![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Căile de a Îl cunoaște pe Dumnezeu și neoprotestanții
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Din câte știm, calea de a Îl cunoaște pe Dumnezeu, în ceea ce îi privește pe neoprotestanți, este Sfânta Scriptură, supranumită "Cuvântul lui Dumnezeu", deși noi știm că Logosul, Cuvântul lui Dumnezeu este Fiul lui Dumnezeu, Care S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din fecioara Maria și Sa făcut om.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nu știu personal și nu știu dacă știe cineva dacă neoprotestanții admit și alte căi de a Îl cunoaște pe Dumnezeu decât Sfânta Scriptură. Dacă cineva știe poate să ne spună și nouă.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Recent am revăzut un discurs al unui pastor neoprotestant, baptist, din ale cărui idei am văzut și am remarcat nu doar inferioritatea spirituală a neoprotestanților în comparație cu sfinții Bisericii lui Hristos, dar am remarcat încă o dată atât lipsa unui tip de cunoaștere a lui Dumnezeu, și anume a cunoașterii mistice, specifică în general marilor sfinți, cât și disprețul profund față de acest tip de cunoaștere mistică a lui Dumnezeu prin harul lui Dumnezeu, dispreț concretizat în caracterizarea asceticii și misticii Bisericii Ortodoxe ca învățături și practici "babiloniene" ale unor oameni care vor să se urce prin propriile lor eforturi și puteri la Dumnezeu asemenea celor care au construit odinioară turnul Babel. Bineînțeles că această concepție despre ascetica și mistica Bisericii Ortodoxe nu doar că este total falsă, dar exprimă prin ea însăși atât o profundă lipsă de experiență spirituală de cel mai înalt nivel, cât și un dispreț și o împotrivire plină de orgoliu și de neascultare la adresa autorității spirituale a Bisericii lui Hristos și a sfinților lui Hristos, în special a sfinților mari trăitori mistici.
Last edited by doctor_faustus; 21.11.2010 at 17:12:39. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"tot asa si cuvantul Meu, care iese din gura Mea, nu se intoarce la Mine fara rod, ci va face voia Mea si va implini planurile Mele." (Isa.55:11) Cuvintele din Scriptura au aceasta putere de care spune Dumnezeu in Isaia. Ele m-au calauzit mai aproape de Dumnezeu, ajutandu-ma sa-L cunosc si sa inteleg Cui anume ma inchin ... Nu este cuvantul Meu ca un foc, zice Domnul, si ca un ciocan care sfarama stanca? (Ier.23:29) Este. El a pus in inima mea un foc naprasnic care arde pentru Domnul meu ... si mi-a inmuiat inima ... Cand am citit declaratiile de dragoste ale lui Dumnezeu din Isaia ... nu am mai avut nici o indoiala de dragostea Lui pentru mine ... si, cine sunt eu? Pentru ce nu intelegeti vorbirea Mea? Pentru ca nu puteti asculta Cuvantul Meu. (Ioan.8:43) Si de unde pot eu afla care fost Cuvantul Sau, daca nu citesc evangheliile si marturiile apostolilor? "Stiu faptele tale: iata, ti-am pus inainte o usa deschisa pe care nimeni n-o poate inchide, caci ai putina putere, si ai pazit Cuvantul Meu si n-ai tagaduit Numele Meu. (Apoc.3:8) Care este "Cuvantul Meu" din punctul dumneavostra de vedere? Last edited by macsim; 21.11.2010 at 20:28:10. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Spiritualitatea ascetică și mistică, precum și teologia mistică, aspecte fundamentale ale Spiritualității și Teologiei Ortodoxe și care sunt în armonie cu celelalte părți ale sistemului Revelației Dumnezeiești vorbesc despre trăirea mistică, duhovnicească a lui Dumnezeu prin experimentarea sub influența iluminării harului dumnezeiesc a unei anumite cunoașteri a lui Dumnezeu care se adresează unor năzuințe și căutări extrem de profunde ale spiritului uman, unei dorințe foarte profunde de a simți o dragoste și un adevăr care să împărtășească viață fără de moarte. Bineînțeles că această cunoaștere care este una experimentală nu una rațională poate fi accesibilă în această viață în general unui număr mai restrâns de credincioși și este experimentată încă la un nivel să zicem nu încă deplin și care își va găsi împlinirea doar în viața de după înviere. Însă chiar și așa, marii sfinți trăitori și teologi deopotrivă au experimentat sub puterea harului dumnezeiesc o cunoaștere a lui Dumnezeu, mistică, dincolo de hotarele rațiunii, o cunoaștere suprarațională a unirii sufletului cu Dumnezeu fără ca persoana umană să fie dezintegrată, absorbită în divinitate, și care constă în iluminare spirituală prin harul lui Dumnezeu. Teologia și spiritualitatea ortodoxă identifică trei etape, nu neapărat rigide, în viața spirituală adevărată cu Dumnezeu, anume purificarea omului de patimi, iluminarea și desăvârșirea (sau îndumnezeirea) aceste etape având loc bineînțeles în cadrul Bisericii liturgice și al Sfintelor Taine chiar dacă în general această viață spirituală împlică o viețuire mai apropiată de viața monahală. Totuși caracterul mai monahal nu exclude cu nici un chip participarea credinciosului la viața comunitară și liturgică a Bisericii Ortodoxe ci presupune această participare la viața liturgică, comunitară și doxologică a Bisericii precum și la împărtășirea de Sfintele Taine, acestea fiind fundamentale în viața Bisericii.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc pentru raspuns, doctore ... desi, trebuie sa recunosc ca este o explicatie mistica a unui cuvant ce descrie trairi mistice ... ma rog, sincer va spun ca nu am inteles nimic. Probail de aceea este rezervat numai unor anumiti credinciosi, pentru ca asa cum a-ti descris aceste trairi, par intra-adevar greu de ajuns la ele ...
Trairile mele, pe care nu indraznesc la numesc mistice si le voi spune doar spirituale sunt mult mai simple ca si definire, dar nu ca traire. Adica, ma intalnesc in fiecare dimineata cu Domnul meu, practic este prima persoana cu care vreau sa stau de vorba in fiecare zi ... Apoi, incerc sa nu i-au decizii pana cand nu ma rog mai intai, si pun in mana Sa orice situatie. Ii cer ajutorul in orice situatie si calauzire. Muncesc ca si cum as munci pentru El si relationez cu cei din jur avand grija aplic ceea ce m-a invatat prin Cuvantul sau. Imi doresc sa devin dependenta de Isus. Dar, mai aveam o intrebare intr-o postare mai sus ... Am sa o repet aici, si va rog sa-mi raspundeti : "Stiu faptele tale: iata, ti-am pus inainte o usa deschisa pe care nimeni n-o poate inchide, caci ai putina putere, si ai pazit Cuvantul Meu si n-ai tagaduit Numele Meu. (Apoc.3:8) Care este "Cuvantul Meu" din punctul dumneavostra de vedere? Multumesc! |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
A te sacrifica pentru celalt in fiecare ceas, prin asta intelegand sa te doara pentru orice om care sufera, insa sa ai blandetea sa nu il judeci, sa nu il condamni, oricat de nasol ar fi. Daca nu poti ierta pe toti oamenii care te-au nedreptatit, nu l-ai cunoscut inca pe Dumnezeu. Caci nu e doar cuvantul sau, ci firea insasi firea Sa e iubire. Si asta cuprinde in ea toata invatatura ortodoxa (ortodox vine din greaca = drepta credinta). Asta ar trebui sa fie ortodoxia, acuma ca in viata de zi cu zi lumea face altceva, e alta poveste. Dar ia cartile mai noi (vezi Siluan Athonitul, sau mai vechi: Patericul) si acolo sunt exemple vii. Acolo nu se vorbeste despre rete de post, batic si fusta, ci despre modurile in care sa te intalnesti cu Dumnezeu, real, nu mistic. Dumnezeu, nu e un zeu infatuat, care vrea sa-l pupam in fund, ci un domn, care in fiecare zi ne iarta toate prostiile, si prin chemari delicate, ne cheama sa ne bucuram de ceea ce are de oferit. Ne roaga sa renuntam la fandoseli, ne roaga sa nu ne mai legam inima de lucrurile trecatoare, ne implora sa nu mai fim dezbinati, sa nu ne mai uram, sa nu ne mai certam... si mai ales sa avem inima sincera... Sa nu ne mai mintim pe noi insine, sa nu ne mai facem tot felul de filosofii, si sa incetam sa dam interpretari. Trebuie doar sa iubim, si atata porunca a lasat, sa invatam sa iubim precum El: sincer, total dezintresat si din toata inima, fara pic de regret si fara amaraciune. Iar cand iubesti te rogi mereu, neincetat, fiindca nu poti fi departe cu inima de cel iubit, te rogi din reflex pentru prieteni, familie, dusmani, pentru toata lumea pentru ca iti sunt dragi si vrei sa le fie bine... Numai bine, Anairda P.S: astfel de iubire e molipsitoare, de aia s-au converitit atatia pagani la crestinism in primele secole, nu pt filosofia expusa, ci pt ca simteau iubirea, curajul si credinta pe care le aveau Apostolii... dar mai ales iubirea.
__________________
"Tu cel care nu stii la ce iti foloseste apendicele, cum indraznesti sa spui ca ai inteles lumea intreaga si pe Cel ce a creat-o?" My blog...enjoy: http://anairda-photography.blogspot.com/ |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În general cultele neoprotestante, dar nu numai, datorită lipsei harului Duhului Sfânt din Biserica lui Hristos, datorită lipsei Sfintelor Taine, datorită lipsei Sfintei Liturghii, datorită lipsei Sfintei Tradiții, a istoriei, a legăturilor organice cu Biserica primară care s-au păstrat în Biserica lui Hristos de-a lungul timpului și datorită în mod fundamental separării de Biserica lui Hristos, de Biserica harului, se caracterizează nu doar printr-un nivel spiritual inferior sfinților Bisericii, dar și printr-o îngustime spirituală care îi face să creadă că tot ce se poate trăi se reduce la săracele lor experiențe spirituale. Inevitabil se instalează și s-a instalat o insatisfacție și o răceală spirituală pentru că nu se poate altfel atunci când te rupi de Biserica harului care poate adăpa sufletele. Cei care au încercat să compenseze oarecum această sărăcie spirituală evidentă a sectarilor au fost sectele penticostale care se caracterizează în mod evident printr-o surescitare emoțională, sentimentalistă, pietistă care însă este aproape pătimașă și care de fapt niciodată nu mulțumește sufletul pentru că numai harul lui Dumnezeu, numai Duhul Sfânt adevărat nu închipuit poate să mulțumească dorințele sufletului de a Îl cunoaște și de a Îl trăi pe Dumnezeu. |
|