MARELE ANTONIE ŞI ECUMENISMUL DE ASTĂZI
 
“Când credinţa dreptslăvitoare este în primejdie, întâietate duhovnicească are apărarea ei, lupta, susţinerea tuturor celor ce se războiesc, dorinţa de a vărsa sângele şi chiar de-a muri pentru ea; toate celelalte îndatoriri duhovniceşti trec pe planul al doilea. Toţi  cei ce fac sau sfătuiesc altcumva caută să-şi îndreptăţească laşitatea  şi lipsa de voinţă, făcându-se dascăli şi învăţători ai nelucrării şi  făţărniciei“.

Un articol foarte important de data recenta al reputatului Pr. Protopop Theodoros Zissis, profesor al Şcolii de Theologie din cadrul Universităţii Aristoteliene din Thessalonic  

1. Întovărăşirea ecumenistă nu este ceva specific zilelor noastre. Contextul istoric asemănător inter-religios şi inter-creştin.
În ultimul nostru articol intitulat „Întâlnirea dintre [Patriarhul] Vartholomeu şi Papă este departe de calea Sfinţilor Părinţi”,  am anunţat că vom continua prezentarea declaraţiilor noastre întemeiate  pe cugetul nevremelnic al Bisericii, înfăţişat în vieţile Sfinţilor şi  scrierile Sfinţilor Părinţi şi Dascăli. Îndeosebi când Sfântul Spiridon,  făcătorul-de-minuni şi ocrotitorul Kerkirei (Corfului), l-a izgonit pe  Papă din biserica sa printr’o cutremurătoare minune, iar arhiereii de  astăzi îl cheamă [pe Papă] în bisericile lor dreptslăvitoare, îl  îmbrăţişează, îl cădesc şi îi doresc viaţă întru mulţi ani, aveam de  gând să înfăţişăm această minune păstrată şi tâlcuită de Sfântul  Athanasie din Paros, un mare cărturar şi dascăl al neamului Ellinesc,  unul dintre cei trei Sfinţi Părinţi Colivazi din veacul al 18-lea. Vom înfăptui totuşi cele gândite, însă cu o mică schimbare, din pricina suprapunerii unui praznic.
Pomenirea Marelui Antonie, în a cărui  biserică slujim de 13 ani încoace, la Thessalonic, cu harul lui Dumnezeu  şi binecuvântarea Sfântului, ne-a dat prilejul să ne bucurăm iarăşi de  citirea minunatei sale „Vieţi”, o pildă de scriere dintre toate  Vieţile Sfinţilor, aşternută pe hârtie de ucenicul său, Arhiepiscopul  Alexandriei, stâlpul Dreptei-slăviri, cu adevărat Marele Athanasie.
O mare parte din „Viaţă” se  ocupă de roadele nevoinţei Sfântului Antonie, de luptele sale cu dracii  şi de aspecte aparte din învăţătura sa, cum ar fi lucrarea sa cea mai  mare, de întemeietor al aşezămintelor pustniceşti, prin umplerea pustiei  cu mănăstiri, ajungând astfel întemeietorul şi căpetenia vieţii de  nevoinţă. „A înduplecat pe mulţi să aleagă şi să poftească viaţa  monahicească. Şi de aceea s’au făcut mănăstiri prin munţi, iar pustia  s’a locuit de monahi, care au ieşit din lume şi s’au scris la petrecerea  cea din cer”.De  două ori şi-a întrerupt îndelungata sa ieşire din lume, ca să lupte  pentru Dreapta-slăvire şi să ajute la întărirea acesteia – care acum, ca  şi atunci, era primejduită de vrăjmaşii cei din afară şi mai ales de  cei din lăuntru. Creştinismul n’a luat niciodată parte la  discuţii şi negocieri „de pe aceeaşi poziţie” cu celelalte credinţe, o  hulă proferată de aşa-zişii conducători creştini de astăzi la  antihristicele întâlniri inter-religioase, ci ca singurul adevăr, singura cale de mântuire, adevărata lumină care a înlocuit nu nişte lumini mai slabe, ci întunericul greşelii şi necunoaşterii lui Dumnezeu. „Norodul  cel ce şedea întru întunerec a văzut lumină mare, şi celor ce şedeau în  laturea şi în umbra morţii, lumină a răsărit lor” (Mat. 4:16). Hristos  n’a zis că este o cale, un adevăr, o lumină între alte căi, alte  adevăruri, alte lumini, ci că e singura cale, singurul adevăr, singura  lumină. „Eu sunt calea, adevărul şi viaţa; nimenea vine la Tatăl fără numai prin mine” (Io. 14:6). „Eu sunt lumina lumii; cela ce urmează mie nu va umbla în întunerec, ci va avea lumina vieţii” (Io. 8:12).
Acest exclusivism al Scripturii este caracterizat astăzi de unii drept marginal şi fundamentalist, în timp ce defaimă şi resping pe toţi cei ce îl proclamă neîncetat şi cu credinţă ca fiind vestea cea bună şi viaţa  pentru care Sfinţii Apostoli şi Mucenici au plătit din greu, alegând ca  mai degrabă să fie chinuiţi şi să-şi verse sângele decât să facă  compromisuri cu aşa-zisele „adevăruri”, pentru a co-exista în modelul  multicultural al legăturilor şi întâlnirilor inter-religioase, dintr’o ipotetică iubire de aproape.

2. Dascălii nelucrării şi făţărniciei. Cel atotştiutor şi cel smerit.
Înainte de Constantin cel Mare, în  vremea prigonirii creştinilor din Alexandria de către Maximian, în 311,  Marele Antonie, în vârstă de 61 de ani, a părăsit pentru o vreme pustia,  nevoinţa şi rugăciunea, şi a venit în Alexandria, neînfricat şi  netemător, râvnind să mărturisească şi să-i îmbărbăteze pe cei duşi la  mucenicie. A nesocotit cu îndrăzneală poruncile judecătorului ca toţi monahii să iasă din cetate şi să nu stea la divanele de judecată.  S’a înfăţişat înaintea mai-marelui ce şedea acolo la loc de cinste,  arătând dorinţa creştinilor de a se lupta pentru credinţa lor şi de a o  mărturisi. „A stat fără teamă, arătând nouă creştineasca râvnă; că şi el voia mucenicia, după cum s’a zis mai înainte”. Bineînţeles, Dumnezeu l-a păzit şi Sfântul Antonie n’a mucenicit, pentru că era mai de folos în viaţă; însă el nu s’a închis într’o chilie din pustie, ci „slujea mărturisitorilor după obicei şi era legat ca împreună cu dânşii să se ostenească în slujbele lor. Când credinţa dreptslăvitoare este în primejdie, întâietate duhovnicească are apărarea ei, lupta, susţinerea tuturor celor ce se războiesc,  dorinţa de a vărsa sângele şi chiar de-a muri pentru ea; toate  celelalte îndatoriri duhovniceşti trec pe planul al doilea. Toţi cei ce  fac sau sfătuiesc altcumva caută să-şi îndreptăţească laşitatea şi lipsa  de voinţă, făcându-se dascăli şi învăţători ai nelucrării şi  făţărniciei.
Bineînţeles, nu vom arăta aici cum i-a  înfruntat Marele Antonie pe marii şi învăţaţii scriitori şi filosofi  păgâni cu argumente imbatabile, deşi era neştiutor de carte,  lăsându-i fără grai şi uluiţi. O vom face poate altă dată, căci  idolatria şi păgânismul au apărut din nou, având susţinere puternică.  Sfântul nu le ştia pe toate aşa cum le învăţaseră ei, el n’avea  cunoaştere lumească, ci ştia Scriptura şi învăţăturile Sfinţilor şi, mai  presus de toate, era de Dumnezeu învăţat şi de Dumnezeu însuflat.  Credinţa nu înseamnă o mare învăţătură şi ştiinţă, ci o smerită supunere  – nu faţă de cunoaşterea predominantă a unei epoci, ci faţă de adevărul  Bisericii, nevremelnic şi veşnic. Dacă omul nu se leapădă de  înţelepciunea sa şi de afişarea acesteia, cu smerenie făcându-se una  duhului lui Hristos, al Bisericii, al Sfinţilor şi Părinţilor Bisericii,  care deschide zările duhovniceşti, atunci el se va întreba  mereu şi va avea îndoieli chiar şi în privinţa adevărului credinţei şi  cunoaşterii simplilor credincioşi, învinuindu-i a fi atotştiutori şi  iubitori de sine, fără de smerenie. Smerenia, însă, nu înseamnă acceptarea părerii predominante, ci cunoaşterea lui Dumnezeu şi a Sfinţilor, căci adesea mulţi se alătură minciunii şi o întăresc cu numărul lor, făcându-o majoritară.  Dacă primirea părerii majorităţii, chiar dacă este în dezacord cu  adevărul, constituie criteriul de acceptare, atunci nu doar Scriptura ar  fi fost de neprimit, susţinută fiind de o mână de Apostoli, ci nici  Biserica n’ar mai fi dăinuit în faţa valului de necredincioşi şi  eretici.

3. Poziţia Sfântului Antonie împotriva ereticilor – o pildă de urmat astăzi pentru noi toţi
Dorim să înfăţişăm acum felul în care a înfruntat Sfântul Antonie erezia ariană, care  ameninţa Biserica din lăuntrul ei, susţinută fiind de Împărat,  conducători, patriarhi şi episcopi, la fel cum se întâmplă în zilele  noastre cu pan-ereziile papismului şi ecumenismului, ce sunt  însă mult mai primejdioase, deoarece subminează aproape toate dogmele de  credinţă şi preschimbă dumnezeiasca învăţătură a Scripturii într’o  învăţătură omenească obişnuită; ele înlătură pe Dumnezeu-Omul Hristos,  pe Sfinţi şi pe Părinţi, şi pun în loc pe „infailibilul” papă al Romei şi noianul de erezii din Consiliul Mondial al aşa-ziselor Biserici. Prezentarea noastră va fi foarte folositoare chiar şi pentru cei ce pretind că nu văd vreo primejdie, pentru acei duhovnici „serioşi” care îi duc în rătăcire sau îi pun într’o situaţie foarte anevoioasă pe fiii lor duhovniceşti,  care văd însă mai bine decât ei cu ochii Sfinţilor şi ajung să pună sub  semnul întrebării dreptatea călăuzirii lor duhovniceşti. De  bună seamă că Sfinţii sunt mai de încredere decât orice gherondă sau  îndrumător duhovnicesc care nu se mânie de erezie şi nu se luptă s’o  vădească sau s’o înlăture.
Aşadar, Marele Antonie a lăsat pustia  pentru a doua oară şi a coborât în Alexandria. Episcop orthodox şi  patriarh era Marele Athanasie, prigonit neîncetat şi surghiunit de mai  multe ori, iar turma dreptslăvitoare se găsea sub ereticii arieni, ca şi  acum sub încredinţarea patriarhilor şi episcopilor ecumenişti şi  pro-ecumenişti. Marele Antonie, după cum ne învaţă „Viaţa” sa, în cele ale credinţei „statornic era, şi dreptcredincios”.  S’a împotrivit schismaticilor meletieni fiindcă îşi dăduse seama de la  început de viclenia şi apostazia lor. Dar nici cu maniheii şi cu  ceilalţi eretici n’a fost mai prietenos, ci i-a povăţuit şi i-a  îndreptat spre a fi iarăşi credincioşi dreptslăvitori. Credea şi  propovăduia că prietenia şi tovărăşia cu ei era dăunătoare şi putea duce  la pierderea sufletului. Ura erezia ariană şi îi îndemna pe toţi să nu  se apropie de aceştia, nici să primească credinţa lor mincinoasă. Odată  l-au cercetat nişte arieni fanatici. Vorbind cu ei şi văzând reaua lor  credinţă, i-a alungat din muntele în care se nevoia, zicându-le că  cuvintele lor sunt mai rele decât otrava şerpilor. Astfel, am  putea spune, s’a stabilit o rânduială care ne arată în chip limpede,  adevărat şi nerătăcit cum să purtăm dialoguri cu eretici şi cum să  interacţionăm cu ei pe plan omenesc şi obştesc. Ni se mai arată prin  aceasta că în ziua de astăzi toate hotarele aşezate de Sfinţii Părinţi sunt năruite de către ecumenişti,  care se îmbrăţişează şi se sărută cu ereticii ca şi cum aceştia ar fi  binecinstitori şi de aceeaşi credinţă, şi niciodată nu se gândesc să le  spună să plece şi să se ţină la depărtare, nici să-i mustre spre a se  întoarce la Dreapta-slăvire. Dialogurile se poartă „de pe poziţii egale” – punerea pe picior de egalitate cu adevărul a minciunilor, a ereziilor şi a înşelărilor. Atunci când vorbeşti „de pe poziţii egale”, înseamnă că dai prilej minciunilor să predomine în faţa adevărului, că te îndoieşti de adevăr şi că încă cauţi să îl afli.  Dialogul Sfinţilor şi al Părinţilor, însă, este un dialog al lui  Hristos cu femeia samariteancă, al Apostolilor cu iudeii şi neamurile,  al Părinţilor cu ereticii, o chemare şi o mustrare pentru întoarcerea  lor la adevăr, pentru a fi din nou cuprinşi în cea una, sfântă,  sobornicească şi apostolească Biserică; aceasta este adevărata unire şi  pace. Toate celelalte sunt uniri mincinoase, păci mincinoase şi dialoguri mincinoase.
De atunci încoace, această scriere ne  arată calea către adevărata unire, prin gura marelui Sfânt, şi cum se  poate atinge ţelul ca „toţi să fie una”, pentru care se străduie ecumeniştii, cuvânt cu cuvânt:
Marele Antonie „încă şi în credinţă era statornic şi drept-credincios; căci  nici cu schismaticii meleţiani nu s’a împărtăşit vreodată, ştiind  viclenia şi depărtarea lor de credinţa cea dreaptă, din început; nici cu  maniheii sau cu alţi eretici nu a vorbit cândva prieteneşte, decât  numai cu gândul de întoarcere către buna credinţă, vorbind  tuturor, să nu se amăgească cu prietenia şi cu vorbirea lor; căci  vătămare şi pierzare pricinuieşte sufletului. Deci, astfel ura eresul  arienilor şi poruncea tuturor ca nici să nu se apropie de ei, nici reaua  lor credinţă s’o aibă. Odată, venind la dânsul unii dintre cei ce  înnebuneau cu eresul lui Arie, el cercetându-i şi cunoscând că sunt  rău-credincioşi, i-a gonit din munte, zicând că cuvintele lor sunt mai  rele decât otrava şarpelui.”.

4. Înfricoşata vedenie a Sfântului Antonie despre eretici: catâri necuvântători în jurul Sfintei Mese
Este cu adevărat înfricoşată vedenia  avută de Sfântul Antonie pentru ereticii aflaţi în bisericile  dreptslăvitoare. Această vedenie ilustrează şi explică sugestiv  pricinile pentru care Sfinţii  Părinţi opresc cu canoane soborniceşti intrarea ereticilor în  sfinţitele locuri, participarea lor la slujbe şi liturghii, rugăciunea  împreună şi închinarea împreună cu dreptslăvitorii.  Ereticii, care nu primesc învăţăturile Bisericii, ale Apostolilor şi  Sfinţilor, sunt înrâuriţi de draci şi de tatăl lor, Diavolul, spre a-şi  propovădui vederile rătăcite. Pentru aceasta, învăţătura lor e „stearpă, neînţelegătoare şi a minţii celei nedrepte, precum este necuvântarea catârilor.
Sfântul Antonie s’a cutremurat şi s’a înspăimântat când Dumnezeu i-a îngăduit să vadă arienii în jurul Sfintei Mese ca nişte catâri, lovindu-o şi pângărindu-o.  Atât de mare era necazul şi tristeţea sa, încât a început să plângă, la  fel ca şi mulţi alţi credincioşi de astăzi, mâhniţi şi înlăcrimaţi la  vederea ereticului papă intrând şi pângărind biserica Sfântului Gheorghe  din Fanar, acelaşi Sfânt pe care Vaticanul l-a abolit.  Sântem siguri că dacă patriarhii, arhiepiscopii şi episcopii ar citi şi  afla despre vedenia Sfântului Antonie – bineînţeles, ca nişte  dreptslăvitori care cinstesc şi urmează pe mai departe viaţa şi predania  Sfinţilor – vor înceta primirile şi vizitele reciproce,  săptămânile de rugăciune împreună şi trimiterea reprezentanţilor lor la  sărbătorile anuale. Altfel, şi ei se vor face părtaşi în înfricoşata  vedenie a Sfântului Antonie.
Potrivit „Vieţii” istorisite de Marele Athanasie,
„pe când Marele Antonie şedea,  îndeletnicindu-se cu rucodelia sa, a fost răpit cu duhul şi suspina  fiind în vedenie. Apoi, după câtva timp, s’a întors către monahii cei ce  erau împreună şi, cutremurându-se, tot suspina. Şi, plecându-şi  genunchii, a rămas aşa multă vreme, iar după aceea s’a sculat Stareţul  plângând. Înfricoşându-se şi înspăimântându-se cei ce erau cu dânsul, îl  rugau să le arate cele văzute, supărându-l şi silindu-l să le spună;  atunci el, suspinând tare, a spus către dânşii: «O! fiilor, mai bine ar  fi fost să mor mai înainte de a mi se face vedenia aceasta. Mânia lui  Dumnezeu are să cadă asupra Bisericii, şi ea are să fie dată oamenilor  celor ca dobitoacele necuvântătoare. Am văzut Sfânta Masă a Bisericii şi  împrejurul ei stând catâri pretutindeni, dând cu picioarele celor  dinăuntru ca şi cum s’ar fi făcut nişte azvârlituri de picioare ale  dobitoacelor ce umblă fără de rânduială. Deci, atunci suspinam că am  auzit un glas, zicând: „Se va defăima altarul Meu». Acestea le-a văzut  Stareţul şi după doi ani s’a şi întâmplat năvălirea arienilor şi răpirea Bisericilor, când şi vasele cu sila răpindu-le, făceau să fie purtate de mâini păgâneşti;  când şi pe păgânii de la prăvălii îi sileau să-i aducă cu dânşii şi,  fiind ei de faţă, jucau deasupra Mesei precum voiau. Atunci toţi am  cunoscut”, zice Sfântul Athanasie, „că azvârliturile de picioare ale  catârilor vestite lui Antonie înainte, acum arienii le lucrau ca dobitoacele.  După ce a văzut această vedenie, a mângâiat pe cei ce erau cu dânsul,  zicându-le: «Nu vă mâhniţi, fiilor, că precum s’a mâniat Domnul, aşa Se  va milostivi iarăşi şi degrabă îşi va lua Biserica podoaba sa, va  străluci după obicei şi veţi vedea pe cei izgoniţi, aşezaţi iarăşi la  locurile lor, iar păgânătatea ducându-se şi ascunzându-se în cuiburile  sale; apoi dreapta credinţă biruind va avea toată libertatea  pretutindeni; numai să nu vă întinaţi unindu-vă cu arienii, că  nu este a apostolilor învăţătura aceasta, ci a dracilor şi a tatălui  lor, învăţătură care este stearpă, neînţelegătoare şi a minţii celei  nedrepte, precum este necuvântarea catârilor»
 

Încheiere
Mânia lui Dumnezeu a cuprins Biserica de mulţi ani. Papismul şi ecumenismul biruiesc. La vremea lor, Marele Athanasie şi ceilalţi Sfinţi Părinţi au înţeles primejdia înfăţişată în vedenia Marelui Antonie. Sântem  acum martori ai întinării bisericilor şi Sfintelor Altare cu rugăciuni  în comun şi liturghii laolaltă cu „neînţelegătorii” (iraţionalii)  eretici; asistăm la această întinare şi o lăudăm, alăturându-ne noi  înşine la lovirea Sfintei Sfintelor. Dacă priveşte cineva la  liturghiile şi rugăciunile în comun ale ecumeniştilor, precum cele din  Canberra, de la a Şaptea Adunare Generală a Consiliului Mondial al  aşa-ziselor Biserici, cu frecventa participare a preoţilor  homosexuali care îndrăznesc să ţină Sfântul Potir, precum şi a  episcopeselor şi preoteselor, priveliştea depăşeşte chiar şi  vedenia Marelui Antonie. Singura nădejde a Bisericii noastre de a-şi  redobândi frumuseţea se află în sfatul şi povaţa Marelui Antonie: „Să nu vă întinaţi (adică molipsiţi) unindu-vă cu arienii”.  Să avem grijă să nu ne molipsim prin împărtăşirea cu papismul şi  ecumenismul, şi cu ortodocşii pro-papişti şi pro-ecumenişti. Deoarece  până acum n’am făcut aşa cu hotărâre şi tărie, Dumnezeu, de ani buni,  prelungeşte mânia Sa şi robia dreptslăvitorilor în pan-erezia  ecumenismului. Cât timp vor mai îngădui episcopii, monahii şi  mirenii ca fiarele neînţelegătoare, ereticii, să lovească şi să întineze  Sfânta Sfintelor Ortodoxiei? Atât timp cât noi nu vom  face nimic şi vom veni cu felurite îndreptăţiri pseudo-duhovniceşti,  urâciunea pustiirii va sta în locul cel sfânt.