Forum Crestin Ortodox

Forum Crestin Ortodox (http://www.crestinortodox.ro/forum/index.php)
-   Secte si culte (http://www.crestinortodox.ro/forum/forumdisplay.php?f=5031)
-   -   Căile de a Îl cunoaște pe Dumnezeu și neoprotestanții (http://www.crestinortodox.ro/forum/showthread.php?t=11232)

doctor_faustus 21.11.2010 13:02:00

Căile de a Îl cunoaște pe Dumnezeu și neoprotestanții
 
Căile de a Îl cunoaște pe Dumnezeu și neoprotestanții

doctor_faustus 21.11.2010 13:46:45

Din câte știm, calea de a Îl cunoaște pe Dumnezeu, în ceea ce îi privește pe neoprotestanți, este Sfânta Scriptură, supranumită "Cuvântul lui Dumnezeu", deși noi știm că Logosul, Cuvântul lui Dumnezeu este Fiul lui Dumnezeu, Care S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din fecioara Maria și Sa făcut om.

doctor_faustus 21.11.2010 13:56:18

Nu știu personal și nu știu dacă știe cineva dacă neoprotestanții admit și alte căi de a Îl cunoaște pe Dumnezeu decât Sfânta Scriptură. Dacă cineva știe poate să ne spună și nouă.

doctor_faustus 21.11.2010 16:54:02

Recent am revăzut un discurs al unui pastor neoprotestant, baptist, din ale cărui idei am văzut și am remarcat nu doar inferioritatea spirituală a neoprotestanților în comparație cu sfinții Bisericii lui Hristos, dar am remarcat încă o dată atât lipsa unui tip de cunoaștere a lui Dumnezeu, și anume a cunoașterii mistice, specifică în general marilor sfinți, cât și disprețul profund față de acest tip de cunoaștere mistică a lui Dumnezeu prin harul lui Dumnezeu, dispreț concretizat în caracterizarea asceticii și misticii Bisericii Ortodoxe ca învățături și practici "babiloniene" ale unor oameni care vor să se urce prin propriile lor eforturi și puteri la Dumnezeu asemenea celor care au construit odinioară turnul Babel. Bineînțeles că această concepție despre ascetica și mistica Bisericii Ortodoxe nu doar că este total falsă, dar exprimă prin ea însăși atât o profundă lipsă de experiență spirituală de cel mai înalt nivel, cât și un dispreț și o împotrivire plină de orgoliu și de neascultare la adresa autorității spirituale a Bisericii lui Hristos și a sfinților lui Hristos, în special a sfinților mari trăitori mistici.

macsim 21.11.2010 20:20:01

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 306689)
Din câte știm, calea de a Îl cunoaște pe Dumnezeu, în ceea ce îi privește pe neoprotestanți, este Sfânta Scriptură, supranumită "Cuvântul lui Dumnezeu", deși noi știm că Logosul, Cuvântul lui Dumnezeu este Fiul lui Dumnezeu, Care S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din fecioara Maria și Sa făcut om.

Corect, doctore ... Si eu cred exact acelasi lucru ca si dumneavoastra. In plus, pe langa Logos, mai exista Rhema ... care este cuvantul vorbit ... adica, fiecare verset este viu si lucrator, si Rhema revine in cugetul nostru ori de cate ori avem nevoie sa ne calauzeasca Duhul Sfant. Mai mult, Cuvantul lui Dumnezeu, adica toate versetele biblice, este singurul mod de a-l cunoaste pe Dumnezeu asa cum este El, pentru ca prin ele se dezvaluie celui care Il cauta.

"tot asa si cuvantul Meu, care iese din gura Mea, nu se intoarce la Mine fara rod, ci va face voia Mea si va implini planurile Mele." (Isa.55:11) Cuvintele din Scriptura au aceasta putere de care spune Dumnezeu in Isaia. Ele m-au calauzit mai aproape de Dumnezeu, ajutandu-ma sa-L cunosc si sa inteleg Cui anume ma inchin ...

Nu este cuvantul Meu ca un foc, zice Domnul, si ca un ciocan care sfarama stanca? (Ier.23:29) Este. El a pus in inima mea un foc naprasnic care arde pentru Domnul meu ... si mi-a inmuiat inima ... Cand am citit declaratiile de dragoste ale lui Dumnezeu din Isaia ... nu am mai avut nici o indoiala de dragostea Lui pentru mine ... si, cine sunt eu?

Pentru ce nu intelegeti vorbirea Mea? Pentru ca nu puteti asculta Cuvantul Meu. (Ioan.8:43) Si de unde pot eu afla care fost Cuvantul Sau, daca nu citesc evangheliile si marturiile apostolilor?

"Stiu faptele tale: iata, ti-am pus inainte o usa deschisa pe care nimeni n-o poate inchide, caci ai putina putere, si ai pazit Cuvantul Meu si n-ai tagaduit Numele Meu. (Apoc.3:8) Care este "Cuvantul Meu" din punctul dumneavostra de vedere?

macsim 21.11.2010 21:01:36

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 306704)
Recent am revăzut un discurs al unui pastor neoprotestant, baptist, din ale cărui idei am văzut și am remarcat nu doar inferioritatea spirituală a neoprotestanților în comparație cu sfinții Bisericii lui Hristos, dar am remarcat încă o dată atât lipsa unui tip de cunoaștere a lui Dumnezeu, și anume a cunoașterii mistice, specifică în general marilor sfinți, cât și disprețul profund față de acest tip de cunoaștere mistică a lui Dumnezeu prin harul lui Dumnezeu, dispreț concretizat în caracterizarea asceticii și misticii Bisericii Ortodoxe ca învățături și practici "babiloniene" ale unor oameni care vor să se urce prin propriile lor eforturi și puteri la Dumnezeu asemenea celor care au construit odinioară turnul Babel. Bineînțeles că această concepție despre ascetica și mistica Bisericii Ortodoxe nu doar că este total falsă, dar exprimă prin ea însăși atât o profundă lipsă de experiență spirituală de cel mai înalt nivel, cât și un dispreț și o împotrivire plină de orgoliu și de neascultare la adresa autorității spirituale a Bisericii lui Hristos și a sfinților lui Hristos, în special a sfinților mari trăitori mistici.

A-ti folosit de 5 ori cuvantul "mistic" in diferite variante ... Ce inseamna pentru dumneavoastra "mistic" ?

doctor_faustus 23.11.2010 19:33:59

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 306762)
A-ti folosit de 5 ori cuvantul "mistic" in diferite variante ... Ce inseamna pentru dumneavoastra "mistic" ?

Spiritualitatea ascetică și mistică, precum și teologia mistică, aspecte fundamentale ale Spiritualității și Teologiei Ortodoxe și care sunt în armonie cu celelalte părți ale sistemului Revelației Dumnezeiești vorbesc despre trăirea mistică, duhovnicească a lui Dumnezeu prin experimentarea sub influența iluminării harului dumnezeiesc a unei anumite cunoașteri a lui Dumnezeu care se adresează unor năzuințe și căutări extrem de profunde ale spiritului uman, unei dorințe foarte profunde de a simți o dragoste și un adevăr care să împărtășească viață fără de moarte. Bineînțeles că această cunoaștere care este una experimentală nu una rațională poate fi accesibilă în această viață în general unui număr mai restrâns de credincioși și este experimentată încă la un nivel să zicem nu încă deplin și care își va găsi împlinirea doar în viața de după înviere. Însă chiar și așa, marii sfinți trăitori și teologi deopotrivă au experimentat sub puterea harului dumnezeiesc o cunoaștere a lui Dumnezeu, mistică, dincolo de hotarele rațiunii, o cunoaștere suprarațională a unirii sufletului cu Dumnezeu fără ca persoana umană să fie dezintegrată, absorbită în divinitate, și care constă în iluminare spirituală prin harul lui Dumnezeu. Teologia și spiritualitatea ortodoxă identifică trei etape, nu neapărat rigide, în viața spirituală adevărată cu Dumnezeu, anume purificarea omului de patimi, iluminarea și desăvârșirea (sau îndumnezeirea) aceste etape având loc bineînțeles în cadrul Bisericii liturgice și al Sfintelor Taine chiar dacă în general această viață spirituală împlică o viețuire mai apropiată de viața monahală. Totuși caracterul mai monahal nu exclude cu nici un chip participarea credinciosului la viața comunitară și liturgică a Bisericii Ortodoxe ci presupune această participare la viața liturgică, comunitară și doxologică a Bisericii precum și la împărtășirea de Sfintele Taine, acestea fiind fundamentale în viața Bisericii.

macsim 23.11.2010 23:14:55

Multumesc pentru raspuns, doctore ... desi, trebuie sa recunosc ca este o explicatie mistica a unui cuvant ce descrie trairi mistice ... ma rog, sincer va spun ca nu am inteles nimic. Probail de aceea este rezervat numai unor anumiti credinciosi, pentru ca asa cum a-ti descris aceste trairi, par intra-adevar greu de ajuns la ele ...

Trairile mele, pe care nu indraznesc la numesc mistice si le voi spune doar spirituale sunt mult mai simple ca si definire, dar nu ca traire. Adica, ma intalnesc in fiecare dimineata cu Domnul meu, practic este prima persoana cu care vreau sa stau de vorba in fiecare zi ... Apoi, incerc sa nu i-au decizii pana cand nu ma rog mai intai, si pun in mana Sa orice situatie. Ii cer ajutorul in orice situatie si calauzire. Muncesc ca si cum as munci pentru El si relationez cu cei din jur avand grija aplic ceea ce m-a invatat prin Cuvantul sau. Imi doresc sa devin dependenta de Isus.



Dar, mai aveam o intrebare intr-o postare mai sus ...

Am sa o repet aici, si va rog sa-mi raspundeti :

"Stiu faptele tale: iata, ti-am pus inainte o usa deschisa pe care nimeni n-o poate inchide, caci ai putina putere, si ai pazit Cuvantul Meu si n-ai tagaduit Numele Meu. (Apoc.3:8)

Care este "Cuvantul Meu" din punctul dumneavostra de vedere?

Multumesc!

Adriana-Simona 23.11.2010 23:42:03

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307230)
Multumesc pentru raspuns, doctore ... desi, trebuie sa recunosc ca este o explicatie mistica a unui cuvant ce descrie trairi mistice ... ma rog, sincer va spun ca nu am inteles nimic. Probail de aceea este rezervat numai unor anumiti credinciosi, pentru ca asa cum a-ti descris aceste trairi, par intra-adevar greu de ajuns la ele ...

Trairile mele, pe care nu indraznesc la numesc mistice si le voi spune doar spirituale sunt mult mai simple ca si definire, dar nu ca traire. Adica, ma intalnesc in fiecare dimineata cu Domnul meu, practic este prima persoana cu care vreau sa stau de vorba in fiecare zi ... Apoi, incerc sa nu i-au decizii pana cand nu ma rog mai intai, si pun in mana Sa orice situatie. Ii cer ajutorul in orice situatie si calauzire. Muncesc ca si cum as munci pentru El si relationez cu cei din jur avand grija aplic ceea ce m-a invatat prin Cuvantul sau. Imi doresc sa devin dependenta de Isus.



Dar, mai aveam o intrebare intr-o postare mai sus ...

Am sa o repet aici, si va rog sa-mi raspundeti :

"Stiu faptele tale: iata, ti-am pus inainte o usa deschisa pe care nimeni n-o poate inchide, caci ai putina putere, si ai pazit Cuvantul Meu si n-ai tagaduit Numele Meu. (Apoc.3:8)

Care este "Cuvantul Meu" din punctul dumneavostra de vedere?

Multumesc!

Cuvantul Sau este iubirea, si doar iubirea adevarata, ca jertfa, ca lasat de la tine, ca iertare. Astfel de iubire.
A te sacrifica pentru celalt in fiecare ceas, prin asta intelegand sa te doara pentru orice om care sufera, insa sa ai blandetea sa nu il judeci, sa nu il condamni, oricat de nasol ar fi.

Daca nu poti ierta pe toti oamenii care te-au nedreptatit, nu l-ai cunoscut inca pe Dumnezeu. Caci nu e doar cuvantul sau, ci firea insasi firea Sa e iubire.
Si asta cuprinde in ea toata invatatura ortodoxa (ortodox vine din greaca = drepta credinta).

Asta ar trebui sa fie ortodoxia, acuma ca in viata de zi cu zi lumea face altceva, e alta poveste. Dar ia cartile mai noi (vezi Siluan Athonitul, sau mai vechi: Patericul) si acolo sunt exemple vii. Acolo nu se vorbeste despre rete de post, batic si fusta, ci despre modurile in care sa te intalnesti cu Dumnezeu, real, nu mistic.
Dumnezeu, nu e un zeu infatuat, care vrea sa-l pupam in fund, ci un domn, care in fiecare zi ne iarta toate prostiile, si prin chemari delicate, ne cheama sa ne bucuram de ceea ce are de oferit.

Ne roaga sa renuntam la fandoseli, ne roaga sa nu ne mai legam inima de lucrurile trecatoare, ne implora sa nu mai fim dezbinati, sa nu ne mai uram, sa nu ne mai certam... si mai ales sa avem inima sincera...

Sa nu ne mai mintim pe noi insine, sa nu ne mai facem tot felul de filosofii, si sa incetam sa dam interpretari.
Trebuie doar sa iubim, si atata porunca a lasat, sa invatam sa iubim precum El: sincer, total dezintresat si din toata inima, fara pic de regret si fara amaraciune.

Iar cand iubesti te rogi mereu, neincetat, fiindca nu poti fi departe cu inima de cel iubit, te rogi din reflex pentru prieteni, familie, dusmani, pentru toata lumea pentru ca iti sunt dragi si vrei sa le fie bine...

Numai bine,
Anairda

P.S: astfel de iubire e molipsitoare, de aia s-au converitit atatia pagani la crestinism in primele secole, nu pt filosofia expusa, ci pt ca simteau iubirea, curajul si credinta pe care le aveau Apostolii... dar mai ales iubirea.

doctor_faustus 23.11.2010 23:42:50

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307230)
Multumesc pentru raspuns, doctore ... desi, trebuie sa recunosc ca este o explicatie mistica a unui cuvant ce descrie trairi mistice ... ma rog, sincer va spun ca nu am inteles nimic. Probail de aceea este rezervat numai unor anumiti credinciosi, pentru ca asa cum a-ti descris aceste trairi, par intra-adevar greu de ajuns la ele ...

Trairile mele, pe care nu indraznesc la numesc mistice si le voi spune doar spirituale sunt mult mai simple ca si definire, dar nu ca traire. Adica, ma intalnesc in fiecare dimineata cu Domnul meu, practic este prima persoana cu care vreau sa stau de vorba in fiecare zi ... Apoi, incerc sa nu i-au decizii pana cand nu ma rog mai intai, si pun in mana Sa orice situatie. Ii cer ajutorul in orice situatie si calauzire. Muncesc ca si cum as munci pentru El si relationez cu cei din jur avand grija aplic ceea ce m-a invatat prin Cuvantul sau. Imi doresc sa devin dependenta de Isus.

Evanghelia are multiple nivele de interpretare și de trăire funcție de receptivitatea spirituală a credinciosului. Ție îți este greu să înțelegi ceea ce am scris, datorită nivelului incipient și imatur al credinței tale. Însă ceea ce poate recunoaște orice om de bun simț este că nu se poate reduce înțelegerea și trăirea Evangheliei la un nivel de începător ca al tău. Există oameni cu "sete" mult mai mare de cunoaștere și trăire adevărată și cărora Dumnezeu le răspunde căutărilor lor potrivit capacității lor de a recepta dumnezeirea.

În general cultele neoprotestante, dar nu numai, datorită lipsei harului Duhului Sfânt din Biserica lui Hristos, datorită lipsei Sfintelor Taine, datorită lipsei Sfintei Liturghii, datorită lipsei Sfintei Tradiții, a istoriei, a legăturilor organice cu Biserica primară care s-au păstrat în Biserica lui Hristos de-a lungul timpului și datorită în mod fundamental separării de Biserica lui Hristos, de Biserica harului, se caracterizează nu doar printr-un nivel spiritual inferior sfinților Bisericii, dar și printr-o îngustime spirituală care îi face să creadă că tot ce se poate trăi se reduce la săracele lor experiențe spirituale. Inevitabil se instalează și s-a instalat o insatisfacție și o răceală spirituală pentru că nu se poate altfel atunci când te rupi de Biserica harului care poate adăpa sufletele. Cei care au încercat să compenseze oarecum această sărăcie spirituală evidentă a sectarilor au fost sectele penticostale care se caracterizează în mod evident printr-o surescitare emoțională, sentimentalistă, pietistă care însă este aproape pătimașă și care de fapt niciodată nu mulțumește sufletul pentru că numai harul lui Dumnezeu, numai Duhul Sfânt adevărat nu închipuit poate să mulțumească dorințele sufletului de a Îl cunoaște și de a Îl trăi pe Dumnezeu.

macsim 23.11.2010 23:49:16

Interesant doctore ... si multumesc pentru felul crestinesc si plin de iubire si respect in care imi raspundeti ...

Dar, tot nu mi-ati raspuns la intrebarea legata de "Cuvantul Meu" ... la care Cuvant se refera Domnul?

doctor_faustus 23.11.2010 23:49:44

Citat:

În prealabil postat de Adriana-Simona (Post 307236)
Dar ia cartile mai noi (vezi Siluan Athonitul, sau mai vechi: Patericul) si acolo sunt exemple vii. Acolo nu se vorbeste despre rete de post, batic si fusta, ci despre modurile in care sa te intalnesti cu Dumnezeu, real, nu mistic.

Dă-mi voie să îți spun că sfântul Siluan Athonitul a fost un mistic. Din întâmplare chiar i-am citit scrierile editate la editura Deisis și ceea ce se poate vedea pentru cine are ochi să vadă este că el a ajuns la nivelul mistic de trăire a lui Hristos. Insistența cu care el revine mereu asupra experienței Duhului Sfânt în mod real, nu închipuit ca la sectari, este în măsură să arate smerenia și înălțimea duhovnicească la care a ajuns, cu alte cuvinte nivelul mistic de cunoaștere a lui Dumnezeu.

doctor_faustus 24.11.2010 00:04:09

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307239)
Interesant doctore ... si multumesc pentru felul crestinesc si plin de iubire si respect in care imi raspundeti ...

Dar, tot nu mi-ati raspuns la intrebarea legata de "Cuvantul Meu" ... la care Cuvant se refera Domnul?

După cum bine ai văzut și pot să te asigur eu nu am afirmat vreodată că Dumnezeu nu S-a făcut cunoscut prin Revelația Sa care este Hristos. Sfânta Scriptură este un mod fundamental de cunoaștere a lui Dumnezeu. Însă ceea ce am vrut să spun este că cunoașterea lui Dumnezeu se poate face și pe alte căi complementare Scripturii și pe care neoprotestanții nu doar că nu le cunosc dar nici nu le iau la socoteală. Spre exemplu putem să luăm în considerare Scriptura, însă în scriptură există un verset (nu îmi aduc aminte care) în care sfântul Paul vorbește despre dragostea care depășește orice cunoaștere, orice înțelegere; un astfel de verset într-un fel poate fi interpretat de un simplu credincios care înregistrează la nivel mental, rațional că Dumnezeu a iubit mult lumea etc, însă un gnostic sau un mistic știe din proprie experiență că există un nivel de cunoaștere a unei iubiri și a unui adevăr care efectiv depășește orice cunoaștere, fiind suprarațional. Prin urmare vezi bine că Evanghelia are multiple nivele de înțelegere și interpretare funcție și de statura duhovnicească a credinciosului.

macsim 24.11.2010 00:21:18

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 306689)
Din câte știm, calea de a Îl cunoaște pe Dumnezeu, în ceea ce îi privește pe neoprotestanți, este Sfânta Scriptură, supranumită "Cuvântul lui Dumnezeu", deși noi știm că Logosul, Cuvântul lui Dumnezeu este Fiul lui Dumnezeu, Care S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din fecioara Maria și Sa făcut om.

Mie mi se pare ca va cam contraziceti ... Asta este cee ce a-ti spus cand a-ti deschis topicul si altceva a-ti spus in ultima postare ...


"Sfânta Scriptură este un mod fundamental de cunoaștere a lui Dumnezeu. Însă ceea ce am vrut să spun este că cunoașterea lui Dumnezeu se poate face și pe alte căi complementare Scripturii și pe care neoprotestanții nu doar că nu le cunosc dar nici nu le iau la socoteală"

Doctore ... sectarii mai recunosc si alte cai, cum ar fi revelatia personala.

Dar, nu inteleg de ce spuneti ca nu este suficient Cuvantul lui Dumnezeu pentru a-l cunoaste pe El?

doctor_faustus 24.11.2010 00:35:02

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307248)
Dar, nu inteleg de ce spuneti ca nu este suficient Cuvantul lui Dumnezeu pentru a-l cunoaste pe El ?

Ți-am mai spus că mai contează și cum receptezi acel cuvânt al Scripturii. Pe de altă parte pentru tine s-ar putea să fie suficientă Scriptura; pentru Sfântul Grigorie Palama nu era suficientă, el a vrut să trăiască efectiv experiența luminii necreate despre care vorbea Teologia Patristică, Sfânta Scriptură și Spiritualitatea Ortodoxă Isihastă și Filocalică.

macsim 24.11.2010 00:49:38

Doctore ... eu nu traiesc viata altcuiva, ci doar si in exclusivitate viata mea ... Intr-un mod absolut egoist ma intereseaza relatia mea personala cu Dumnezeu, si nu a altora, fie ei si Sfinti ... Si desigur, imi este suficienta scriptura ... Se afla acolo tot ceea ce un om are nevoie pentru a se cunoaste pe sine si pe Dumnezeu ...

Dupa parerea mea, absolut orice alta scriere este doar o descriere a trairii pe care altcineva a avut-o cu Dumnezeu ... a unor concluzii, a unor intamplari care apartin aceluia care le-a trait. Le pot citi si pot afla cum au experimentat altii apropierea de Dumnezeu, dar ele sunt absolut subiective, exact asa cum sunt si postarile mele pe forum. Nu pot scrie decat ceea ce am trait si am inteles, iar aceste lucruri pot fi greu de acceptat de altcineva sau greu de inteles. In schimb, Cuvantul lui Dumnezeu imi vorbeste mie, este "informatia luata direct de la sursa".

De aceea, mie imi este suficienta Scriptura ...

doctor_faustus 24.11.2010 00:50:52

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307248)
Dar, nu inteleg de ce spuneti ca nu este suficient Cuvantul lui Dumnezeu pentru a-l cunoaste pe El ?

În primul rând scriptura nu este "suficientă" pentru că adâncimile Scripturii sunt foarte mari și nu poate fi receptată doar printr-un studiu biblic. Spre exemplu evenimentul Schimbării la Față a Mântuitorului Hristos este tratat într-un fel, mai searbăd și îngust și uneori chiar fanatic de către neoprotestanți, însă spiritualitatea ortodoxă în persoanele marilor trăitori isihaști, a marilor sfinți iluminați de Dumnezeu, interpretează cu mult mai profund acel eveniment mărturisit de Scriptură, pentru că interpretează Scriptura din perspectiva celor care au trăit în duhul lor experiența luminii taborice, a luminii necreate, a slavei necreate a lui Hristos Iisus !! Prin urmare poți vedea că diferențele de interpretare a Scripturii variază în funcție de experiența duhovnicească a credincioșilor. Una este să citești despre Sfânta Treime, alta este să dogmatizezi despre Sfânta Treime, însă altceva este să trăiești pe Sfânta Treime așa cum au trăit-O marii sfinții fiecare atât cât i-a îngăduit Dumnezeuși cât a avut și el puterea de a primi de la Dumnezeu.

macsim 24.11.2010 00:52:42

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 307252)
În primul rând scriptura nu este "suficientă" pentru că adâncimile Scripturii sunt foarte mari și nu poate fi receptată doar printr-un studiu biblic. Spre exemplu evenimentul Schimbării la Față a Mântuitorului Hristos este tratat într-un fel, mai searbăd și îngust și uneori chiar fanatic de către neoprotestanți, însă spiritualitatea ortodoxă în persoanele marilor trăitori isihaști, a marilor sfinți iluminați de Dumnezeu, interpretează cu mult mai profund acel eveniment mărturisit de Scriptură, pentru că interpretează Scriptura din perspectiva celor care au trăit în duhul lor experiența luminii taborice, a luminii necreate, a slavei necreate a lui Hristos Iisus !! Prin urmare poți vedea că diferențele de interpretare a Scripturii variază în funcție de experiența duhovnicească a credincioșilor. Una este să citești despre Sfânta Treime, alta este să dogmatizezi despre Sfânta Treime, însă altceva este să trăiești pe Sfânta Treime așa cum au trăit-O marii sfinții fiecare atât cât i-a îngăduit Dumnezeuși cât a avut și el puterea de a primi de la Dumnezeu.

Am inteles ... Dumneavoastra in care categorie va incadrati?

doctor_faustus 24.11.2010 00:58:43

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307253)
Am inteles ... Dumneavoastra in care categorie va incadrati?

Cred că îți dai seama că noi aici vorbim principial; doar nu crezi că o să ma apuc acum să îmi înșir "experiențele spirituale". Eu aici nu țin să vorbesc la modul personal, dealtfel pe mine personal mă interesează "lupta" nu atât cu anumite persoane neoprotestante, ci cu doctrinele în sine ale neoprotestanților, indiferent de cine le-ar susține.

doctor_faustus 24.11.2010 01:01:20

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307251)
Doctore ... eu nu traiesc viata altcuiva, ci doar si in exclusivitate viata mea ... Intr-un mod absolut egoist ma intereseaza relatia mea personala cu Dumnezeu, si nu a altora, fie ei si Sfinti ... Si desigur, imi este suficienta scriptura ... Se afla acolo tot ceea ce un om are nevoie pentru a se cunoaste pe sine si pe Dumnezeu ...

Dupa parerea mea, absolut orice alta scriere este doar o descriere a trairii pe care altcineva a avut-o cu Dumnezeu ... a unor concluzii, a unor intamplari care apartin aceluia care le-a trait. Le pot citi si pot afla cum au experimentat altii apropierea de Dumnezeu, dar ele sunt absolut subiective, exact asa cum sunt si postarile mele pe forum. Nu pot scrie decat ceea ce am trait si am inteles, iar aceste lucruri pot fi greu de acceptat de altcineva sau greu de inteles. In schimb, Cuvantul lui Dumnezeu imi vorbeste mie, este "informatia luata direct de la sursa".

De aceea, mie imi este suficienta Scriptura ...

Problema este că în mod evident deși Scriptura este una singură, relația ta personală cu Scriptura este una subiectivă și implicit limitată. Prin urmare înțelegerea ta subiectivă, limitată și solitară a scripturii nu poate constitui un etalon al adevăratei relații pe care un credincios ar trebui să o aibă cu Sfânta Scriptură. Etalonul este Sfânta Tradiție și Duhul Sfânt în viața Bisericii lui Hristos.

macsim 24.11.2010 01:04:52

Am inteles ... si lupta asta o duceti pentru ca ??? Sunteti foarte inversunat, as putea trage concluzia ca este, mai degraba, o rafuiala personala ...

doctor_faustus 24.11.2010 01:06:03

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307259)
Am inteles ... si lupta asta o duceti pentru ca ??? Sunteti foarte inversunat, as putea trage concluzia ca este, mai degraba, o rafuiala personala ...

Da dragă este o răfuială personală pentru ... ADEVĂR !!!

macsim 24.11.2010 01:13:46

Citat:

În prealabil postat de doctor_faustus (Post 307257)
Problema este că în mod evident deși Scriptura este una singură, relația ta personală cu Scriptura este una subiectivă și implicit limitată. Prin urmare înțelegerea ta subiectivă, limitată și solitară a scripturii nu poate constitui un etalon al adevăratei relații pe care un credincios ar trebui să o aibă cu Sfânta Scriptură. Etalonul este Sfânta Tradiție și Duhul Sfânt în viața Bisericii lui Hristos.

Relatia mea, fiind personala, nu va putea si nici nu trebuie sa ajunga un etalon, pentru ca asta ar insemna instaurarea unei dictaturi ... Apoi, ea nu este cu scriptura ci cu Dumnezeu, ceea ce este cu totul altceva ... Apoi, relatia mea este adevarata pentru mine si acest lucru este singurul care conteaza, pentru ca asa cum am mai spus, eu traiesc doar viata mea si nu viata altcuiva. Apoi, limitarea de care povestiti este impusa doar de dumneavoastra, pentru ca asa a-ti hotarat dumneavoastra.

Si, in cele din urma ... faceti atacuri la persoana, adica si la persoana mea, si nu la adresa doctrinei mele, pe care oricum nu o cunoasteti ... Asta numiti "principial"?

doctor_faustus 24.11.2010 01:23:18

Citat:

În prealabil postat de macsim (Post 307261)
Relatia mea, fiind personala, nu va putea si nici nu trebuie sa ajunga un etalon, pentru ca asta ar insemna instaurarea unei dictaturi ... Apoi, ea nu este cu scriptura ci cu Dumnezeu, ceea ce este cu totul altceva ... Apoi, relatia mea este adevarata pentru mine si acest lucru este singurul care conteaza, pentru ca asa cum am mai spus, eu traiesc doar viata mea si nu viata altcuiva. Apoi, limitarea de care povestiti este impusa doar de dumneavoastra, pentru ca asa a-ti hotarat dumneavoastra.

Si, in cele din urma ... faceti atacuri la persoana, adica si la persoana mea, si nu la adresa doctrinei mele, pe care oricum nu o cunoasteti ... Asta numiti "principial"?

Vezi asta spuneam și eu că neoprotestanții sunt în general cam strâmți la pricepere, cam limitați în treburile spirituale, și că de fapt există și alte căi de cunoaștere a lui Dumnezeu pe care neoprotestanții nu le cunosc. Efectele neascultării, ce să-i faci ...

macsim 24.11.2010 01:33:23

Recunosc, v-am luat prea tare in serios si acum simt ca mi-a cam sarit tandara ... (o fi si de la ora inaintata)...

Poate ca nu stiti un lucru despre dumneavoastra si am sa vi-l spun eu - in contrapartida ! Ceea ce faceti nu este este sa purtati "lupte" principiale, ci sa va varsati veninul. Aveti mare nevoie de un duhovnic. Poate ca ar trebui sa va ocupati mai mult de "trairile" dumneavoastra spirituale - v-ar fi mai de folos in propia dumneavoastra viata, decat soarta si dogma neo-protestantilor.

Precum v-am mai spus, nu faceti in nici un fel cinste caii celei drepte si adevarate, daca ii luati apararea in acest mod. Pentru ca daca aceste sunt roadele umblarii pe calea ortodoxiei ... multumesc frumos!

Sa aveti o noapte linistita!

doctor_faustus 28.11.2010 07:41:07

Parintele sofian - interviu - partea ii
 
PARINTELE SOFIAN - INTERVIU - PARTEA II
http://www.ortodoxtv.com/filme-video...ofian-v8-2.php


Ora este GMT +3. Ora este acum 17:00:12.

Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.