Crestin Ortodox
Cauta:
Toti membrii inregistrati  Cautare Avansata
Postat: 25.11.2011 - 0 comentariu(i) [ Comentariu ] - 0 trackback [ Trackback ]

Originea cuvântului Crăciun

Originea cuvantului Craciun

Cuvantul "Craciun", atat de des rostit in aceste zile, are parte si astazi de controverse, atunci cand se pune in discutie originea sa. Dintre etimologiile
propuse, nici una nu este sigura.

Al. Rosetti, Al. Graur, Ovid Densusianu au ajuns la concluzia ca termenul "creatio" explica etimologia cuvantului "Craciun". Potrivit autorilor mentionati, cuvantul "creatio" descopera ziua crearii lui Hristos. Din punct de vedere teologic, acest termen nu poate
fi acceptat, avand in vedere ca in Simbolul de credinta marturisim ca
Hristos este "nascut, nu facut".

Pericolul de a cadea in arianism, a facut ca termenul "Craciun" sa fie inlocuit cu "Sarbatoarea Nascutului", pentru a arata ca Fiul lui Dumnezeu, Cel vesnic nascut din Tatal, S-a nascut ca om din Fecioara
Maria.

Alti cercetatori, precum Vasile Parvan, Sextil Puscariu, Nicolae Draganu, considera ca termenul "Craciun" provine din latinescul "calatio". La romani, prin calatio se intelegea convocarea
poporului de catre preotii pagani, in prima zi a lunii, pentru anuntarea
sarbatorilor din luna respectiva, si, prin extindere, sarbatoarea in
general, caci cea mai importanta, calatio, era aceea de la 1 ianuarie.

Stim ca Nasterea Domnului in Biserica din Rasarit se sarbatorea impreuna cu Botezul Domnului, la 6 ianuarie. Aceasta sarbatoare era numita Epifania sau aratarea lui
Dumnezeu, pentru ca la Botezul Domnului s-a descoperit lumii Sfanta
Treime: Fiul botezandu-se in Iordan, Sfantul Duh S-a coborat peste El in
chip de porumbel, iar Tatal a grait din cer: "Acesta este Fiul Meu cel
iubit intru Care am binevoit" (Matei 3, 16-17; Marcu 1, 9-11 ; Luca 3,
21-22). Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Dar de ce aceasta descoperire a
Lui se numeste Aratare? Pentru ca El nu s-a facut cunoscut tuturor la
nastere, ci la botezul Sau, deoarece El pana in aceasta zi nu era
cunoscut multimii". Persoanelor de curand crestinate, li se parea
aceasta anuntare apropiata de sarbatoarea pagana calatio, si astfel, au
denumit cu acest termen sarbatoarea nasterii lui Hristos.

O alta explicatie privind originea acestui termen, a fost propusa de profesorul Gheorghe Musu (1913-1987). El sustine ca termenul "Craciun",
numea butucul care era aprins in seara si noaptea dinaintea
solstitiului de iarna. Conform adeptilor religiilor naturiste, focul
rezultat din arderea butucului, avea menirea sa "intareasca" soarele
"amortit", sa-i dea acestuia putere sa-si continue calatoria sa. Cand
Hristos, numit "Soarele dreptatii", a luat locul "vechiului soare"
cinstit in religiile naturiste, a fost preluata si denumirea "Craciun".

In concluzie, ceea ce putem spune cu certitudine este ca termenul folosit de Biserica este "Nasterea Domnului", asa cum o exprima si troparul: "Nasterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru...". E
bine sa nu uitam ca in Cazania de la Govora din 1642, si in Cazania lui
Varlaam din 1643, intalnim "Sarbatoarea Nascutului". Deci, putem afirma
fara retineri ca termenul "Craciun" in limba romana este un cuvant de origine populara si nu un termen oficial al Bisericii.

 

Adrian Cocosila

Delicious Digg Facebook Fark MySpace

Carti Ortodoxe Carti Ortodoxe Religie Carti Ortodoxe Pshihologie Carti Ortodoxe Literatura Carti Ortodoxe Arta Agenda Crestinului Paste Acatiste Retete de post Colinde audio Calendar Ortodox Craciun Rugaciuni