
Ce reprezentam in icoana Nasterii Domnului? Icoana Nasterii Domnului  este una din reprezentarile cel mai des intalnite, insa, a ramas  necunoscuta in simbolismul ei. Desi ne-am inchinat in fata ei de multe  ori, putini sunt cei care au observat ca Icoana Nasterii Domnului este  impartita in trei registre. Primul registru simbolizeaza lumea cereasca,  al doilea unirea dintre divin si uman, iar al treilea umanitatea.
In primul registru, sus, apare bolta cereasca. O singura raza rasare  din ea, descoperindu-ne ca Dumnezeu este unul in fiinta. Raza se desface  in trei, aratandu-ne ca in Dumnezeu sunt prezente trei persoane: Tatal,  Fiul si Duhul Sfant, toate participand la mantuirea omului. Raza de  lumina dumnezeiasca ajunge pana spre capul Pruncului Hristos. Pe la  mijlocul ei, raza formeaza o stea.
In partea de sus, in dreapta compozitiei, in afara pesterii, un inger  vesteste Nasterea Domnului unuia sau mai multor pastori. In partea  opusa a compozitiei sunt mai multi ingeri, iar sub ei, trei magi, venind  calare, aducand daruri. Magii nu au aceeasi varsta. Unul este tanar,  altul matur si un altul batran, ceea ce ne descopera ca mesajul adus de  Hristos se adreseaza intregii omenirii.
In al doilea registru este reprezentata Maica Domnului, stand pe o  hlamida purpurie, culoarea imperiala bizantina, simbol al faptului ca  este „Imparateasa ingerilor“. Mama isi priveste pruncul, iar prezenta sa  arata ca Hristos nu a avut un trup aparent, ci unul real. Acest  registru nu este pur uman, caci este reprezentat si pruncul. Pruncul  Hristos nu este infasat in scutece, ci invelit in giulgiu si asezat  intr-o racla din piatra, elemente care anticipeaza moartea Domnului de  mai tarziu.
Amintim ca trecerea pe pamant a Logosului intrupat s-a petrecut intre  doua pesteri: cea din Betleem (locul nasterii Sale) si cea din  Ierusalim (locul inmormantarii Sale). Pestera simbolizeaza lumea cazuta  in pacat, caci locul din pestera este unul intunecat, unul lipsit de  lumina. Acesta este un motiv pentru care Hristos nu ramane in mormant,  semn ca nu acesta este locul de odihna al firii omenesti.
Daca privim cu atentie icoana Nasterii Maicii Domnului, observam ca  cele mai apropiate de prunc sunt animalele. Aceste doua animalele  reprezinta profetia lui Isaia (1, 3): “Boul isi cunoaste stapanul si  asinul ieslea Domnului sau, dar Israel nu ma cunoaste; poporul meu nu ma  pricepe“.
In al treilea registru este prezent Iosif, mai mult indoielnic decat  credincios celor descoperite. El asculta cuvintele unui batran, care  potrivit apocrifelor ar fi Thyrreos – personificarea diavolului. Acest  batran ii vesteste lui Iosif ca o fecioara nu poate naste, ca acest  lucru e contrar legilor firii. Invoca drept exemplu toiagul pe care il  poarta: un toiag uscat, nu poate inmuguri. Sunt si icoane in care  Fecioara Maria nu priveste spre Prunc, ci spre Iosif. Rolul acestei  priviri ar fi acela de a-i inlatura indoiala lui Iosif.
Tertulian, scriitor bisericesc, care a trait in a doua jumatate a  secolului al II-lea si prima jumatate a secolului al III-lea, a spus ca  dupa cum Adam a fost facut dintr-un pamant feciorelnic, tot asa Hristos  trebuia sa Se nasca dintr-o mama fecioara. Si dupa cum Eva era fecioara  cand a primit cuvantul mortii, tot astfel se cuvenea ca Maria sa fie  fecioara spre a-L primi pe Cuvantul vietii.
In partea dreapta este redata scena imbaierii pruncului. Din  marturiile episcopului Arnulf, pelerin la Betleem in secolul al VII-lea,  reiese ca langa pestera in care S-a nascut Hristos, exista o cuva de  piatra, care potrivit traditiei ar fi cea in care a fost spalat Pruncul  dupa nasterea Sa. Si in evangheliile apocrife ale lui Iacov si Matei, se  vorbeste despre doua femei, Salomeea si Zelemi, chemate de Iosif pentru  a o asista la nastere pe Sfanta Fecioara. Aceasta scena a spalarii  Domnului a provocat multe controverse, uneori lipsind din reprezentarea  Nasterii Domnului. Se credea ca redarea acestui episod, ne-ar face sa  credem ca Hristos a fost un simplu om. Insa, daca intalnim aceasta  scena, ea are rolul de a intari adevarul fundamental mantuirii:  Intruparea Fiului lui Dumnezeu. Potrivit Sfintilor Parinti, ceea ce nu a  fost asumat, nu poate fi mantuit. Asa ne putem explica de ce zugravii  au ales sa reprezinte si aceasta scena.
Cert este ca scena imbaierii pruncului Hristos, nu se regaseste la  Dionisie din Furna in “Explicarea artei bizantine“ sau in “Erminia  picturii bizantine“, desi alti doi zugravi, Manuil Panselinos si Teofan  Cretanul, admirati de Dionisie, includ scena in reprezentarile lor.
In Apus, apar mai multe inovatii in redarea Nasterii Domnului:  Pruncul apare dezbracat si nu infasat in scutece, pestera a fost  inlocuita cu o constructie facuta de om, Iosif apare langa Prunc, sunt  introduse mai multe animale, incat Prucul Iisus abia mai poate fi vazut.
In concluzie, putem spune ca Icoana Nasterii Domnului este o teologie  in imagine, caci ea reda prin culoare si face prezent ceea ce  Evanghelia ne descopera prin cuvant.
Adrian Cocosila