Sentimentul de vinovăţie
Text de memorat: „Dacă ai păstra, Doamne,  aducerea aminte a nelegiuirilor, cine ar putea sta în picioare, Doamne?  Dar la Tine este iertare ca să fii de temut.” (Psalmii 130,3.4)
 
Vinovăţia este una dintre stările emoţionale cele mai  dureroase şi mai paralizante. Ea ne poate aduce ruşine, frică,  suferinţă, mânie, tristeţe şi chiar boală. Deşi sentimentele de  vinovăţie sunt neplăcute, Dumnezeu le poate folosi pentru a-i conduce pe  păcătoşi la pocăinţă şi la piciorul crucii, unde pot găsi iertarea după  care tânjesc.
Totuşi, uneori, acest mecanism îi determină pe oameni să se simtă  vinovaţi cu privire la lucruri de care nu sunt responsabili, aşa cum se  întâmplă în cazul supravieţuitorilor unor accidente sau în cazul  copiilor ai căror părinţi au divorţat.
Însă, atunci când sentimentul de vinovăţie este justificat,  conştiinţa lucrează. Ea ne produce suficient disconfort, încât să ne  determine să acţionăm. În funcţie de alegerea personală, vinovăţia poate  fi extrem de distructivă, ca în cazul lui Iuda, sau extrem de  constructivă, ca în cazul lui Petru.
Săptămâna aceasta, vom studia patru relatări biblice despre  vinovăţie, ca să înţelegem acest proces mai bine şi ca să desprindem  câteva învăţăminte. Vom vedea că, dacă este bine direcţionată, vinovăţia  poate fi folosită de Domnul în avantajul nostru. Totul depinde de  atitudinea noastră faţă de vinovăţie şi de ceea ce alegem să facem cu  ea.
Ruşinea
1. Cum s-a manifestat sentimentul de vinovăţie în cazul lui  Adam şi al Evei? Ce aspect al reacţiei lui Adam a fost deosebit de  dăunător? Geneza 3,8-13
Vinovăţia a fost prima emoţie dăunătoare simţită de om.  Comportamentul lui Adam şi al Evei s-a schimbat imediat după comiterea  păcatului. Ei „s-au ascuns de Faţa Domnului Dumnezeu printre pomii din  grădină” (vers. 8). Această reacţie nemaiîntâlnită până atunci era  semnul fricii de Tatăl şi Prietenul lor şi, totodată, al ruşinii lor de a  apărea înaintea Sa. Până la cădere, ei găsiseră bucurie în prezenţa lui  Dumnezeu, însă acum se ascundeau de El. Relaţia lor frumoasă cu Domnul  s-a rupt. Pe lângă frică şi ruşine, ei au simţit şi tristeţe, mai ales  după ce au conştientizat consecinţele teribile ale neascultării de  Dumnezeu.
Să observăm cuvintele folosite de Adam şi de Eva: „Femeia, pe care  mi-ai dat-o ca să fie lângă mine…” şi „Şarpele m-a amăgit…”. Vinovăţia  generează aproape automat mecanismul de aruncare a vinei asupra altuia  sau de justificare a comportamentului prin aducerea de argumente.  Sigmund Freud, întemeietorul psihanalizei, a folosit termenul de  „proiecţie” în dreptul acestui mecanism şi a susţinut că oamenii pun  vinovăţia lor pe seama altora sau pe seama circumstanţelor pentru a-şi  uşura sentimentul de vină. Proiecţia este pentru ei un mecanism de  apărare. Însă învinovăţirea altora nu aduce rezultate bune în relaţiile  interpersonale şi aşază o barieră în calea iertării lui Dumnezeu.  Adevărata soluţie constă în asumarea deplină a vinei pentru faptele  săvârşite şi căutarea eliberării de vinovăţie la Cel care poate  într-adevăr să ne-o ofere: „Acum dar, nu este nicio osândire pentru cei  ce sunt în Hristos Isus” (Rom. 8,1).
Uneori, oamenii se simt vinovaţi din motive neîntemeiate. Rudele  apropiate ale persoanelor care se sinucid, supravieţuitorii unui  accident grav sau ai unei calamităţi şi copiii unui cuplu divorţat  recent sunt câteva exemple clasice în privinţa sentimentului  nejustificat de vinovăţie. În aceste cazuri, oamenii trebuie să ştie că  nu sunt răspunzători pentru comportamentul altora sau pentru  evenimentele imprevizibile. Dacă totuşi, în anumite cazuri, au o anumită  parte de vină, ei trebuie să-şi asume responsabilitatea pentru  acţiunile lor, să caute iertare de la cei pe care i-au rănit şi să se  prindă cu tărie de făgăduinţe biblice, precum aceasta: „Cât este de  departe răsăritul de apus, atât de mult depărtează El fărădelegile  noastre de la noi” (Ps. 103,12).
Cum reacţionezi atunci când te simţi vinovat? Dai imediat vina pe  alţii, la fel ca Adam? Ce poţi face pentru a-ţi recunoaşte greşelile şi  pentru a merge mai departe prin harul lui Dumnezeu?
Chinul fraţilor lui Iosif
2. Ce amintire dureroasă tulbura gândurile fraţilor lui Iosif? Gen. 42,21
Sentimentul de vinovăţie este legat de o anumită amintire din trecut,  de o anumită scenă sau de un eveniment pe care îl rememorăm. Alteori,  el ia forma unei imagini retrospective care ne invadează gândurile sau  care apare în vise sau în coşmaruri. Imaginea tânărului Iosif care le  cerea insistent să îi cruţe viaţa le revenea mereu în minte fiilor lui  Iacov.
3. În ce fel i-a mai afectat sentimentul de vinovăţie pe fraţii lui Iosif? Gen. 45,3
Oamenii afectaţi de vinovăţie se gândesc adesea la fapta lor, îşi  deplâng acţiunile, le este teamă de consecinţe şi se învinovăţesc mereu.  Rememorarea faptelor ne produce mult chin, frustrare şi furie, pentru  că nu am procedat altfel. Din nefericire, nu putem schimba trecutul,  oricât de mult timp ne-am lua să rumegăm evenimentele. Avem nevoie de  pocăinţă şi de iertare. În acest caz, caracterul nobil al lui Iosif iese  în evidenţă atunci când îi iartă şi îi încurajează să nu mai fie  supăraţi pe ei înşişi. El îi asigură că evenimentele au fost conduse de  Dumnezeu, care dorea să salveze viaţa multor oameni. Totuşi faptul că  Dumnezeu a putut să schimbe fapta lor rea în bine nu schimbă adevărul  vinovăţiei lor.
4. Cum ne ajută aceste versete să rezolvăm problema vinovăţiei personale? Iacov 5,16; 1 Ioan 1,9.
Toate păcatele aduc suferinţă şi păcătosului, şi lui Dumnezeu. Pentru  rezolvarea greşelilor trecutului, trebuie să ţinem cont de triunghiul  relaţiilor: Dumnezeu – ceilalţi – eu. Ioan ne spune că Dumnezeu este  gata să ne ierte şi să ne curăţească de orice nelegiuire. Iacov ne  îndeamnă să ne mărturisim păcatele unii altora; suntem datori să ne  mărturisim păcatele mai ales înaintea acelora faţă de care am greşit.
Mărturisirea cu smerenie este singura cale prin care putem să ne  eliberăm de simţământul  vinovăţiei. „Păcatele voastre pot fi ca un  munte înaintea voastră; dar, dacă vă umiliţi inima şi vă mărturisiţi  păcatele, încrezându-vă în meritele unui Mântuitor răstignit şi înviat,  El vă va ierta şi vă va curăţi de orice nelegiuire… [Lucrarea  neprihănirii] este pacea şi… rodul [ei], seninătatea şi încrederea  pentru vecie.” – Ellen G. White, Faptele apostolilor, pag. 566
Ce păcate trebuie să mărturiseşti, ca să ai parte de binecuvântările promise în acest paragraf?
Lipsit de vlagă
5. Ce învăţăm din Psalmul 32 despre vinovăţie şi despre  mărturisire? La ce se referă David prin cuvintele „câtă vreme am tăcut”?  Ce se întâmplă când tăcem şi nu ne mărturisim păcatele? Ce soluţie a  găsit David pentru a scăpa de vinovăţie?
Mărturisirea sinceră ne face bine – face bine sufletului şi se pare  că şi trupului. David ne arată clar, în psalmul lui, că starea de  tulburare a minţii îi provoca suferinţă fizică: „mi se topeau oasele”  (vers. 3) şi „mi se usca vlaga” (vers. 4). În prezent, medicii admit că  există o relaţie strânsă între stres şi bolile fizice.
Expresia „boli psihosomatice” a intrat de câteva zeci de ani în  vocabularul cadrelor medicale şi se referă la simptomele fizice  provocate în principal de procesele psihice. În ultima vreme, domeniul  psihoneuroimunologiei a identificat rolul-cheie pe care îl joacă stările  psihice în protejarea corpului nostru sau în expunerea lui la boli.  Vinovăţia, la fel ca orice altă emoţie dăunătoare, puternică, produce  modificări imediate în comportament şi poate afecta sănătatea pe termen  lung.
Însă cei care Îl cunosc pe Domnul pot evita aceste riscuri. Mărturia  lui David ne descoperă care este antidotul pentru vinovăţie: „Atunci  Ţi-am mărturisit păcatul meu… Şi Tu ai iertat vina păcatului meu” (vers.  5). Astfel, ruşinea, remuşcarea, tristeţea şi disperarea cauzate de  vinovăţie pot dispărea prin iertarea minunată oferită de Domnul şi pot  fi înlocuite de bucurie şi de veselie (vers. 11).
6. Citeşte 1 Timotei 4,1.2. Ce se înţelege prin expresia „însemnaţi cu fierul roşu în însuşi cugetul lor”?
Pavel l-a avertizat pe Timotei cu privire la oamenii care vor aduce  în biserică învăţături străine şi care sunt „însemnaţi cu fierul roşu în  însuşi cugetul lor” (vers. 2). Focul poate arde terminaţiile nervoase  şi poate face ca anumite părţi ale corpului să devină insensibile. În  acelaşi fel, conştiinţa poate deveni insensibilă prin încălcarea  repetată a principiilor corecte, până când omul nu-şi mai dă seama că  greşeşte, şi prin cedarea la influenţele puternice din mediu, până când  omul ajunge să privească un lucru cu indiferenţă sau să creadă că lucrul  respectiv este bun.
Ce lucruri nu te mai deranjează la fel de mult ca altădată?  Devine conştiinţa ta insensibilă? Gândeşte-te cu seriozitate la  lucrurile pe care le faci şi pentru care conştiinţa nu te mai mustră.
Plâns amar
7. Unul dintre semnele cele mai clare ale sentimentului de  vinovăţie este descris în Matei 26,75. De ce se simţea Petru atât de  vinovat? Ai trecut vreodată printr-o experienţă asemănătoare? Dacă da,  ce anume te-a ajutat să iei hotărârea de a nu mai repeta greşeala?
Petru şi-a exprimat de două ori siguranţa că va rămâne credincios şi  nu-L va tăgădui pe Învăţătorul său. A doua oară când a făcut acest  lucru, Domnul tocmai îl avertizase că avea să se lepede de El de trei  ori în noaptea aceea. După câteva ore, două femei au spus că Petru era  unul dintre ucenicii lui Isus, însă el L-a tăgăduit pe Domnul de fiecare  dată. Apoi, câţiva slujitori ai marelui preot l-au întrebat dacă era  dintre ucenicii lui Isus, iar el a exclamat: „Nu sunt!” (Ioan 18,25).  Observăm că în acel context se considera că acuzatorii (femei,  slujitori) deţineau un statut social inferior. Probabil că, mai târziu,  faptul acesta a sporit şi mai mult ruşinea şi vina lui Petru.
Totuşi mesajul principal este acela că Petru a plâns şi plânsul  acesta l-a dus la pocăinţă, la schimbarea inimii şi la o convertire  adevărată, chiar dacă procesul în sine a fost dureros. În unele cazuri,  aceştia sunt paşii necesari: trebuie să ne vedem exact aşa cum suntem,  să vedem care este starea inimii noastre şi să ne dăm seama de câtă  trădare suntem în stare, iar apoi să cădem zdrobiţi înaintea Domnului,  la fel ca Petru.
„Cu ochii orbiţi de lacrimi, [Petru] îşi îndreaptă paşii către  singurătatea oferită de grădina Ghetsemani şi se prăbuşeşte în locul în  care a văzut silueta prosternată a Mântuitorului, când transpiraţia  însângerată I-a ţâşnit prin pori din pricina agoniei. Cuprins de  remuşcări, Petru îşi aminteşte că dormea când Isus Se ruga în acele  ceasuri înfricoşătoare. Inima lui mândră se sfâşie şi lacrimi de  pocăinţă udă firele de iarbă pătate doar de curând de picăturile de  sudoare însângerată a scumpului Fiu al lui Dumnezeu. El a părăsit acea  grădină ca om convertit. În acel moment, era pregătit să arate milă faţă  de cei ispitiţi. El fusese smerit şi putea arăta compasiune faţă de cei  slabi şi greşiţi.” – Ellen G. White, Mărturii, vol. 3, pag. 416
Primele capitole din Faptele apostolilor ne oferă dovada  incontestabilă a transformării lui Petru. Lucrarea lui de predicare şi  de conducere a bisericii şi minunile săvârşite de el au fost  extraordinare şi au dus la mântuirea multor oameni. De asemenea,  activitatea lui a aşezat temeliile bisericii, ca trup al lui Hristos.  Moartea lui, anticipată de Isus în Ioan 21,18, a fost socotită o onoare,  fiindcă a murit în acelaşi fel ca Învăţătorul lui.
Te-au făcut căderile şi eşecurile tale mai sensibil faţă de  căderile şi eşecurile altora? Cum poţi învăţa să le slujeşti oamenilor  care trec prin suferinţe?
Iertare completă
8. Ce făgăduinţă avem în Rom. 8,1? Cum putem să ne-o însuşim?
Iertarea lui Dumnezeu este atât de înaltă, atât de adâncă şi atât de  largă, încât este imposibil să o înţelegem pe deplin. Nici chiar actul  de iertare al celui mai generos om de pe planetă nu se poate compara cu  iertarea Sa. El este atât de desăvârşit, iar noi suntem atât de greşiţi;  cu toate acestea, toţi putem primi iertare deplină în momentul în care  cerem împlinirea făgăduinţelor în dreptul nostru, prin credinţă şi  predare deplină.
9. Cum te ajută textele următoare să înţelegi mai bine iertarea lui Dumnezeu? Ps. 103,12 ; Is. 1,18 ; Mica 7,19 
Biblia foloseşte imagini cunoscute din lumea materială pentru a ne  ajuta să înţelegem semnificaţia unor noţiuni dificile. Din ceea ce  cunoaştem, zăpada şi lâna sunt nişte exemple bune pentru albul imaculat;  fundul mării este locul cel mai adânc pe care ni-l putem închipui; din  punct de vedere geografic, cele mai îndepărtate puncte sunt estul şi  vestul. Ele sunt câteva simboluri limitate ale iertării lui Dumnezeu.
Un vitraliu din Mănăstirea Elstow înfăţişează o scenă inspirată din  Călătoria pelerinului, de Bunyan. Creştinul, personajul principal al  cărţii, stă în genunchi la piciorul crucii. Povara grea a vinovăţiei lui  îi cade de pe umeri şi lucrul acesta îi aduce o uşurare sufletească  extraordinară. Creştinul spune: „A dispărut cu totul”. Povara nu mai  este. Durerea pe care o aducea, ţepuşul ei, neliniştea şi ruşinea au  dispărut pentru totdeauna!
Din cauza nedesăvârşirilor noastre, din cauza egoismului şi a modului  în care îi tratăm pe ceilalţi, ne este greu să înţelegem iertarea  desăvârşită, completă, a lui Dumnezeu. Putem pur şi simplu să o primim  prin credinţă şi să ne rugăm: „Doamne, îmi mărturisesc păcatele cu  smerenie înaintea Ta şi Te rog să mă ierţi şi să mă curăţeşti. Amin”.
Cum putem să ne asigurăm că păcatele noastre sunt iertate atunci  când simţămintele noastre ne spun contrariul? Pe baza căror motive,  putem să credem că suntem iertaţi, în ciuda simţămintelor noastre?
Studiu suplimentar
„Când păcatul încearcă să ia în stăpânire inima omului, când  vinovăţia pare a copleşi sufletul şi a împovăra conştiinţa, când  necredinţa întunecă gândirea, cine ne trimite raze de lumină? Harul cui  este îndeajuns ca să supună păcatul şi cine ne oferă iertarea preţioasă  şi ne şterge toate păcatele, alungând întunericul şi oferindu-ne  speranţă şi bucurie în Dumnezeu? Isus, Mântuitorul care ne iartă  păcatul. El este şi acum Apărătorul nostru în curţile cereşti; cei a  căror viaţă este ascunsă cu Hristos în Dumnezeu trebuie să se ridice şi  să iasă la lumină, fiindcă slava Domnului a răsărit peste ei.” – Ellen  G. White, Bible Training School, mai 1915 „Dacă i-ai greşit prietenului  tău sau aproapelui tău, trebuie să-ţi recunoşti greşeala, iar datoria  lui este să te ierte pe deplin. După aceea, trebuie să cauţi iertarea  lui Dumnezeu, întrucât fratele pe care l-ai rănit este proprietatea lui  Dumnezeu şi, prin faptul că i-ai făcut rău, ai păcătuit împotriva  Creatorului lui.” – Ellen G. White, The Faith I Live By, pag. 128