« Ultima Pagina | vizualizare rezultate 11-20 din 53 | Urmatoarea Pagina » |
![]() |
în L'Eau et les reves cu privire la
E. Poe, în La Terre et les reveries du repos, Bachelard precizează că „simbolurile nu trebuie să fie judecate din punct de vedere al formei..., ci al forţei lor”, şi conchide valorificând la maximum imaginea literară „mai vie decât orice desen” pentru că transcende forma şi e „mişcare fără materie”. (pag.46) |
![]() |
Pieron scria în Nouveau Traite de Psychologie *146 că „tot trupul colaborează la constituirea
imaginii” şi că „forţele componente” pe care le aşază la rădăcina organizării reprezentărilor ni se par foarte apropiate de „dominantele reflexe”. (pag.49) |
![]() |
Wyczoikowski *149 şi Jacobson *150 au demonstrat, prin metode
mecanice şi electrice, că o motricitate periferică extinsă la numeroase sisteme musculare e în raport strâns cu reprezentarea. (pag. 50) |
![]() |
terminologie a imaginarului: semne, imagini, simboluri, alegorii,
embleme, arhetipuri, scheme, ilustrări, reprezentări schematice, diagrame şi synepsis sunt termeni nediferenţiat folosiţi de către analiştii imaginarului. (pag. 56) |
![]() |
Vom lăsa deoparte şi alegoria „simbol răcit”, cum îl notează Hegel *176,
semantică decăzută în semiologie şi care n-are decât o valoare de semn convenţional şi academic. Dimpotrivă, am adoptat termenul generic de „schemă”, pe care l-am luat de la Sartre, Burloud şi Revault d'Allonnes, aceştia din urmă preluându-1 de altfel din terminologia kantiană *177. Schema este o generalizare dinamică şi afectivă a imaginii, ea constituie factivitatea si non-substantivitatea generală a imaginarului. Schema se înrudeşte cu ceea ce Piaget, după Silberer *178, numeşte „simbol funcţional” şi cu ceea ce Bachelard *179 numeşte „simbol motor”. Ea face joncţiunea, nu aşa cum voia Kant, între imagine şi concept, ci între gesturile inconştiente ale senzo-motricităţii, între dominantele reflexe şi reprezentări. (pag.57) |
![]() |
Jung: „imaginile care
slujesc drept bază unor teorii ştiinţifice se menţin în cadrul aceloraşi limite... (ca acelea care inspiră basmele şi legendele)”. (pag.58) |
![]() |
Baudouin *187 a stăruit asupra acestei legături, arătând că există două conexiuni posibile între
imagini şi gânduri: una orizontală, care grupează mai multe imagini într-o idee, alta verticală, în care o imagine suscită mai multe idei. După Baudouin *188, conceptul ar fi constituit dintrun fel de inducţie arhetipală. Limbajul acestui psihanalist nu e totuşi bine fixat, confundând foarte adesea arhetipurile cu schemele, sau arhetipurile cu simplele simboluri. Contrar de altfel afirmaţiilor sale, există o mare stabilitate a arhetipurilor. Astfel, schemelor înălţării le corespund imuabil arhetipurile piscului, conducătorului, astrului, în vreme ce schemele diairetice se substantifică în constante arhetipale precum spada, ritualul botezului etc., schema coborârii va da arhetipul golului, al nopţii, al lui „Gulliver” etc., iar schema ghemuirii va provoca toate arhetipurile sânului şi intimităţii Ceea ce diferenţiază arhetipul de simplul simbol e în genere tocmai lipsa lui de ambivalenţă, universalitatea lui constantă şi adecvarea lui la schemă: roata, de pildă, e marele arhetip al schemei ciclice, căci nu vedem ce altă semnificaţie imaginară i s-ar putea da, în vreme ce şarpele nu e decât simbolul ciclului, simbol foarte polivalent, aşa cum vom vedea. Aceasta tocmai pentru că, într-adevăr, arhetipurile sunt legate de nişte imagini foarte diferenţiate de către culturi şi în care mai multe serii de scheme 54 vin să se întrepătrundă. Ne aflăm atunci în prezenţa simbolului în sens strict, simboluri care dobândesc cu atât mai multă însemnătate cu cât sunt mai bogate în sensuri de tot felul. E, aşa cum a constatat Sartre *189, o formă inferioară — întrucât e particulară — a schemei. Particularitate care se transformă de cele mai multe ori în cea unui „obiect sensibil”, o „ilustrare” concretă a arhetipului ca şi a schemei *190, în timp ce arhetipul e pe calea ideii şi a substantificării, simbolul e pur şi simplu pe calea substantivului, a numelui, şi uneori chiar a 59 numelui propriu: pentru un grec, simbolul Frumuseţii e Doriforul sculptorului Policlet. De la această angajare concretă, de la această apropiere semiologică, simbolul moşteneşte o extremă fragilitate, în vreme ce schema ascensională şi arhetipul cerului rămân imuabile, simbolul care le demarchează se transformă din scară în săgeată zburătoare, în avion supersonic sau în campion la sărituri în înălţime *191. Se poate spune chiar că, pierzându-şi din polivalenţă, despuindu-se, simbolul tinde să devină un simplu semn, tinde să emigreze din semantism în semiologism: arhetipul roţii dă simbolismul crucii, care, la rândul lui, devine simplul semn al crucii, aşa cum e folosit la adunare sau la înmulţire, simplă siglă sau simplu algoritm pierdut pentru semnele arbitrare ale alfabetelor. În prelungirea schemelor, a arhetipurilor şi a simplelor simboluri putem reţine mitul. Nu vom lua acest termen în accepţiunea restrânsă pe care i-o dau etnologii, care îl reduc la reversul reprezentativ al unui act ritual *192. Vom înţelege prin mit un sistem dinamic de simboluri, de arhetipuri şi de scheme, sistem dinamic care, sub impulsul unei scheme, tinde să se realizeze ca povestire. Mitul e deja o schiţă de raţionalizare întrucât utilizează firul unei expuneri în care simbolurile se transformă în cuvinte şi arhetipurile în idei. Mitul explicitează o schemă sau un grup de scheme. Aşa cum arhetipul favoriza ideea şi simbolul zămislea denumirea, putem spune că mitul favorizează doctrina religioasă, sistemul filozofic sau, cum bine a remarcat Brehier *193, povestirea istorică şi legendară. E ceea ce se desprinde cu strălucire din opera lui Platon, în care gândirea raţională pare a se trezi necontenit dintr-un vis mitic şi uneori a regreta acest lucru. Vom constata de altfel că organizarea dinamică a mitului corespunde adeseori cu organizarea statică pe care am denumit-o „constelaţie de imagini”. Metoda convergenţei scoate în evidenţă acelaşi izomorfism în constelaţie și în mit. În sfârşit, acest izomorfism al schemelor, al arhetipurilor şi al simbolurilor în cadrul sistemelor mitice sau al constelaţiilor statice ne va duce la constatarea existenţei anumitor protocoluri normative ale reprezentărilor 55 imaginare, bine definite şi relativ stabile, grupate în jurul schemelor originale şi pe care le vom numi structuri. Desigur, acest din urmă termen e foarte echivoc şi imprecis *194. Cu toate acestea, ne asociem părerii lui Lévi-Strauss că el poate, cu condiţia de-a fi precizat, întregi noţiunea de „formă” concepută fie ca reziduu empiric de primă instanţă, fie ca abstracţie semiologică şi împietrită *195 rezultând dintr-un proces inductiv. Definiţia formei include o anumită oprire, o anumită fidelitate, un anumit caracter static *196. Structura implică dimpotrivă un anumit dinamism transformator. Substantivul structură, adăugat unor epitete cu sufixe împrumutate din etimologia cuvântului „formă” şi pe care, în lipsă de ceva 60 mai bun, îl vom folosi metaforic, va însemna pur şi simplu două lucruri: în primul rând că aceste „forme” sunt dinamice, adică supuse unor transformări prin modificarea unuia din termenii lor, şi constituie „modele” taxinomice şi pedagogice, servind cu alte cuvinte comod clasificării, dar putând servi, de vreme ce sunt transformabile, la modificarea câmpului imaginar, în al doilea rând, apropiindu-ne mai mult în această privinţă de Radcliffe-Brown decât de Lévi-Strauss, aceste „modele” nu sunt cantitative, ci simptomatice, structurile ca şi simptomele medicale sunt nişte modele care îngăduie atât diagnosticul cât şi terapeutica. Aspectul lor matematic e secundar în raport cu gruparea lor în sindromuri, de aceea aceste structuri pot fi mai degrabă descrise ca modele etiologice decât formulate algebric. |
![]() |
Jumătate din titlurile cărţilor
pentru copii sunt dedicate animalului *5, în visele copiilor raportate de Piaget *6, din vreo treizeci de observaţii mai mult sau mai puţin clare, nouă se referă la vise cu animale. E de altfel demn de remarcat faptul că cei mici n-au văzut niciodată cele mai multe dintre animalele pe care le visează, nici modelele imaginilor cu care se joacă. Mai constatăm că există o întreagă mitologie fabuloasă privitoare la moravurile animalelor pe care observaţia directă nu face decât s-o contrazică. Şi totuşi salamandra rămâne, pentru imaginaţia noastră, legată de foc, vulpea de viclenie, şarpele continuă să „înţepe” în ciuda biologului, pelicanul face confidenţe, greierele ne înduioşează, în timp ce de graţiosul şoricel ne e silă. Am spus toate astea ca să arătăm în ce măsură o atare orientare teriomorfă a imaginaţiei formează un strat profund, pe care experienţa nu-l va putea niciodată contrazice, într-atât de refractar este imaginarul la dezminţirea experimentală. Am putea chiar să credem că imaginaţia maschează tot ce nu o slujeşte. Ceea ce declanşează lirismul lui Fabre nu sunt descoperirile inedite, ci aproximativele confirmări ale legendelor despre animale. Anumiţi primitivi *7, kurnaisii din Australia de pildă, ştiu foarte limpede să facă deosebirea între arhetipul imaginar şi 70 animalul obiect al experienţei cinegetice. Ei îl denumesc jiak pe acesta din urmă, în timp ce rezervă denumirea de muk-jiak, „animale remarcabile”, arhetipurilor teriomorfe din basme şi legende. (pag.71) |
![]() |
explicaţia psihanalitică dezvoltată de Jung *13 în
Metamorphoses et symboles de la libido. Simbolul animal ar fi chipul libidoului sexual. Nediferenţiat, „pasărea, peştele, şarpele erau la cei vechi simboluri falice”, scrie Jung. El adaugă acestei enumerări conţinutul aproape complet al Bestiarului: taur, ţap, berbec, mistreţ, măgar şi cal. Hierodulii, sclavii templelor, care se prostituau cu ţapi, şi Leviathanul sau Behemothul din Cartea lui Iov, „atribut falie al creatorului”, ar fi dovada acestei sexualizări a teriomorfiei *14. Sfinxul constituie rezumatul tuturor acestor simboluri sexuale, „animal cumplit, derivat din mamă” *15 şi legat de destinul incestuos al lui Oedip. Jung face genealogia monstrului, fiu al Echidnei, ea însăşi serpentiformă şi fiică a Geei, mama universală. Animalul în general şi Sfinxul în special ar fi „o masă de libido incestuos”. (pag.73) |
|