|
Postat 09:25 pe 29.01.2017
|
|
Acelaşi compromis se remarcă în mitologia franceză şi creştină. Eroul creştin, pentru a înfrânge monstrul, nu foloseşte întotdeauna mijloacele expeditive ale spadei: Sfânta Martha 162 „o înlănţuie” pe Tarasque cu cingătoarea ei, de asemenea Sfântul Samson din Dole îşi leagă centura de gâtul şarpelui, în vreme ce Sfântul Veran leagă cu un lanţ de fier monstrul de la fântâna din Vaucluse şi, după Dontenville *248, Apolo sauroctonul din Muzeul Vaticanului „domesticeşte” reptila şi n-o ucide. Mitologul ne indică în acest procedeu al legării o foarte importantă bifurcaţie — pe care o numeşte necreştină — a atitudinii eroice faţă de răul fundamental, şi anume: o eufemizare a răului. Monstrul apare ca „amendabil” şi se deschide astfel din nou calea spre antifrază, spre răsturnarea valorilor imaginare, al căror simbol ar fi chiar şarpele cu cap de berbec al druizilor (care ne evocă întrucâtva şarpele cu pene amerindian: „Capul de berbec e protector... trebuie să se străduiască a-l dirija pe şarpe, a-l dirija inteligent, adică într-un sens favorabil omului” *249. Ni se pare că aceeaşi inflexiune e dată de literatura apocaliptică, pentru care distrugerea definitivă a demonilor e cu grijă diferenţiată de capturarea lor. Capturarea, operată cu ajutorul legăturilor sau al lanţurilor, nu e de altfel decât o pedeapsă vremelnică şi, după afirmaţia lui Langton, „înlănţuirea Satanei pe o perioadă care variază în raport cu unele sau altele dintre texte era o trăsătură curentă a concepţiilor demonologice aflate în plină înflorire printre evreii acestei epoci” *250. Regăsim aceeaşi distincţie în concepţiile zoroastrice. La sfârşitul acestei perioade de 162 captivitate, Satana e „desferecat” spre a sluji drept auxiliar justiţiei divine, spre a sluji de pildă generală în acţiunea de distrugere definitivă a răului *251. Tot în sensul unui compromis prin subordonare vede Jung în animalele încălecate de erou simbolul instinctelor supuse: Agni pe berbecul său, Wotan pe Sleipnir, Dionysos pe măgar, Mithra pe cal, Freyr pe mistreţ, Hristos pe asinul său, Iehova pe serafimul monstruos sunt simbolurile unui compromis „cu”. Dar toate aceste compromisuri, aceste schiţări de antifraze, aceşti eroi care se abat de la eroism împrumutând armele adversarului, chiar dacă trădează o tainică preferinţă a imaginaţiei umane şi a gândirii, dacă vestesc de pe-acum Regimul Nocturn al fanteziilor, rămân totuşi pe linia eroismului diairetic. Eroul pur, eroul exemplar rămâne spintecătorul de balauri, în pofida compromisului dintre spadă şi legătură, aceasta din urmă, chiar dacă se reduce la o metaforă juridică, rămâne în mod esenţial instrumentul divinităţilor morţii şi ale timpului, al Parcelor, al unor demoni ca Yama şi Nirrti. Orice apel la Domnul din ceruri se face împotriva legăturilor, orice botez sau iluminare constă pentru om în „a dezlega”, „a sfâşia” legăturile şi vălurile irealităţii *252, şi după cum scrie Eliade *253, situaţia temporală şi mizeria omului „se exprimă prin cuvintecheie care conţin ideea de legare, de înlănţuire, de priponire”. Complexul legării nu e aşadar decât un fel de arhetip al propriei situaţii a omului în lume”. Putem deci afirma că în această, 163 perspectivă a Regimului Diurn, dualist şi polemic, suveranitatea preia mai degrabă atributele dezlegării decât pe cele ale legăturilor, şi că eroul adoptă vicleşugurile timpului şi capcanele Răului printr-o alunecare spre alte intenţii. Tocmai în acest context eroic ne apare mitologia Athenei, zeiţa înarmată, zeiţa cu ochi scăpărători, atât de puţin feminină şi atât de sălbatic fecioară, ţâşnită din coapsa lui Hefaistos şi din fruntea lui Zeus, stăpâna armelor, stăpâna gândirii, dar totodată stăpâna ţesutului *254. Rivalitatea dintre Athena şi Arachne nu rezolvă oare problema ridicată de Dumézil? Zeiţa înţelepciunii vrea să se măsoare cu ţesătoarea mitică, cu una din Parce, doar dintr-un imperialism cuceritor. Dar arma-i preferată rămâne lancea, aşa cum pentru Parsifal e spada. Nobleţe a spadei sau a lăncii subliniată de întreaga tradiţie medievală, care făcea din spadă şi din ceremonia învestiturii cavalereşti atât simbolul unei transmiteri de putere, cât şi al probităţii morale. Dacă în domeniul armelor ofensive se mai poate destul de uşor delimita ce revine atitudinii eroice propriu-zise şi ce e uzurpat de imperialismul imaginarului, această disociere e mai delicată când e vorba de armele de protecţie ale eroului *255. Desigur că spada, armă a căpeteniilor, a cuceritorilor victorioşi, e întotdeauna însoţită de lorica, de platoşa din frunze de aur sau 163 de scutul Athenei *256. Dar ambivalenţa învelişurilor protectoare, ziduri, platoşe, îngrădituri etc., dă loc la confuzii privind izvoarele arhetipale: ele sunt bineînţeles „separare” de exterioritate, dar predispun totodată, cum vom vedea mai târziu *257, când va fi vorba de coajă, la reverii ale intimităţii ce aparţin cu totul altei familii arhetipale. Trebuie făcut un real efort pentru a separa simbolurile tihnei, ale insularităţii liniştite, de cele ale „universului împotriva” *258 care înalţă zidul sau meterezul. Bachelard nu izbuteşte niciodată pe deplin să facă distincţia între tihna internă şi proteguită a oraşului, pe de o parte, şi aspectul polemic şi defensiv al meterezului. De altfel, se lipseşte de-o atare analiză în numele „apelului contrariilor care dinamizează marile arhetipuri”, constatând că arhetipul casei; făptură puternic terestră, înregistrează apelurile cereşti ale regimului diurn al imaginii: „Casei cu rădăcinile bine înfipte îi place să aibă o ramură sensibilă la vânt, un pod în care se aud frunzele foşnind” *259. Vom adăuga că edificiul care adăposteşte e întotdeauna un adăpost care apără şi protejează şi că există o trecere permanentă de la pasivitate la activitatea sa definitivă. Totuşi Bachelard *260, ca şi René Guénon, face apel, pentru a diferenţia aceste două intenţii simbolice divergente, la o diferenţă de formă în structura împrejmuirii: forma circulară, „rotunjimea deplină”, e mai mult sau mai puţin asimilată cu un pântece, în timp ce construcţia în Formă de pătrat ce face aluzie la un refugiu defensiv mai definitiv: René 164 Guénon *261 ne atrage atenţia că „cetatea” Ierusalimului ceresc are un plan pătrat, în vreme ce grădina Edenului era circulară: „Avem atunci un oraş cu simbolism mineral, în timp ce la început aveam o grădină cu simbolism vegetal”, în ciuda acestor subtilităţi, e foarte greu, întrun context imaginar al zidului sau al oraşului, să operăm distincţia între intenţiile de apărare şi cele de intimitate.
Acelaşi compromis se remarcă în mitologia franceză şi creştină. Eroul creştin, pentru a înfrânge monstrul, nu foloseşte întotdeauna mijloacele expeditive ale spadei: Sfânta Martha 162 „o înlănţuie” pe Tarasque cu cingătoarea ei, de asemenea Sfântul Samson din Dole îşi leagă centura de gâtul şarpelui, în vreme ce Sfântul Veran leagă cu un lanţ de fier monstrul de la fântâna din Vaucluse şi, după Dontenville *248, Apolo sauroctonul din Muzeul Vaticanului „domesticeşte” reptila şi n-o ucide. Mitologul ne indică în acest procedeu al legării o foarte importantă bifurcaţie — pe care o numeşte necreştină — a atitudinii eroice faţă de răul fundamental, şi anume: o eufemizare a răului. Monstrul apare ca „amendabil” şi se deschide astfel din nou calea spre antifrază, spre răsturnarea valorilor imaginare, al căror simbol ar fi chiar şarpele cu cap de berbec al druizilor (care ne evocă întrucâtva şarpele cu pene amerindian: „Capul de berbec e protector... trebuie să se străduiască a-l dirija pe şarpe, a-l dirija inteligent, adică într-un sens favorabil omului” *249. Ni se pare că aceeaşi inflexiune e dată de literatura apocaliptică, pentru care distrugerea definitivă a demonilor e cu grijă diferenţiată de capturarea lor. Capturarea, operată cu ajutorul legăturilor sau al lanţurilor, nu e de altfel decât o pedeapsă vremelnică şi, după afirmaţia lui Langton, „înlănţuirea Satanei pe o perioadă care variază în raport cu unele sau altele dintre texte era o trăsătură curentă a concepţiilor demonologice aflate în plină înflorire printre evreii acestei epoci” *250. Regăsim aceeaşi distincţie în concepţiile zoroastrice. La sfârşitul acestei perioade de 162 captivitate, Satana e „desferecat” spre a sluji drept auxiliar justiţiei divine, spre a sluji de pildă generală în acţiunea de distrugere definitivă a răului *251. Tot în sensul unui compromis prin subordonare vede Jung în animalele încălecate de erou simbolul instinctelor supuse: Agni pe berbecul său, Wotan pe Sleipnir, Dionysos pe măgar, Mithra pe cal, Freyr pe mistreţ, Hristos pe asinul său, Iehova pe serafimul monstruos sunt simbolurile unui compromis „cu”. Dar toate aceste compromisuri, aceste schiţări de antifraze, aceşti eroi care se abat de la eroism împrumutând armele adversarului, chiar dacă trădează o tainică preferinţă a imaginaţiei umane şi a gândirii, dacă vestesc de pe-acum Regimul Nocturn al fanteziilor, rămân totuşi pe linia eroismului diairetic. Eroul pur, eroul exemplar rămâne spintecătorul de balauri, în pofida compromisului dintre spadă şi legătură, aceasta din urmă, chiar dacă se reduce la o metaforă juridică, rămâne în mod esenţial instrumentul divinităţilor morţii şi ale timpului, al Parcelor, al unor demoni ca Yama şi Nirrti. Orice apel la Domnul din ceruri se face împotriva legăturilor, orice botez sau iluminare constă pentru om în „a dezlega”, „a sfâşia” legăturile şi vălurile irealităţii *252, şi după cum scrie Eliade *253, situaţia temporală şi mizeria omului „se exprimă prin cuvintecheie care conţin ideea de legare, de înlănţuire, de priponire”. Complexul legării nu e aşadar decât un fel de arhetip al propriei situaţii a omului în lume”. Putem deci afirma că în această, 163 perspectivă a Regimului Diurn, dualist şi polemic, suveranitatea preia mai degrabă atributele dezlegării decât pe cele ale legăturilor, şi că eroul adoptă vicleşugurile timpului şi capcanele Răului printr-o alunecare spre alte intenţii. Tocmai în acest context eroic ne apare mitologia Athenei, zeiţa înarmată, zeiţa cu ochi scăpărători, atât de puţin feminină şi atât de sălbatic fecioară, ţâşnită din coapsa lui Hefaistos şi din fruntea lui Zeus, stăpâna armelor, stăpâna gândirii, dar totodată stăpâna ţesutului *254. Rivalitatea dintre Athena şi Arachne nu rezolvă oare problema ridicată de Dumézil? Zeiţa înţelepciunii vrea să se măsoare cu ţesătoarea mitică, cu una din Parce, doar dintr-un imperialism cuceritor. Dar arma-i preferată rămâne lancea, aşa cum pentru Parsifal e spada. Nobleţe a spadei sau a lăncii subliniată de întreaga tradiţie medievală, care făcea din spadă şi din ceremonia învestiturii cavalereşti atât simbolul unei transmiteri de putere, cât şi al probităţii morale. Dacă în domeniul armelor ofensive se mai poate destul de uşor delimita ce revine atitudinii eroice propriu-zise şi ce e uzurpat de imperialismul imaginarului, această disociere e mai delicată când e vorba de armele de protecţie ale eroului *255. Desigur că spada, armă a căpeteniilor, a cuceritorilor victorioşi, e întotdeauna însoţită de lorica, de platoşa din frunze de aur sau 163 de scutul Athenei *256. Dar ambivalenţa învelişurilor protectoare, ziduri, platoşe, îngrădituri etc., dă loc la confuzii privind izvoarele arhetipale: ele sunt bineînţeles „separare” de exterioritate, dar predispun totodată, cum vom vedea mai târziu *257, când va fi vorba de coajă, la reverii ale intimităţii ce aparţin cu totul altei familii arhetipale. Trebuie făcut un real efort pentru a separa simbolurile tihnei, ale insularităţii liniştite, de cele ale „universului împotriva” *258 care înalţă zidul sau meterezul. Bachelard nu izbuteşte niciodată pe deplin să facă distincţia între tihna internă şi proteguită a oraşului, pe de o parte, şi aspectul polemic şi defensiv al meterezului. De altfel, se lipseşte de-o atare analiză în numele „apelului contrariilor care dinamizează marile arhetipuri”, constatând că arhetipul casei; făptură puternic terestră, înregistrează apelurile cereşti ale regimului diurn al imaginii: „Casei cu rădăcinile bine înfipte îi place să aibă o ramură sensibilă la vânt, un pod în care se aud frunzele foşnind” *259. Vom adăuga că edificiul care adăposteşte e întotdeauna un adăpost care apără şi protejează şi că există o trecere permanentă de la pasivitate la activitatea sa definitivă. Totuşi Bachelard *260, ca şi René Guénon, face apel, pentru a diferenţia aceste două intenţii simbolice divergente, la o diferenţă de formă în structura împrejmuirii: forma circulară, „rotunjimea deplină”, e mai mult sau mai puţin asimilată cu un pântece, în timp ce construcţia în Formă de pătrat ce face aluzie la un refugiu defensiv mai definitiv: René 164 Guénon *261 ne atrage atenţia că „cetatea” Ierusalimului ceresc are un plan pătrat, în vreme ce grădina Edenului era circulară: „Avem atunci un oraş cu simbolism mineral, în timp ce la început aveam o grădină cu simbolism vegetal”, în ciuda acestor subtilităţi, e foarte greu, întrun context imaginar al zidului sau al oraşului, să operăm distincţia între intenţiile de apărare şi cele de intimitate.
|
|
Postat 10:01 pe 29.01.2017
|
|
Incinerarea, jertfele prin ardere şi preocupările spiritualiste care dispreţuiesc geografia chtoniană s-ar fi substituit jertfelor sângeroase ale religiilor agrare. La Roma însuşi eroul solar Hercule ar fi săvârşit, mitic, această reformă.
Incinerarea, jertfele prin ardere şi preocupările spiritualiste care dispreţuiesc geografia chtoniană s-ar fi substituit jertfelor sângeroase ale religiilor agrare. La Roma însuşi eroul solar Hercule ar fi săvârşit, mitic, această reformă.
|
|
Postat 10:12 pe 29.01.2017
|
|
Apostolilor în ziua Pogorârii Sfântului Duh, Sfântului Bonaventura ca şi lui Dante divinitatea li se dezvăluie, în manifestările ei uraniene, sub forma focului. Focul ar fi acel „zeu viu şi gânditor” *296, care, în religiile ariene ale Asiei, a purtat numele de Agni, de Athar, iar la creştini de Hristos. în ritualul creştin focul joaca de asemenea un rol important: foc pascal, foc păstrat de-a lungul întregului an; şi chiar literele titlului crucii ar însemna „Igne Natura Renovator Integra” *297. Cu toate acestea, în creştinism ca şi în alte religii simbolul focului e încărcat de semnificaţii ambivalenţe. Vom vedea că elementul foc, interpretat printr-un cu totul alt regim al imaginii, e strâns legat de miturile învierii, fie prin originea lui xilică la populaţiile care folosesc amnarele cu frecare, fie prin rolul pe care-l joacă, în numeroase alchimii *298, în acţiunea de coacere. Reţinând deocamdată din reprezentările focului doar simbolismul lor purificator, nu uităm totuşi că o imagine strâns legată, natural sau tehnologic, de-o constelaţie bine delimitată poate emigra pe furiş, datorită unei calităţi secundare; în cazul care ne interesează aci vedem focul de origine percutantă anexat prin calitatea sa luminoasă unui izomorfism uranian, aşa cum apa ne-a apărut dependentă mai degrabă, în ce priveşte semantismul, de atributele ei: limpezime, tulburare, adâncime etc., decât de trăsăturile ei substanţiale. O dată mai mult constatăm că imaginaţia nu se organizează printr-o fizică a elementelor, ci printr-o fiziologie pe care am putea-o numi verbală, şi prin rămăşiţele adjectivale şi pasive ale acestor cuvinte care exprimă scheme şi gesturi. Contrar celor afirmate 169 de gramaticieni *299, adjectivul apare în geneza lui psihologică ca epicatatet, adică aşezat mental în faţa substanţei, în faţa substantivului, pentru simplul motiv că adjectivul e mai general decât substantivul, adică se înrudeşte cu marile scheme verbale care constituie subiectivitatea imaginarului. Acest izomorfism se mai întăreşte şi prin faptul că, pentru numeroase populaţii, focul e izomorf păsării. Nu numai porumbelul Pogorârii Sfântului Duh, dar şi corbul ignifer al vechilor celţi, al indienilor şi al australienilor actuali, şoimul sau auşelul sunt păsări esenţialmente pirogene *300. Adeseori coloraţia unui cioc, a unei creste, a unui penaj hotărăşte alegerea păsării de foc, şi probabil că acestea sunt motivele pentru care în Europa ghionoaia cu guşă roşcată şi mărăcinarul cu gât roşu figurează în legendele focului. Când peştii sunt cei care aduc focul în locul păsării, ei nu îndeplinesc acest oficiu decât prin uzurpare sau furt, ca ştiuca din Kalevala. Pe de altă parte, în sfârşit, spre a completa tabloul acestui izomorfism al focului şi al 169 altor elemente diairetice şi spectaculare cu care intră în constelaţie, focul e foarte adesea asimilat cu cuvântul, ca în Upanișade unde izomorfismul reuneşte în mod remarcabil piscul, focul şi cuvântul: „Care e divinitatea Zenitului? — Agni!— Şi Agni pe ce se sprijină? — Pe Cuvânt!” *301 În Biblie deopotrivă focul e legal de cuvântul lui Dumnezeu şi de cel al profetului ale cărui buze sunt „purificate” cu un tăciune aprins.
Apostolilor în ziua Pogorârii Sfântului Duh, Sfântului Bonaventura ca şi lui Dante divinitatea li se dezvăluie, în manifestările ei uraniene, sub forma focului. Focul ar fi acel „zeu viu şi gânditor” *296, care, în religiile ariene ale Asiei, a purtat numele de Agni, de Athar, iar la creştini de Hristos. în ritualul creştin focul joaca de asemenea un rol important: foc pascal, foc păstrat de-a lungul întregului an; şi chiar literele titlului crucii ar însemna „Igne Natura Renovator Integra” *297. Cu toate acestea, în creştinism ca şi în alte religii simbolul focului e încărcat de semnificaţii ambivalenţe. Vom vedea că elementul foc, interpretat printr-un cu totul alt regim al imaginii, e strâns legat de miturile învierii, fie prin originea lui xilică la populaţiile care folosesc amnarele cu frecare, fie prin rolul pe care-l joacă, în numeroase alchimii *298, în acţiunea de coacere. Reţinând deocamdată din reprezentările focului doar simbolismul lor purificator, nu uităm totuşi că o imagine strâns legată, natural sau tehnologic, de-o constelaţie bine delimitată poate emigra pe furiş, datorită unei calităţi secundare; în cazul care ne interesează aci vedem focul de origine percutantă anexat prin calitatea sa luminoasă unui izomorfism uranian, aşa cum apa ne-a apărut dependentă mai degrabă, în ce priveşte semantismul, de atributele ei: limpezime, tulburare, adâncime etc., decât de trăsăturile ei substanţiale. O dată mai mult constatăm că imaginaţia nu se organizează printr-o fizică a elementelor, ci printr-o fiziologie pe care am putea-o numi verbală, şi prin rămăşiţele adjectivale şi pasive ale acestor cuvinte care exprimă scheme şi gesturi. Contrar celor afirmate 169 de gramaticieni *299, adjectivul apare în geneza lui psihologică ca epicatatet, adică aşezat mental în faţa substanţei, în faţa substantivului, pentru simplul motiv că adjectivul e mai general decât substantivul, adică se înrudeşte cu marile scheme verbale care constituie subiectivitatea imaginarului. Acest izomorfism se mai întăreşte şi prin faptul că, pentru numeroase populaţii, focul e izomorf păsării. Nu numai porumbelul Pogorârii Sfântului Duh, dar şi corbul ignifer al vechilor celţi, al indienilor şi al australienilor actuali, şoimul sau auşelul sunt păsări esenţialmente pirogene *300. Adeseori coloraţia unui cioc, a unei creste, a unui penaj hotărăşte alegerea păsării de foc, şi probabil că acestea sunt motivele pentru care în Europa ghionoaia cu guşă roşcată şi mărăcinarul cu gât roşu figurează în legendele focului. Când peştii sunt cei care aduc focul în locul păsării, ei nu îndeplinesc acest oficiu decât prin uzurpare sau furt, ca ştiuca din Kalevala. Pe de altă parte, în sfârşit, spre a completa tabloul acestui izomorfism al focului şi al 169 altor elemente diairetice şi spectaculare cu care intră în constelaţie, focul e foarte adesea asimilat cu cuvântul, ca în Upanișade unde izomorfismul reuneşte în mod remarcabil piscul, focul şi cuvântul: „Care e divinitatea Zenitului? — Agni!— Şi Agni pe ce se sprijină? — Pe Cuvânt!” *301 În Biblie deopotrivă focul e legal de cuvântul lui Dumnezeu şi de cel al profetului ale cărui buze sunt „purificate” cu un tăciune aprins.
|
|
Postat 10:25 pe 29.01.2017
|
|
E inutil să stăruim asupra anemos-ului grecesc sau asupra cuvântului psyché, a cărui etimologie e întru totul aeriană. Sau asupra doctrinei ebraice a nephesh-ului, simbol al sufletului universal, principiu misterios pe care Levitic-ul îl asimilează cu răsuflarea; după Fabre d'Olivet, Moise s-ar fi folosit de acest termen pentru a desemna sufletul, legându-l în mod vădit de răsuflare şi de cuvânt *312. O reprezentare asemănătoare găsim şi la membrii comunităţii Bambara: sufletul ni sălăşluieşte în răsuflare; respiraţia e numită ni ma kle, în traducere literală: „suflet care urcă şi coboară”, termeni ce descriu însăşi mişcarea vieţii *313, întâlnim chiar la această seminţie africană o 171 doctrină de localizare a răsuflării în plexul solar, „ochiul pieptului”, foarte apropiată de fiziologia magică a cakra-lelor din India, suflete legate de practici respiratorii şi de recitarea de mantra *314. E remarcabil faptul că aceste doctrine de fiziologie pneumatică, în care răsuflarea e legată de un plex, au tendinţa de-a schematiza vertical aşa-numitele cakra: trei din şapte sunt localizate în cap, în special a şaptea, care nu mai are nimic corporal. Acest izomorfism al răsuflării şi al verticalităţii se regăseşte în doctrina lui ni a populaţiei Bambara; ni-ul omului e localizat în mare parte în cap, chiar în păr, şi cel al plantelor în mugurii terminali.
E inutil să stăruim asupra anemos-ului grecesc sau asupra cuvântului psyché, a cărui etimologie e întru totul aeriană. Sau asupra doctrinei ebraice a nephesh-ului, simbol al sufletului universal, principiu misterios pe care Levitic-ul îl asimilează cu răsuflarea; după Fabre d'Olivet, Moise s-ar fi folosit de acest termen pentru a desemna sufletul, legându-l în mod vădit de răsuflare şi de cuvânt *312. O reprezentare asemănătoare găsim şi la membrii comunităţii Bambara: sufletul ni sălăşluieşte în răsuflare; respiraţia e numită ni ma kle, în traducere literală: „suflet care urcă şi coboară”, termeni ce descriu însăşi mişcarea vieţii *313, întâlnim chiar la această seminţie africană o 171 doctrină de localizare a răsuflării în plexul solar, „ochiul pieptului”, foarte apropiată de fiziologia magică a cakra-lelor din India, suflete legate de practici respiratorii şi de recitarea de mantra *314. E remarcabil faptul că aceste doctrine de fiziologie pneumatică, în care răsuflarea e legată de un plex, au tendinţa de-a schematiza vertical aşa-numitele cakra: trei din şapte sunt localizate în cap, în special a şaptea, care nu mai are nimic corporal. Acest izomorfism al răsuflării şi al verticalităţii se regăseşte în doctrina lui ni a populaţiei Bambara; ni-ul omului e localizat în mare parte în cap, chiar în păr, şi cel al plantelor în mugurii terminali.
|
|
Postat 10:34 pe 29.01.2017
|
|
Esenţa purificării, ca şi a ascensiunii, e în cele din urmă âkâsha, eterul, substrat simbolic al tuturor esenţelor, cunya Vedelor şi a tantrismului, kü-kung-ul taoismului. Mijloacele de purificare şi calităţile cathartice ale elementelor pe care le-am examinat nu sunt într-adevăr decât reazemul unui soi de chintesenţă a purităţii care se manifestă în ele printr-unul din caracterele lor: ascuţişul tăişului, limpezimea apei, lumina focului, imaterialitatea, lipsa de greutate şi cvasi-ubicuitatea aerului. O reverie diairetică a acestor materiale se uneşte cu marile scheme ascensionale spre a se ajunge la un spiritualism care izolează spiritul de toate calificările accidentale. O dată mai mult trebuie să facem constatarea că pentru imaginaţia diurnă e mai importantă calitatea adjectivală decât elementul substanţial şi că adjectivul însuşi se resoarbe de regulă în gestul homocentric, în actul pe care-l traduce cuvântul, şi care-l suportă. Într-un articol amuzant consacrat însemnătăţii pe care a dobândit-o în viaţa modernă publicitatea mitologică a „saponidelor şi detergenţilor”, Roland Barthes *316 a scos bine în evidenţă faptul că, în cadrul unui complex al purificării, se produc osmoze între elemente, cu accentuări calitative după cum obiectivul e lăudarea unui lichid purificator „gen de foc lichid” cu fenomenologie corosivă şi militară şi care „ucide murdăria” sau, dimpotrivă, prafuri de săpun şi detergenţi care se mulţumesc „să alunge” murdăria, „în imagistica Omo, murdăria e un duşman prăpădit, uscăţiv şi negricios care fuge rupând pământul.” Astfel, în schema diairetică, apa de Javel, saponidele şi detergenţii îşi dialoghează virtuţile. Dar ceea ce trebuie neapărat remarcat e faptul că „Omo” sau „Persil” nu sunt decât ultimele avataruri publicitare ale arhetipului poliţist şi justiţiar întruchipat de neprihănitul arhanghel victorios în lupta cu demonii negri. Spadă, sabie de foc, făclie, apă şi aer purificator, detergenţi şi substanţe care scot petele constituie aşadar marele arsenal al simbolurilor diairetice de care dispune imaginaţia pentru a tăia, a salva, a separa şi a disocia valoarea luminoasă de întuneric.
Esenţa purificării, ca şi a ascensiunii, e în cele din urmă âkâsha, eterul, substrat simbolic al tuturor esenţelor, cunya Vedelor şi a tantrismului, kü-kung-ul taoismului. Mijloacele de purificare şi calităţile cathartice ale elementelor pe care le-am examinat nu sunt într-adevăr decât reazemul unui soi de chintesenţă a purităţii care se manifestă în ele printr-unul din caracterele lor: ascuţişul tăişului, limpezimea apei, lumina focului, imaterialitatea, lipsa de greutate şi cvasi-ubicuitatea aerului. O reverie diairetică a acestor materiale se uneşte cu marile scheme ascensionale spre a se ajunge la un spiritualism care izolează spiritul de toate calificările accidentale. O dată mai mult trebuie să facem constatarea că pentru imaginaţia diurnă e mai importantă calitatea adjectivală decât elementul substanţial şi că adjectivul însuşi se resoarbe de regulă în gestul homocentric, în actul pe care-l traduce cuvântul, şi care-l suportă. Într-un articol amuzant consacrat însemnătăţii pe care a dobândit-o în viaţa modernă publicitatea mitologică a „saponidelor şi detergenţilor”, Roland Barthes *316 a scos bine în evidenţă faptul că, în cadrul unui complex al purificării, se produc osmoze între elemente, cu accentuări calitative după cum obiectivul e lăudarea unui lichid purificator „gen de foc lichid” cu fenomenologie corosivă şi militară şi care „ucide murdăria” sau, dimpotrivă, prafuri de săpun şi detergenţi care se mulţumesc „să alunge” murdăria, „în imagistica Omo, murdăria e un duşman prăpădit, uscăţiv şi negricios care fuge rupând pământul.” Astfel, în schema diairetică, apa de Javel, saponidele şi detergenţii îşi dialoghează virtuţile. Dar ceea ce trebuie neapărat remarcat e faptul că „Omo” sau „Persil” nu sunt decât ultimele avataruri publicitare ale arhetipului poliţist şi justiţiar întruchipat de neprihănitul arhanghel victorios în lupta cu demonii negri. Spadă, sabie de foc, făclie, apă şi aer purificator, detergenţi şi substanţe care scot petele constituie aşadar marele arsenal al simbolurilor diairetice de care dispune imaginaţia pentru a tăia, a salva, a separa şi a disocia valoarea luminoasă de întuneric.
|
|
Postat 18:59 pe 29.01.2017
|
|
dravidienii şi altaicii consideră că e un mare păcat să smulgi ierburile, riscând astfel „s-o răneşti pe mamă”. Această credinţă în divina maternitate a pământului e desigur una dintre cele mai vechi, în orice 227 caz, o dată consolidată de miturile agrare, e una dintre cele mai statornice *175. Practica născutului pe sol răspândită în China, în Caucaz, la maori, în Africa, în India, în Brazilia, în Paraguay, ca şi la vechii greci şi romani, îngăduie să se afirme universalitatea credinţei în maternitatea pământului.
dravidienii şi altaicii consideră că e un mare păcat să smulgi ierburile, riscând astfel „s-o răneşti pe mamă”. Această credinţă în divina maternitate a pământului e desigur una dintre cele mai vechi, în orice 227 caz, o dată consolidată de miturile agrare, e una dintre cele mai statornice *175. Practica născutului pe sol răspândită în China, în Caucaz, la maori, în Africa, în India, în Brazilia, în Paraguay, ca şi la vechii greci şi romani, îngăduie să se afirme universalitatea credinţei în maternitatea pământului.
|
|
Postat 19:36 pe 29.01.2017
|
|
Numeroase societăţi asimilează regatul morţilor cu cel de unde vin copiii, cum ar fi Chicomoztoc, „locul celor şapte grote", din vechiul Mexic
Numeroase societăţi asimilează regatul morţilor cu cel de unde vin copiii, cum ar fi Chicomoztoc, „locul celor şapte grote", din vechiul Mexic
|
|
Postat 10:22 pe 7.02.2017
|
|
Am studiat în primele două capitole ale acestei lucrări cum conştiinţa eroică, Regimul Diurn al reprezentării, respinge cu oroare şi dezgust „femeia şi aurul", accentuând antinomiile de vreme ce propriu atitudinii diairetice e tocmai de-a tranşa categoric şi precis, de-a disocia şi a actualiza astfel structuri schizomorfe care fac din Regimul Diurn al imaginarului un veritabil regim al antitezei. Am putea, de dragul simetriei, să încheiem acest capitol printr-o descriere a simbolurilor şi a valorilor pe care le exclude Regimul Nocturn, schemele intimităţii şi profunzimii. Ar însemna dezvoltarea punctului de vedere sabin asupra cuceritorilor romani. 252 Ar trebui să descriem un infern agorafobie, oarecum comparabil cu cel care-o teroriza pe bolnava îngrijită de doctoriţa Sechehaye *386. Calităţile negative ale acestui univers ostil odihnei şi profunzimii ar fi superficial, uscăciunea, precizia, sărăcia, ameţeala, strălucirea orbitoare şi foamea. N-ar fi greu de colecţionat expresii filosofice, religioase sau poetice ale repulsiei faţă de lumină, disociere, idealism eterat, elevaţie etc...387. Totuşi, prin atitudinea promulgând valorile de intimitate, prin preocuparea faţă de legăturile şi de fuziunile nesfârşite pe care îl comportă demersul de dublare al conştiinţei, prin subtilitatea proceselor de dublă negare care integrează momentul negativ, Regimul Nocturn al psihismului e mult mai puţin polemic decât preocuparea diurnă şi solară a disocierii. Liniştea şi bucuria provocate de bogăţii nu sunt deloc agresive şi te îndeamnă să visezi la bunăstare mai înainte de-a te duce cu gândul la cuceriri. Tendinţa spre compromis e marca Regimului Nocturn. 258 Vom vedea ca această tendinţă duce la o cosmologie sintetică şi dramatică în care imaginile zilei şi figurile nopţii fuzionează. Pentru moment am putut constata în ce măsură simbolurile nocturne nu ajung constituţional să se descotorosească de expresiile diurne: valorificarea nopţii se realizează adeseori în termeni de iluminaţie. Eufemismul şi antifraza nu se exercită decât asupra unui termen al antitezei şi nu sunt urmate de-o devalorizare reciprocă a celuilalt termen. Eufemismul nu fuge de antiteză decât ca să recadă în antilogie. Poetica nocturnă tolerează „luminile obscure". Ea e supraîncărcată de bogăţii, deci îngăduitoare. Romanii sunt cei care declară război sabinilor. Numai inopia e realmente imperialistă, totalitară şi sectară.
Am studiat în primele două capitole ale acestei lucrări cum conştiinţa eroică, Regimul Diurn al reprezentării, respinge cu oroare şi dezgust „femeia şi aurul", accentuând antinomiile de vreme ce propriu atitudinii diairetice e tocmai de-a tranşa categoric şi precis, de-a disocia şi a actualiza astfel structuri schizomorfe care fac din Regimul Diurn al imaginarului un veritabil regim al antitezei. Am putea, de dragul simetriei, să încheiem acest capitol printr-o descriere a simbolurilor şi a valorilor pe care le exclude Regimul Nocturn, schemele intimităţii şi profunzimii. Ar însemna dezvoltarea punctului de vedere sabin asupra cuceritorilor romani. 252 Ar trebui să descriem un infern agorafobie, oarecum comparabil cu cel care-o teroriza pe bolnava îngrijită de doctoriţa Sechehaye *386. Calităţile negative ale acestui univers ostil odihnei şi profunzimii ar fi superficial, uscăciunea, precizia, sărăcia, ameţeala, strălucirea orbitoare şi foamea. N-ar fi greu de colecţionat expresii filosofice, religioase sau poetice ale repulsiei faţă de lumină, disociere, idealism eterat, elevaţie etc...387. Totuşi, prin atitudinea promulgând valorile de intimitate, prin preocuparea faţă de legăturile şi de fuziunile nesfârşite pe care îl comportă demersul de dublare al conştiinţei, prin subtilitatea proceselor de dublă negare care integrează momentul negativ, Regimul Nocturn al psihismului e mult mai puţin polemic decât preocuparea diurnă şi solară a disocierii. Liniştea şi bucuria provocate de bogăţii nu sunt deloc agresive şi te îndeamnă să visezi la bunăstare mai înainte de-a te duce cu gândul la cuceriri. Tendinţa spre compromis e marca Regimului Nocturn. 258 Vom vedea ca această tendinţă duce la o cosmologie sintetică şi dramatică în care imaginile zilei şi figurile nopţii fuzionează. Pentru moment am putut constata în ce măsură simbolurile nocturne nu ajung constituţional să se descotorosească de expresiile diurne: valorificarea nopţii se realizează adeseori în termeni de iluminaţie. Eufemismul şi antifraza nu se exercită decât asupra unui termen al antitezei şi nu sunt urmate de-o devalorizare reciprocă a celuilalt termen. Eufemismul nu fuge de antiteză decât ca să recadă în antilogie. Poetica nocturnă tolerează „luminile obscure". Ea e supraîncărcată de bogăţii, deci îngăduitoare. Romanii sunt cei care declară război sabinilor. Numai inopia e realmente imperialistă, totalitară şi sectară.
|
|
Postat 10:28 pe 10.02.2017
|
|
Anul Nou e o reîncepere a timpului, o creaţiune repetată. Una din dovezile acestei intenţii de reîncepere se manifestă în ceremoniile orgiastice care simbolizează haosul primitiv şi care sunt universal respectate de culturile unde calendarul e în vigoare: la babilonieni, la iudei, la romani, la mexicani, sărbători cu caracter licenţios şi carnavalesc marchează ziua fără rang şi fără nume în care haosul, dezordinea şi excesele sale sunt tolerate. La babilonieni *10 primul act al ceremoniei reînnoirii întruchipează dominaţia haosului, a lui Tiamat, în timpul căreia toate valorile şi regulile sunt abolite şi contopite în acel apsu primordial. „Ultimele zile ale anului pot fi aşadar identificate cu haosul dinaintea creaţiunii, atât prin excesele sexuale, cât şi prin invazia de cuvinte care anulează timpul" *11. 285 Stingerea rituală a focurilor simbolizează chiar în mod direct instaurarea unui Regim Nocturn tranzitoriu. Deci în simbolica repetării timpului pe care o instituie anul si liturghia sa se manifestă o intenţie de integrare a contrariilor, se schiţează o sinteză în care antiteza nocturnă contribuie la armonia dramatică a întregului. Tocmai acest caracter sintetic sensibilizează întrucâtva ambivalenţele, conferind studierii acestor mituri simbolice ale repetării un caracter 283 mai delicat decât cel al studierii simbolurilor diairetice sau ale intimităţii în care intenţia monovalentă era relativ uşor de depistat. Orice sinteză, precum orice dialectică, e constituţional echivocă.
Anul Nou e o reîncepere a timpului, o creaţiune repetată. Una din dovezile acestei intenţii de reîncepere se manifestă în ceremoniile orgiastice care simbolizează haosul primitiv şi care sunt universal respectate de culturile unde calendarul e în vigoare: la babilonieni, la iudei, la romani, la mexicani, sărbători cu caracter licenţios şi carnavalesc marchează ziua fără rang şi fără nume în care haosul, dezordinea şi excesele sale sunt tolerate. La babilonieni *10 primul act al ceremoniei reînnoirii întruchipează dominaţia haosului, a lui Tiamat, în timpul căreia toate valorile şi regulile sunt abolite şi contopite în acel apsu primordial. „Ultimele zile ale anului pot fi aşadar identificate cu haosul dinaintea creaţiunii, atât prin excesele sexuale, cât şi prin invazia de cuvinte care anulează timpul" *11. 285 Stingerea rituală a focurilor simbolizează chiar în mod direct instaurarea unui Regim Nocturn tranzitoriu. Deci în simbolica repetării timpului pe care o instituie anul si liturghia sa se manifestă o intenţie de integrare a contrariilor, se schiţează o sinteză în care antiteza nocturnă contribuie la armonia dramatică a întregului. Tocmai acest caracter sintetic sensibilizează întrucâtva ambivalenţele, conferind studierii acestor mituri simbolice ale repetării un caracter 283 mai delicat decât cel al studierii simbolurilor diairetice sau ale intimităţii în care intenţia monovalentă era relativ uşor de depistat. Orice sinteză, precum orice dialectică, e constituţional echivocă.
|
|
Postat 10:50 pe 10.02.2017
|
|
zorile, amiaza, asfinţitul; începutul, mijlocul şi sfârşitul tuturor lucrurilor, aşa cum va formula Aristotel.
zorile, amiaza, asfinţitul; începutul, mijlocul şi sfârşitul tuturor lucrurilor, aşa cum va formula Aristotel.
|
|