Cine i-a apărut lui Moise pe Sinai?
Cine i-a aparut lui Moise pe Sinai?
Dupa marturia inspirata a Sfantului Arhidiacon si Protomartir Stefan, rostita in fata Sinedriului iudeu inaintea lapidarii, pe cand el insusi era "plin de Duhul Sfant si vedea cerurile
deschise si pe Fiul Omului de-a dreapta Tatalui", profetul Moise avusese
"in desertul Muntelui Sinai viziunea (aparitia) ingerului Domnului in
flacara rugului aprins", dar acest inger era Fiul Omului insusi, Domnul
Iisus Hristos. Acesta este dovedit de faptul ca acest Inger teofanic ii
spune lui Moise: "Eu sunt Dumnezeul parintilor tai, Dumnezeul lui
Avraam, Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov" (Fapt. 7, 30-33;
Ies. 3, 2-6,14-15; 6, 2).
Prin urmare, ingerul care i-a aparut lui Moise era insusi Dumnezeu, sau acest Dumnezeu era Dumnezeu Care se reveleaza, Dumnezeul Revelatiei divine - Fiul lui Dumnezeu. De fapt, in relatarea
lui Moise despre aceasta aparitie, precum si in referirea si explicarea
evenimentului de catre Stefan, schimbarea succesiva de nume a Celui care
apare in rug: cand "ingerul Domnului", cand "Domnul", cand "Eu sunt
Dumnezeul lui Avraam, lui Isaac si lui Iacov", arata ca Persoana acestei
teofanii este insusi Fiul lui Dumnezeu, pentru ca El este Persoana
Divina a Revelatiei din Sfanta Scriptura si de aceea poarta numele de
"inger (Mesager, Emisar) al lui Dumnezeu", "inger al Sfatului celui
Mare" al lui Dumnezeu, adica al Sfatului Preasfintei Treimi, ceea ce
nu-L poate desemna pe Dumnezeu Tatal, pentru ca El nu Se reveleaza
direct, precum spune Sf. Ioan Evanghelistul: "Nimeni nu L-a vazut pe
Dumnezeu; Unicul Fiu (Monogenes), Care Se intoarce in sanul Tatalui, El
L-a facut cunoscut" (Ioan 1, 18).
Acest fapt este confirmat si de textul profetului Maleahi 3, 1: "Iata ca trimit pe ingerul Meu, pentru a-Mi pregati calea inainte (cf. Is. 40, 3). Si El va intra deodata in templu, Domnul (ha
Adon) pe Care il cautati; si ingerul Legamantului pe Care il doriti,
iata ca vine! spune Domnul (Iahve) Savaot". Este clar ca in textul citat
mai inainte identificarea mistica nu priveste ingerul numit la inceput
(vezi Mat. 11,10, unde acest inger este personificat de catre Sf. Ioan
Botezatorul), ci pe Adon (= Domnul) si pe ingerul Legamantului (cf. Ies.
3, 2-4 si 23, 20), nefiind vorba de Domnul Savaot, ci de un Altul.
Unicul Fiu al lut Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos este asadar Persoana Teofaniei, a Revelatiei lui Dumnezeu, caci in Vechiul Testament Teofania se manifesta adeseori prin intermediul unei
Angelofanii (precum la aparitia lui Dumnezeu catre Avraam, Iacov si
Moise). Insusi Hristos a spus evreilor si ucenicilor Sai "Cine M-a vazut
pe Mine, L-a vazut pe Tatal" (Ioan 14, 9-l1) si "Tatal este in Mine si
Eu sunt in Tatal" (Ioan 10, 38; 14, 10-l1), precum si "Eu si Tatal
suntem una" (Ioan 10, 30). Prin urmare, Dumnezeu Iahve, Care S-a aratat
lui Moise, este Vesnicul Fiu Unic (Monogenes) al lui Dumnezeu, Care
Intrupandu-Se si devenind om de la Duhul Sfant si Fecioara Maria va
deveni Iisus Hristos; Monogenes va deveni Intai-Nascut, adica
Dumnezeu-Om si Mantuitor al lumii. Sf. Ioan va repeta aceasta in
Apocalipsa (Apoc. 1, 8; 21, 6; 22,13), asa cum vom vedea ulterior.
Motivele pentru care evreii din timpul lui Hristos au uitat si pierdut Numele adevarat si intreg al lui Dumnezeu celui Viu si Adevarat si al Celui pe Care L-a trimis - Iisus Hristos, fara de Care
si in afara de Care "nimeni nu vine la Tatal" (Ioan 17, 3; 14, 6), sunt
explicate de acel evreu ravnitor si persecutor al crestinilor care a
fost Saul, inainte ca insusi Hristos sa-l intalneasca si sa-l
converteasca in Pavel, devenind apostolul si martorul Sau pentru
intreaga viata.
Acesta spune ca este asa pentru ca iudeii care nu l-au primit pe Hristos nu il inteleg nici pe Moise si nici Sfintele Scripturi, caci "pana in ziua de azi de fapt, cand citesc Vechiul
Testament, acest val ramane (pe fata lor)... si pana in ziua de azi,
cand il citesc pe Moise, este pus un val pe inima lor. Cand se
convertesc la Domnul (= Hristos), acest val este ridicat" (2 Cor. 3,
13-l6).
Din cauza acestui "val", pe care fariseii au reusit sa-l impuna majoritatii iudeilor, ei nu au recunoscut si nu recunosc niciodata in Sfintele Scripturi profetiile clare despre Hristos-Mesia,
Care, in Vechiul Testament, a aparut El insusi in acelasi timp ca
ingerul lui Dumnezeu (= Herald si Mesager) si ca Dumnezeu. De aceea
teofaniile si anghelofaniile vetero-testamentare erau de fapt aparitii
mesianice ale lui Dumnezeu - Hristofanii, vestiri ale lui Mesia revelat
progresiv Patriarhilor si urmasilor acelora.
In Vechiul Testament, de altfel, Dumnezeu insusi, prin intermediul Profetilor, de la Moise pana la Maleahi si Daniel, a prezis in mod clar ca va trimite lui Israel si prin el lumii intregi pe
Unsul Sau - Mesia, sau in ebraica Masiah al lui Iahve, prin Care si
pentru Care marii preoti, regii si profetii erau unsi si purtau deci
numele de "Unsii Domnului", de exemplu Aaron, Samuel, David, care au
fost hristosi simbolici, precum spune Sf. Chiril al Ierusalimului.
Dupa Mesia-Unsul, Care Se va arata in poporul ales al lui Israel ca "Hristos mai dinainte randuit" si datorita Caruia de fapt Israel a fost ales ca Popor al lui Dumnezeu - cateodata Israel insusi
va fi numit Unsul lui Dumnezeu. Aceasta pentru ca Mesia = Hristos,
promis si vestit lui Israel, ca "iesit, dupa trup, din Israel", fiind in
acelasi timp Unsul si Dumnezeu.
Nu e numai o Persoana individuala, ci si o Persoana colectiva, corporativ-ecleziala, ca Mantuitor al lui Israel si al intregului neam omenesc, ca si Cap si intai Rod al Noului Israel, adica
al Bisericii.
PS Atanasie Ieftici
vezi: crestinortodox.ro