![]() |
Ortodoxia si Ispasirea
Care e invatatura Ortodoxa cu privire la caracterul Jertfei lui Hristos pe cruce.Am inteles ca nu suntem de acord cu Ispasirea Penala sau Substitutionara?Atunci?
|
„să descoperim că ideea de dăruire, care are la baza ei dragostea atotprisositoare §i atotdăruitoare, își urcă originile ei dincolo de om, în dumnezeire, în viața lăuntrică a Prea Sfintei Treimi, în raporturile dintre cele trei Ipostasuri ale uneia și aceleiași Ființe și se manifestă din plin în raporturile externe ale Dumnezeirii. Intrucît din dragoste a creat Dumnezeu lumea și pe om, făcîndu-1 pe acesta stăpînul făpturii, tot din dragoste, după căderea omului în păcat, a trimis pe Fiul Său în lume «să răscumpere pe cei de sub Lege, ca să primim înfierea», căci «atît de mult a iubit Dumnezeu lumea, încît a dat pe Fiul Său cel Unul-Născut».
Dragostea aceasta atotprisositoare și atotdăruitoare a constituit esența Revelației Fiului lui Dumnezeu întrupat și ea a constituit și temelia pe care s-a ridicat Crucea răstignirii și a răscumpărării. Acesta este sensul adevărat al răscumpărării ca jertfă: dăruirea totală, necondiționată din dragoste pentru reintegrarea lumii în dragoste. Căci «mai mare dragoste decît aceasta nimeni nu are, ca să-și pună cineva viața sa pentru semenii săi» (loan XV, 13). Ea este măsura reală a jertfei celei adevărate. Orice idee de satisfacție sau de expiere se estompează în fața ideii celei mari a dăruirii totale și necondiționate. Și această dăruire, la nivelul tensiunii ei adevărate, însuflețește și reglementează atît raporturile dintre Dum-nezeu și om, cît și pe cele dintre om și Dumnezeu, și dintre om și aproapele. Porunca cea nouă dată de Mîntuitorul lisus Hristos tuturor celor ce vor fi pînă la sfîrșitul veacuŹrilor ucenici și credincioși ai Săi este:^«Să vă iubiți unii pe alții». Măsura acestei iubiri ne-a dat-o însuși Domnul: «PreŹcum Eu v-am iubit pe voi, așa să vă iubiți și voi unul pe alŹtul» (loan Xm, 34-35). Dragostea aceasta constituie seva vieții harice dintre viță și mlădițe. Ea se revelează conștiinŹței «ca o lege veșnică» (leș. XH, 14), străbătînd și susținînd prin autodăruire, prin jertfă, întreaga creație în toate în-cheieturile ei: în naștere, nuntă sau moarte, căci moartea însăși, în înțelesul ei ultim e o jertfa, în salvarea patriei sau în actul creator uman, ca și în fructul care cade, în orice floare pe care o rupem și o oferim, în bobul de gnu strivit și prefăcut în pfine și trup al Domnului, în orice viețuitoaŹre adusă spre a fi sacrificată (Praf. N. Chițescu). Ea face ca toți să fim una. Ea realizează între oa-meni și Părintele ceresc acea unitate indestructibilă care este între Tatăl și Fiul și Sfîntul Duh. ” (părintele Constantin Galeriu - Jertfă și răscumpărare) Tot părintele explica(o să postez linkul la sfârșit) care a fost momentul când Hristos a fost cel mai unit cu Tatăl: atunci când a strigat ”Dumnezeul meu Dumnezeul meu de ce m-ai părăsit ?”. fiindcă atunci dragostea Lui pentru om(ascultarea sa de Tatăl) a asumat complet omul, iar tragedia morții(=despărțirea de Dumnezeu a omului) a fost tragedia Lui. În Biserică a pătruns un duh catolic care ne face să înțelegem eretic jertfa Mântuitorului, și îmi vine greu să cred că acest lucru nu este legat de ceea ce spunea Rafail Noica când sublinia că deși cunoaștem învățătura de credință corectă, înțelegerea noastră este eretică, ca atare ne nevoim eretic și faptele noastre sunt și ele eretice. Nu încerc să tragedizez..Hristos a spus că „porțile iadului nu o vor birui pe dânsa”(Biserica) și sunt convins că atâta timp cât rămânem în Biserică și ne luptăm să facem voia Lui, prin mila lui Dumnezeu ne vom îmbiserici(=vom fi cu adevărat în Biserică, adică în comuniune, în Hristos). o conferință a părintelui Galeriu pe care o recomand cu atât mai mult în lumina celor discutate până acum http://www.youtube.com/watch?v=99_wwVWs7ZU |
Citat:
|
Se pare ca nu ati inteles ce am vrut sa intreb.Sa incerc sa o spun mai pe sleau.. De ce a murit Hristos... care e rolul mortii lui in economia mantuirii... Cum ne-a ajutat moartea Lui?Care este pozitia ortodoxa fata de Ispasirea pacatelor prin moartea lui Hristos?
|
Citat:
După căderea lui Adam, când raiul a fost închis pentru om și un heruvim cu sabie de foc a fost pus să-l păzească (Facerea 3, 24), mai-marele îngerilor căzuți, satana, dimpreună cu hoardele de duhuri stăpânite de el, ”s-a sălășluit în locul dintre pământ și rai, și din ceasul acela și până la jertfa mântuitoare și moartea de viață dătătoare a lui Hristos, acela nu a îngăduit nici măcar unui singur suflet, după ieșirea lui din trup, să treacă pe calea aceea. Porțile raiului au fost închise oamenilor. Atât cei drepți cât și cei păcătoși coborau în iad (după moarte). Porțile veșniciei și calea de netrecut erau deschise (numai) pentru Domnul nostru Iisus Hristos” (Episcopul Ignatie Briancianov, Opere complete, vol. III, pag. 134-135). Biserica (Ortodoxa si nu numai) sarbatoreste in fiecare an Invierea Domnului nostru Iisus Hristos. In iconografie, vedem de atatea ori cum Mantuitorul este reprezentat ca eliberator prin faramarea portilor iadului. Exista tropare si nu putem sa nu ne amintim macar de acesta: "Hristos a inviat din morti, cu moartea pre moarte, calcand, si celor din morminte (mormanturi), viata daruindu-le!" |
Citat:
E interesant de observat că Isus putea foarte bine să-i răscumpere pe oameni cu mult mai puțină suferință decât cea pe care a îndurat-o. Fiind Dumnezeu, cel mai mic chin al Lui ar fi avut o valoare infinită. Era suficient să I se prindă un deget în ușă, iar flagelarea din Pretoriu era arhisuficientă. De ce a făcut El mai mult decât minimul necesar, mergând până la moarte pe Cruce ? Răspunsul la această întrebare e, deja, subiect pentru alt topic. |
Din ce am inteles eu, orice pacat infaptuit( de mine, de tine, stramosesc, cu gand, cu fapta, etc), are drept consecinta moartea. Iadul. Putrefactia. Viermele care nu moare, focul care nu se stinge..Cine a facut/mostenit un pacat, a intrat in aceasta vesnica inchisoare, a mortii. In Vechiul Testament ni se spune ca nu exista izbavire de pacat fara varsare de sange. Nimic, nici post, nici rugaciuni, nici penitente, nici fapte bune, nici bani dati la biserici, nimic nu ma poate scapa din inclestarea mortii, pe mine, care am pacatuit, decat varsarea sangelui meu. Prin pacat, eu m-am dat diavolului, si acesta imi cere sangele. Nimic altceva nu-l potoleste. De aceea, evreii aduceau jertfe de animale. De aceea, Abel a aduc jertfa de fiinte vii.
Ce a insemnat pentru om jertfa lui Hristos? Totul. Iesirea mea si a ta din iad, din moarte, din frica, din vinovatie, din condamnare, din neputinta, din despartirea de Dumnezeu, Singura Sursa a vietii, a binelui...Oricine crede si primeste jertfa Mantuitorului, are un nou inceput. Curat. Proaspat. Cu Dumnezeu. Oricine crede si primeste ce a facut El, Hristosul, a trecut din moarte la viata, ne spune sf.ap Ioan. Pentru pacatele mele, eu trebuia sa mor. Salvarea mea a fost ca Hristos, Mantuitorul meu, s-a interpus intre mine si unealta mortii. Si pedeapsa pe care o meritam eu, a luat-o El. Ca eu (si tu, si oricine crede in El), sa aiba o noua sansa. La viata. Adevarata viata. Si asta, pentru ca ma iubeste. Pentru ca te iubeste. Ne-a iubit destul, incat sa moara in locul nostru. Pentru ca dorea sa fie cu noi, in vesnicie, a platit pretul mortii, ca noi sa putem trai. Crucea pe care Hristos si-a dat viata...pentru om..cred ca este o taina atat de mareata, incat cine o intelege, si o primeste, nu va mai fi niciodata acelasi... Il rog pe El, Dumnezeu, Adevarul, Autorul vietii, Dragostea Insasi, si Tatal nostru, sa ne miluiasca, si pe tine, si pe mine, si pe oricine isi doreste cu adevarat, cu dreapta intelegere a crucii, si a jertfei Mantuitorului. |
Citat:
Nu putem pune noi limite sau stabili etape in cazul dragostei dumnezeiesti, dar intuim intensitatea ei, dupa masura chenozei Sale. Atat de mult ne-a iubit si ne iubeste, pe cat de mult S-a pogorat si Se pogoara, pentru ca pe noi sa ne inalte intru Imparatia Sa. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ca si pe topicul cu "kilogramele de aur", am trista parere ca unii tin cu tot dinadinsul sa provoace discordie si neintelegeri. Poate e mai bine sa nu dam prea mare atentie acestor provocari si sa fim mai retinuti cu cei care par sa vina din "alta lume"...
|
nu mai raspunde nimeni la subiectul asta?
|
VladCat costel Marius22
VladCat , costel si Marius22 recitind replicile voastre pot zice ca sunt la subiect.Spuneti ca moartea lui Iisus a insemnat daruire?Cum explicati sintagme precum 'fiul omului a venit sa-si dea viata rascumparare pentru multi' 'Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatul lumii' 'avem dreptatea lui Dumnezeu in Iisus Hristos' 'Pastorul isi pune viata pentru oile Sale' 'strapuns pentru pacatele noastre si zdrobit pentru faradelegile noastre prin ranile lui noi toti ne-am tamaduit' , 'fiecare umblam ca niste oi fara pastor iar Domnul a facut sa cada vina noastra asupra Lui' , 'L-a facut pe cel ce nu era pacatos, pacat pentru noi' ?
|
Citat:
Avem de toate. Putina bunavointa de ar fi in noi, putin ragaz, o clipa de oprire din iuresul nebunesc al vietii de impresii, excitatii, suturi si frustrari in care ne lasam prinsi... Cand mintea se linisteste putin, cand inima incepe sa bata mai cald, mai rar, atunci unele intrebari cad singure, precum frunzele moarte. Si ne miram cum de ne-am putut framanta, atat amar de vreme, cu lucruri care acum, in clipa de fulguranta pace sufleteasca, ni se par aburi ai inchipuirii ratacite. Putin ragaz, o clipa de tras pe dreapta, ma rog Domnului sa ne daruiasca tuturor... O intelegere calma, izvorata din liniste si din har! AMIN+ |
si totusi ... rog useri VladCat, costel si Marius22 sa raspunda si sa scrie in continuare pe acest topic.
|
mesaj sters
|
Ortodoxia nu cunoaste ispasirea in sensul pe care il dam astazi.
Pacatul nu este incalcare de regula, ci boala care impiedica primirea harului. De aceea in ortodoxie nu exista (pana cand s-a preluat lista si denumirea din Biserica Catolica) denumirea de pacate capitale, ci cea de "Duhuri ale rautatii". Hristos prin asumarea fiintei omenesti o vindeca pe aceasta, dandu-ne posibilitatea indumnezeirii. TOT ce s-a instituit (botez, spovedanie, impartasanie, casatorie, etc) s-au constituit ca medicament, ca mediu pentru primirea harului, ca modalitate de a ne elibera. Caci Dumnezeu este eliberator ("Eu sunt Domnul Dumnezeul tau, ce te-am eliberat din pamantul Egiptului"). Esenta mantuirii, a intelegerii a ce inseamna jertfa lui Hristos se afla in slujba Sf Botez, unde ni se spune ca murim impreuna cu Hristos, ca sa si inviem impreuna cu El. Orice jertfa cere Hristos de la noi, nu este ceruta decat cu scopul eliberarii noastre de idolii care au ajuns sa puna stapanire de noi (propriul eu, banii, parerea de sine, mancarea, partile femeiesti, etc, toate ajung idoli pe care ajungem sa ii slujim, care ne dau senzatii de dumnezei, refuzand dumnezeirea cea adevarata) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
A murit ca prin moartea Sa sa dea viata tuturor. Acesta a fost jertfa suprema. In timp ce jertfele VT testament nu erau suficiente pentru mantuire, jertfa Sa, ultima jertfa sangeroasa a sters definitiv (ptr cei care Il accepta pe Hristos bineinteles) pacatul neascultarii omului. |
Ora este GMT +3. Ora este acum 22:39:55. |
Rulează cu: vBulletin Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.