Crestin Ortodox
Cauta:
Toti membrii inregistrati  Cautare Avansata

« Ultima Pagina  |  vizualizare rezultate 1-10 din 53  |  Urmatoarea Pagina »
Postat 20:33 pe 30.07.2016
La citit pe Eliade.
Postat 20:36 pe 30.07.2016
Structurile antropologice ale imaginarului:
Alain: „miturile sunt idei în devenire”, iar imaginarul e copilăria conştiinţei. (pag.26)
Postat 20:50 pe 30.07.2016
Analiza imaginarului conduce aşadar la un fel de nirvana
intelectuală, el nemaifiind decât o cunoaştere dezamăgită, o „sărăcie esenţială”.(pag.27)
Postat 20:57 pe 30.07.2016
imaginea este o „umbră a obiectului” sau „nu e
nici măcar o lume a irealului”, imaginea nu e decât un „obiect fantomă”, „fără urmări”; toate
calităţile imaginaţiei nu sunt decât „neant”, obiectele imaginare sunt „suspecte”; „viaţă
factice, încremenită, scolastică, încetinită, care pentru majoritatea oamenilor nu e decât o
soluţie adoptată în lipsă de altceva mai bun, e tocmai cea după care jinduieşte un
schizofrenic...”(pag.28)
Postat 21:40 pe 30.07.2016
Jung, în continuarea psihanalizei, îşi dă bine seama deopotrivă că orice gândire se sprijină pe imagini generale, arhetipurile, „scheme sau potenţialităţi funcţionale” care „modelează inconştient
gândirea”. (pag.33)
Postat 21:43 pe 30.07.2016
Bachelard: reprezentarea fiind metaforică la toate nivelele sale şi, din moment ce totul e metaforic, „la nivelul reprezentării toate metaforele se egalizează”. (pag. 33)
Postat 21:50 pe 30.07.2016
Psihologia
patologică a lui Minkowski *53 merge chiar până la inversarea schemei clasice şi sartriene a
sărăcirii gândirii prin imagine şi, apropiindu-se de concepţia marilor romantici germani *54 şi
a suprarealismului contemporan *55 (pe care ne-o vom însuşi în expunerea de faţă), consideră
trecerea de la viaţa mentală a copilului sau a primitivului la „adultocentrism *56” ca pe-o
îngustare, ca pe-o refulare progresivă a sensului metaforelor.(pag.34)
Postat 22:25 pe 30.07.2016
Astfel Krappe *64 subîmparte miturile şi simbolurile
în două grupe: simbolurile cereşti şi simbolurile terestre. Primele cinci capitole ale lucrării
sale Genese des mythes sunt consacrate cerului, soarelui, lunii, celor „doi mari aştri”, şi
stelelor, în timp ce ultimele şase capitole se ocupă de miturile atmosferice, vulcanice,
acvatice, de cele legate de divinităţi ale Infernului, de cataclisme şi, în sfârşit, de istoria
umană şi de simbolismul ei. Eliade *65, în remarcabila sa lucrare Traite d'histoire des
religions, respectă aproape acelaşi plan de delimitare a hierofaniilor, dar izbuteşte cu mai
multă profunzime să integreze miturile şi simbolurile cataclismice, vulcanice şi atmosferice în
categorii mai generale; de unde rezultă vaste capitole consacrate riturilor şi simbolurilor
uraniene, soarelui, lunii şi „misticii lunare”, apelor, cratofaniilor şi pământului. Dar, începând
cu capitolul şapte *66, gândirea mitologului pare a se interesa brusc de caracterele funcţionale
ale hierofaniilor şi studiile privind simbolurile agrare se polarizează în jurul funcţiilor de
fecunditate, al riturilor de reînnoire şi al cultului fertilităţii, care-l conduc încet-încet, în
ultimele capitole, la meditaţii în legătură cu Marele Timp şi cu miturile Veşnicei Reîntoarceri. (pag. 36)
Postat 22:52 pe 30.07.2016
Cu alte cuvinte, imaginaţia, după opinia psihanaliştilor, este rezultatul unui conflict
dintre pulsiuni şi refularea lor socială, când dimpotrivă ea apare de cele mai multe ori, prin
chiar elanul ei, ca rezultând dintr-un acord între
36
dorinţele si obiectele ambianţei sociale şi naturale. Departe de a fi un produs al
refulării, vom vedea pe parcursul acestui studiu că imaginaţia e dimpotrivă originea unei
defulări.
Imaginile nu se valorifică prin rădăcinile libidinoase pe care le ascund, ci prin florile
41
poetice şi mitice pe care le scot la iveală. Aşa cum prea bine arată Bachelard *88, „pentru
psihanalist imaginea poetică are întotdeauna un context. Interpretând imaginea, el o traduce
într-alt limbaj decât logosul poetic. (pag.40-41)
Postat 23:22 pe 30.07.2016
Piganiol *108 opune constelaţiile rituale
„pastorale” constelaţiilor „agricole”: „Nomazii tind spre monoteism, adoră spaţiul albastru,
organizarea lor patriarhală le dictează cultul unui Dumnezeu tată..., agricultorii, dimpotrivă, se
închină unei zeiţe, au un ritual al jertfelor şi-şi văd cultul invadat de-o mulţime de idoli...” (pag.44)
  « Ultima Pagina  |  vizualizare rezultate 1-10 din 53  |  Urmatoarea Pagina »
Carti Ortodoxe Carti Ortodoxe Religie Carti Ortodoxe Pshihologie Carti Ortodoxe Literatura Carti Ortodoxe Arta Agenda Crestinului Paste Acatiste Retete de post Colinde audio Calendar Ortodox Craciun Rugaciuni