![]() |
Dogma este obligatorie pentru mantuire
Am gasit pe site un articol scris de IPS Antonie Plamadeala, care intregeste adevarul despre cele trei conditii ale mantuirii: credinta, faptele si harul. Se refera la credinta si dogme: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ice-68826.html
"O definitie completa a dogmei trebuie sa aiba in vedere deci, in pri*mul rand, aceste doua elemente : adevarul despre care vorbeste sa fie descoperit de Dumnezeu (noi intelegem prin aceasta Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie) si sa fie formulata de Biserica printr-un Sinod Ecu*menic. Trebuie sa mai adaugam ca note esentiale : neschimbabilitatea si caracterul ei de obligativitate in vederea mantuirii. Ortodoxia crede prin urmare ca, o dogma odata definita, nu mai poate fi schimbata, anulata, ignorata sau inlocuita de asemenea ca ea este conditie sine qua non pentru dobandirea mantuirii. Daca cineva nu crede intr-o dogma, el cade din ortodoxia credintei; unul ca acela se exclude din comuniunea credintei celei adevarate, si fara aceasta nu este mantuire." Mitropolitul explica apoi ca si adevarurile de credinta sunt tot dogme, desi nu au fost explicate in Sinoadele Ecumenice. |
Da. Cu adevarat. Pentru ca din dogma ies toate celelalte. Dogmele ortodoxe stau la baza moralei ortodoxe. Nu poti sa iubesti pe cineva pe care nu cunosti. Acum nu trebuie sa cunosti finetzurile enipostazierii, dar macar sa stii exact ce inseamna crezul, sa ai cunostinta despre sinoadele hristologice ce au urmat este neparat necesar. Cred ca asa nu s-ar mai bate oamenii la racle, pentru ca ar intelege ca Dumnezeu nu este un tonomat in care bagi banul sau pupatul de moaste si primesti.
|
Citat:
|
Citat:
|
necunoasterea legii nu te scapa de pedeapsa
|
Citat:
De exemplu fiecare crestin ortodox stie un rezumat al dogmelor, acesta e Crezul. Cata carte stiau cei din primele secole care veneau la crestinism? Majoritatea probabil nu stiau sa scrie si sa citeasca, dar toti aveau parte de catehism inainte. Acum acest lucru s-a mai pierdut, pentru ca suntem botezati de mici si nu mai avem parte de catehizare. Acum , daca cineva vine si spune ca nu a stiut ca nu trebuie sa fure nimeni nu-i da vreo circumstanta atenuanta, e vina lui ca nu a stiut. Fiecare om face acum cateva clase macar primare. Daca opt ani poate invata cele ce le invata la scoala, mantuirea nu e mai importanta decat tot ca sa citeasca macar catehismul? In rest cel mai simplu e sa creada in Biserica, tot ce spune Biserica e adevarat. Si in ortodoxie exista infailibilitate, dar nu se refera la oameni, ci la ceea ce tine de partea divina a Bisericii, printre care si la invataturile Bisericii. Acestea sunt perfecte, putem sa le credem chiar si fara sa le cercetam. dar daca le vom cerceta vor vedea adevarul si perfectiunea, nu exista nici cea mai mica eroare sau contradictie. E suficient sa credem tot ce spune Biserica, in invataturi si nu neaparat ce spun oamenii, fie si din cler (in cazul ca spun ceva diferit de invatatura Bisericii e bine chiar sa fim rezervati). |
Citat:
Se pune problema, ca să revin la titlul topicului: care sînt dogmele foarte importante fără de care mîntuirea nu este posibilă? Dar fără să cădem în gnosticism! |
Trebuie remarcat din acest articol ca si a spune ca nu conteaza invatatura sau dogmele sau a spune ca si o alta invatatura e la fel de mantuitoare (de exemplu un alt cult care contrazice dogmele ortodoxe) e cam acelasi lucru, la fel de problematic.
|
Citat:
Parerea mea e ca preotul poate tine o data pe saptamana o ora de catehizare, nu cred ca e mult pentru niciun preot. Sau si mai frumos ar fi sa mearga personal la cei din comunitatea unde pastoreste si sa explica cateva minute. Ar exista si o solutie sa numeasca o persoana sau doua din parohie care sa spuna cate ceva, cineva mai instruit. Ca altii o fac, de exemplu neoprotestantii. Daca mai intai preotul a trecut si el pe la acea casa mai stau acestia sa asculte pe cei ce vin sa propovaduiasca din alte culte? P.S. fac o gramada de greseli de tastare. |
Citat:
Pentru ca omul care nu isi cunoaste cu adevarat normele de credinta, poate sa ia de bune invataturile, uneori eretice, ale preotului si sa le puna in practica, sau sa-si creeze alte invataturi dupa priceperea sa, sau sa le interpreteze cum doreste.. Spre ex, una dintre cele mai grave erezii contemporane e ecumenismul, imbratisat de foarte multe fete bisericesti de la noi. Or daca un ortodox nu cunoaste dogmele si deosebirile interconfesionale, va imbratisa si el ideea: sa ne iubim, ca sa invata Hristos:"Iubiti-va unii pe altii". Uite asa, diavolul ne pierde cu scriptura in mana. Omul are acces la cunoastere, deci nu se va putea folosi de acesta scuza ca sa se dezvinovateasca in fata Dreptului Judecator. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Se spune că acel chin îndurat de păcătos este în primul rînd vederea slavei de care se bucură Sfinții și Drepții în Rai, slavă la care el nu va putea să mai ajungă vreodată. Mă gîndesc (aici spun cu de la mine rațiune) că deși omul damnat se va ridica puțin spre Dumnezeu în vecii viitori, cumva, de acolo dinspre adîncul existenței, mereu va rămîne o diferență între el și dreptul care din prima a ajuns mai aproape de asemănarea cu Creatorul lui. Deci pentru totdeauna Iadul va rămîne Iad și va fi despărțit de Împărăția Lui Dumnezeu, prin diferența relativă care va fi între persoanele care le vor locui, acea prăpastie adîncă peste care nu se va mai putea trece după Judecata de Apoi. Fără să alunecăm spre apocatastază. Dar cine știe cum va fi de fapt? Vom vedea. |
Citat:
Apropierea de Dumnezeu și mîntuirea sînt posibile fără cunoașterea dogmei, prin simpla trăire a credinței simple a celor care nu au acces la informație. Oricine are posibilitatea mînutuirii, indiferent de ceea ce știe, pentru că nu știința ajută la îndreptare, ci trăirea în [de foarte multe ori simpla] credință însoțită de faptele bune. Nu încurajez neștiința și nepăsarea, care sînt păcate conform autorilor folocalici, dar realitatea se vede în clar, anume că oamenii nu cunosc în amănunt dogmele ortodoxia, nici Biblia. Pun pariu cu oricine că cel puțin 80% din cei care frecventează constant biserica nu știu Crezul pe dinafară, nici diferențele dogmatice dintre Ortodoxie și celelalte confesiuni creștine. |
Citat:
Cum am mai spus, e suficient sa creada in ce spune biserica. Nu stii cum se spune, sa faci ce spune preotul, nu ce face el? De obicei preotii spun ce trebuie. Dar daca incepem sa ne gandim, sa ne punem intrebari, dar daca acolo nu e asa, daca nu e adevarat, uite sunt mai multe culte, ele nu spun tot adevarul, daca nu e bine, etc. deja inseamna ca nu avem incredere in Biserica. Desigur ca toti avem indoieli mai mari sau mai mici si de acea si facem pacate. |
Citat:
|
Citat:
Oare o fi bine sa faci astfel de pariuri cu Dumnezeu? |
Citat:
|
Sfintii PArinti despre cunoastere:
"Necunoasterea este o orbire de bunavointa a sufletului (Sf. Antonie cel Mare). 'Din nestiinta se naste raul, si sufletul, necunoscand pe Dumnezeu si binele, va iubi pacatul si-l va infaptui "(Sf. Antonie cel Mare). "Maracinii rautatii si nestiintei impiedica cunostinta duhovniceasca" (Sf. Maxim Marturisitorul). "Raul se naste din nestiinta, iar binele care mantuieste sufletul este cunoasterea lui Dumnezeu" (Sf. Antonie cel Mare). "Precum trupul, iesind din pantecele maicii, nu poate sa se hraneasca, fiind inca nedesavarsit, tot asa si sufletul, cand iese din trup, daca nu si-a agonisit prin buna vietuire cunostinta de Dumnezeu, nu poate sa se mantuiasca sau sa se uneasca cu Dumnezeu" (Sf. Antonie cel Mare). "Cunostinta sporeste pe mãsurã ce fiecare se preface, intrând în unire cu harul îndumnezeitor. Într-o persoanã desãvârsitã nu va mai rãmâne loc pentru "inconstient". Totul va fi pãtruns de lumina dumnezeiascã "(Sf. Simeon Noul Teolog). "Atâta timp cât nu ne eliberãm de lucrurile din afarã de Dumnezeu, nu putem sã primim în noi cunostinta lui Dumnezeu" (Sf. Vasile cel Mare). |
Citat:
daca am fi atenti la constiinta , aceasta ar fi un prim pas spre cunostiinta. |
Citat:
In cine cred? in ce cred? cum e Dumnezeul lor? Nu poti sa iubesti ceva ce nu cunosti. Necunostinta e primul pas spre pierzare, sunt sigura. |
Citat:
|
Si tu Lore si Culianu bine ati observat si ati spus: nu poti sa iubesti pe cineva pe care nu cunosti.
Dar cunoasterea aceasta poate fi una indirecta, rationala sa-i zic - din Sfanta Scriptura, dogme, din invatatura bisericii, din ce spun slujbele, rugaciunile (acatiste, paraclise, rugaciunile randuielii obisnuite - de dimineata, de seara, la masa, etc), sfintii, preotii despre Dumnezeu, fara ca omul sa-l fi cunoscut la nivel personal pe Dumnezeu ci acumuland informatii despre Dumnezeu. Astfel omul afla, invata ce doreste Dumnezeu de la oameni. Chiar numai mergand la slujbe cu regularitate, un om care nu stie sa citeasca (deci nu poate citi Biblia el singur), la fiecare Liturghie va auzi Evanghelia, Apostolul si explicarea lor in predica preotului, Crezul si toate rugaciunile care alcatuiesc Sf Liturghie (care ele insele sint nu numai rugaciuni dar si invatatura, cateheza - de fapt in trecut cand existau catehumeni inca nebotezati - ei participau la prima parte a Liturghiei pina la "cei chemati iesiti" tocmai cu rol de cateheza). Prin Sfintele Taine si participarea la viata bisericii (slujbe, rugaciuni etc), cumva omul primeste informatiile si la nivel personal (discutiile cu duhovnicul prin taina spovedaniei, etc) si la nivel general normativ. Indiferent cat de analfabet este. Numai sa il caute pe Dumnezeu si sa vrea. Apoi daca omul se straduie sa implineasca faptic cuvantul (poruncile) Lui Dumnezeu, la modul real si concret in viata lui, cu cat mai mult si mai sincer se straduie sa le implineasca pt Dumnezeu, cu atat mai mult il ajuta Dumnezeu si se face cunoscut acelui om intr-o maniera personala. Incepind chiar cu taina Sfintei Euharistii. Spre aceasta cunoastere personala a Lui Dumnezeu ar trebui sa tindem. Sfintii au fost (sint) oameni care s-au straduit si au implinit cuvantul, poruncile Lui Dumnezeu atat de mult si atat de intens si curat, incat le-au implinit "la masura sfintilor" (ca sa zic asa), incat Insusi Dumnezeu s-a facut cunoscut lor, iar cunoasterea lor nu a mai fost una rational-teoretica "despre Dumnezeu", ci una a trairii personale "cu Dumnezeu". Ceea ce poate sa faca omul este sa se straduie, cu sinceritate fata de el insusi si fata de Dumnezeu, sa implineasca cuvantul/poruncile Lui Dumnezeu. Ca are grija Dumnezeu de omul care-L cauta si se straduie sa faca ce a spus Dumnezeu. |
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=IjHGt...eature=related "...Salvation is not to be easly explained,it is a mystery...". Mantuirea nu e ceva care sa poata fi explicat cu usurinta,e o taina. |
Citat:
Sau spune ca nu stim ce simt cei ce se mantuiesc, ce bucurie au. Ca daca am stii probabil toti ne-am agita mai mult in sensul mantuirii. |
Citat:
Desigur, daca ajungem la sfintenie putem primi direct prin har adevarul, dar pana atunci trebuie sa ne straduim noi sa aflam. De aceea Dumnezeu ne-a revelat adevarul, pentru ca noi am pierdut legatura cu Dumnezeu. Primii oameni vedem ca vorbeau direct cu Dumnezeu, nu aveau nevoie de ceva scris. |
Citat:
Dogma este o realitate paradoxala, care da viata, si careia trebuie sa i se dea viata. Este datatoare de viata pentru ca ea insasi este o esenta a vietii Duhului Sfant in Biserica, si i se da viata atunci cand este traita de noi, conform naturii sale reale, ca adevar revelat, nu doar memorata ca simpla informatie intelectuala. Multi am ajuns sa "dormim" cu manualul de dogmatica sub perna, pentru a ne "visa" peste noapte intr-un coltisor de Rai. E un vis "placut", dar care s-ar putea prelungi in vesnicie sub chipul unui adevarat cosmar. Oricand se pune problema dogmelor, se cere de la noi sa priveghem. |
The death of dogma is the birth of morality. Immanuel Kant
|
Citat:
A nu se aborda problema mantuirii scolastic. |
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ceea ce incercam eu sa spun este ca ceea ce poate face omul, ceea ce tine de om, masura omeneasca, este implinirea cuvantului/poruncilor Lui Dumnezeu. Harul Lui Dumnezeu si cunoasterea prin Har tine de Dumnezeu. Este al Lui a da. |
Dogmele sunt taine,nu cred ca e de mare folos sa stii sa le reciti.Normal exista o cunoastere mai tainica a dogmelor,pe care majoritatea crestinilor ortodocsi probabil o au desi nu o exprima usor.
Nu cred ca poti sa definesti ceva exact,nici macar din lumea materiala si cu atat mai putin din lumea duhovniceasca. |
Citat:
|
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
|
Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine. |
Citat:
|
Ora este GMT +3. Ora este acum 00:29:35. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.