STIINTA SI RELIGIE
... din cugetarile lui Petre Tutea 
 
 
1. Se spune că intelectul e dat omului ca să cunoască adevărul. Intelectul    e dat omului, după părerea mea, nu ca să cunoască adevărul, ci să primească    adevărul.
2. Am avut revelatia că în afară de Dumnezeu nu există adevăr. Mai multe adevăruri,    zic eu, raportate la Dumnezeu, este egal cu nici un adevăr. Iar dacă adevărul    este unul singur, fiind transcendent în esentă, sediul lui nu e nici în stiintă,    nici în filozofie, nici în artă. Si cînd un filozof, un om de stiintă sau un    artist sînt religiosi, atunci ei nu se mai disting de o babă murdară pe picioare    care se roagă Maicii Domnului.
3. Acum, mai la bătrînete, pot să spun că fără Dumnezeu si fără nemurire nu    există adevăr.
4. O babă murdară pe picioare, care stă în fata icoanei Maicii Domnului în    biserică, fată de un laureat al premiului Nobel ateu - baba e om, iar laureatul    premiului Nobel e dihor. Iar ca ateu, ăsta moare asa, dihor. 
5. Eu cînd discut cu un ateu e ca si cum as discuta cu usa. Între un credincios    si un necredincios, nu există nici o legătură. ăla e mort, sufleteste mort,    iar celălalt e viu si între un viu si un mort nu există nici o legătură. Credinciosul    crestin e viu. 
6. Ateii si materialistii ne deosebesc de animale prin faptul că nu avem coadă.  
7. Ateii s-au născut, dar s-au născut degeaba. 
8. Eu nu detest burghezia. Eu m-am lămurit că un om care vrea să fie bogat    nu este un păcătos. Spunea odată un preot bătrîn: Circulă o zicală că banul    e ochiul dracului. Eu nu-l concep ca ochiul dracului, eu îl concep ca pe o scară    dublă. Dacă-l posezi, indiferent în ce cantităti, si te misti în sus binefăcător    pe scară, nu mai e ochiul dracului. Iar dacă cobori, atunci te duci cu el în    infern, prin vicii, prin lăcomie si prin toate imperfectiile legate de orgoliu    si de pofta de stăpîn. 
9. Nu pot evita neplăcerile bătrînetii si nu mă pot supăra pe Dumnezeu că m-a    tinut pînă aproape la nouăzeci de ani. Însă bătrînii au o supapă foarte înteleaptă:    au dreptul la nerusinare. O nerusinare nelimitată. Cînd mă gîndesc la suferintele    bătrînetii, îmi dau seama că în natura asta oarbă cel mai mare geniu este geniul    mortii. Faptul că murim, de cele mai multe ori la timp, este un semn al dragostei    lui Dumnezeu pentru noi. 
10. Eu sînt iudeocentric în cultura Europei, căci dacă scoti Biblia din Europa,    atunci Shakespeare devine un glumet tragic. Fără Biblie, europenii, chiar si    laureatii premiului Nobel, dormeau în crăci. Stiinta si filozofia greacă sînt    foarte folositoare, dar nu sînt mîntuitoare. Prima carte mîntuitoare si consolatoare    pe continent - suverană - e Biblia. 
11. Există o carte a unui savant american care încearcă să motiveze stiintific    Biblia. Asta e o prostie. Biblia are nevoie de stiintă cum am eu nevoie de Securitate.  
12. Luther, cît e el de eretic si de zevzec, a spus două lucruri extraordinare:    că creatia autonomă e o cocotă si că nu există adevăr în afară de Biblie. Mie    mi-a trebuit o viată întreagă ca să aflu asta. El nu era asa bătrîn cînd a dibăcit    chestia asta, că era călugăr augustin... Mie mi-a trebuit o viată ca să mă conving    că în afară de Biblie nu e nici un adevăr. 
13. Shakespeare, pe lîngă Biblie, - eu demonstrez asta si la Sorbona - e scriitor    din Găesti. 
14. În afara slujbelor bisericii, nu există scară către cer. Templul este spatiul    sacru, în asa fel încît si vecinătătile devin sacre în prezenta lui. 
15. Stii unde poti căpăta definitia omului? - te întreb. În templu. În biserică.    Acolo esti comparat cu Dumnezeu, fiindcă exprimi chipul si asemănarea Lui. Dacă    Biserica ar dispărea din istorie, istoria n-ar mai avea oameni. Ar dispărea    si omul. 
16. În biserică afli că existi. 
17. Ce pustiu ar fi spatiul dacă n-ar fi punctat de biserici!
18. În afară de cărti nu trăiesc decît dobitoacele si sfintii: unele pentru    că n-au ratiune, ceilalti pentru că o au într-o prea mare măsură ca să mai aibă    nevoie de mijloace auxiliare de constiintă. 
19. Platon are un demiurg care nu e creator, ci doar un meserias de geniu,    fiindcă materia îi premerge. Prima idee de creatie reală, au adus-o în istorie    crestinii.
20. De creat doar zeul crează, iar omul imită. Eu cînd citesc cuvîntul creatie    - literară, muzicală, filozofică - lesin de rîs. Omul nu face altceva decît    să reflecte în litere, în muzică sau în filozofie petece de transcendentă. 
21. Cum să fie creatura creator? ''Hai tată, să-ti arăt mosia pe care ti-am    făcut-o cînd nu eram în viată...'' Păi cum să fie creatura creator?
22. Omul e un animal care se roagă la ceva. Caută un model ideal. Si uneori    nimereste, alteori, nu. Cei care au descoperit modelul ideal si succesiunea    fenomenului din el sînt crestinii. Crestinismul nu poate fi identificat cu nici    un sistem filosofic, monist, dualist, sau pluralist.Crestinismul este pur si    simplu. Despre crestinism, Bergson spune că noi îl respirăm. Are materialitatea    aerului. Seamănă cu aerul. Noi sîntem crestini fără să vrem. Si cînd sîntem    atei sîntem crestini: că respirăm crestinismul cum respirăm aerul. 
23. Crestinismul nu e ideologie, că atunci se aseamănă cu marxismul. Religia    e expresia unui mister trăit, or ideologia e ceva construit. 
24. A fi cresti înseamnă a coborî Absolutul la nivel cotidian. Numai sfintii    sînt crestini absoluti. Altminteri, crestinismul, gîndit real, e inaplicabil    tocmai pentru că e absolut. 
25. Suveran fată de natură, supus Divinitătii, nemuritor si liber prin depăsirea    extramundană a conditiei sale - acesta este omul crestin. 
26. Nimic nu poate inlocui crestinismul; nici toată cultură antică precrestină.    Eu sînt de părere că apogeul Europei nu e la Atena, ci în Evul Mediu, cînd Dumnezeu    umbla din casă în casă. Eu definesc strălucirea epocilor istorice în functie    de geniul religios al epocii, nu în functie de isprăvi politice. 
27. Iisus Hristos este eternitatea care punctează istoria. 
28. Dacă nu cunosti revelat - prin gratie divină - sau inspirat, nu cunosti    nimic. De pildă, povestea cu mărul lui Newton, care a căzut. Nu stiu unde am    citit eu stupiditatea asta: ''Il tomba dans une méditation profonde qui l�a conduit    jusqu�a la loi de la gravitation universelle''. Si eu spun: dacă Newton gîndea    pînă la Judecata de Apoi, nu descoperea nimic! Dar el a fost mult mai întelept.    Cînd a fost întrebat cum a descoperit gravitatia, a zis: Am fost inspirat. Păi    scrie pe măr, sau scrie undeva în natură '' legea gravitatiei''? Fenomenele lumii    interioare si ale lumii exterioare tac. Iar omul autonom si orgolios creds că    explorează lumea interioară si exterioară cu jocul lui de ipoteze si că descoperă    ceea ce vrea el. El caută; dar eu spun că el caută, nu că află. Sau dacă află,    trebuie să fie ca Newton, inspirat. 
29. Bergson e mai cuviincios ca Aristotel si zice că democratia e singurul    sistem compatibil cu libertatea si demnitatea umană, dar are un viciu incurabil:    n-are criterii de selectiune a valorilor. Deci democratia e sistemul social    în care face fiecare ce vrea si-n care numărul înlocuieste calitatea... Triumful    cantitătii împotriva calitătii. Bergson a fost acuzat în micul dictionar filozofic    al lui Stalin că e fascist. 
30. Fără să gîndesc în stilul darwinismului social, nu pot să rămîn indiferent    la incapacitatea democratiei de a asigura selectiunea naturală a valorilor.    Democratii gîndesc corpul social aritmetizat: numără capetele toate si unde    e majoritate, hai la putere. Sufragiul turmei! Asta e părerea mea despre democratie.  
31. Eu cred că omul e făcut de Dumnezeu si cred că Dumnezeu n-a instalat nici    un drac în el. Nu pot să spun că Dumnezeu a făcut un om purtător de drac. Dacă    omul e făptura lui Dumnezeu, dracul intră ocolit acolo, nu intră cu voia Lui.  
32. Un filozof care se zbate fie să găsească argumente pentru existenta lui    Dumnezeu, fie să combată argumentele despre inexistenta lui Dumnezeu reprezintă    o poartă spre ateism. Dumnezeul lui Moise este neatributiv. Cînd îl întreabă    Moise pe Dumnezeu: Ce să le spun ălora de jos despre Tine? - Dumnezeu îi spune:    Eu sînt cel ce sînt. 
33. În fata lui Dumnezeu, geniul e văr primar cu idiotul. 
34. Binele si răul sînt conceptele pedagogiei lui Dumnezeu fată de oameni.  
35. Cărui bărbat nu-i plac femeile? În primul rînd la iubesti pentru farmecul    lor, si în al doilea rînd le iubesti pentru că fac oameni. 
36. Eu încerc o experientă: încerc să mă deparazitez de filosofie, de păduchernita    metafizicii. Cioran s-a deparazitat mai demult, desi face filozofie. Un prieten    de-al meu zice: te deparazitezi, dar folosesti sculele ei. Da, dar dacă mă urc    în tren, nu înseamnă că zeul meu e calea ferată. 
37. În Evul Mediu s-a formulat de către filozofii sireti teoria adevărului    dublu: secundum fidem - adevărul după credintă si secundum rationem - adevărul    după ratiune, ca să aibă cale liberă pentru filozofie. Adică să rătăcească pînă    îi ia dracul... Că poti, în filozofie, să rătăcesti pînă devii năuc. Ce-au realizat    filozofii prin autonomia lor? Nimic! N-au nici un adevăr.
38. Babele evlavioase merg la absolut rugîndu-se, iar filozoful trăncănind    silogisme. 
39. Francmasoneria doreste puterea cu lozinci democrate. Nu sînt religiosi,    au o singură religie: propria lor doctrină. Pe dusmani îi anulează social. Au    o structură supranatională, deci sînt antinaturali. Toti cei care aspiră la    unitatea speciei om anulează principiul competitiei între popoare; anulează    însusi principiul civilizatiei moderne, născută prin luptă. 
40. Geniul e relief, noutate, inventie, creare de epocă si stil. Nu e neapărat    un întelept, ci un suprainteligent. Geniile sînt originale, în măsura în care    originalitatea e posibilă. În fond, maxima mea a fost aceasta: Dumnezeu este    creator, iar omul imitator. Prin încercarea de a imita mereu Divinitatea, prin    proximitatea fată de divin, geniul e mai apropiat de cer; dar nu sînt în măsura    în care e apropiat sfîntul.
41. În fata lui Dumnezeu nu există genii, Dumezeu lucrînd nu cu genii, ci cu    oameni. 
42. Dumnezeu a făcut lumea si pe om; si cu om a încoronat creatia sa. Si l-a    însărcinat să cunoască lucrurile. De-acolo vine denumirea lor. - Originea primordială    a capacitătii de a determina numele lucrurilor, care este o operatie logică;    originea mistică a gîndirii logice. 
43. Aparitia unui mare gînditor e pentru creier ca o baie pentru un om care    a muncit, a asudat, s-a murdărit si se spală. Gîndirea este o ''spălare'' a creierului.    Asta mă face cîteodată să cred că gîndirea nu e din creier si că acest creier    e numai un sediu... De ce gîndirea nu e produsă de creier, care e numai un sediu?    Fiindcă n-o produc toate creierele. Dacă inteligenta ar fi produsul creierului,    atunci între Goethe si nea Ghită n-ar mai fi nici o diferentă. 
44. Am auzit odată un profesor de la Politehnică; am avut impresia că asist    la un balet de ursi. Dacă într-un salon, într-un colt, unul fumează si tace,    ăla e inginer... Inginerul e practic, savantul nu e practic. Cînd i s-a spus lui    Max Planck, creatorul fizicii cuantice, că s-a mai găsit o aplicatie, el a spus:    care e, mă? Uite care... - Ca să vezi, nici nu m-am gîndit!
45. Inteligenta, oricît de mare nu e suficientă pentru a te curăta de prejudecăti.    Cu cît inteligenta e mai mare, cu atît prejudecata e mai voinică, pentru că    ai aparat s-o justifici. 
46. Întrebat fiind cum întelege gîndirea, în formă pură sau în exemple, Nae    Ionescu a răspuns: exemplele au fost lăsate de Dumnezeu pe pămînt pentru ca    ideile să fie sesizate senzorial si de prosti. 
47. Nu stiu de ce gluma asta de-a face istorie se practică atît de mult. Dacă    ai cultul istoriei, ai cultul aparitiei si disparitiei; e consolator acest joc?    Istorismul, adică perspectiva istorică asupra vietii si lumii, a dus în cimitir.    Ne înecăm în istorie. Pentru că istoria nu te învată numai să faci ceva, ca    popor; cu istoria tot ce însemnezi în interiorul unui popor devine discutabil    prin faptul că nu poti, la infinit, să lucrezi la facerea ta, ci dispari si    apare altcineva care, chiar dacă nu te înlocuieste, te prelucrează. Si dacă    nu poti iesi din devenire, nu poti scăpa de tristete; tristetea metafizică e    fructul devenirii. Sînt prosti istoricizanti care se consolează prin devenire.    Devenim mai civilizati, nu? Sau mai culti... Adică murim ca si caprele, numai    că e mare lucru că există Kant, Descartes, există Newton, mă rog, atîtia mari    creatori de cultură, si există si făuritorul de religie, Hristos - dar nu ne    interesează!
48. Istoria e întemeiată pe istoria dintre Eva si dracul. Asa începe istoria,    această rătăcire a omului, ca o damnatie. ar la aparitia lui Hristos, atunci    s-au suprapus teandric omul divinizat si divinitatea om si istoria a fost anulată.Cioran    are o afirmatie extraordinară: Istoric este tot ceea ce este supraistoric. Crestinismul    a punctat supraistoric, desi a apărut în istorie. 
49. Sînt două mari discipline guvernate de principiul ireversibilitătii: termodinamică    si istoria. 
 50. Nu e om, Kant. N-a reusit să fie om cu toată stabilitatea lui. Iar badea Gheorghe,  care se sincronizează cu clopotele de la biserică, e laureat al premiului Nobel  pe lîngă Kant.  
51. Legionarismul era în însesi ideile epocii, dar leginarismul nu putea să    iasă cîstigător deoarece avea la bază o eroare - nationalismul absolut, care    este impracticabil. De la excesul de nationalism li s-a tras sfîrsitul legionarilor.  
52. La comunisti, dacă nu esti cu ei - sau nu mai esti cu ei - înseamnă că    esti legionar. De ce acest ''sindrom legionar'' la bolsevici mă întrebati? Fiindcă    legionarii sînt singurii români care n-au avut în dictionar la litera G cuvîntul    glumă si cînd îi prindea pe comunisti era vai de cozonacul lor.Dar de fapt,    nici comunistii nu stiu de glumă; ăsta-i punctul lor comun cu legionarii. 
53. Nu se poate spune că miscarea legionară n-a fost puternică! N-a avut rezultate    pozitive fiindcă extremismele sînt greu suportabile. Nici fascismul italian    n-a durat, nici national-socialismul german n-a durat si erau similare cu miscarea    legionară. Deosebirea dintre ele si miscare este aspectul religios al miscării    legionare. Nici fascismul si nici national-socialismul n-aveau caracter religios.    Hitler era cu mituri germanice, Mussolini era ateu. Într-o întrunire se spune,    Mussolini s-a uitat la ceas si a zis: Îi dau ultimatum lui Dumnezeu ca în cîteva    minute să mă trăsnească dacă există! Si apoi s-a uitat la ceas. Au trecut minutele    si a demonstrat că Dumnezeu nu există. 
54. Unde e omul, în imanentă, absolut liber? Într-o bisericută din lemn din    Maramures, unde sacerdotul crestin vorbeste de mistere, de taine, si se lasă    învăluit de ele ca si credinciosii.
55. Omul e liber si eliberat numai în templul crestin, acolo, în ritual, cînd    se comunică tainele care îi învăluiesc deopotrivă si pe sacerdot, si pe credinciosi.    Ca să fii cu adevărat liber, trebuie să înlocuiesti infinitul si autonomia gîndirii    cu credinta în Dumnezeul crestin: ''Robeste-mă Doamne, ca să fiu liber!'' (Imitatio    Christi) 
56. Libertatea eu o asemăn cu o frînghie agătată de undeva, de sus. Te poti    urca pe ea la cer, participînd la actul mîntuirii tale crestine, sau poti să    cobori în întuneric. Bipolaritatea libertătii. După crestini, libertatea este    vehicolul cu care poti să cobori în întuneric, dacă esti vicios. Infractorii    sînt primitivii actuali, pentru că ei nu sînt adaptabili la morala zilnică si    o calcă fiind liberi. Am învătat la închisoare că omul e un animal stupid, deoarece    confiscă libertatea semenilor săi. Tiranul e un om absurd si lipsit de rusine.    Nu îi e rusine să îsi chinuie semenii. Oricum sîntem captivi în univers. Ne    ajunge această grozăvie. Dar să intensifici această captivitate pînă la nivelul    puscăriei - numai omul e capabil de asemenea nebunie. 
57. Liberatea omului e partea divină din el. 
58. Limba română are virtuti complete, adică poate fi vehicol a tot ce se întîmplă    spiritual în om. E foarte greu de mînuit. Prin ea poti deveni vultur sau cîntăret    de strană. Limba română are toate premisele valorice pentru a deveni o limbă    universală, dar nu stiu dacă e posibil acest mars istoric. Dacă am fi fost un    popor cuceritor... Noi, românii, nu punctăm universalitatea nicăieri. Si asta    ne face sceptici. Ceea ce ne lipseste este îndrăzneala. 
59. Luciditatea este o limpezire a spiritului nimicitoare. Cînd esti lucid    esti în fata cimitirului. A fi lucid înseamnă a-ti da seama perfect de limitele    si neputintele tale. Luciditatea este o categorie dizolvantă. În măsura în care    Dumnezeu trebuie primit, si nu înteles, la Dumnezeu nu ai acces prin luciditate.  
60. Mă întreba Marin Preda cum era cu macedoromânii si i-am zis: domnule Preda,    macedoromânii nu sînt români, sînt super-români, români absoluti. Atît de năpăstuti    si goniti, au instinct national de fiară bătută. Iar eu si dumneata pe lîngă    ei, avem fortă domestică de rate. Măcăim. Am stat cu macedoromâni în temnită.    Îi băteau pînă îi omorau, dar nu declarau nimic. Au o bărbătie perfectă. 
61. A sti la scară umană, poate fi folositor - dar în nici un caz mîntuitor.  
62. E mai mîntuitoare o rugăciune într-o biserică din Găiesti decît Platon.  
63. Ideea mortii absolute stă la baza smintelii moderne. 
64. Heidegger spune asa: ca să iesi din anonimat, trebuie să trăiesti nelinistea    perspectivei neantului zilnic. El te îndeamnă, Heidegger, să trăiesti murind    absolut în fiecare zi!
65. Moartea mă determină să fiu esential. M-a impresionat foarte mult sunetul    pămîntului căzînd pe cosciugul lui Nae Ionescu. 
66. Mortii antici nu sînt deloc frumosi. Numai mortii crestini sînt. Am găsit    totusi la Homer un mort de toată frumusetea: Pentensileea, regina amazoanelor,    omorîtă de Ahile. Si plînge Ahile că a omorît frumusetea asta de femeie... Si-atunci    Tersit - vocea poporului muncitor - se apucă să insulte cadavrul Pentensileei.    Ahile îi dă un pumn si-l omoară - pe poporul muncitor - că-i obraznic si că    insultă cadavrul ăleia. Aici am văzut asadar o frumusete, desi în principiu,    mortii antici nu sînt frumosi. Crestinii sînt cei care au introdus masca frumoasă    a mortului. 
67. Cine slujeste lui Cronos este obsedat de imaginea cimitirului. 
68. Omul e guvernat pe pămînt de două morale: de morala dogmelor, care e crestină    si eternă, adică absolută, si de morala normelor, care, ca morală laică, e construită    pe putinătatea si imperfectiunea omului. Morala laică nu poate fi desprinsă    de morala absolută si ea arată că omul se miscă asimptotic la perfectiune, pe    care n-o poate atinge niciodată. 
69. Morala în sine, autonomă, e mai primejdioasă pentru religie decît ateismul.    Stiinta moravurilor, ca teoretizare a moralei laice, este din punctul de vedere    al Absolutului religios egală cu zero. Seamănă cu Mersul trenurilor, după părerea    mea. Poti s-o schimbi, ca pe tren, la care statie vrei. Omul autonom nu e capabil    să creeze o ordine morală. O primeste de sus, sau nu o primeste deloc. Cum e    posibilă morala publică? Prin înstăpînirea absolută a moralei religioase crestine.    Dogmele crestine trebuie să poruncească normele morale, care, fără ele, nu se    deosebesc de Mersul trenurilor decît prin obiect. Morala publică într-un stat    crestin trebuie să stea sub imperiul certitudinii dogmelor crestine reflectate    imperfect de omul mărginit. Dacă nu situăm Biserica deasupra statului, ne aflăm    în trebă si face fiecare ce vrea. 
70. Elitele morale sînt mai presus decît cele intelectuale. Mie îmi plac oamenii    care fac judecăti. Cei care fac silogisme sînt fată de adevăr, cum sînt curcile    alea care se încurcă printre popice. 
71. Napoleon face adevărata istorie a Revolutiei franceze. Un om care a refăcut    ordinea naturală, punînd parul pe haimanalele de pe ulită. Cînd a fost întrebat    cum îsi explică intrarea armatelor sale în Tările de Jos ca pe bulevard, în    timp ce regii Frantei se pinteau la ele zadarnic, Napoleon a răspuns: N-au intrat    armatele Frantei, ci ideile revolutionare de pe drapel! Începuse o nouă filozofie    a istoriei, cu Napoleon. 
72. Fără nemurire si mîntuire, libertatea e de neconceput. Omul, dacă nu are    în substanta lui ideea nemuririi si mîntuirii, nu e liber. Seamănă cu berbecul,    cu capra, cu oaia...
73. Omul a depasit conditia de animal abia atunci cînd în el a apărut ideea    nemuririi, care nu trebuie confundată nici cu pemanenta speciei, nici cu conceptia    estetică a gloriei. 
74. Fără Dumnezeu omul rămîne un biet animal rational si vorbitor, care vine    de nicăieri si merge spre nicăieri. Si el rămîne asa chiar dacă este laureat    al premiului Nobel sau măturător. Cînd, unde si în ce scop a apărut el în calitatea    asta de om? Dacă se întreabă singur si nu e un zeu în dreptul casei care să-i    reveleze data începutului, înseamnă că omul rămîne un biet animal rational care    vine de nicăieri si merge spre nicăieri. 
75. Renasterea italiană, unde omul este situat în centrul universului, este    eretică din punct de vedere crestin. Autonomizarea puterii omului este în sine    demonică. Părerea mea este că omul este cel mai semnificativ, de fapt, singurul    care este om, este homo religiosus.
76. Aotonomia spirituală a omului este iluzorie si ea se miscă perpetuu între    Dumnezeu si dracul. Fără credintă si Biserică, omul rămîne un simplu animal    rational si muritor, rationalitatea avînd doar caracterul unei mai mari puteri    de adaptare la conditiile cosmice decît restul dobitoacelor. Cînd zici că omul    e un animal rational, si muritor, rationalitatea avînd doar caracterul unei    mai mari puteri de adptare la conditiile cosmice decît restul dobitoacelor.    Cînd zici că omul e un animal rational, atributul rationalitătilor îl distinge    de restul vietătilor, nescotîndu-l din perspectiva mortii absolute.Moartea devine    relativă, ca o trecere numai prin religie - stiinta, oricît de savantă, nescotînd    omul decît aparent din regnul animal. Nici o consolare că eu mă deosebesc de    elefant sau de capră pentru că fac silogisme, dacă apar si dispar în mod absurd    din natură. 
77. Scara valorilor umane contine: sfîntul, eroul, geniul si omul obisnuit    - dincolo de acestia situîndu-se infractorul. Sfîntul, eroul si geniul sînt    fără voia societătii, care e obligată să-i recunoască. Nimeni nu-ti contestă    dreptul la existentă dacă esti om obisnuit, dar nimeni nu trebuie să facă confuzie    între tine, sfînt, erou si geniu. Oamenii sînt egali în fata legii, adică trebuie    respectati ca atare, dar nu confundati, nu făcuti identici, că e o gogoasă...    Nimeni nu-ti contestă dreptul la o viată normală dacă porti masca de om. Numai    că dacă esti mediocru, nu trebuie să te instalezî în vîrf, pentru că nu e nici    în interesul tău. Acolo trebuie să stea cei dotati. Sfîntul stă în fruntea tablei    valorilor pentru că el face posibilă trăirea absolutului la scară umană. Eroul    se consumă făcînd istorie si nedepăsind sfera laicului. Eroul este admirat -    asa cum este si geniul - dar nimeni nu i se închină, chiar dacă fapta lui aduce    foloase reale omului. În vreme ce sfîntul se situează dintru început în eternitate,    eroul moare în istorie, pentru că urma pe care o lasă el, ca om împlinit, este    fixată doar în timp si în spatiu. 
78. Omul nu e o sumă de miliarde de celule sau de organe. Că nu sînt independente    nici ficatul, nici rinichii, nici stomacul, nici creierul, nici sistemul osos.    Omul, ca întreg nu poate fi gîndit decît biblic; stiintific, nu. Moise e mai    valabil decît ultima noutate evolutionistă a stiintei. 
79. Umanitatea o iubesti lesne. Pe om mai greu. 
80. Personalitatea e acel individ înzestrat cu capacitatea de a se dărui. Eroul    este o personalitate, deoarece nu-si mai apartine. 
81. Eu am afirmat odată într-un salon, că Platon este miscarea spiritului înlăuntru    eternitătii. Cînd gîndim, toti sîntem platonicieni. Dacă eu încerc să gîndesc    universul, trebuie să mut Biblia în universul înghetat al ideilor platonice.    Asta înseamnă meditatia. Platon a intuit cel mai bine jalea omului neputincios    în fata esentelor. 
82. Fată de măretia lui Hristos, Platon e un personaj măruntel si cuviincios.    Pe Platon poti să-l scuturi si constati că arhetipurile lui sînt filozofice,    dar dacă muti arhetipurile acstea în în religia lui Hristos, devin modurile    în care el vede divinitatea. Platon n-are divinitate, pentru că la el divinitatea    e un simplu ''demiurg'', ceea ce în greceste înseamnă ''meserias''.
83. Am dorit dintotdeauna să fac o teză de doctorat cu tema Aflarea în treabă    ca metodă de lucru la români. 
84. La întrebările fundamentale ''de ce?'' si ''în ce scop?'' aporetica rurală    românească răspunde: ''d-aia''. 
A venit odată un frantuz la noi, cu niste masini, iar una nu functiona tocmai    cum trebuie. Dar românul zice: merge si asa! Trebuie să scăpăm de acest ''mege    si asa''; că ''merge si asa'' înseamnă că merge oricum. Nu oricum, nu oriunde,    nu oricînd si nu orice. 
85. La puscărie am demonstrat vreme de două ore că istoria românilor dezgolită    de crucile de pe scuturile voievozilor e egală cu zero. Că doar voievozii nu    s-au bătut pentru ridicarea nivelului de trai! Istoria se face cu Biserica.  
86. Cum văd participarea românilor de acum la mîntuirea lor? - Simplu. Ducîndu-se    la biserică. Si folosind stiinta ca peria de dinti. Tot ce spune stiinta să    nu-i lase cu gura căscată si tot ce spune un popă de la Cucuietii din Deal să    considere adevăr ritualic. 
87. Am făcut o mărturisire într-o curte cu sase sute de insi, în închisoarea    de la Aiud. Fratilor, am zis, dacă murim toti aici, în haine vărgate si în lanturi,    nu noi facem cinste poporului român că murim pentru el, ci el ne face onoarea    să murim pentru el!
88. Protestantismul est o religie coborîtă la rangul de morală pentru grădinita    de copii. 
89. Pudoarea crestină e atît de pură, încît carnea eroticului crestin, capătă    pecetea spiritului, ceea ce pînă la crestini n-a realizat nimeni. 
90. Eu cred că războiul nu e făcut de oameni; e mult prea serios. Îl face Dumezeu.    Cum ne dă si cutremure, ne dă si război. 
91. Cei mai crînceni si mai străluciti soldati sînt cei ai popoarelor religioase.    Cînd mori sub drapel, te gîndesti că te duci la strămosi. Dar o armată care    face asta e ca aceea a lui Wilhelm al II-lea, în care fiecare soldat avea o    cruce la gît pe care scria Gott mit uns. 
92. Prima functie a unei religii reale este consolatoare, fiidcă religie am    lătra precum cîinii. Ne nastem, trăim, ne îmbolnăvim, îmbătrînim si murim. Si    întreg peisajul speciei om culminează în cimitir. Destinul uman nu e o invitatie    la fericirea de-a trăi. Singurul mod de-a evita nelinistea metafizică a cimitirelor    este religia. Cu religia intri în cimitir în plimbare. Cu filozofia intri în    cimitir - cum a intrat prietenul meu Cioran - prin disperare. 
93. Cine n-a putut fi înlocuită? Religia! Iar filozofia care speculează autonom,    face onanie mintală. Si dacă vrea să scoată, să extragă esente din stiintele    naturii, e parazit. Atît! Nu îndrăznesti să spui despre religie, teologal vorbind,    - dacă esti cinstit - că a fost înlocuită de filozofie sau de stiintă. Un crestin    îti spune că advărul se defineste prin jocul celor două lumi: cea de aici o    oglindeste imperfect pe cea de dincolo. Spune contra dacă poti!
94. Religia este principiul uniformizator al speciei umane si este singura    salvare în care se poate vorbi despre egalitate. 
95. Religia transformă poporul într-o masă de oameni culti. 
96. Între un laureat al premiului Nobel care nu s-a idiotizat complet si a    rămas religios si un tăran analfabet nu există nici o diferentă. 
97. Nivelul meu intelectual, chiar dacă sînt savant, nu depăseste nivelul unui    popă obscur din Bărăgan. Pentru că preotul ăla, în ritualul lui din biserica    aia din lemn sau piatră, stă de vorbă cu absolutul.
98. Stiinta se miscă asimptotic la absolut. Arta se miscă asimptotic la absolut.    Stiinta este sediul folosului si arta este sediul plăcerii. 
99. Religia este sediul adevărului transcendent în esentă si unic ca principiu    unic al tuturor lucrurilor. Religia se situează peste ultimele speculatii teoretice    ale stiintei, prin adevărul absolut unic, care e Dumnezeu. Să vină un laureat    al premiului Nobel ateu. Ce-o să-mi spună el? O babă care cade în fata icoanei    Domnului străbătută de absolut e om, si ăla e dihor laureat. 
100. În Ispita de pe munte - retro satana - Iisus spune: ''Împărătia mea nu    e din lumea aceasta'' Asta-i nemaiauzit! Du-te în împărătia Lui cu trenul sau    cu racheta dacă poti. Nu poti! Înotăm în Univers ca mormolocii, si lumea lui    Hristos se situează transcendent ca-n Ispita de pe munte, în mod etern.
101. Revolutia este o înaintare pe loc. Nimic nu mai poate fi inventat după    facerea lumii; doar dacă te situezi în afara ei si creezi o lume nouă. Revolutia    nu adaugă nimic Ideilor lui Platon. 
102. Revolutia franceză n-a fost o revolutie, nici revolutia rusă n-a fost    o revolutie. Nu există revolutii, ci doar tehnici insurectionale în bătălia    pentru putere (Curzio Malaparte). Dacă e o ''restructurare'' a omului, aceasta    s-a întîmplat o singură dată în timp, la aparitia lui Hristos. 
103. Asa am spus eu în temnită: Domnule colonel - eram sase sute de insi într-o    curte închisă - nu ve-ti fi voi, comunistii, niciodată revolutionari pînă nu    veti imita pe cel mai generos zeu pe care l-a dat istoria lumii, pe Hristos.    În parabola cu oaia rătăcită, un păstor părăseste o turmă întreagă în căutarea    unei oi. Să stiti, asta se cheamă ''unanimism moral crestin''. Fiindcă în universul    lui Hristos o celulă care mai palpită într-un muribund e mai valoroasă decît    toate galaxiile posibile. 
104. Poarta spre Dumnezeu este credinta, iar forma prin care se intră la Dumnezeu    e rugăciunea. Rugăciunea e singura manifestare a omului prin care acesta poate    lua contact cu Dumnezeu. Gîndită crestin, rugăciunea ne arată că umilinta înaltă,    iar nu coboară pe om. 
105. Am spus eu odată că dacă un preot din Bărăgan, cînd se roagă, este Dumnezeu    cu el, atunci preotul ăla înlocuieste toată Academia Română.... 
106. Sfîntul are forta de coeziune a pietrei.
107. Un sfînt poate fi si analfabet, dar e superior unui geniu, fiindcă ideea    de sfintenie e legată de ideea de minune. Un sfînt poate face o minune. Geniul    face isprăvi, nu minuni. Lumea, acum e ancorată în cultul genialitătii ca slăvire    a progresului în afară. Atît. Or, cu cît sîntem mai avansati, mecanic si material,    cu atît sîntem mai departe de esenta reală a lumii, de sfintenie. 
108. Singurii oameni care nu pot fi suspectati că se înfioară în fata mortii    sînt sfintii. 
109. A fi sfînt înseamnă a fi suveranul tău perfect. 
110. M-a întrebat odată Nae Ionescu ce cred despre evreul acesta, despre Pavel.    Stii ce i-am spus? - ăsta nu-i om, domnule, este toată Mediterana. 
111. Trei ore am vorbit atunci în curtea închisorii, de Platon si despre Hristos.    Zice colonelul: Vă rog să scrieti ce-ati vorbit, ca nu cumva ministrul de interne    Drăghici să spună că sînt solidar cu dumneavoastră. - Domnule colonel, cum să    fim noi solidari? Eu tocmai d-aia am venit aici, că nu sîntem solidari unii    cu altii...
112. Este incorect să ai dispret fată de tehnică. Eu nu sînt tehnocrat, însă    recunosc că în bătălia pentru adaptare, tehnica este universal utilă. Dar asta    nu înseamnă că tehnica poartă în ea dimensiunea infinitului. 
113. Cînd va dispărea ultimul tăran din lume - la toate popoarele, vreau să    spun - va dispărea si ultimul om din specia om. Si atunci or să apară maimute    cu haine. 
114. Tăranul este omul absolut. 
115. I-am spus eu părintelui Stăniloaie că nu mă consider un Socrate. Dar cum    vă socotiti? Popă, zic. Si unde aveti parohia? - N-am parohie, dar spovedesc    pe unde pot. 
116. Desi sînt bolnav si neajutorat, nu îmi pare rău că exist. Încerc eu să-mi    pară rău, dar n-are sens. Stiti de ce? Pentru că eu constat, în mod evident,    că exist. Ceea ce mă confiscă pesimismului de a mă autonega este evidenta existentei    mele. Omul care se sinucide n-a constatat că e om. N-a reusit să intuiască existenta    sa. Să se trăiască pe sine. Eu nu mă pot sinucide - indiferent de starea mea,    sănătate sau boală - fiindcă nu m-am făcut eu. N-am venit cu voia mea pe lumea    asta. Si nici n-am să plec de voie din ea. ăsta este jocul fundamental al existentei    mele.
117. Am avut si discipoli... Nu se putea să nu am discipoli, fiindcă sînt un    om vorbăret. Toată suferinta mea se datoreste poftei mele de a vorbi fără restrictii...
118. A fost întrebat un tăran, în închisoare: ce întelegi din tot ce spune    Petre Tutea! Zice: nu înteleg nimic, dar e o grozăvie!
119. Cînd am văzut, în închisoare, că tot regimul care mi se aplică e inoperant    - puteam eu, ca om, să-mi explic asta? Si atunci m-am gîndit că există o fortă    supracosmică, transcendentă, numită Dumnezeu. Numai El putea face isprava asta,    ca eu să scap de înlăntuire. Pentru că, personal, nu mă pot dez-lăntui si elibera.    Iar a vietui acolo, la închisoare, fără asistenta Lui nu se poate; au fost oameni    care au murit... Atunci s-a născut în mine credinta nelimitată în atotputernicia    si atotbunătatea divină.
120. Am devenit un gînditor crestin cînd mi-am dat seama că fără revelatie,    fără asistentă divină, nu pot sti nici cine sînt, nici ce este lumea, nici dacă    are vreun sens sau nu, nici dacă eu am vreun sens sau nu. Nu pot sti de unul    singur. Cînd mi-am dat seama că fără Dumnezeu nu poti cunoaste sensul existentei    umane si universale.
121. M-a întrebat cineva odată: Mă Petrică, tu cînd te asezi la masa de scris    cum scrii? - Sînt emotionat de fila goală. Prima mea grijă e să nu fiu pîndit    de demonul originalitătii. Urmăresc să nu fiu original si să fiu cuviincios.    - Esti inspirat? - Nu, nu stă niciodată un zeu în coltul camerei mele cînd scriu    eu. Sînt foarte nelinistit. Eu, care sînt crestin... Am două nelinisti; să nu    se afle în expunerea mea nici o inadvertentă terminologică si nici o impietate.
122. Nu mă interesează trecutul. De cîte ori mă întreabă cineva cînd m-am născut,    spun că într-unul din anii trecuti.
123. Treisprezece ani de închisoare... Aveam doar o hăinută de puscărias. Ne    dădeau o zeamă chioară si mămăligă friptă. M-au bătut... M-au arestat acasă. Nici    nu tin minte anul... Cînd m-au anchetat am lesinat din bătaie. Iacătă că n-am    murit! Am stat la Interne trei ani. Am fost după aceea la Jilava, la Ocnele    Mari si pe urmă la Aiud. Eu mă mir cum mai sînt aici. De multe ori îmi doream    să mor. Am avut mereu lasitatea de-a nu avea curajul să mă sinucid. Din motive    religioase... Treisprezece ani! Nu pot să povestesc tot ce-am suferit pentru că    nu pot să ofensez poporul român spunîndu-i că în mijlocul lui s-au petrecut    asemenea monstruozităti.
124. M-a întrebat un anchetator: De ce ai vorbit împotriva noastră, dom�le?    - N-am vorbit, dom�le. - Cum n-ai vorbit? - Păi împotriva voastră vorbeste tot    poporul român. Ce să mai adaug eu? Si mi-au dat 20 de ani muncă silnică făra    motive. Mi s-a prezentat sentinta de condamnare ca să fac recurs. La cine să    fac recurs, la Dumnezeu?
125. Am fost solicitat, în închisoare, să scriu pentru revista Glasul patriei,    ca si Nichifor Crainic. Mi s-a părut ciudat să fii arestat si să scrii, să meditezi.    Adică să spui: vă multumesc că m-ati arestat! Asta era o porcărie nemaipomenită,    să obligi un detinut să scrie. El poate să-si scrie memoriile, dar nu pentru    tine, ăla care-l persecuti...
126. Eu, cultural, sînt un european, dar fundamentul spiritual e de tăran din    Muscel. La închisoare, grija mea a fost să nu fac neamul românesc de rîs. Si    toti din generatia mea au simtit această grijă. Dacă mă schingiuiau ca să mărturisesc    că sînt tîmpit, nu mă interesa, dar dacă era ca să nu mai fac pe românul, mă    lăsam schingiuit pînă la moarte. Eu nu stiu dacă vom fi apreciati pentru ceea    ce am făcut; important e că n-am făcut-o niciodată doar declarativ, ci că am    suferit pentru un ideal. E o monstruozitate să ajungi să suferi pentru un ideal    în mod fizic.
127. Definitia mea este: Petre Tutea, românul. Am apărat interesele României    în mod eroic, nu diplomatic. Prin iubire si suferintă. Si convingerea mea este    că suferinta rămîne totusi cea mai mare dovadă a dragostei lui Dumnezeu.
128. Eu n-adun nimic. Îmi spunea un popă, zice, păi dumneavoastră vă risipiti    asa, vă poate fura oricine... Zic: uite, părinte, eu, zic, am adoptat conceptia    regelui Frantei în materie de risipire a ideilor mele. Conceptia lui despre    cartof. Cînd au venit cartofii din America, tăranii nu-i cultivau. ''Să mîncăm    noi buruiana asta din pămînt...'' Ce a zis regele Frantei? ''Mă, seamănă, mă, cartofi    pe mosia mea si, cînd or vedea tăranii că îi păzesc, or să-si dea seama că-s    lucru bun. Lăsati-i să fure, că asa se răspîndesc cartofii în tară.''
129. Odată, în hol la Athénée Palace, m-a arestat Securitatea pe motiv că fac    speculă. Cu ce? i-am întrebat. Nu mi-au răspuns. Si atunci mi-am adus aminte    de vorba unui prieten de la Cluj: ''Cu idei, frate, cu idei!''
130. Un umanist pur, adică indiferent religios, practică formele vietii de    junglă, împingînd cruzimea pînă la forma gratuită a bestialitătii tigrului.    Vremea noastră este plină de astfel de exemplare.
131. Umanismul este una din formele grave ale rătăcirii omului modern, care    pleacă din antropocentrismul Renasterii. În Renastere, ''titanii'' s-au umflat    prin autocunoasterea necunoasterii. Ei nu se cunosteau pe ei însisi si au crezut    că s-au descoperit ca oameni.
132. Omul - javra asta bipedă, pe care eu îl consider ''animal prost'', homo    stultus - atunci cînd se screme să facă singur ordine, adică cînd practică umanismul,    îl înlocuieste pe Dumnezeu cu el. Nicăieri Dumnezeu n-a avut de furcă cu dracul    mai mult decît în sacrul spatiu al Italiei. Acolo, adică, unde s-a născut umanismul    în Renastere.
133. (Vlad Tepes) are meritul de a fi pus pe tronul Moldovei pe cel mai mare    voievod român, pe Stefan cel Mare. Cu armele! Are meritul că l-a si bătut. Si    are mai ales meritul că a coborît morala absolută prin tepele puse în cur la    nivel absolut. Dormeai cu punga de aur la cap si ti-era frică să n-o furi tu    de la tine. ăsta-i voivod absolut, Vlad Tepes. Păi fără ăsta istoria românilor    e o pajiste cu miei!