|
#1
|
|||
|
|||
Ortodoxia si Ispasirea
Care e invatatura Ortodoxa cu privire la caracterul Jertfei lui Hristos pe cruce.Am inteles ca nu suntem de acord cu Ispasirea Penala sau Substitutionara?Atunci?
|
#2
|
|||
|
|||
„să descoperim că ideea de dăruire, care are la baza ei dragostea atotprisositoare §i atotdăruitoare, își urcă originile ei dincolo de om, în dumnezeire, în viața lăuntrică a Prea Sfintei Treimi, în raporturile dintre cele trei Ipostasuri ale uneia și aceleiași Ființe și se manifestă din plin în raporturile externe ale Dumnezeirii. Intrucît din dragoste a creat Dumnezeu lumea și pe om, făcîndu-1 pe acesta stăpînul făpturii, tot din dragoste, după căderea omului în păcat, a trimis pe Fiul Său în lume «să răscumpere pe cei de sub Lege, ca să primim înfierea», căci «atît de mult a iubit Dumnezeu lumea, încît a dat pe Fiul Său cel Unul-Născut».
Dragostea aceasta atotprisositoare și atotdăruitoare a constituit esența Revelației Fiului lui Dumnezeu întrupat și ea a constituit și temelia pe care s-a ridicat Crucea răstignirii și a răscumpărării. Acesta este sensul adevărat al răscumpărării ca jertfă: dăruirea totală, necondiționată din dragoste pentru reintegrarea lumii în dragoste. Căci «mai mare dragoste decît aceasta nimeni nu are, ca să-și pună cineva viața sa pentru semenii săi» (loan XV, 13). Ea este măsura reală a jertfei celei adevărate. Orice idee de satisfacție sau de expiere se estompează în fața ideii celei mari a dăruirii totale și necondiționate. Și această dăruire, la nivelul tensiunii ei adevărate, însuflețește și reglementează atît raporturile dintre Dum-nezeu și om, cît și pe cele dintre om și Dumnezeu, și dintre om și aproapele. Porunca cea nouă dată de Mîntuitorul lisus Hristos tuturor celor ce vor fi pînă la sfîrșitul veacuŹrilor ucenici și credincioși ai Săi este:^«Să vă iubiți unii pe alții». Măsura acestei iubiri ne-a dat-o însuși Domnul: «PreŹcum Eu v-am iubit pe voi, așa să vă iubiți și voi unul pe alŹtul» (loan Xm, 34-35). Dragostea aceasta constituie seva vieții harice dintre viță și mlădițe. Ea se revelează conștiinŹței «ca o lege veșnică» (leș. XH, 14), străbătînd și susținînd prin autodăruire, prin jertfă, întreaga creație în toate în-cheieturile ei: în naștere, nuntă sau moarte, căci moartea însăși, în înțelesul ei ultim e o jertfa, în salvarea patriei sau în actul creator uman, ca și în fructul care cade, în orice floare pe care o rupem și o oferim, în bobul de gnu strivit și prefăcut în pfine și trup al Domnului, în orice viețuitoaŹre adusă spre a fi sacrificată (Praf. N. Chițescu). Ea face ca toți să fim una. Ea realizează între oa-meni și Părintele ceresc acea unitate indestructibilă care este între Tatăl și Fiul și Sfîntul Duh. ” (părintele Constantin Galeriu - Jertfă și răscumpărare) Tot părintele explica(o să postez linkul la sfârșit) care a fost momentul când Hristos a fost cel mai unit cu Tatăl: atunci când a strigat ”Dumnezeul meu Dumnezeul meu de ce m-ai părăsit ?”. fiindcă atunci dragostea Lui pentru om(ascultarea sa de Tatăl) a asumat complet omul, iar tragedia morții(=despărțirea de Dumnezeu a omului) a fost tragedia Lui. În Biserică a pătruns un duh catolic care ne face să înțelegem eretic jertfa Mântuitorului, și îmi vine greu să cred că acest lucru nu este legat de ceea ce spunea Rafail Noica când sublinia că deși cunoaștem învățătura de credință corectă, înțelegerea noastră este eretică, ca atare ne nevoim eretic și faptele noastre sunt și ele eretice. Nu încerc să tragedizez..Hristos a spus că „porțile iadului nu o vor birui pe dânsa”(Biserica) și sunt convins că atâta timp cât rămânem în Biserică și ne luptăm să facem voia Lui, prin mila lui Dumnezeu ne vom îmbiserici(=vom fi cu adevărat în Biserică, adică în comuniune, în Hristos). o conferință a părintelui Galeriu pe care o recomand cu atât mai mult în lumina celor discutate până acum http://www.youtube.com/watch?v=99_wwVWs7ZU Last edited by VladCat; 01.11.2011 at 10:23:00. |
#3
|
||||
|
||||
In Ortodoxie, Jertfa lui Hristos este o alta treapta prin care natura umana devine partasa dumnezeiestii firi (II Petru 1,4). Ea nu vorbeste doar de jertfa lui Hristos, vorbeste si de nastere si de invirea si inaltarea Sa. Toate sunt cai prin care natura umana a fost eliberata de pacat. Asa trebuie inteleasa jertfa Mantuitorului ca pe un act deplin de daruire, ca si omul, impartasindu-se de Hristos, sa devina capabil sa se daruiasca deplin lui Dumnezeu.
|
#4
|
|||
|
|||
Se pare ca nu ati inteles ce am vrut sa intreb.Sa incerc sa o spun mai pe sleau.. De ce a murit Hristos... care e rolul mortii lui in economia mantuirii... Cum ne-a ajutat moartea Lui?Care este pozitia ortodoxa fata de Ispasirea pacatelor prin moartea lui Hristos?
|
#5
|
||||
|
||||
Citat:
După căderea lui Adam, când raiul a fost închis pentru om și un heruvim cu sabie de foc a fost pus să-l păzească (Facerea 3, 24), mai-marele îngerilor căzuți, satana, dimpreună cu hoardele de duhuri stăpânite de el, ”s-a sălășluit în locul dintre pământ și rai, și din ceasul acela și până la jertfa mântuitoare și moartea de viață dătătoare a lui Hristos, acela nu a îngăduit nici măcar unui singur suflet, după ieșirea lui din trup, să treacă pe calea aceea. Porțile raiului au fost închise oamenilor. Atât cei drepți cât și cei păcătoși coborau în iad (după moarte). Porțile veșniciei și calea de netrecut erau deschise (numai) pentru Domnul nostru Iisus Hristos” (Episcopul Ignatie Briancianov, Opere complete, vol. III, pag. 134-135). Biserica (Ortodoxa si nu numai) sarbatoreste in fiecare an Invierea Domnului nostru Iisus Hristos. In iconografie, vedem de atatea ori cum Mantuitorul este reprezentat ca eliberator prin faramarea portilor iadului. Exista tropare si nu putem sa nu ne amintim macar de acesta: "Hristos a inviat din morti, cu moartea pre moarte, calcand, si celor din morminte (mormanturi), viata daruindu-le!"
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) Last edited by Mosh-Neagu; 31.10.2011 at 22:52:37. |
#6
|
||||
|
||||
Citat:
E interesant de observat că Isus putea foarte bine să-i răscumpere pe oameni cu mult mai puțină suferință decât cea pe care a îndurat-o. Fiind Dumnezeu, cel mai mic chin al Lui ar fi avut o valoare infinită. Era suficient să I se prindă un deget în ușă, iar flagelarea din Pretoriu era arhisuficientă. De ce a făcut El mai mult decât minimul necesar, mergând până la moarte pe Cruce ? Răspunsul la această întrebare e, deja, subiect pentru alt topic.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 31.10.2011 at 23:02:11. |
#7
|
||||
|
||||
Din ce am inteles eu, orice pacat infaptuit( de mine, de tine, stramosesc, cu gand, cu fapta, etc), are drept consecinta moartea. Iadul. Putrefactia. Viermele care nu moare, focul care nu se stinge..Cine a facut/mostenit un pacat, a intrat in aceasta vesnica inchisoare, a mortii. In Vechiul Testament ni se spune ca nu exista izbavire de pacat fara varsare de sange. Nimic, nici post, nici rugaciuni, nici penitente, nici fapte bune, nici bani dati la biserici, nimic nu ma poate scapa din inclestarea mortii, pe mine, care am pacatuit, decat varsarea sangelui meu. Prin pacat, eu m-am dat diavolului, si acesta imi cere sangele. Nimic altceva nu-l potoleste. De aceea, evreii aduceau jertfe de animale. De aceea, Abel a aduc jertfa de fiinte vii.
Ce a insemnat pentru om jertfa lui Hristos? Totul. Iesirea mea si a ta din iad, din moarte, din frica, din vinovatie, din condamnare, din neputinta, din despartirea de Dumnezeu, Singura Sursa a vietii, a binelui...Oricine crede si primeste jertfa Mantuitorului, are un nou inceput. Curat. Proaspat. Cu Dumnezeu. Oricine crede si primeste ce a facut El, Hristosul, a trecut din moarte la viata, ne spune sf.ap Ioan. Pentru pacatele mele, eu trebuia sa mor. Salvarea mea a fost ca Hristos, Mantuitorul meu, s-a interpus intre mine si unealta mortii. Si pedeapsa pe care o meritam eu, a luat-o El. Ca eu (si tu, si oricine crede in El), sa aiba o noua sansa. La viata. Adevarata viata. Si asta, pentru ca ma iubeste. Pentru ca te iubeste. Ne-a iubit destul, incat sa moara in locul nostru. Pentru ca dorea sa fie cu noi, in vesnicie, a platit pretul mortii, ca noi sa putem trai. Crucea pe care Hristos si-a dat viata...pentru om..cred ca este o taina atat de mareata, incat cine o intelege, si o primeste, nu va mai fi niciodata acelasi... Il rog pe El, Dumnezeu, Adevarul, Autorul vietii, Dragostea Insasi, si Tatal nostru, sa ne miluiasca, si pe tine, si pe mine, si pe oricine isi doreste cu adevarat, cu dreapta intelegere a crucii, si a jertfei Mantuitorului.
__________________
"Mergeti pretutindeni, spunand tuturor ca Dumnezeu exista, si ca in Adevar, Dragoste El este. Si..daca trebuie..folositi si cuvinte"(Francisc de Assisi) |
#8
|
|||
|
|||
Citat:
Nu putem pune noi limite sau stabili etape in cazul dragostei dumnezeiesti, dar intuim intensitatea ei, dupa masura chenozei Sale. Atat de mult ne-a iubit si ne iubeste, pe cat de mult S-a pogorat si Se pogoara, pentru ca pe noi sa ne inalte intru Imparatia Sa. |
#9
|
|||
|
|||
Te rugăm să ne spui și nouă ce înțelegi prin ispășire penală sau substiționară. Nu am mai auzit de aceste concepte până acum.
|
#10
|
|||
|
|||
Penal Atonement . Penal Substitionary Atonement in engleza... dai un google.
|
|
Subiecte asemănătoare | ||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ispasirea pacatelor | anna21 | Pocainta | 27 | 25.01.2013 16:51:32 |
Ortodoxia | dobrin7m | Dogmatica | 64 | 25.09.2011 20:23:28 |
Ortodoxia si modernitate | Noesisaa | Despre Biserica Ortodoxa in general | 15 | 17.12.2009 12:26:23 |
ORTODOXIA | cosmin_lovin | Despre Biserica Ortodoxa in general | 73 | 14.08.2008 13:43:58 |
Ortodoxia | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 33 | 03.11.2007 14:59:22 |
|