ar fi bine sa existe un curs la care sa se invețe aceste reguli?

Am vazut ca exista un indreptar pentru spovedanie care se adreseaza credinciosilor.

Pe cand si un indreptar pentru tinerii preoti? caci cei cu experienta, cred eu, au descoperit singuri anumite reguli. Dar dupa cate greseli care puteau fi evitate prin parcurgerea unui curs de specialitate.

Pe aceasta cale, propun Inalt Prea Sfintiei Sale Patriarhul Romaniei, Prea Fericitul Daniel, de a introduce un asfel de curs - personal am meditat mult asupra acestui subiect, am si scris, si pot oferi un suport de curs adaptat la nevoile preotesti in ceea ce priveste TAINA SPOVEDANIEI.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.09.2008, 12:43:08
mihai07's Avatar
mihai07 mihai07 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 22.09.2007
Locație: Craiova
Religia: Ortodox
Mesaje: 904
Implicit

Tu te-ai lovit de un singur preot care nu te-a multumit si acum generalizezi...de ce crezi ca toti procedeaza la fel? La alt preot ai incercat sa te spovedeti? Fiecare are stilul sau. Nu cred ca este nevoie de un curs de spovedanie pentru studentii la teologie. In vremurile de demult preotii nu mai aveau nevoie de asa ceva, si ce duhovnici a avut tara asta. Mi se pare inutila propunerea asta. Ma repet, nu toti oamenii sunt la fel, si tu ca psiholog ar trebui sa stii asta
Reply With Quote
  #3  
Vechi 19.09.2008, 12:53:53
eea eea is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.11.2007
Locație: Botosani
Religia: Ortodox
Mesaje: 209
Implicit

Sa stii ca exista cartea : indreptarul duhovnicului, in care este prezentat modul in care se face spovedania si de asemenea mai este o carte scrisa de Parintele Cleopa : Indreptar de spovedanie pentru preotii de mir.Poate ca asta a fost si o ispita de la diavol..ca sa te indeparteze de Taina Spovedaniei sau macar sa te faca sa cartesti...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.09.2008, 18:36:09
achimovjan
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de arlechino
In urma cu cativa ani m-am dus sa ma spovedesc la un tanar preot. Foarte repede spovedania mea s-a transformat intr-o prelegere a sa. Printre altele m-a intrebat ce inteleg prin "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti". Am apucat doar sa spun ca "in primul rand, trebuie sa te iubesti pe tine..." aici m-a intrerupt cu patos si vehementa tanarul preot si ... mi-a tinut o predica. N-am mai apucat sa spun nimic. Eu as fi vrut sa spun ca nu poti oferi dragoste daca pe tine insuti te urasti. Cum ar fi "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti" daca pe tine te urasti? Cu alte cuvinte: "ofera-i aproapelui acelasi sentiment care-l ai pentru tine". Si daca acest sentiment este URA? Si astfel de cazuri nu sunt rare.

In afara de cateva intrebari "standard" la care nu puteam raspunde decat prin DA sau NU intreaga "mea" spovedanie a devenit mica lui prelegere teologica. Aceasta experienta mi-a lasat un gust amar.

De atunci am inceput sa ma intreb daca studentii de la teologie sunt formati in vre-un fel pentru a primi TAINA SPOVEDANIEI.

Mai tarziu am intrebat un proaspat absolvent al teologiei daca, la facultate, a facut vre-un curs special pentru a practica TAINA SPOVEDANIEI. Mi-a raspuns ca NU.

Eu sunt psiholog si stiu ca psihoterapia (tratarea sufletului) pe calea spovedaniei/confesiunii a inceput odata cu Biserica Crestina. Dar psihologia ultimului secol a stabilit niste reguli stiintifice ale confesiunii.

In primul rand este vorba de arta de a ASCULTA si de a INTELEGE pe celalalt.

Apoi mai este si arta de a-l face pe celalalt sa-si depaseasca temerile, inhibitiile si sa-și deschida sufletul.

In psihologie acestea sunt tehnici cu reguli bine stabilite.

Oare, la teologie, nu ar fi bine sa existe un curs la care sa se invețe aceste reguli?

Am vazut ca exista un indreptar pentru spovedanie care se adreseaza credinciosilor.

Pe cand si un indreptar pentru tinerii preoti? caci cei cu experienta, cred eu, au descoperit singuri anumite reguli. Dar dupa cate greseli care puteau fi evitate prin parcurgerea unui curs de specialitate.

Pe aceasta cale, propun Inalt Prea Sfintiei Sale Patriarhul Romaniei, Prea Fericitul Daniel, de a introduce un asfel de curs - personal am meditat mult asupra acestui subiect, am si scris, si pot oferi un suport de curs adaptat la nevoile preotesti in ceea ce priveste TAINA SPOVEDANIEI.
Ai dreptate,spovedania este un lucru foarte greu,daca vrei sa vorbesti dupa tine,si nu dupa Dumnezeu.De fapt,eu cred ca cel mai bun duhovnic este cel care nu vorbeste neintrebat,adica daca eu nu ii cer ajutorul,el nu are de ce sa si-l ofere.Este simplu.Nici Dumnezeu,daca omul nu cere ceva special,nu se apuca sa tina el prelegeri.Domnul spunea,"credinta ta tea mantuit","indrazneste fiica,credinta ta te-a mantuit","indrazniti eu am biruit lumea","nu va temeti de cei care ucid trupul","feriti=va de oameni...",etc.

Eu nus tiu vreun caz in care Dumnezeu sa fii facut vreo minune cu cineva fortat,adica hai sa te mantuiesc,hai sa te fac mare sfant.Toate se fac incetul cu incetul,iar la spovedanie,apreciez tacerea unui preot sau ierarh,pt ca tacerea niciodata nu va face rau nimanui,pe cand un sfat stupid poate dsistruge o viata de om,un destin si cu asta o lume intreaga.Asa ca mai bine sa taci,iar la fiecare cuvant de sfat sa-l intrebi pe Domnul daca este bine.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 19.09.2008, 19:55:06
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.069
Implicit

Citat:
În prealabil postat de achimovjan
Citat:
În prealabil postat de arlechino
In urma cu cativa ani m-am dus sa ma spovedesc la un tanar preot. Foarte repede spovedania mea s-a transformat intr-o prelegere a sa. Printre altele m-a intrebat ce inteleg prin "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti". Am apucat doar sa spun ca "in primul rand, trebuie sa te iubesti pe tine..." aici m-a intrerupt cu patos si vehementa tanarul preot si ... mi-a tinut o predica. N-am mai apucat sa spun nimic. Eu as fi vrut sa spun ca nu poti oferi dragoste daca pe tine insuti te urasti. Cum ar fi "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti" daca pe tine te urasti? Cu alte cuvinte: "ofera-i aproapelui acelasi sentiment care-l ai pentru tine". Si daca acest sentiment este URA? Si astfel de cazuri nu sunt rare.

In afara de cateva intrebari "standard" la care nu puteam raspunde decat prin DA sau NU intreaga "mea" spovedanie a devenit mica lui prelegere teologica. Aceasta experienta mi-a lasat un gust amar.

De atunci am inceput sa ma intreb daca studentii de la teologie sunt formati in vre-un fel pentru a primi TAINA SPOVEDANIEI.

Mai tarziu am intrebat un proaspat absolvent al teologiei daca, la facultate, a facut vre-un curs special pentru a practica TAINA SPOVEDANIEI. Mi-a raspuns ca NU.

Eu sunt psiholog si stiu ca psihoterapia (tratarea sufletului) pe calea spovedaniei/confesiunii a inceput odata cu Biserica Crestina. Dar psihologia ultimului secol a stabilit niste reguli stiintifice ale confesiunii.

In primul rand este vorba de arta de a ASCULTA si de a INTELEGE pe celalalt.

Apoi mai este si arta de a-l face pe celalalt sa-si depaseasca temerile, inhibitiile si sa-și deschida sufletul.

In psihologie acestea sunt tehnici cu reguli bine stabilite.

Oare, la teologie, nu ar fi bine sa existe un curs la care sa se invețe aceste reguli?

Am vazut ca exista un indreptar pentru spovedanie care se adreseaza credinciosilor.

Pe cand si un indreptar pentru tinerii preoti? caci cei cu experienta, cred eu, au descoperit singuri anumite reguli. Dar dupa cate greseli care puteau fi evitate prin parcurgerea unui curs de specialitate.

Pe aceasta cale, propun Inalt Prea Sfintiei Sale Patriarhul Romaniei, Prea Fericitul Daniel, de a introduce un asfel de curs - personal am meditat mult asupra acestui subiect, am si scris, si pot oferi un suport de curs adaptat la nevoile preotesti in ceea ce priveste TAINA SPOVEDANIEI.
Ai dreptate,spovedania este un lucru foarte greu,daca vrei sa vorbesti dupa tine,si nu dupa Dumnezeu.De fapt,eu cred ca cel mai bun duhovnic este cel care nu vorbeste neintrebat,adica daca eu nu ii cer ajutorul,el nu are de ce sa si-l ofere.Este simplu.Nici Dumnezeu,daca omul nu cere ceva special,nu se apuca sa tina el prelegeri.Domnul spunea,"credinta ta tea mantuit","indrazneste fiica,credinta ta te-a mantuit","indrazniti eu am biruit lumea","nu va temeti de cei care ucid trupul","feriti=va de oameni...",etc.

Eu nus tiu vreun caz in care Dumnezeu sa fii facut vreo minune cu cineva fortat,adica hai sa te mantuiesc,hai sa te fac mare sfant.Toate se fac incetul cu incetul,iar la spovedanie,apreciez tacerea unui preot sau ierarh,pt ca tacerea niciodata nu va face rau nimanui,pe cand un sfat stupid poate dsistruge o viata de om,un destin si cu asta o lume intreaga.Asa ca mai bine sa taci,iar la fiecare cuvant de sfat sa-l intrebi pe Domnul daca este bine.
Arlechino, intr-o postare de pe alt topic am subliniat ca preotul trebuie sa fie si un fin psiholog, iar relatia sa nu fie una juridica ci personala avand la baza empatia. Este trist ca uneori punand inainte doar legea lui Dumnezeu sau dreptate nu si iubirea, preotul risca sa-l piarda pe penitent sau acesta sa cada in deznadejde. Nu trebuie sa uitam ca Taina Spovedaniei se deosebeste fundamental de o sedinta de consiliere prin marele "dar" al iertarii. Un consilier incearca restabilirea resorturilor morale dar nu poate oferi certitudinea iertarii lui Dumnezeu.
Draga Jane, este foarte interesant ceea ce ai subliniat. Cu toate ca in pedagogia divina intalnim si minuni in care Hristos nu a cerut credinta - vezi vindecare orbului din nastere, vindecarea demonizatilor, etc.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 19.09.2008, 21:04:05
antoniap antoniap is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.01.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.379
Implicit

Arlechino,
Intoarcerea spre Dumnezeu e presarata cu ispite si nu orice fel de ispite. Ispite foarte mari, adesea. Diavolului nu-i convine sa piarda un suflet asa de usor. Stiind acestea, sa nu ne mai miram de aspectele neimportante care insotesc uneori taina Spovedaniei. Cel care vrea sa se spovedeasca si sa se pocaiasca apoi trebuie sa lupte cu el insusi pentru a nu cadea prada ispitelor si sa fie atent mai ales la el insusi.

De greselile altora raspund cei implicati. Mai ales daca am cazut in pacate mari trebuie sa suportam cu stoicism ispitele. Sa ne rugam ca Insusi Dumnezeu sa ne trimita un cuvant de folos prin preotul la care ne vom spovedi. Exista rugaciuni speciale pe care credinciosul ar fi bine sa le rosteasca inainte de Spovedanie. Mantuirea se castiga cu greu. Nu mai putem face pocainta daca ne apucam sa cartim. Sa fim mai smeriti totusi. ,,Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti!" este o porunca evanghelica si nu lasa loc de speculatii filozofice mai ales in timpul Spovedaniei!! Un om normal in mod obisnuit se iubeste pe sine. Hai sa fim seriosi si sinceri! Nu-i asa ca voiai sa-i arati duhovnicului ca esti inteligent? Apoi daca te-ai suparat, ia spune-mi a cui voie ai facut-o? Supararea ceasta nu se datoreaza mandriei? Vezi ca si mandria este un pacat. Si cine va suferi daca vei proceda la fel cu toti duhovnicii?

Daca un preot incepator mi-ar tine o prelegere, as fi atenta daca mi-a spus sau nu cuvinte de folos. As verifica in cartile scrise de sfinti. Data urmatoare as avea grija sa-l rog sa ma lase sa-mi spun toate pacatele pe care le-as avea notate pe o foaie, dupa Indreptarul de Spovedanie. Si as suporta sa-mi spuna ce crede de cuviinta. In lipsa acestei preocupari pentru o spovedanie corecta, se creeaza un climat de nesiguranta, evitandu-se practic marturisirea pacatelor. Cum sa facem pocainta, daca nu suntem convinsi ca am gresit?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 19.09.2008, 22:22:50
mihailt mihailt is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.01.2008
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.262
Implicit

Dar nu e nimic mai frate uite du-te sa vorbesti cu parintele Arsenie Papacioc ca acela e mare duhovnic.
Nu a fost nimic cu acel preot de te-ai dus sa te spovedesti la dansul si el ti-a oferit un leac prin aceea de te-a intrebat.Se vede dar ca era preot tare sporit...:)
Numai ca nu l-ai inteles mata.
Matale asa crezi ca nu poti sa iubesti pe altcineva daca nu te iubesti pe tine.
Apoi iubirea este o taina si nu poate fi exprimata in cuvinte.
Normal ca poti sa iubesti pe altcineva fara sa te iubesti pe tine.
Este o carte foarte frumoasa aicea pe forum numita "Sfanta Treime sau la inceput a fost iubirea" de parintele profesor Dumitru Staniloae.
http://video.crestinortodox.ro/rM4n1...ta_Treime.html
Reply With Quote
  #8  
Vechi 20.09.2008, 02:49:30
ancah
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de achimovjan
Eu nus tiu vreun caz in care Dumnezeu sa fii facut vreo minune cu cineva fortat,adica hai sa te mantuiesc,hai sa te fac mare sfant.Toate se fac incetul cu incetul,iar la spovedanie,apreciez tacerea unui preot sau ierarh,pt ca tacerea niciodata nu va face rau nimanui,pe cand un sfat stupid poate dsistruge o viata de om,un destin si cu asta o lume intreaga.Asa ca mai bine sa taci,iar la fiecare cuvant de sfat sa-l intrebi pe Domnul daca este bine.
Poate cu Sf. Pavel...
La ce imi foloseste un preot tacut, care nu ma indruma si nu ma invata de bine?!?
Poate nu sfatul e stupid, ci omul care il primeste nu intelege sfatul.
Mie preotul, care m-a spovedit, mi-a dat sfaturi cat se poate de pertinente si aplicandu-le am avut numai de castigat.
Dar daca altii prefera sa invete din tacerea preotului, nu au decat...
Eu stiu, ca atunci cand vorbeste preotul la spovedanie, de fapt Iisus Hristos vorbeste prein el.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 23.09.2008, 10:53:53
pr.marius pr.marius is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 23.09.2008
Mesaje: 19
Implicit

Draga Arlechino,

Am citit cu atentie ce ai scris si as vrea sa-ti marturisesc cateva lucruri. In primul rand ca sunt preot si ca pe langa facultatea de Teologie sunt si student in ultimul an la Psihologie. Si mie mi s-a parut de multe ori la fel ca ceva nu merge ca nu ajung la sufletul omului. Lucrurile sa stii ca sunt foarte complexe si nu vom reusi sa epuizam subliectul aici. Dar continutul postarii tale trebuie un pic analizat. In primul rand probabil ca tu te-ai dus acolo cu niste asteptari.Poate gresesc si te rog sa ma ierti daca gresesc.Si ai asteptat de la preot sa-ti raspunda dupa criteriile pe care le-ai vrea tu sa le vezi indeplinite de catre un preot. E adevarat, si eu zic ca preotii, cum nu toti suntem sfinti si duhovnici mari, ar trebui macar sa avem un instrumentar psihologic bine pus la punct, mai ales pe partea de comunicare. Poate asta va fi o chestiune care va fi reglementata in timp. Maica Siluana Vlad are deja o practica bogata in imbinarea psihologiei cu invatatura Bisericii. Modelul propus de ea (cursurile de formare si consiliere la care am participat si eu) ar putea fi adoptat de catre Biserica la nivelul facultatilor de Teologie si formati preotii in acest sens. Speram ca vor fi constientizate lacunele noastre pe parte de comunicare, mai ales iata noi nu prea ascultam...repede dam sfaturi si tinem predici si nu ajungem unde trebuie...Revenind, trebuie totusi sa nu fie confundata o eventuala consiliere a celui care vine la preot cu spovedania. Iarta-l pe tanarul preot. Si eu sunt tanar si poate si din lipsa de experienta, uneori mi-e greu si nu sunt sigur ca dau cel mai bun sfat celui care vine prima data la mine. Si il mai chem, eventual sa avem si alte discutii. Asa ca nu te opri cu Taina Spovedaniei doar la acest aspect nefericit.Taina Spovedaniei e mult mai mult decat o consiliere.Acolo ai siguranta certa ca lucreaza Dumnezeu, si daca tu ai facut cu onestitate ce tine de tine, Dumnezeu v-a lucra cu certitudine. Mai cauta duhovnici.Ca sunt si buni. E libertatea si dreptul tau sa-ti gasesti un parinte care sa te "nască" spiritual. Roaga-te si Domnul te va lumina.
Bucurie si Doamne ajuta, sa-ti gasesti Părintele!
Reply With Quote
  #10  
Vechi 24.09.2008, 00:42:27
cozia cozia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.01.2007
Mesaje: 2.306
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ancah
atunci cand vorbeste preotul la spovedanie, de fapt Iisus Hristos vorbeste prein el.
In zilele astea ar trebui sa nu fim chiar asa de creduli. Poate prin unii vorbeste, pe care-i numeri pe degete.
Chiar Hristos ne-a avertizat ca nu va vorbi prin toti si sa fim cu ochi-n patru pentru cei falsi si mincinosi cu multe personalitati si fete....si MAI ALES cei care vor sa ne manipuleze intr-o directie sau alta

Sa raminem TREJI! asta cere in primul rind Hristos de la noi
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Spovedania anisoara Generalitati 28 23.02.2013 10:58:11
spovedania... myself00 Generalitati 2 25.06.2012 00:58:59
Spovedania Adriana-Simona Pocainta 24 22.09.2011 21:10:10
Spovedania Sf.Asteapta Generalitati 2 03.07.2010 16:04:45
Spovedania Ioana-Andreea Secte si culte 0 06.04.2010 22:55:39