![]() |
Sfintii
Probabil am sa jignesc dar nu am nici o intentie. Am o problema legata de sfinti care ma macina...si poate cineva ma poate ajuta sa imi explice mai bine.
Am o colega de religie penticostala...m-a rugat sa o ajut la biserica la ea cu un concert, ceea ce am si facut. Mergand la repetitii si mai vorbind cu ea, nu stiu cum de venise vorba de diferentele dintre religii. Ei nu cred decat in Dumnezeu iar sfintii pentru ei nu exista. Mi-a dat ca argument din cele 10 porunci, si anume "Sa nu-ti faci chip cioplit, nici alta asemanare, nici sa te inchini lor." si "Eu sunt Domnul Dumnezeul Tau; sa nu ai alti dumnezei afara de Mine". Ma simt ca si cum as fi sceptica in privinta asta si parca simt ca gresesc foarte tare. Un sfat, o invatatura va rog din suflet! |
Citat:
Apoi sa citesti din vietile sfintilor: http://paginiortodoxe.tripod.com/vieti.html In legatura cu acel citat, tu ce crezi, un penticostal stie mai multe decat un sfant care facea minuni? Porunca aceea spune de idolatrie. Ce era idolatria? Oamenii nu-L cunosteau pe Dumnezeu si pentru asta credeau ca divinitatea e soarele, stelele, un munte rau, un animal, etc. Sau isi faceau o statuie si spuneau ca aceea e divinitatea si se inchinau la ea. Noi credem ca sfantul e Dumnezeu? sau ca icoana e Dumnezeu? Nu. Asadar vezi ca penticostalii si altii au tehnici de atragere a ortodocsilor spre convertire, inclusiv de genul ajutor pentru spectacol sau altele. |
Din catehism:
49 De ce-i cinstim pe sfinti? Pe sfinti ii cinstim sau ii veneram pentru statornicia in dreapta credinta si pentru barbatia cu care au stiut sa traiasca aceasta credinta si sa o apere pana la capat, uneori jertfindu-si chiar viata. Ii veneram apoi pentru harurile si vrednicia de care au ajuns sa se bucure inaintea lui Dumnezeu. Mantuitorul ne spune ca slava pe care el a primit-o de la Tatal, pe aceea a dat-o si sfintilor. Si marirea pe care Tu mi-ai dat-o, le-am dat-o lor" (Ioan 17; 22). Mai cinstim pe sfinti pentru ca ei mijlocesc cu rugaciuni, la Tatal ceresc, pentru noi (Apocalipsa 5, 8; Evrei 13, 7) Dintru sfinti, cinstirea cea mai aleasa, numita supravenerare sau preacinstire, o aducem Preacuratei Fecioare Maria, ca uneia care a nascut, dupa trup, pe insusi Domnul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Vad ca ti-a scris Catalin bine. Cand mai ai de a face cu sectanti si dileme asemanatoare, ar fi bine sa citesti cartea parintelui Cleopa http://www.scribd.com/doc/2397550/Pa...dinta-ortodoxa, in care combate toate ereziile astea. |
Citat:
ma indoiesc ca ea ar fi venit la tine la biserica sa te ajute in orice fel de activitate?eu cred ca era mai bine sa nu te duci sa te sminteasca in legatura cu credinta ta "m-a rugat sa o ajut la biserica la ea cu un concert" |
Citat:
A nu-i respecta pe sfinti este o lipsa de respect fata de aproapele nostru, iar Domnul nostru ne interzice acest lucru. As mai adauga exemplul sfintei Fecioare Maria. In Sfinta Scriptura scrie ca atunci cind apostolii treceau, oamenii se inghesuiau ca macar umbra lor sa-i atinga si astfel sa se vindece. Oamenii aceia respecatu alti oameni (pe apostoli) pentru ca umbra lor vindeca. Daca umbra apostolilor avea o asemenea putere, cum putem sa ne imaginam ca era sfinta Fecioara Maria care L-a purtat in ea insasi, timp de 9 luni, pe Dumnezeu? Mi se pare o grozavie numai gindul ca cineva nu o venereaza pe sfinta Fecioara Maria. |
Penticostalii si ceilalti (neo)protestanti îi respecta si pe Sfantul Pavel si pe Sfantul Petru.
Ii respecta pe toti ceilalti crestini care merita numele de sfinti. Nu îi respecta inchinandu-se inaintea lor ci incercand sa le calce pe urme. Aceasta este cea mai inalta forma de respect si cinstire care se poate da sfintilor. |
Citat:
Alinutza, de ce nu o inviti si tu duminica la Sfanta Liturghie? O sa fuga mancand pamantul. |
Citat:
|
Citat:
Daca este un crestin matur va veni cu placere la o slujba ortodoxa. Macar de curiozitate. Eu am fost in cateva randuri la biserici ortodoxe in urma invitatiilor unor prieteni. Daca reusesti sa o gusti, muzica crestina este frumoasa pretutindeni , predica este din Scripturi... Nu prea vad motive de fuga. Daca nu va vrea sa sarute icoane nu o va obliga nimeni. Pe mine nu m-au obligat. |
Citat:
Pentru cei care se simt lezati de recomandarea mea, imi cer iertare, dar intrebati-va constiinta daca ceea ce faceti, este sau nu placut lui Dumnezeu. |
Citat:
ps: vezi Parintele Arsenie Boca, P. Arsenie Papacioc, P. Cleopa, P. Iustin Parvu, P. Teofil, P. Paisie Aghioratul, Sf. Ioan Gura de Aur, Sf. Serafim de SArov si multi altii |
Biserica pe care o vedem pe pământ este unită mistic (și euharistic) cu Biserica din Cer. Ecclesia este formată din: Ecclesia Militans și Ecclesia Triumphans. Suntem așteptați, încă de aici, de pe pământ, la același banchet euharistic la care se află sfinții. Până ce toate locurile se vor ocupa, rolul sfinților la acest banchet este unul organizatoric. Mai precis, ei au următoarele două roluri principale în Biserică:
-de a fi mijlocitori pentru noi și -de a fi exemple pentru noi. Ce înseamnă că sfinții sunt mijlocitori pentru noi ? Nu este, oare, scris că Mijlocitor este Isus ? Înseamnă că sfinții sunt mijlocitori tot așa cum suntem noi între noi mijlocitori, unii pentru alții. Da, dar din cauza păcatelor noastre, se poate întâmpla ca Dumnezeu să audă, dar nu să asculte rugăciunile noastre. Fiindcă El ascultă de noi tot atâta cât ascultăm noi de El. Și atunci, noi ne îndreptăm către sfinți, a căror rugăciune este auzită, fiindcă ei fac parte deja din "norul de martori" de lângă Tron și sunt bineplăcuți Domnului. Binecuvântat fie Domnul întru sfinții Săi ! Ce înseamnă că sfinții sunt exemple pentru noi ? Înseamnă că toți suntem chemați la sfințenie. Să fim sfinți, fiindcă El este sfânt ! Pe de altă parte, meritele acestor sfinți sunt așa de mari, încât noi abia sperăm să ajungem la 10 % din drumul făcut de ei. Nu-i nimic, important este să nu fim pe lângă drum, ci pe el ("in statu viae"). De nu vom fi urcat la înălțimile lor atunci când ceasul socotelilor va suna pentru noi, Biserica va suplini pentru noi tot așa cum o mamă iubitoare cu mulți copii ia de la un frate mai mare ce are mai mult decât îi este necesar și dă acelui frate care încă nu a apucat să prindă cheag, dacă e copil bun și nu unul rătăcit, care să spună "nu vreau Darurile tale!". De aceea, cultul sfinților are mare importanță pentru mântuirea noastră. În principiu, dacă am fi curați și am păstra lună haina de banchet primită la Botez, nu am avea nevoie de niciun sfânt. De fapt, nici de Împărtășanie nu am mai avea nevoie. Nici de rugăciuni. Dar, suntem bolnavi. Biserica este locul bolnavilor care caută tămăduirea, iar cei tămăduiți înaintea noastră sunt de mare, mare ajutor. |
Citat:
|
Îmi cer scuze că intervin off-topic.
Citat:
Ce să suplinească Biserica, prietene Dragomir? Dacă este un copil bun și frate, mai mic ce-i drept, ce ar trebui să suplinească Biserica? Nu are cheag? Despre ce "cheag" vorbești prietene? Citat:
|
Citat:
In principal din cauza acestei invataturi s-au despartit protestantii de catolici, crtiticand vanzarea indulgentelor, adica a meritelor obtinute de alti sfinti. Invatatura ortodoxa spune ca faptele sunt conditia de crestere in sfintenie, fiecare avand dupa moartea fizica o slava mai mare sau mai mica, in functie de cat s-a nevoit. Chiar in Rai sunt mai multe locasuri, in functie de slava dobandita. O scurta paralela intre ortodoxie si catolicism in privinta faptelor am gasit aici: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ica-68843.html |
Citat:
Dreapta invatatura ortodoxa spune ca firea umana nu a ramas la fel si nici nu a decazut total, ci s-a degradat. Astfel credinciosul botezat are nevoie constant de Sfanta Impartasanie pentru ca firea sa degradata nu e capabila sa mearga drept fara ajutorul harului, fiecare pacat stirbind firea aceasta. Aceasta spune si catehismul ortodox: "Dar harul nu e de trebuinta numai la inceputul mantuirii omului, ci si dupa aceea, tot timpul. Omul nu se poate intari niciodata in bine in asa fel ca sa nu mai aiba pe urma trebuinta de har. Binele statornic si curatia deplina a omului sunt un rod nu numai al omului, ci si al harului, nu numai al unuia sau al altuia." |
Citat:
Inclinati capul in fata unei persoane pe care o intalniti si o respectati? Ce credeti ca este de fapt inchinarea, in esenta ei? |
Alinutzica, as mai vrea sa iti spun ca ieri a fost o zi foarte speciala foarte mine: a fost ziua Sfintei Parascheva. Bunicuta mea a avut foarte mare evlavie la acea sfanta, deoarece a ajutat-o enorm in aceasta viata si nadajduiesc ca si dincolo. In cinstea ei, a tinut post negru in fiecare vineri, de cand avea vreo 30 de ani pana in ziua in care a murit, asa de mult a iubit-o. Ieri, la Sfanta Liturghie, biserica de cartier era plina, iar parintele a explicat de ce mergem noi la biserica in zilele sfintilor importanti, de ce le facem praznic si de ce ii cinstim: ca sa le multumim pentru toate cate ne-au dat, nu doar ca sa le cerem lucruri mai mult sau mai putin folositoare. Ii cinstim pentru viata lor cuvioasa si Ii dam astfel slava Domnului pe care ei L-au slujit cel mai bine. Ai vazut la TV cata lume a stat in ploaie si in frig 10-15 ore la coada la moaste? crezi ca oamenii aia nu aveau ce face acasa? Au vrut si ei sa isi aduca micul omagiu Sfintei, sa faca o jertfa pentru ea.
Noi vorbim aici, iti recomandam ce sa citesti pentru a-ti intari cunostintele si pentru a sti cum sa te aperi de atacurile sectare, dar sa stii ca adevarata credinta se traieste. |
Sfintii sunt acele persoane care pe pamânt s-au ostenit si s-au straduit sa câstige împaratia cereasca, trecând în viata de dincolo "întrarmati cu credinta si nadejdea în Dumnezeu, încalziti de focul dragostei si învesmântati cu podoaba faptelor bune", "persoane care au atins cele mai înalte culmi de traire crestina si de desavârsire morala… luceferi mult luminosi ai crestinatatii, mostenitori ai împaratiei ceresti, locuitori ai raiului, flori nevestejite ale Bisericii lui Hristos” .
Sfintii sunt aceia care fac legatura între cer si pamânt, între Dumnezeu si credinciosi. Ei "se alatura îngerilor pentru ridicarea imnelor de slava Sfintei Treimi, ei sunt de fata la înfricosata si fara de sânge jertfa a Sfintei Împartasanii”. Îngerii si sfintii împreuna constituie "Biserica Cereasca” triumfatoare, al carei cap este Hristos. Sfinții s-au distins printr-o viață curată și cu adevărat creștină, au suferit pentru credința în Hristos, au avut merite deosebite în propovăduirea Cuvântului lui Dumnezeu și în organizarea Bisericii. ps: Sfintii Parinti sunt modele de urmat in viata noastra...sunt daruri de la Dumnezeu pentru a nu ne pierde credinta...Sfintii sunt candele ce ard neincetat si tin vie credinta |
Ieri,pe cand ascultam Acatistul Sf.Parascheva am citit mai multe despre desfasurarea procesiunii de la Iasi si amintindu-mi de vremurile cand cadeam in genunchi sa ma rugam in fata moastelor unor Sfintii din tara,mi-am pus intrebarea pt prima data daca este normal sa veneram intr-atat niste oseminte,ramasite umane??
Pana la urma,ne inchinam lor...facem cruce,le sarutam sau cadem in genunchi in fata lor... Pe de o parte ar fi normal,pt ca ei Sfintii au fost situati duhovniceste acolo unde noi doar nadajduim,speram sau cateodata chiar nu putem cuprinde cu mintea noastra limitata sacrificiile supraomenesti de care ei au fost in stare!In plus,datorita faptului ca au fost oameni ca si noi sunt mai apropiati de natura noastra si cred ca sunt cei mai buni mijlocitori pt noi... Si totusi,exista aceasta rezerva in folosirea tuturor protocoalelor (aceleasi)pe acre le folosim si pt.Dumnezeu. Adica daca te duci in vizita in castelul unui imparat se presupune ca lui ii vei arata cea mai mare onoare si nu vei cadea in genunchi in fata tuturor slujitorilor lui,indiferent de rang. Imi pare rau ca nu-mi amintesc decat vag despre ingenunchierea unui personaj biblic in fata unui inger in care exista urmatoarea replica"scoala-te frate si nu-mi ingenunchea mie ca si eu sunt slujitor ca si tine!" In fine,aceste intrebari apar dintr-o insuficienta cunoastere asa ca personal ii rog pe cei mai"avansati"sa ne indrume. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Am sa enunt ce inseamna inchinarea pentru mine: Inchinarea inseamna cantec. E acel cant care constituie un mijloc de a comunica lui Dumnezeu sentimentele tale. Inchinarea inseamna rugaciune. Aceea rugaciune prin care ne exprimam recunostinta si admiratia inaintea Celui Necuprins. Inchinarea inseamna darnicie. A te darui pe tine si a darui ceea ce ai pentru gloria lui Dumnezeu si binele semenilor. Inchinarea inaintea adevaratului Dumnezeu este scopul cel mai inalt al existentei crestinului. Este un mod de viata in care, prin cuvintele, actiunile si atitudinile lui, crestinul il slaveste pe Dumnezeu. |
Citat:
Eeiiii da,acest scenariu are intr-adevar sens... Cred ca am inteles. Problema mea nu este una de mandrie,eu as ingenunchea si in fata unei pietre sau al unui tufis,chiar si scarile din fata bisericii sau gradina bisericii imi par sacre...imi puneam doar intrebarea daca nu Il maniem pe Dumnezeu in acest fel,inchinandu-ne diverselor simboluri?(aici moastele) |
Citat:
|
Pentru Yasmina
CINSTIREA SFINTILOR
Domnul Hristos s-a intrupat, ne-a invatat si s-a jertfit pentru noi, spre a ne izbavi de pacat. Insa, pentru ca mantuirea noastra sa fie asigurata si dupa plecarea Sa dintre noi, prin Inaltarea la cer, El a infiintat Biserica Sa (Matei XVI, 18; Fapte XX, 28) spre a ne distribui prin ea harul mantuitor. Din Biserica fac parte toti cei care cred si se boteaza in El si-l urmeza dreapta credinta. Mantuitorul continua sa conduca Biserica in chip nevazut, pentru ce El este capul ei (Efeseni I, 22-23; Coloseni I, 18), iar crestinii madularele trupului Lui. Acestia stau intr-o strinsa legatura cu Mintitorul, cit si intre ei. Caci toti crestinii care formeza Biserica stau intr-o strinsa legatura nu numai intre ei, cei vii, ci si cu cei morti. Toti formeza o comuniune vie ca un organism (Romani XIV, 8-9) si toti se ajuta intre ei. Chiar cei vii (biserica luptatoare) comunica si se ajuta cu cei morti (biserica triumfatoare) prin rugaciune. Cei vii se roaga pentru iertarea pacatelor celor morti, iar cei morti, cei bine placuti lui Dumnezeu - sfintii -se roaga, mijlocesc la Mantuitorul pentru cei vii. Din aceasta strinsa comuniune intre biserica luptatoare si cea triumfatoare si intre capul ei (Mantuitorul Hristos) avem cinstirea sfintilor. Sfintii sint acei oameni alesi si bineplacuti lui Dumnezeu pentru ca s-au consacrat intru totul slujirii Lui. La inceput, in Noul Testament, toti cei botezati in Hristos, toti crestinii erau numit sfinti. Mai tirziu, denumirea de sfint s-a restrins numai la martiri intii, apoi a trecut la apostoli, prooroci, cuviosi, mari invatatori. Totusi un numar restrins ce au dus o viata virtuoasa si de desavirsire aproape de mucenicie erau socotiti sfinti. Din motivele aratate, crestinii ii cinstesc pe sfinti si le inalta rugaciuni. Insa, inchinarea, rugaciunea, are doua forme: a) inchinarea sau rugaciunea catre Dumnezeu: <<Domnului Dumnezeului tau sa te inchini>> (Matei IV, 10); este o inchinare desavirsita, absoluta (latrie) si b) inchinarea sau cinstirea sfintilor este o inchinare relativa pe care o adresam sfintilor numita dulie, pentru ca ei sint fiinte marginite ca si noi. Gestul este acelasi: cind ne inchinam lui Dumnezeu si cind ne rugam sfintilor, dar sentimentul interior este altul. Si Mantuitorul Hristos a facut deosebire intre inchinarea la Dumnezeu (Ioan IV, 21) si inchinarea marginita - care I s-a adus imparatului de catre datornicul caruia I se iertase datoria (Matei XVIII, 26). In Biserica, noi cinstim pe sfinti pentru ca acestia au colaborat cu Dumnezeu prin harul Lui si s-au invrednicit de o viata virtuoasa. Cinstind pe sfinti, cinstim indirect pe Dumnezeu: <<Cine va primeste pe voi, pe Mine Ma primeste si cine Ma primeste pe Mine, primeste pe Cel Care M-a trimis pe Mine>> (Matei X, 40). Sfintii sint numiti prieteni ai lui Dumnezeu <<Voi sunteti prietenii Mei, daca faceti ceea ce va poruncesc>> (Ioan XV, 14; Iacov II, 23), si casnicii Lui: <<Deci dar nu mai sunteti straini si locuitori vremelnici, ci sinteti impreuna cu sfintii si casnici ai lui Dumnezeu>> (Efeseni II, 19); sint numiti judecatori ai lumii: <<Oare nu stiti ca sfintii vor judeca lumea?>> (I Corinteni VI, 2); si in alt loc: <<Adevarat zic voua ca voi cei care Mi-ati urmat Mie, la nasterea din nou a lumii cind Fiul Omului va sedea pe tronul slavei Sale, veti sedea si voi pe douasprezece tronuri, judecind cele douasprezece seminitii ale lui Israel>> (Matei XIX, 28). In al doilea rind, cinstim pe sfinti si-I invocam in rugaciunile noastre spre a ruga pe Domnul Hristos pentru pacatele si necazurile noastre. O facem aceasta pentru ca ei inca in viata fiind s-au rugat pentru semenii lor. Astfel, Sfintul Pavel, in multe din epistolele sale marturiseste ca se roaga pentru crestinii din comunitatile infiintate de el: <<Caci totdeauna, spunea el, in toate rugaciunile mele, ma rog pentru voi toti cu bucurie>> (Filipeni I, 4; I Tesaloniceni I, 2-3; II Tesaloniceni I, 11; II Tesaloniceni I, 11; II Timotei I, 3). Sfintii pot sa raspunda rugaciunilor noastre, caci inca din aceasta viata stiau gindurile si nevoile oamenilor si faceau minuni pentru a-I ajuta. Sfintul Petru si Pavel au savirsit astfel de minuni, inviind chiar pe unii morti. Sfintul Petru a pedepsit pe Anania si Safira, pentru ginduri mincinoase (Fapte V, 2-11), a inviat pe Tavita (Fapte IX, 40). Iar Sfintul Pavel a inviat pe Eutihie (Fapte XX, 9-11). Sfintii, dupa moarte duc o viata constienta si chiar de acolo cunosc nevoile si necazurile noastre. Avraam, din pilda bogatului nemilostiv si a saracului Lazar, stia ca fratii bogatului aveau datoria sa asculte pe Moise si pe prooroci si ca nu se vor schimba chiar la invierea unui mort: <<Daca nu asculta de Moise si de prooroci, nu vor crede nici daca ar invia cineva din morti>> (Luca XVI, 31). Viata sfintilor, dupa moarte este asemanatoare cu cea a ingerilor (Luca XX, 36), ca si dragostea lor pentru semeni: <<Zic voua, asa se face bucurie ingerilor lui Dumnezeu pentru un pacatos care se pocaieste>> (Luca XV, 10). De asemenea, ei au posibilitatea de a mijloci pentru noi la Dumnezeu pentru mantuirea noastra, iar Parintele ceresc primeste rugaciunile lor. <<Si cand a luat cartea, cele patru fiinte si cei douazeci si patru de batrini au cazut inaintatea mielului, avand fiecare alauta si cupe de aur, pline cu tamiie, care sint rugaciunile sfintilor>> (Apocalipsa V, 8; VIII, 3-4) <<va rugati unul pentru altul, ca sa va vindecati, ca mult poate rugaciunea staruitoare a dreptului>>(Iacov V, 16). Sfintul Petru a fagaduit crestinilor ca dupa plecarea sa dintre ei se va ruga pentru ei: <<Fiindca stiu ca degraba voi lepada cortul acesta... dar ma voi nevoi ca sa puteti in orice timp, dupa plecarea mea, sa tineti minte aceste lucruri>> (II Petru I, 14-15). De altfel si in Vechiul Testament sint cazuri unde cei drepti intervin la Dumnezeu, rugindu-se pentru necazurile semenilor lor. Astfel Avraam se roaga la Dumnezeu si vindeca pe Abimelec si sotia lui si roabele lui (Facere XX, 17-18). De asemenea si dreptii si profetii adormiti ai Vechiului Testament se roaga pentru semeni. Este cazul arhiereului Onia si profetului Ieremia care se roaga pentru poporul lui Israel si sfinta lor cetate, Ierusalim (II Macabei XV, 14-15). Sfintii sint cinstiti si pentru faptul ca ei servesc ca exemple de viata crestinilor de totdeauna: <<Aduceti-va aminte de mai-marii vostri, care v-au grait voua cuvintul lui Dumnezeu; priviti cu luare aminte cum si-au incheiat viata si le urmati credinta>> (Evrei XIII, 7). Pentru toate motivele aratate, Biserica cinsteste pe sfinti. De altfel, ei au fost cinstiti atit in Vechiul Testament, cit si in Noul Testament. Astfel, Iosua s-a prosternat in fata ingerului Domnului (Iosua V, 14-15); Ilie si Elisei au fost venerati (III Regi XVIII, 7; IV Regi IV, 37). De asemenea, Sfintul Pavel a fost cinstit de temnicerul din Filipi (Fapte XVI, 29). Deci si in Vechiul si in Noul Testament avem cazuri concrete de cinstire a sfintilor, desi abia in Noul Testament avem cazuri de adevarati sfinti, iar Mantuitorul Hristos ne arata ca ei trebuie cinstiti (Matei X, 40). Biserica, precum s-a amintit, dintru inceputurile ei a cinstit pe sfinti si I-a invocat in rugaciunile ei, I-a sarbatorit si pomenit prin laude si cintari proslavindu-le virtutiile si dindu-I de exemplu spre urmare crestinilor. Toti Sfintii Parinti, incepind cu Sfintul Iustin Martirul si Atenagora, Sfintul Vasile cel Mare si Ioan Gura de Aur, Sfintul Ambrozie si Sfintul Ioan Damaschin impreuna cu toata traditia bisericeasca arata temeinicia cinstirii sfintilor. Ea a fost confirmata si de sinoadele: al saptelea ecumenic (787) ca si de sinoadele Bisericii ortodoxe de la Iasi (1642) si de la Ierusalim (1672). Totusi, sint unii crestini care nu sint de acord cu cinstirea sau cultul sfintilor. Ei afirma ca inaltind rugaciuni catre sfinti, calcam porunca I-a din Decalog, care spune: <<Sa nu ai alti dumnezei afara de Mine>> (Iesire XX, 3; Matei IV, 10). Insa, am amintit, Biserica si crestinii luminati fac deosebire intre inchinarea la Dumnezeu, numita latrie, inchinare absoluta si cinstirea sfintilor, inchinare relativa, ca unor fiinte omenesti, ca niste creaturi ale lui Dumnezeu si alesi ai Sai. Ei socotesc pe singurul Dumnezeu ca Parinte si Tata al tuturor, iar pe sfinti ca prieteni ai Lui, cinstindu-I ca atare si scotind ca inaltind rugaciune catre ei, cinstesc pe Dumnezeu. Nimeni dintre crestini nu confunda pe sfinti sau ingeri cu Dumnezeu, asa cum erau socotiti idolii. |
Se mai spune tot de acei crestini, zelosi pentru adorarea singurului Dumnezeu, ca rugaciunile noastre adresate sfintilor pentru mijlocire catre Dumnezeu sint ineficiente, nu pot sa aiba rezultat, pentru ca sint gresit adresate. Sfintii nu au puterea de a mijloci pentru oameni la Dumnezeu, caci acest rol ii are singur Domnul Hristos. Astfel, Scriptura spune: <<Caci unul este Dumnezeu, unul este si Mijlocitorul intre Dumnezeu si oameni: Omul Hristos Iisus>> (I Timotei II, 5; Ioan II, 1; sau Romani VIII, 34): <<Cine este Cel care osindeste? Hristos, Cel care a murit si mai ales Cel care a inviat, care este de-a drepta lui Dumnezeu, care se si roaga pentru noi!>>.
Raspunsul la aceasta intimpinare il gasim tot in Sfinta Scriptura exact la acelasi capitol din aceeasi epistola a Sfintului Pave, I Timotei: <<Va indemn, deci, ianinte de toate, sa faceti cereri, rugaciuni, mijlociri pentru toti oamenii>> (I Timotei II, 1). Aceste cuvinte sint adresate crestinilor. Deci si ei pot face rugaciuni, care sint mijlociri catre Dumnezeu. Mijlocirea este de doua feluri: mijlocirea catre Dumnezeu adusa Mantuitorul care prin jertfa Sa ne-a impacat cu Dumnezeu, numita mantuire obiectiva, adusa pentru toti oamenii; si insusirea meritelor mantuitoare de catre fiecare individ in parte, prin credinta, evlavie si fapte bune, numita mantuire subiectiva. Ea se insuseste prin botez si efort personal Mantuirea obiectiva a efectuat-o numai Mantuitorul; in mantuirea subiectiva noi cerem ajutor sfintilor sa ne ajute prin rugaciunile lor catre Dumnezeu. Despre aceasta ne spune si Sfintul Iacov: <<Rugati-va unul pentru altul, ca sa va vindecati, ca mult poate rugaciunea staruitoare a dreptului>> (Iacov V, 16). Apostolii se rugau si mijloceau totdeuna pentru credinciosi: <<Pentru aceasta ne rugam pururea pentru voi...>> (II Tisaloniceni 1, 11; Filipeni I, 3-4; Fapte VII, 59-60). Chiar si in Vechiul Testament se mijlocea pentru semeni de catre cei drepti: Avraam s-a rugat pentru Abimelech (Facere XX, 17). Moise pentru popor (Iesire XXXXII, 11). Deci, pentru mantuirea subiectiva pentru ajutor in desavirsirea noastra personala si a semenilor nostri, cerem mijlocirea sfintilor. Tot despre aceasta mijlocire a sfintilor catre Dumnezeu se mai adauga ca sfintii nu fac mijlociri catre Parintele ceresc, caci nu vor. Dovada avem pe Avraam, din pilda bogatului nemilostiv si a saracului Lazar (Luca XVI, 25-31), care a refuzat sa ajute pe bogat si sa-l miluiasca pe el, iar daca nu sa-l trimita pe saracul Lazar la fratii lui pentru a se indrepta, amintindu-le chinurile bogatului. Trebuie insa sa amintim ca sfintii nu pot totdeauna sa intervina la Dumnezeu pentru toate pacatele noastre. Exista pacate grele, pacate de moarte pentru care sfintii nu pot mijloci la Dumnezeu. <<Daca vede cineva pe fratele sau pacatuind - pacat nu de moarte - sa se roage si Dumnezeu va da viata acelui frate>>. Este <<pacat de moarte>>, nu zic sa se roage pentru asa pacat>> (I Ioan V, 16). Aceste pacate de moarte sint mari nelegiuiri sau impietriri de inimi. Si Mantuitorul a spus in aceasta privinta: <<De aceea, va zic voua: orice hula se va ierta oamenilor, dar hula impotriva Duhului Sfint nu se va ierta ... nici in veacul acesta, nici in cel ce va sa fie>> (Matei XII, 31-32). Bogatul nemilostiv savirseste desigur, unul din aceste pacate grave, din care cauza Avraam nu a putut interveni la Dumnezeu pentru el. Noi nu putem sti, nu putem descifra ce fel de pacate au savirsit semenii nostri. De aceea, datori sintem sa intervenim la sfinti totdeauna pentru aproapele nostru, urmind ca ei sa intervina la Dumnezeu sau sa nu intervina, dupa caz. In continuare, ni se mai imputa de anumiti crestini, ca noi pacatuim cerind mijlocirea sfintilor la Dumnezeu, ei fiind oameni ca si noi. Acesta o afirma Profetul Ieremia: <<Asa zice Domnul: Blestemat sa fie omul care se increde in om si isi face sprijin din trup omenesc si a carui inima se departeaza de Dumnezeu>> (Ieremia XVII, 5). Sau, precum spune Psalmistul: <<Nu va incredeti in cei puternici, in fiii oamenilor, in care nu este izbavire>> (Ps. CXLV, 3; CXVII, 8-9). In aceste afirmatii ale Profetului Ieremia si ale Psalmistului este clar ca se vorbeste despre acei care uitind pe Dumnezeu isi pun toata nadejdea numai in domnii si tapinitorii pamintesti. Insa, crestinii care cheama in ajutor pe sfinti nu uita de Dumnezeu. Caci noi rugam pe sfinti sa intervina la Dumnezeu. Noi spunem, de exemplu: <<Sfinte, Nicolae, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi>>. Deci, in ultima instanta, rugam tot pe Dumnezeu, dar prin sfinti. Prin inchinarea catre sfinti, ni se mai imputa, ca noi micsoram si injosim pe Dumnezeu. Caci El a spus prin prooroc: <<Eu sint Domnul si acesta este numele Meu. Nu voi da nimanui slava Mea si nici chipurilor cioplite cinstirea Mea>> (Isaia XLII, 8). Dar se vede din citatul profetului Isaia ca aici este vorba despre interzicerea inchiarii la idoli. Despre sfintii Sai, Dumnezeu spune ca slava Sa, El o da lor: <<Si slava pe care Tu Mi-ai dat-o le-am dat-o lor>> (Ioan XVII, 22). Prin rugaciuni catre sfinti nu micsoram salva lui Dumnezeu, ci o preamarim. Se mai afirma ca este imposibil de a sti pina la judecata generala, cine este sfint si merita o atare cinstire dinte muritori si deci nu I se poate nimanui adresa cereri si rugaciuni. Dar si aceasta motivare este falsa. Domnul Hristos, fiind pe pamint a promis Apostolilor Sai ca se vor bucura de o cinste deosebita. Cind Fiul Omului va sedea pe tronul slavei Sale veti sedea si voi pe douasprezece tronuri, judecind pe cele douasprezece semintii ale lui Israel>> (Matei XIX, 26). Deci, vor fi preslaviti, ceea ce ne indreptateste si pe noi sa-I cinstim ca sfinti. Sfintul Apostol Pavel ne aminteste cine va fi cinstit dintre vietuitorii Vechiului Testament, adica acei drepti care: au astupat gurile leilor, au stins puterea focului, s-au facut puternici in razboaie, au inviat mortii, au fost ucisi cu pietre (etc.) (Evrei XI, 33-35), evident prin credinta in Dumnezeu si pentru aceasta credinta. Tot pentru acelasi motiv si dupa aceleasi criterii sint cinstiti si recrutati sfintii in Noul Testament. Adica pentru minunile savirsite in viata, pentru viata virtuoasa, pentru credinta sau martiriu pentru credinta toate au fost socotite de Biserca de atunci si de mai tirziu drept criterii de canonizare a sfintilor. In acest sens Biserica ce este calauzita de Duhul Sfint, a fost totdeauna foarte vigilenta si este ascultata de credinciosi pentru alegerea sa justa. Asadar, se poate sti cine poate fi socotit sfint si deci poate primi aceasta cinstire si lauda. In sfirsit, se mai spune ca in general, cinstirea sfintilor si a ingerilor constituie o greseala, caci in diferite locuri din Sf. Scriptura sa arata ca ei insisi au oprit pe oameni sa faca aceasta. Astfel Sfintul Petru a oprit pe Corneliu sutasul sa I se inchine: <<Si cind a fost sa intre Petru, Corneliu, intimpinindu-I I s-a inchinat, cazind la picioarele lui. Iar Petru l-a ridicat, zicindu-I: <<Scoala-te, si eu sunt om>> (Fapte X, 26). Sfintul Pavel a oprit pe locuitorii din Listra sa-I aduca jertfa (Fapte XIV, 13-15), iar in Apocalipsa ingerul care I-a facut descoperirea Sfintului Ioan, nu I-a dat voie sa I se inchine: <<Si am cazut inaintea picioarelor lui, ca sa ma inchin lui. Iar el mi-a zis: Vezi sa nu faci aceasta! Sint impreuna-slujitor cu tine si cu fratii tati, care au marturia lui Iisus. Lui Dumnezeu inchina-te, caci marturia lui Iisus este Duhul proorociei>> (Apocalipsa XIX, 10; XXII, 8-9). Insa, Sfintul Petru si Sfintul Pavel au respins inchinarea oamenilor sau sa li se aduca jertfa, pentru ca atit Corneliu, cit si locuitorii din Listra ii socoteau zei. Contextul in legatura cu Sfintul Pavel este clar: <<...zeii, asemanindu-se oamenilor, s-au coborit la noi. Si numeau pe Varna, Zeus, iar pe Pavel, Hermes...>> (Fapte XIV, 11-12). In citatele din Apocalipsa ingerul respinge inchinarea Sfintului Ioan, caci acesta fiind in duh, in extaz, avind viziune era egal cu ingerul. Mai mult, Dumnezeu fiind de fata, ingerul refuza inchinarea Sfintului Ioan, care trebuia sa-si indrepte toata atentia spre Dumenzeu si nu spre inger, care era slujitorul lui Dumnezeu. De aceea, cinstirea sfintilor practicata de Biserica Ortodoxa dintru inceput, bazata pe Sfinta Scriptura si traditia bisericeasca - care n-a fost amintita aici, din motive de metoda - este indreptatita. Pr. Prof. C. Ioan, "Indrumator pastoral", Arhiepiscopia Bucurestilor, 1981, pag. 69-73. BIBLIOGRAFIE SELECTIVA 1. Prof. Teodor Popescu, Doctrina Bisericii Ortodoxe despre cultul sfintilor, <<Studii teologice>>, nr. 5-6, mai - iunie, 1951. 2. Pr. Gh. Iordachescu, Sfintii, ca obiect al cultului crestin-ortodox, in <<Studii teologice>>, nr. 9-10, 1958. 3. Pr. Al. N. Constantinescu, Despre adorarea lui Dumnezeu, venerarea si invocare ingerilor si sfintilor, in <<Glasul Biserici>, nr. 9-10, 1974. 4. Pr. Al. N. Constantinescu, Invatatura Bisericii ortodoxe despre sfinti, in <<Glasul Bisericii>>, nr. 4-5, 1954. 5. Pr. D. Belu, Cinstirea sfintilor, in <<Mitropolia Moldovei>>, nr. 1-2, 1970. 6. Pr. Victor Moise, Cultul sfintilor, in <<Mitropolia Moldovei>>, nr. 7-8, 1974. http://www.biserica.ch/docs/Invatatu..._sfintilor.htm |
multumesc lui glykys,anna21 si lui mihnea dragomir.
|
Pentru Yasmina
Iti recomand sa citesti vol. 13 din "Ne vorbeste par. Cleopa" (se gaseste online), in care povesteste despre minunile necontenite care se savarsesc prin moastele sfintilor Nicolae si Spiridon (pp. 28-44), cum se toceste in fiecare an incaltamintea din picioarele neputrezite ale Sf. Spiridon, modul minunat in care au iesit la suprafata moastele unui sfant necunoscut de la Neamt (p. 95 scl.), cum parintele Cleopa si fratii lui au gasit in pustie un sihastru care purta mereu dupa el capul neputrezit al unui pustnic mort care i-a aratat locul unde era trupul sau.
Si moastele Sfintei Parascheva au fost descoperite in mod miraculos: "Multă vreme după aceasta a trecut cineva, rău cheltuind viața și obșteasca datorie împlinind, a fost îngropat aproape de Cuviasa; dar ea n-a vrut a-l suferi, prea viteaza; ci oarecăruia din bărbații sfinți arătîndu-i-se în vis i-a zis: "Ridică trupul acesta și-l îndepărtează că roabă a lui Hristos fiind, nu pot suferi întunericul și necurăția". Însă zăbovind acel dumnezeiesc bărbat, divina arătare a cuvioasei socotind-o vedere obișnuită sau vis normal, a doua și a treia oară iarăși sfînta l-a strigat și cumplit l-a îngrozit. După ce călugărul și-a venit în sine, cum se cuvine, și după porunca sfintei, care îi arată cu degetul locul, degrabă s-a sculat și cu sîrguință a descoperit poporului vedenia de acolo, către care cu toții alergînd ca la o visterie foarte înavuțită au săpat pămîntul. Iar după ce s-a apropiat de sicriu, se umplea de mireasmă, și acel trup sfînt al Cuvioasei aflîndu-l întreg cu totul păzit, cu mîini cucernice l-au adus în biserica Sfinților Apostoli, umplînd aerul de miresme și tămîieri și cîntînd dumnezeiești psalmi. Însă cîte minuni a săvîrșit Dumnezeul minunilor prin ea, după așezarea moaștelor ei aici, și pînă acum săvîrșește, cu neputință este în scris a le da; căci covîrșesc, ca să zicem așa, și numărul stelelor și nisipul mării. De vreme ce vindecă șchiopi, surzi, ciungi, ologi și tot felul de boli, încă și cele atingătoare de moarte; și în scurt a zice, depărtează toată neputința nevindecată, numai cu atingerea raclei, care nu încetează, nici nu va înceta să verse tămăduiri, cu harul lui Iisus Hristos, Celui ce a preamărit-o." http://www.sfantaparascheva.com/viata.php Despre minunile savarsite prin intermdiul moastelor sfintilor sunt foarte multe marturii. Ne trebuie insa credinta, in ultima instanta, sa putem accepta asa ceva. |
Citat:
Fata de niste ramasite obisnuite sfintele moaste au caracteristici specifice, dupa care se si recunosc ca sunt sfinte moaste. Nu orice ramasite umane sunt numite sfinte moaste, unii sfinti nu au sfinte moaste. Sfintele moaste sunt usoare, au o culoare galben aurie pana la brun inchis si au un miros asemanator mirului. In plus fac si minuni. Astfel de sfinte moaste exista doar la sfintii din primul mileniu si apoi doar in ortodoxie. In legatura cu inchinarea, oamenii se inchinau spunand ca de exemplul ingerul ar fi divinitatea. Idolatria de care vorbesc neoprotestantii e altceva decat inchinarea la icoane si sfinti, insemna ca acel obiect e divinitatea. Noi nu credem ca icoana sau sfantul este Dumnezeu. |
Despre cinstirea moastelor
http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ste-69169.html
http://www.crestinortodox.ro/dogmati...rii-69054.html - din care selectez: Cinstirea adusa sfintilor, in raport cu inchinarea adusa lui Dumnezeu, este numai relativa si plina de evlavie. Biserica nu aduce pentru sfinti jertfa si nici nu le acorda inchinare dumnezeiasca, ci un cult de iubire si respect ca unora ce sunt daruiti de Dumnezeu cu fericirea de a fi slujitori si casnici ai Sai. In schimb, insa, considera osemintele lor un altar de jertfa. Nu fara o profunda semnificatie, in Biserica primara, Sfanta Liturghie era savarsita pe mormintele martirilor, iar in continuare, aceasta dumnezeiasca slujba nu se poate oficia fara antimisul in care se gasesc parti din sfintele moaste. "Daca Hristos intr-adevar se poate vedea si pipai undeva in lumea aceasta in carne si oase, apoi aceasta se poate in sfintele moaste", zice Nicolae Cabasila. "La urma urmei, aceste moaste sunt biserica adevarata si altarul cel adevarat, zidirea nu-I decat o imitare" (Despre viata in Hristos, Sibiu, 1940, p. 131). In cinstirea sfintelor moaste, la altar avem cea mai evidenta si sigura dovada ca Biserica Ortodoxa nu a confundat niciodata slujirea si adorarea cuvenita lui Dumnezeu, cu cinstirea pe care ea o acorda sfintilor, tocmai pentru ca le-a trait pe amindoua intr-o legatura organica. Cinstirea sfintilor este expresia graitoare a unitatii de traire a Bisericii luptatoare cu ce triumfatoare, care impreuna formeaza un singur "trup" al carui cap este Hristos si a carei viata este Sfintul Duh. Prezenta si lucrarea Duhului se descopera in bogatia de minuni care izvorasc din viata tainica a sfintelor moaste si constituie temeiul inchinarii noastre inaintea lor. si http://www.resurse-ortodoxe.ro/carti...moastelor-lor/ |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
A ingenunchea in fata cuiva e semn de smerenie.Dar astazi a cere asa ceva cuiva e lucru foarte greu. nu mai vrem sa ne smerim.
Sfintii sunt prietenii lui Dumnezeu. daca cel Atotputernic ii cinsteste, prin faptul ca le-a daruit raiul si le-a incredintat judecarea lumii:"oare nu stiati ca sfintii vor judeca lumea?"(I Corinteni 6,2) oare nu e un argument suficient sa ii cinstim? Dar noi ii contestam. Pe cei pe care Domnul i-a marit noi ii micsoram, Pe cei pe care Domnul i-a cinstit noi nu-i cinstim. Fratilor, daca ati cunoaste puterea sfintilor si ajutorul pe care ni-l dau! Nu ati mai pune problema asa. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 07:48:12. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.